Gisteravond lag er hier bij een campinggast de stroom er uit.
Elektrisch kacheltje EN waterkoker was iets te veel.
(Ze zijn met een C10 afgezekerd).
Die persoon zei dat dat eigenlijk niet kon want in de caravan zou "iets" zitten wat dat moest voorkomen.
Misschien zo iets, weet iemand hoe zo iets werkt ?
https://www.obelink.nl/camparo-watt-controller.html
(Voor mijn Senseo heb ik destijds een dikke diode in serie met de boiler gezet, dat werkte prima).
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik vermoed dat dat kastje bij een bepaalde stroom 'afkapt' en bij de volgende nuldoorgang weer inschakelt. (soort variabele fase-afsnijdings dimmer)
Dat een 2000W apparaat op 3A net zo goed blijft werken is natuurlijk onzin, dat kan niet...
Wasmachine-wasdroger master-slave apparaatje gebruiken, waarbij de kachel op de slave komt.
Wellicht moet je dat zelf ontwerpen of aanpassen als de kant en klare versie verbruik tot 16a toe laat, wat je niet kan hebben.
Je zou kunnen overwegen om dat ding 'netjes' in de installatie op te nemen met permanente verbindingen, zodat je een aparte 'kachelgroep' en een aparte 'licht en andere apparatengroep' krijgt.
Op zondag 15 september 2024 11:40:42 schreef Ledlover:
Wasmachine-wasdroger master-slave apparaatje gebruiken, waarbij de kachel op de slave komt.
Wellicht moet je dat zelf ontwerpen of aanpassen als de kant en klare versie verbruik tot 16a toe laat, wat je niet kan hebben.Je zou kunnen overwegen om dat ding 'netjes' in de installatie op te nemen met permanente verbindingen, zodat je een aparte 'kachelgroep' en een aparte 'licht en andere apparatengroep' krijgt.
Zelf heb ik het niet nodig, ik kampeer nog "echt" met een tent en destijds hadden we in Italie maar 3A.
Maar ik vroeg me af hoe het werkte en of het misschien tegenwoordig standaard in de caravan zit.
Meneer had het over "dan maar water koken in een pannetje" , achteraf vond hij mijn oplossing (Kacheltje 10 min uit voor de waterkoker) toch simpeler. 
Op zondag 15 september 2024 11:36:24 schreef Arco:
Ik vermoed dat dat kastje bij een bepaalde stroom 'afkapt' en bij de volgende nuldoorgang weer inschakelt. (soort variabele fase-afsnijdings dimmer)
Dat een 2000W apparaat op 3A net zo goed blijft werken is natuurlijk onzin, dat kan niet...
Ze zullen bedoelen : "Water gaat ook koken" en "Er komt ook koffie uit (duurt alleen wat langer).
Als ik het kastje zie kan er nooit zo veel inzitten.
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Op zondag 15 september 2024 11:29:20 schreef bprosman:
weet iemand hoe zo iets werkt ?
Ik herinner me een artikel in de Elektor uit 2009 waarin zo'n schakeling is besproken en om zelf te bouwen: https://www.elektormagazine.nl/magazine/elektor-200906/15751
Ik vind het niet fair om het artikel zomaar te publiceren. Om een idee te krijgen ik citeer even een paar regels 
"Deze schakeling zorgt ervoor dat de stroom niet verder toe kan nemen, wanneer een in te stellen waarde wordt overschreden."; "Het hart van de regeling wordt gevormd door IC1, een U2008B van Atmel"; "Het IC heeft de mogelijkheid om de belastingstroom te meten, wat het ideaal om overbelasting te voorkomen. Door de automatische retriggering is zelfs een inductieve last geen probleem. Ook biedt het IC een soft-start-mogelijkheid (condensator tussen pen 1 en massa plaatsen) of detectie van de belastingsstroom door een shunt in serie met de triac (ook tussen pen 1 en massa)." enz.
Ze zullen bedoelen : "Water gaat ook koken" en "Er komt ook koffie uit (duurt alleen wat langer).
Dat is een juiste gedachtegang.
