De wet kent alleen maar laagspanning en hoogspanning. En dan ook nog de veilige spanning.
Middenspanning is een term die de fabrikanten en handel gemaakt hebben.

Het zal nog wel wat fijner kunnen worden geslepen.

Op maandag 22 juli 2024 20:43:28 schreef KlaasZ:
Op de gegevensplaat staan de eigenschappen per wikkeling aangegeven.
Hoogspanning: 380kV
Middenspanning: 150kV
Laagspanning: 50kV.

Het hangt er dus maar helemaal vanaf in welk verband die benamingen worden gebruikt.

Dan zijn de distributeurs het onderling al niet eens óf heel rekbaar. Hier in de wijk (plm 400 kleine woningen) komen er binnenkort 3 Middenspanningsruimtes (MSR) bij. Ik neem aan dat die niet gevoed worden met 150 kV, maar eerder iets als 10 kV?

Op maandag 22 juli 2024 21:38:51 schreef Paulinha_B:
[...]

[...]
Mij ook, maar die term leek me altijd een Belgicisme, en dus te mijden.

nee, kracht-en sterkstroom zijn geen Belgicismen.. Drijfkracht en triphasé zijn voor jullie (NL) de te vermijden termen :-)

Op maandag 22 juli 2024 22:06:16 schreef nonius:
[...]

FET: als werktuigbouwkundige leer ik nu plots dat zowat het hele periodieke systeem onder mijn 'bevoegdheid' is komen te vallen (metalen)....

dat is enkel zo diep in de ruimte, zowat voorbij de melkweg

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (33%)]

Hier in België vallen middenspanning en laagspanning onder de bevoegdheid van de distributienetbeheerders (Fluvius, Iveka, Iverlek, Imewo, Gaselwest, ...).

Hoogspanning is dan weer de bevoegdheid van de netbeheerder van het hoogspanningsnetwerk Elia.

Voor het overige is dat allemaal vrij arbitrair. Driefasige netten van 6,6 kV komen ook regelmatig voor in de industrie en worden ook als middenspanning aangeduid.

Vroeguh, heel lang gelden, leerde ik dat alles tot 1kV laagspanning is, alles vanaf 150 kV hoogspanning, en alles daartussen middenspanning.
En drie fasen is draaistroom.

25kV is nog middenspanning. Je vind geen schakelmateriaal voor die spanningsoort, je komt dan uit bij 32kV. Een beetje raar dus.
25kV en 150kV zijn de spanningsoorten waar hier in West Nederland mee begonnen werd. Delft kreeg een tijdlang 25kV uit Den Haag, later aangesloten op de eerste ondergrondse 150kV lijn tussen Den Haag en Rotterdam.
Over de aanleg van die ondergrondse 150kV verbinding valt het een en ander te vinden op internet. Daar zijn een stuk of wat onderzoeken naar gedaan vanwege vermeende collaboratie met de bezetter.
Een klein beetje off topic: Het GEB Den Haag kampte half jaren 30 met stroomtekort, om de centrale uit te breiden liep men tegen een aantal problemen aan. De brandstoftoevoer verliep via de Haagse tramlijn 11, dat was een probleem. De koeling via het Haagse grachtenstelsel zat aan z'n max. Er werd nagedacht over het bouwen van een eigen centrale aan de Nw Waterweg. Hoe de samenwerking met GEB Rotterdam tot stand kwam word in die genoemde onderzoeken verduidelijkt. Uiteindelijk werd besloten tot de aanleg van die ondergrondse kabel, die grotendeels langs het trace van de A13 liep. Die werken vonden plaats in de oorlog. De kabel ligt er grotendeels nog wel, maar is niet meer in gebruik. De karakteristieke gebouwtjes voor de oliedruk apparatuur zijn ook verdwenen.
Later, na de oorlog werd de nog grotendeels bestaande bovengrondse 150kV verbinding gebouwd: Waalhaven-Delft-Den Haag Zd.
In de rest van NL werd voor spanningen van 110 en 220kV gekozen.

Maar zoals ik eerder schreef, die benamingen MS en HS zijn bedacht door de industrie.
De wet is duidelijker.

Op maandag 22 juli 2024 22:58:55 schreef mvdk:
Middenspanning is een term die de fabrikanten en handel gemaakt hebben.

Ehh, alle normen zijn door de fabrikanten en de handel gemaakt, dus ook de definities van middenspanning.
En aangezien er verschillende normen zich hier tegenaan bemoeit hebben zijn er ook verschillende definities.

Er bestaat dus geen eenduidige definitie voor middenspanning.

Op dinsdag 23 juli 2024 07:44:51 schreef mvdk:

gebouwtjes voor de oliedruk apparatuur zijn ook verdwenen.
Later, na de oorlog werd de nog grotendeels bestaande bovengrondse 150kV verbinding gebouwd: Waalhaven-Delft-Den Haag Zd.
In de rest van NL werd voor spanningen van 110 en 220kV gekozen.

