via een MPPT kan ik verschillende parameters programmeren. Echter, als ik 42 V op mijn fietsbatterij wil steken laad die niet op. Er zitten, buiten de stroomkabels, ook 4 extra kabeltjes in de kabel die vanuit de normale fietslader naar de fietsbatterij gaan.
Aan de batterij zelf zijn 4 contactpunten, De twee buitenste zijn de + en de - Wat moet ik dien om de lading van de batterij mogelijk te maken?
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Met "kabeltjes" bedoel je draadjes natuurlijk. 
Alleen 42v DC op de accu zetten is niet genoeg, er zit laadmonitoring en temperatuur controle in de originele lader, die "praten" met de accu om een onveilige situatie te voorkomen. (brand, overlading vd accu's)
Als je de originele lader openmaakt kan je vaak, niet altijd, van de printopdruk de functie van de extra draden achterhalen.
Wat ook dringend gewenst is op CO zijn de typenummers van de accu en de lader, eventueel ondersteund met foto's.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
ook 4 extra kabeltjes in de kabel die vanuit de normale fietslader naar de fietsbatterij gaan.
Aan de batterij zelf zijn 4 contactpunten
Ik heb zo'n vermoeden dat die er niet voor de sier zitten. Waarschijnlijk communiceert de voor ons onbekende lader met de onbekende batterij.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Op mijn Bosch E-bike, communiceert de lader zelfs via CAN-bus met de fiets en Accu zelf voor hij wil beginnen laden. Die communicatie duurt enkele seconden en dan hoor je duidelijk een relais aantrekken en begint het laden.
Zonder die verbinding doet de accu helemaal niks, er is zelfs geen spanning aanwezig op de connector zelf.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik zou beginnen met een multimeter en daarna een scope op die 2 signaaldraden, dan zou je vrij snel moeten zien wat voor soort communicatiebus het is.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Laten we uitgaan van maximale eenvoud:
Klopt het dat je nu tussen de 32 en de 42V op de + en - van de accu meet?
Hoeveel watt is je zonnepaneel?
Ik verwacht dat de meeste MPTT laders bedoeld zijn om 12V of evt 24V accus te laden. Dus overtuig me dat de jouwe jou 42V accu zou moeten kunnen laden door het typenummer (of nog liever link waar je hem kan kopen!) te geven....
Een groot zonnepaneel geeft meestal 30V. De meeste MPPT laders hoeven dan alleen de spanning omlaag te brengen om 24V of 12V accus te laden. Het "opvoeren" van de spanning benodigt andere elektronica. Dat kost geld dus als het zelden nodig is, zal het er niet "gratis" inzitten.
het is inderdaad een 36 V batterij.
Het zonnepaneel is 12V en 100W
het model van de MPPT is MPPT7210A
Ik merk nu op dat ik me heb vergist en dat er 3 fijne kabeltjes vanuit de lader naar de batterij gaan, geen 4
ik lees in de gebruikershandleiding dat deze MPPT bruikbaar is om het benodigde voltage te halen.
Echter wanneer is 44 V op de batterijlaadpunten steek , dan laad mijn batterij niet op. Die drie kabeltjes dienen dus inderdaad om te communiceren met de lader. Echter zou ik graag rechtstreeks van het panel, via de MPPT naas de fietsbatterij gaan. Wat moet ik dan doen om de batterij het signaal te geven dat die laadstroom mag(wil) toelaten? Ik ben namelijk geen elektronicus.
bedankt iedereen voor de tussenkomst tot op heden.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Zonder kennis niet met lithium gebaseerde accus gaan experimenteren. Dat zijn vreselijk gevaarlijke dingen. (als je iets verkeerd doet)
Sommige fiets accus communiceren met de laden en dan wordt het heel ingewikkeld. Wat voor merk accu/fiets ?
Edit, de MPPT lijkt een Ali geval te zijn en volgens de karige info is het een boost converter en geen echte MPPT:
Juntek MPT-7210A Mppt Controller Solar Battery Charger Panel Digitale Controle Boost Voltage Module Lading 24V/36V/48V/60V/72V
Maar hier noemen ze 72V terwijl andere info 12 naar 90V noemt. Afijn, ik heb niks met Ali spul dus ik laat het verder aan de Ali fans hier over.
Diverse videos gezien, het is idd geen MPPT maar gewoon een soort van voeding/lader. Schijnt erg traag te zijn. Hier ook een teardown aan het einde. https://youtu.be/IfHyPNkxlrU?si=WS_TkHqDDaNM-NLS
benleentje
Golden Member
Maar hier noemen ze 72V terwijl andere info 12 naar 90V noemt. Afijn, ik heb niks met Ali spul dus ik laat het verder aan de Ali fans hier over.
Tijdens het bestellen selecteer je dan 1 van de spanningen. Of wat minder vaak voorkomt is dat je dat zelf kan instellen.