Op zondag 15 september 2024 11:57:24 schreef OPTOdesign:
[...]Ik herinner me een artikel in de Elektor uit 2009 waarin zo'n schakeling is besproken en om zelf te bouwen: https://www.elektormagazine.nl/magazine/elektor-200906/15751
Ik vind het niet fair om het artikel zomaar te publiceren. Om een idee te krijgen ik citeer even een paar regels
"Deze schakeling zorgt ervoor dat de stroom niet verder toe kan nemen, wanneer een in te stellen waarde wordt overschreden."; "Het hart van de regeling
wordt gevormd door IC1, een U2008B van Atmel"; "Het IC heeft de
mogelijkheid om de belastingstroom te meten, wat het ideaal om overbelasting te voorkomen. Door de automatische retriggering is zelfs een inductieve last geen probleem. Ook biedt het IC een soft-start-mogelijkheid (condensator tussen pen 1 en massa plaatsen) of detectie van de belastingsstroom door een shunt in serie met de triac (ook tussen pen 1 en massa)." enz.
//OFFtopic, Elektuur heeft al wel een heleboel jaargangen "Vrijgegeven" , (tot 2003 dacht ik , Jos (Jeever) weet dat beter.)
Maar ik heb de USB sticks , in ieder geval bedankt voor de verwijzing.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Elektuur 2009/6: https://archive.org/details/elektuur-548-2009-6/page/32/mode/2up
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zondag 15 september 2024 11:40:42 schreef Ledlover:
Die is "lastig". Wat als ik m'n wasmachine vertel: begin over 2 uur, ik wil eerst m'n andere was droog hebben.
In die situatie verbruikte m'n oude wasmachine 3W (voornamelijk het deurslot, default-open, op dat apparaat). Dat moet je dus NIET zien als: "wasmachine staat aan". Maar wat nu als ie in het programma effe linksom, effe wachten, effe rechtsom aan het doen is? Water is al warm dus element staat uit. Dan verbruikt ie toch ook rond de 3W? Die droger dan 100x aan en uitzetten lijkt me ook niet ideaal.
Kortom, zo'n apparaat moet waarschijnlijk een instelbare: :dan zal ie wel aanzijn" grens hebben en een instelbare tijd waarna pas: "ok nu is ie echt klaar" geconcludeerd wordt. Dat maakt hem generiek genoeg voor de camper-oplossing.
De manier waarop voor dit apparaatje geadverteerd wordt is ook best wel een beetje krom.
De Camparo watt controller
Met de Watt controller slaan de stoppen niet meer door en u heeft het gemak en het comfort van thuis.
U hoeft dus geen speciale elektrische apparaten te kopen voor de camping want ze staan bij u thuis al in de keuken. Let op: heeft u al speciaal apparatuur gekocht, dan zijn ze in de meeste gevallen nog niet te gebruiken op campings met 4 ampère, maar dat kan wel met gebruik van een Watt controller.
Met een Watt controller kunt u veel klein huishoudelijke elektrische apparaten gebruiken, zonder dat de spanning op uw campingplaats of ligplaats onderbroken wordt! Ook al gebruikt u apparaten tot 2000 watt bij 3, 4 of 6 ampère!!! Op een kampeerplaats of ligplaats met een aansluiting van bij voorbeeld 4 ampère kunt u slechts apparaten gebruiken tot maximaal 920 watt totaal, dus uw koffiezetapparaat met pads kunt u dan wel vergeten, maar…. met een Watt controller ertussen, kunt u wel lekkere koffie zetten.
Ook friet bakken bij 4 ampère is mogelijk en zelfs het maken van overheerlijke ovengerechten!! Of er nu 3, 4 of 6 ampère aanwezig is, door de Watt controller op de juiste stand te zetten (3, 4 of 6) kunt u diverse apparaten aansluiten. U hoeft niet bang te zijn dat de spanning op uw campingplaats of ligplaats onderbroken wordt!: de campingbeheerder of havenmeester zal u dankbaar zijn.
Ik krijg het gevoel dat 80% gewoon niet waar is wat hier wordt verteld. Het meeste kan denk ik gewoon niet. Je kunt geen 7 kW uit iets halen dat met 4 ampère is afgezekerd. Dus een frituur en een vaatwasser en een senseo kan echt niet. Je zou iets kunnen doen met soort van pwm achtige toestand een soort van vermogen over de tijd uitsmeren zeg maar. Maar meer dan die 4 ampère of 920 Watt komt er echt nooit.