Maar zoals ik eerder schreef, die benamingen MS en HS zijn bedacht door de industrie.
De wet is duidelijker.

niet helemaal, 150KV is hier in het zuiden ook de standaard hoogspanningslijn. een 220KV hoogspanningsnet ligt in het noorden en 110KV ligt in het oosten/noorden. ondergrondse 150KV verbindingen gaan er nog wel veel bijkomen de komende jaren. er word hier al getest voor een extra 150KV grondkabel tussen eindhoven daalakkersweg en maarheeze.

Extra 150kV?

Hier zijn ze lijnen aan het upgraden van 150 naar 380kV, dat levert sneller meer winst op.

Kijk eens, in een grijs verleden maakte ik een nixie-klokje met TTL-IC's. De hele schakeling werkte op 5 V, plus iets van 90 of 100 volt of zo (het kwam er niet zo op aan) voor de buisjes. Die laatste spanning heette dan in de bouwbeschrijving 'de hoogspanning'. Niets mis mee, iedereen snapte het. Maar ze hadden ook gewoon 'de 90 V' kunnen zeggen, ook al week die weleens wat af.

Als leek zou ik zelf al die kV-leidingen het liefst gewoon bij de spanning noemen: 'Dat is het 220kV-net', 'Kijk, daar loopt een 15kV-lijntje'.
Mag dat niet, wegens niet technisch genoeg? Of weten de geleerde elektriciens zélf vaak niet om welke spanning het ook al weer gaat? :D

Als je er in werkt kun je aan de isolatorkettingen wel zien om welke spanning het gaat.
En anders zijn er lijnenkaarten, b.v. van Tennet.

ls leek zou ik zelf al die kV-leidingen het liefst gewoon bij de spanning noemen: 'Dat is het 220kV-net', 'Kijk, daar loopt een 15kV-lijntje'.

Wat ik me gisteravond zat af te vragen: is het 380kV-net nog steeds 380kV? Of is dat ook naar 400kV gegaan, net zoals krachtstroom van 380Vac naar 400Vac is gegaan? En het 220kV net nu eigenlijk 230kV transporteert? Of variëert het in de praktijk flink, met soms 200kV, soms 250kV?

Heb ik eigenlijk geen flauw benul van hoe dat dat nu precies zit.

(FET: onze grijze verledens komen overeen; NIXIE-klokje met 7490's, 74141 driver-IC's, 'referentie'frequentie afgeleid van het 50Hz lichtnet... En m'n eerste frequentieteller (ging tot wel 1MHz!) gebouwd met dezelfde TTL-logica en oude NIXIE-buisjes van Quakkelstein, omdat LED-displays te duur waren...)

V.w.b. 'de' definitie van laag-en hoogspanning.... het leuke van definities en standaarden is dat er zoveel zijn om uit te kiezen....

Op de hoogspanningskaarten staat nog steeds 380kV aangegeven. Maar de werkelijke spanning kan variëren, net als op laagspanningsniveau.

In Zeeland was het gebruikelijk om de trafo's in het koppelnet te nummeren volgens de hoogste spanning. Dus trafo's 50/10kV kregen de nummers 51 en 52.
Trafo's met 150kV als hoogste spanning kregen nummers 151 en 152.
Voor de trafo's van 380/150kV zou je verwachten dat ze nummers 381 en 382 kregen. Maar dat was niet zo, het was 401 en 402. Er werd dus vanuit gegaan dat de werkelijke spanning eerder 400kV was dan 380kV.

Sterkstroom was bij mij op school 230 Volt wisselspanning.
Je moest dan op zo'n houten bord een lichtschakeling maken bijvoorbeeld. (+- 25 jaar geleden)

Laagspanning was bijvoorbeeld de beltrafo, wat was dat, 8 Volt ofzo?

Nu op mijn werk zou ik zeggen dat laagspanning 24VDC is en hoogspanning 400 VAC als het op machines aankomt.

Maar kijk ik naar de trafo's, dan is 400VAC laagspanning en 10kV hoogspanning.

Enexis noemt 10 kV weer middenspanning.

T is maar net hoe je het bekijkt.

In de elektriciteitsdistributie loopt middenspanning van 3kV tot 23kV.
25kV is een grensgebied, wat bij het ene bedrijf als midden, bij het andere bedrijf als hoogspanning word gezien. Het ligt een beetje aan de organisatie van het bedrijf. Zoals ik al eerder zei, de industrie bouwt geen schakelmateriaal voor 25kV, dan kom je uit bij 32kV materiaal. Of je moet het specifiek naar klantwens laten maken, zoals dat gebeurde bij ons destijdse bedrijf. Energieschakelaars van EIB in België.
32kV is duidelijk hoogspanning.

