Anoniem
Misschien zitten hier er een paar van de netbeheerder die hier iets over kunnen vertellen.
Zijn wijktrafo's bidirectioneel?
Zo ja, zijn ze dat allemaal?
Zo nee, wat gebeurt er dan op het moment dat de zon schijnt maar er geen vraag naar energie is in de wijk maar omvormmers wel hun energie kwijt willen dus hun spanning gaan verhogen?
Er komt dan een hogere spanning op de laagspanningskant van de trafo, waar gaat de stroom dan naar toe?
mvdk
Golden Member
Die stroom gaat naar de primaire kant van de trafo. Naar de middenspanningszijde. Als er veel zon is, en daardoor veel productie, kan de stoker in de kolencentrale een schepje minder op het vuur gooien. 
Een transformator transformeert twee kanten op of van prim. naar sec. of andersom, zo simpel is het.
Vergelijk het met twee tandwielen. De één draait snel de ander lamgzaam door de verhouding, maar je kan op alle twee een kracht aftappen of inbrengen.
Op woensdag 24 juli 2024 23:59:19 schreef InHogereSferen:
Er komt dan een hogere spanning op de laagspanningskant van de trafo, waar gaat de stroom dan naar toe?
Stroom loopt of stroomt want er moet een verbruiker zijn. Wet van Ohm.
Anoniem
Ik snap wel hoe het mogelijk is, stel je hebt 10kV > 230V en de spanning op de secundaire kant is 240V, dan voedt je de trafo met 10V. Dus wordt de spanning op de primaire kant in theorie (zonder verliezen dus): 10000V ÷ 230V × 240V = 10434V.
Maar toen ik erover ging opzoeken op ChatGTP las ik dat dit alleen maar kon als de trafo bidirectioneel was, en dat de meeste trafo's in het net dit niet waren.
Nu weet ik dat ChatGTP er wel vaker naast zit dus ik dacht ik vraag hier even.
Ik vroeg me af waarom ze niet bidirectioneel zouden zijn en wat er dan gebeurde als de spanning op de secundaire kant hoger werd vanuit het laagspanningsnet.
Maar ze zijn dit dus wel allemaal...
Op donderdag 25 juli 2024 07:02:54 schreef InHogereSferen:
Ik snap denk ik wel hoe het mogelijk is, stel je hebt 10kV > 230V en de spanning op de secundaire kant is 240V, dan voedt je de trafo met 10V. Dus wordt de spanning op de primaire kant in theorie (zonder verliezen dus): 10000V ÷ 230V × 240V = 10434V.Maar toen ik erover ging opzoeken op ChatGTP las ik dat dit alleen maar kon als de trafo bidirectioneel was, en dat de meeste trafo's in het net dit niet waren.
Nu weet ik dat ChatGTP er wel vaker naast zit dus ik dacht ik vraag hier even.
Ik vroeg me af waarom ze niet bidirectioneel zouden zijn en wat er dan gebeurde als de spanning op de secundaire kant hoger werd vanuit het laagspanningsnet.
Maar ze zijn dit dus wel allemaal...
Als ik google op bidirectionele transformatoren kom ik op Natural Language Processing uit. Jouw ChatGTP haalt twee soorten transformatoren door elkaar.
Soms kan je beter een boek lezen dan zaken aan ChatGTP te vragen 
Inderdaad hier op het forum vragen en niet aan het grote sprookjesboek.
Hier op het forum zit de echte kennis.
En natuurlijk werkt iedere tranformator 2 kanten op, dat kan toch niet anders?
Op zich is de terminologie "primair" en "secundair" wel vreemd als het niet uitmaakt toch? Je zou de termen eigenlijk moeten omdraaien zodra de energie van de andere kant komt, maar dat wordt snel onhandig. Ik vind het een gerechtvaardigde vraag die je makkelijk vergeet te stellen omdat het gewoon nooit een probleem blijkt.
ChatGPT is wel een onhandige gesprekspartner als het om begrip gaat, ik wacht op het eerste miljoenenproject dat mis gaat doordat het ontwerpen is door een bot. Ik ken al wel iemand die verklaarde met zo lang aan het rekenen te zijn geweest wat er mis was met een antwoord dan om het zelf uit te rekenen. Het lijkt er op dat je al wel moet weten wat je doet voor je wat met een technisch antwoord van ChatGPT kan.
In elk geval is een wijktrafo bidirectioneel, net als alle andere transformatoren zonder speciale wikkelingen. Er zijn wel speciale gevallen waar het omdraaien niet echt meer kan zoals ferroresonante regeltransformatoren, maar dan zit je al in een speciale niche in de sub-promille regio. Ik ben er in mijn leven zo ver ik weet maar 3 tegen gekomen.
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (22%)]
ChatGPT?
Op sommige platformen blijf je beter weg voor dergelijke vragen, ook algemene fora. Heb ooit op zo’n forum iemand zien beweren dat 10kV veiliger was dan 230V, compleet met (totaal onzinnige) wetenschappelijke uitleg.