Het is jammer dat dit aan allerlei kampeerders door dergelijke commerciële kletsverhalen wordt wijsgemaakt. Het elektriciteits systeem van de camping deugt dan n.l. nooit want de kampeerder heeft een heel bijzonder en duur apparaatje gekocht dat het helemaal is. Ik vind 90 euro voor dat kastje best wel duur. Helemaal als het dan ook nog eens niet kan doen wat er wordt beloofd.
Ik ben van mening dat als je niet zonder je luxe zooi kan, je gewoon niet moet gaan kamperen, maar gewoon thuis moet blijven.
Op zondag 15 september 2024 11:29:20 schreef bprosman:...in de caravan zou "iets" zitten wat dat moest voorkomen.
Misschien zo iets, weet iemand hoe zo iets werkt ?.
Afgaand op jouw ervaring werkt het niet.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zondag 15 september 2024 12:22:42 schreef Ex-fietser:
...
Je kunt geen 7 kW uit iets halen dat met 4 ampère is afgezekerd. Dus een frituur en een vaatwasser en een senseo kan echt niet.
...
Helemaal als het dan ook nog eens niet kan doen wat er wordt beloofd.
Het apparaat kan wel gewoon de (gemiddelde) stroom beperken die het apparaat trekt. Je frituurpan van 2kW die is gewoon "praktisch" voor thuis omdat je na zoveel minuten de frieten er in kan doen.
Op de camping met dit apparaat er tussen duurt het dan op 1kW meer dan 2x langer voordat het op temperatuur is.
Hetzelfde voor de senseo: Die verwarmt een buffervaatje en als dat nu 2x langer duurt: so what?
Dat kan je denk ik redelijk doen door met een 8 bits CPU iedere halve cyclus van de netspanning al dan niet een triac te ontsteken en in de ontstoken gevallen de stroom te meten.
De dikke blender van 1200W zal het op 660W wel beduidend minder/anders doen dan op 1200W.
Op zondag 15 september 2024 13:10:17 schreef rew:
[...]Het apparaat kan wel gewoon de (gemiddelde) stroom beperken die het apparaat trekt. Je frituurpan van 2kW die is gewoon "praktisch" voor thuis omdat je na zoveel minuten de frieten er in kan doen.Op de camping met dit apparaat er tussen duurt het dan op 1kW meer dan 2x langer voordat het op temperatuur is.
Hetzelfde voor de senseo: Die verwarmt een buffervaatje en als dat nu 2x langer duurt: so what?
Dat kan je denk ik redelijk doen door met een 8 bits CPU iedere halve cyclus van de netspanning al dan niet een triac te ontsteken en in de ontstoken gevallen de stroom te meten.
De dikke blender van 1200W zal het op 660W wel beduidend minder/anders doen dan op 1200W.
Dat is dus wat ik al zei. Het vermogen of de gevraagde hoeveelheid energie uitsmeren over de tijd. En dat kun je doen als je resitieve belastingen hebt die een continu dezelfde hoeveelheid energie gebruiken.
Maar zie jij dat werken met bijvoorbeeld een elektromotor van een wasmachine of een inductie kookplaat of een iets anders pwm geregeld ding of misschien al deze dingen tegelijk aangesloten met zo'n mooie ouderwetse T steker gekoppeld bijvoorbeeld? Deze dingen worden dan de hele tijd uitgezet. Ik denk zelfs dat er een grote kans op schade aan dit soort apparatuur bij het gebruik van dit hulpmiddel is.
De meeste mensen hebben geen flauw benul van wat een inductiekookplaat is of hoe het werkt. Net zo min of men iets weet over pwm systemen. Men denkt immers ook iets van: Oh, het is maar een heel klein koffiezettertje, dat kan makkelijk in de auto. Uiteindelijk zitten ze met gesmolten sigaren aanstekers en bekabeling.
Theoretisch is het allemaal leuk. Praktisch is het gewoon een wan product dat veel problemen kan geven. Zeker als je de manier ziet waarop er voor dit ding reclame wordt gemaakt.
MGP
LDmicro user.
Hier de handleiding van dat toestel, heel interessant van wat je niet mag aansluiten 
https://www.gebruikershandleiding.com/Camparo-Watt-controller/preview-…
Op zondag 15 september 2024 12:44:49 schreef GJ_:
[...]Afgaand op jouw ervaring werkt het niet.
En blijkbaar toch "ons" probleem