Ziek waren ze destijds bij Siemens in Zoetermeer. Op nog geen 800mtr van hun vestiging bouwde ons bedrijf een schakelhuis met installatie van EIB, SF6 geïsoleerd. Besturing via spullen van ABB, die ook de engineering deed.
Was wel humor.

O, en als je niet in de elektriciteitsdistributie en/of transport werkzaam bent, dan is alles vanaf 1000V hoogspanning. Zo simpel.

Het begrip van het spanningsniveau is dus één duidend,maar ook spanning en stroom is vaak één noemer; bv heb je de stroom eraf gezet in plaats van de spanning eraf; of de stroom is eraf . En ook de lage spanningen worden vaak zwakstroom genoemt, wat zeker bij accu stromen niet op gaat!

Ik had ooit een kennis die bovenleidingen (van treinen) deed. Zijn definitie was "Alles onder de 1000V is laagspanning, Alles onder de 1000A is zwakstroom".

Maar hij had wat last met EMC-problemen (bovenleiding (50Hz) die instraalt op de spoorbeveiliging (ATB-Stroomloop, 75Hz).

Waarop ik hem confronteerde met mijn (microcontrollers, telecom) definitie: Alles onder de 1MHz is DC.

Kon ie met moeite om lachen :-)

Oftewel, {hoog|laag}{spanning|frequent|stroom} hangt helemaal van de context af.

mij is vroeger geleerd
24/48 zwakstroom
tot 10kv laagspanning
boven 10kv hoogspanning
geen idee of dit nog geld tegenwoordig

Op woensdag 24 juli 2024 19:13:54 schreef blurp:
Maar hij had wat last met EMC-problemen (bovenleiding (50Hz) die instraalt op de spoorbeveiliging (ATB-Stroomloop, 75Hz).

Dit is een gevalletje klok en klepel.
Op de bovenleiding in Nederland staat gelijkspanning. En omdat die gemaakt wordt door gelijkrichting van 3 fasen, zit er weinig rimpel op.

De ATB werkte aanvankelijk op 50Hz, maar omdat er problemen waren met interferentie uit 50Hz elektriciteitskabels zijn ze overgestapt op 75Hz.

Op dinsdag 23 juli 2024 12:47:03 schreef Sine:
Extra 150kV?

Hier zijn ze lijnen aan het upgraden van 150 naar 380kV, dat levert sneller meer winst op.

de 380KV lijn eindhoven-maasbracht is nu een 2000MvA lijn, die word geheel vervangen ( 43km ) en dan dikker gemaakt in dezelfde vakwerk masten. en zo gaan meer delen van het koppelnet gedaan worden.

150KV zo naar 380KV op dezelfde masten gaat vaak niet, kans op overslag is veel groter en bewoning naast de hoogspanning zijn anders met het koppelnet, grotere afstanden.

Op dinsdag 23 juli 2024 13:03:34 schreef KlaasZ:

En anders zijn er lijnenkaarten, b.v. van Tennet.

meen je niet ;)

[Bericht gewijzigd door testman op (13%)]

Als TeNNeT ergens 150kV wil aanleggen krijgen ze te horen: stop maar onder de grond. Kan ook. Als ze ergens een nieuwe bovengrondse 380kV lijn willen bouwen (dat mogen ze nog) moeten ergens anders 150 en 110kV lijnen ondergronds gebracht worden. In Delft is dat bijvoorbeeld gebeurd, in Voorschoten gaat dat gebeuren. Dan klagen bewoners jaren, worden aan het lijntje gehouden, tot er een uitruil tot stand komt.
Weet iemand nog ergens een bovengrondse 66kV lijn?

Op woensdag 24 juli 2024 21:36:28 schreef mvdk:
Als TeNNeT ergens 150kV wil aanleggen krijgen ze te horen: stop maar onder de grond. Kan ook. Als ze ergens een nieuwe bovengrondse 380kV lijn willen bouwen (dat mogen ze nog) moeten ergens anders 150 en 110kV lijnen ondergronds gebracht worden. In Delft is dat bijvoorbeeld gebeurd, in Voorschoten gaat dat gebeuren. Dan klagen bewoners jaren, worden aan het lijntje gehouden, tot er een uitruil tot stand komt.
Weet iemand nog ergens een bovengrondse 66kV lijn?

onlangs is tussen zeeland en oirschot een nieuwe 150KV lijn aangelegd, ondergronds. als die klaar is word die oude lijn met vakwerkmasten opgeruimd.

66KV , dat ligt op de maasvlakte naar de windmolens nog, met 220KV naar zee, daar naar een trafo eiland en met 66KV weer naar de molens toe.

maar bovengronds zal in NL niet veel meer zijn. dat is meer in BE en frankrijk..