PS: Dat ging ongeveer zo. Je hebt 1000W. Bij 230V heb je dus ongeveer 1000/230 = 10A nodig. Bij 10kV maar 100mA. Dood ga je van stroom volgens hem, niet de spanning. Logische conclusie was dus dat 10kV veiliger is dan 230V, compleet met verschillende bevestigende volgers daar.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op donderdag 25 juli 2024 07:49:05 schreef Kruimel:
Op zich is de terminologie "primair" en "secundair" wel vreemd als het niet uitmaakt toch?
Dat maakt dus wel "wat" uit. De trafo heeft altijd wat verliezen en die compenseer je door op de secundaire kant net een paar windingen extra te leggen dan het theoretische aantal windingen wat er nodig zou zijn.
Andersom gebruikt is de de "overzet" verhouding niet optimaal.
Anoniem
En natuurlijk werkt iedere tranformator 2 kanten op, dat kan toch niet anders?
Dat leek mij ook, maar ik wilde het toch zeker weten.
Het lijkt er op dat je al wel moet weten wat je doet voor je wat met een technisch antwoord van ChatGPT kan.
Klopt, daarom verifieer ik het antwoord hier ook. Soms zie ik al dat het antwoord overduidelijk niet klopt bij bijvoorbeeld een berekening. En dan vraag je "weet je dit zeker? Lijkt niet te kloppen".
Dan zegt hij sorry en laat dan ineens wel de juiste uitkomst zien.
Maar ik vind het soms handig om dingen te laten vertalen, een formule op te zoeken of voor Excel bijvoorbeeld.
En soms vraag ik iets over trafo's en als ik twijfel aan het antwoord kom ik hier 
Heb ooit op zo’n forum iemand zien beweren dat 10kV veiliger was dan 230V, compleet met (totaal onzinnige) wetenschappelijke uitleg.
Jup, die kom ik ook vaak tegen. Want P=U×I, dus bij een hogere spanning gaat er minder stroom door je lijf.
Of: "Een blikseminslag kan je automaten niet doen springen, want door de hogere spanning loopt er een lagere stroom door de automaten". Heb ik ook al een paar keer gelezen.
Of eigenlijk gebruiken ze: voltage, amperage en wattage. 
Duidelijk iets met klok en klepel.
Op donderdag 25 juli 2024 08:35:30 schreef henri62:
[...] Dat maakt dus wel "wat" uit. De trafo heeft altijd wat verliezen en die compenseer je door op de secundaire kant net een paar windingen extra te leggen dan het theoretische aantal windingen wat er nodig zou zijn.
Andersom gebruikt is de de "overzet" verhouding niet optimaal.
Da's een goed punt. Hoe zit dat met een scheidingstransformator, bv deze?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Scheidingstransformator#/media/Bestand:T…
Er staat eigenlijk niet expliciet op wat primair en secundair is. Zouden ze hier dan dat verlies maar gewoon accepteren? Of kan je, als je verkeerd gokt, de voedingsspanning aan de kant met de extra windingen aansluiten waardoor de uitgangsspanning nog wat lager uitkomt dan enkel door de verliezen verklaard kan worden?
Op donderdag 25 juli 2024 09:35:02 schreef KellyDK:
[...]Da's een goed punt. Hoe zit dat met een scheidingstransformator, bv deze?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Scheidingstransformator#/media/Bestand:T…
Er staat eigenlijk niet expliciet op wat primair en secundair is. Zouden ze hier dan dat verlies maar gewoon accepteren? Of kan je, als je verkeerd gokt, de voedingsspanning aan de kant met de extra windingen aansluiten waardoor de uitgangsspanning nog wat lager uitkomt dan enkel door de verliezen verklaard kan worden?
Inderdaad dan wordt het verlies "geaccepteerd". Zelfde met bijvoorbeeld een spaartransformator.
Vaak zijn deze voor niet zo'n heel kritische toepassingen bedoeld. Thuis heb ik bijvoorbeeld een boormachine die nog op 3x190V werkt. Hier heb ik ook een transformator tussen gezet, maar of die nu 190V krijgt of 188V zal me worst wezen.
Op donderdag 25 juli 2024 08:11:21 schreef New Beetle:
ChatGPT?Op sommige platformen blijf je beter weg voor dergelijke vragen, ook algemene fora. Heb ooit op zo’n forum iemand zien beweren dat 10kV veiliger was dan 230V, compleet met (totaal onzinnige) wetenschappelijke uitleg.
PS: Dat ging ongeveer zo. Je hebt 1000W. Bij 230V heb je dus ongeveer 1000/230 = 10A nodig. Bij 10kV maar 100mA. Dood ga je van stroom volgens hem, niet de spanning. Logische conclusie was dus dat 10kV veiliger is dan 230V, compleet met verschillende bevestigende volgers daar.
