Ik heb belangrijke informatie gewist op een diskette ,hoe kan ik die imformatie terughalen ,met undelete ? Wie geeft mij een tip met dank

Met een recovery programma.
Ik heb Wondershare recoverit, daar is al menig harddisk etc mee gered.
Voorwaarde is wel dat je er geen data op hebt gezet na het deleten, dan kan een deel van de data overschreven zijn.

Bedankt kan ik dat vrij downloaden en is het ook voor een diskettte station een kleine 3 inch

5¼ en 3½ inch zijn floppy maten, 3¼ bestaat volgens mij niet.

Op woensdag 7 augustus 2024 09:21:37 schreef SIMUL:
Bedankt kan ik dat vrij downloaden en is het ook voor een diskettte station een kleine 3 inch

Als je niet meer dan 100Mb op die 3½ hebt weten te proppen ;-)

https://recoverit.wondershare.com/data-recovery-free.html

..Ik zal geen wijsneuzerige les lezen over de volgende keer toch maar zorgen voor back up's O-)

Dit zou files moeten kunnen undeleten op een flop.

https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Als de diskette onvoorwaardelijk is geformateerd dan is de kans heel erg klein dat je de informatie nog kunt terughalen.

Voordat je begint kan je eerst de diskette 'clonen' (naar harddisk) dan weet je zeker dat (mechanische/magnetische) nog andere software kan proberen.

In een tabelletje wordt bijgehouden waar welk bestand staat. Heb je dat bestand gewist dan staat het volledige nog op sectoren waar het stond. Heb je het overschreven of gewist en andere bestanden erbij gezet dan wordt het lastiger.
Overschrijven kan nog wel eens gedaan worden met: write B, delete A, rename B to A. Dan staat de oude versie er nog.

In de FAT wordt het eerste byte van de filename op 0xE5 gezet zover ik me uit een grijs verleden kan herinneren. Alle FAT entries staan er nog gewoon als er niks nieuws overheen geschreven is.
Een 3.5" HD disk is 1.44 MB (LD disk =720 kB)

Bij een "format a: /u" wordt alles gewist op de diskette...

Da's niet echt "per ongeluk" wissen :-)

Inderdaad als je het zelf intyped dan mag je veronderstellen dat je weet wat je doet.
Maar als je per ongeluk (onbekende) programma's gebruikt die dat onder water voor je doen ben je ook alles kwijt. :)

Op woensdag 7 augustus 2024 09:22:44 schreef flash2b:
5¼ en 3½ inch zijn floppy maten, 3¼ bestaat volgens mij niet.

3\frac{1}{4} misschien niet, maar 3\frac{1}{8} wel:

:7 Ik heb er zelfs een drive voor...

5¼ en 3½ inch zijn floppy maten, [...]

Doet 8" niet meer mee?... :7

heb ik ook... mèt drive

Op woensdag 7 augustus 2024 16:10:22 schreef fatbeard:
[...]

[bijlage]

Dat is een 3" floppy. Oude Amstrad meuk.

Ter zijde: ik heb een partij ongebruikte, nieuw in folie amstrad disks gered van de kringloop.

Mocht iemand daar wat van nodig hebben en niet de ebay prijzen willen betalen, geef effe een gil. Ik heb er nog 20 of 30 die nog niet verdeeld zijn.

Op woensdag 7 augustus 2024 08:28:02 schreef SIMUL:
Ik heb belangrijke informatie gewist

Belangrijk is dan om te weten HOE je dat gewist hebt.

Sorry voor wat laat antwoorden , ik ben voor een paar weken huisman geworden (operatie vrouw ). Ik heb zelf die diskette niet gewist .Een persoon die keyboard speelt en muziek maakt heeft deze toevallig gewist vanaf zijn keyboard Het type van het keyboard is Gem WX2 . De nog goede diskettes ken ik uitlezen met dos 6.2 en zelf bij bepaalde files van een andere diskette kan ik muziek uithalen onder win 98 se .Bij die een bepaalde diskette heeft hij dus op Erase gedrukt vanop het keyboard en zelf 2 maal (bevestigding) en de informatie was weg . Als ik die diskette in mijn dos computer steek zegt hij gewoon geen bestand gevonden .
Een zaak is zeker het systeem zou dus dos zijn en fat 16 .Met welk programma denken jullie dat zoiets nog te redden is .
Ik zelf heb geprobeerd met een eigen diskette een gewiste file terug te halen met Undelete en de files was terug , maar bij hem ging het het om een volledige diskette .ra, ra ,ra . Tips

Op woensdag 7 augustus 2024 16:10:22 schreef fatbeard:
[...]

Gaat het niet om de exacte maat van het datadragend medium in de disk behuizing? ipv de cassette waar die weer in zit?

Sorry ik begrijp je niet

Op donderdag 8 augustus 2024 09:10:38 schreef SIMUL:
Een persoon die keyboard speelt en muziek maakt heeft deze toevallig gewist vanaf zijn keyboard Het type van het keyboard is Gem WX2 .

Ai, dan is het een beetje (lees:heel erg) afhankelijk van hoe dat ding die informatie wist of het nog te herstellen valt.

Bij die een bepaalde diskette heeft hij dus op Erase gedrukt vanop het keyboard en zelf 2 maal (bevestigding) en de informatie was weg .

Jaha, dat doet erase ;)

Uit de manual:

Erase: Cancel, Eliminate. A command found within theDisk, Edit Performance and Edit Sequencer environ-ments. Destroys a set of data permanently (a Disk file,a Track, a part of a Song)

[Bericht gewijzigd door Sine op (16%)]

Op donderdag 8 augustus 2024 09:46:07 schreef SIMUL:
Sorry ik begrijp je niet

Sloop eens een "defecte" of oude diskette. Dan zit daarin een flexibele schijf, de magnetische drager. Die is uiteraard kleiner dan de behuizing en die is dacht ik maatgevend voor de aanduiding 3½ of 5¼ inch. :)

In DOS: undelete, unformat of in Windows: recuva etc. zouden wel eens kunnen werken.