Het gaat inderdaad om de stroomsterkte door het lichaam en niet om de spanning. Wanneer de stroom door je lichaam te groot wordt dan verlammen of trekken de spieren samen en ben je niet meer in staat om stroomvoerende geleiders los te laten. Bij AC stroom heb je nog kans om los te laten bij de nul-doorgangen bij DC stroom niet meer.
Een stroom van 6mA of groter door je lichaam kan al fatale gevolgen hebben, vanaf 30mA is het dodelijk...
Waarom dat mensen het onbetrouwbare ChatGPT gebruiken terwijl internet en boeken vol staan met gevalideerde juiste informatie snap ik niet.
Anoniem
Waarom dat mensen het onbetrouwbare ChatGPT gebruiken terwijl internet en boeken vol staan met gevalideerde juiste informatie snap ik niet.
Omdat sommige dingen niet heel makkelijk op internet te vinden zijn.
En boeken, tjah daar ben ik niet zo van.
Ook maakt ChatGPT voor mij Excel formules op basis van wat ik hem vertel, wat ik wil dat er gebeurt. Wat mij enorm veel zoekwerk scheelt. Dus geloof me, ChatGPT heeft echt wel zo zijn voordelen.
Alleen bij dit antwoord over niet-bidirectionele trafo's twijfelde ik aan de waarheid. Dus vandaar dat ik het hier ook verifieer. Ik neem niet alles klakkeloos over.
Off-topic.
Er zullen mensen zijn die de antwoorden van ChatGPT niet (of niet meer) in twijfel trekken of niet in twijfel kunnen trekken omdat hun kennis of vermogen niet toereikend is om dat te doen en het ChatGPT antwoord als het enige juiste aannemen, dat is het gevaar van ChatGPT.
Het onderwijs ondervindt van ChatGPT veel last en hinder omdat leerlingen klakkeloos copieren van onbetrouwbare ChatGPT feedback.
Op donderdag 25 juli 2024 11:12:16 schreef Bobosje:
Het gaat inderdaad om de stroomsterkte door het lichaam en niet om de spanning.
Ja, maar die is proportioneel aan de spanning. Van een 12V batterij die 100A kan leveren ga je echt niet dood, voel je zelfs niet. Van een 1000V bovenleiding van een trein die 100A kan leveren ben je zo dood als een pier.
Op donderdag 25 juli 2024 12:04:59 schreef New Beetle:
[...]Ja, maar die is proportioneel aan de spanning. Van een 12V batterij die 100A kan leveren ga je echt niet dood, voel je zelfs niet. Van een 1000V bovenleiding van een trein die 100A kan leveren ben je zo dood als een pier.
De weerstand van je lichaam bepaald de stroomsterkte...
Op donderdag 25 juli 2024 08:11:21 schreef New Beetle:
ChatGPT?Op sommige platformen blijf je beter weg voor dergelijke vragen, ook algemene fora. Heb ooit op zo’n forum iemand zien beweren dat 10kV veiliger was dan 230V, compleet met (totaal onzinnige) wetenschappelijke uitleg.
Autoknutselaars hebben het bij auto's ook meestal over zwakstroom, omdat de spanning maar 12 Volt is. De termen stroom en spanning worden door elkaar gehusseld.
12 volt is een lage spanning en voor de mens meestal ongevaarlijk. Overigens kan het inslikken van een knoopcel al levensbedreigend zijn...
De stromen in de elektrische installatie van een auto kunnen gemakkelijk oplopen tot honderden ampères, als er geen begrenzende maatregelen worden genomen. Een kabeltje van 10mm2 is een prachtige ontsteker voor een fikse brand.
Overigens moet die "iemand" nog eens even goed rekenen.
Bij 230V overleeft een mens bij ca 30mA nog wel. De weerstand van het lijf bedraagt dan iets van 7600 Ohm.
Bij 10 Kilovolt loopt er dan een stroom van ca 1,3A en dat is meer dan 40x zoveel. Betekent dus einde verhaal......
Tja als je de begrippen spanning en stroom en de daarbij horende wet van meneer Ohm niet kent...
Op donderdag 25 juli 2024 12:08:50 schreef Bobosje:
[...]De weerstand van je lichaam bepaald de stroomsterkte...
Als ik je correct begrijp is de wet van Ohm dan niet van toepassing op mensen?
Op donderdag 25 juli 2024 12:40:45 schreef New Beetle:
[...]Als ik je correct begrijp is de wet van Ohm dan niet van toepassing op mensen?
Natuurlijk wel. Er is spanning en er is weerstand. Als de keten gesloten is gaat er stroom lopen. De grootte daarvan is direct afhankelijk van de spanning en de weerstand, vast gelegd in de wet van Ohm.
Anoniem
De verwarring zit hem bij deze mensen in P=U×I.
Maar ze vergeten dat als R gelijk blijft en U hoger is, P en I niet meer hetzelfde is.
Als U 2x zo hoog is dan is P 4x zo hoog.