Graag zou ik informatie wensen over enkele onderdelen die gebruikt zijn in het PWB van een Philips televisie type 55PFL7008K/12.
Het gaat over volgende onderdelen die ik met rode pijl aanduid op de begeleidende foto's.
Beiden zijn volledig onderbroken.

sms transistor? type onleesbaar positie Q201
Diode type T2D positie D501

Of heeft er iemand een defecte of herstelde PWB met volgende red. nr. 272217190777 rev.00
Is blijkbaar populair in de onderdelen en overal uitverkocht.
Alvast bedankt voor de respons

Wat is het probleem bij dit toestel, vaak wordt gedacht aan een defecte voeding terwijl het mainboard defect is.
D501 meet sluiting als die ingebouwd zit omdat deze over de trafo zit.
Welk voltage meet je aan de kathode kant van D201?

De tweede foto is nogal onscherp, er staat zo te zien wel wat op de transistor (scherp fotootje kan helpen)

Al bedankt voor jullie snelle respons.

De diode is gedemonteerd en is zeker defect omdat ze volledig onderbroken is en zou graag weten welke ik als replacement zou kunnen gebruiken. Via een zoekmachine heb ik uiteenlopende verklaringen welk type diode deze is en onbetrouwbaar voor de diode type T2D! De spanning op de kathode van diode D201 is nog niet gemeten daar de voeding niet werkt. Het opschrift van de transistor is onleesbaar, vandaar mijn vraag. Als je kijkt naar de omliggende smd’s kan ik de waarden wel aflezen als ik de foto vergroot op mijn iPad. Ook weet ik dat het mainbord of de t-con defect kan zijn, maar eerst de PWB in werkende staat krijgen is een eerste stap. Een schema van dit bord zou mij zeker verder helpen maar blijkbaar is dit niet te vinden omdat bij defect een volledig replacement wordt geadviseerd ?

De kans dat die diode een bidirectional transzorb is, lijkt me heel groot, dus op zijn plaats terugsolderen en snel vergeten.

Als Q201 wel echt een transistor is en stuk is, is dat een beter aanknopingspunt.

Wat waren de initiële symptomen? Dit vroeg William1967 ook al en is belangrijk, zelfs als de fout in de voeding zit!

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (15%)]

Beste Maartenbakker,

De kans is groot dat je hier wel een punt hebt. Een bidirectionele transzorb diode kan omdat deze parallel over een wikkeling van een trafootje geschakeld is. Ik veronderstel dat dit een beveiliging is voor spanningspieken groter dan 20V omdat op de opdruk van de diode T2D20 vermeld staat.
Wat betreft de vermoedelijke transistor heb ik geen verdere verklaring omdat deze ook volledig onderbroken is. Het kan ook een dubbele diode zijn?

De fout heeft zich plotseling gemanifesteerd terwijl de tv set normaal werkte volgens de klant. Geen beeld en sound meer. Ik zal in de loop van de week de pcb terug monteren en meer metingen verrichten en feedback geven van de resultaten. Het toestel is van december 2013 en is 10 jaar oud. Op verschillende sites gaan zoeken naar vervanging maar helaas veel sold out voor zowel het mainboard als de pwb.

Q201 is een mosfet, zoiets als een 2N7002. Maar zoals eerder gezegd, deze voedingen gaan bijna nooit stuk.

Groeten, Ron.

Dan zou je dus alleen een bodydiode meten (over G en D), of heeft deze dat niet? Overigens de laatste keer dat ik een FET doormat kon ik de gate gewoon opladen met de multimeter dus dan lijkt het net alsof hij sluiting heeft (tot je even de gate en de source kortsluit).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (54%)]

Beste vrienden,

Volgens mijn laatste opzoekwerk via andere sites en forums (meestal Engelse en Amerikaanse) is deze diode een bidirectionele diode of in het beste geval een zener van 20V. Ik kan deze bestellen bij aliexpress.
Alvorens deze te bestellen ga eerst nog een aantal metingen verrichten en jullie feedback geven van de resultaten.
Zeker al bedankt voor de geleverde input van jullie.
Ik kom hier later op terug.

Groeten
Johan

Die diode is GEEN zener en moet ook niet door een zener vervangen worden.
Voordat je sowieso vanalles gaat vervangen, kijk en meet eerst eens wat er nog wel gebeurt.

Groeten, Ron.

het is een transzorb als ik het goed heb..

En ook geen 20V type. De opdruk heeft denk ik niets met de spanning te maken in dit geval. Zal wel enkele honderden volts wezen?

Maargoed, die dingen zijn in principe nooit stuk; ze zitten er speciaal als afleidingsmanouevre voor reparateurs die eerst alle onderdelen doormeten ;-) In de buizentijd plaatste Philips tenminste fatsoenlijk een VDR op zo'n plaats.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (12%)]

Eerst en vooral allen bedankt voor jullie input.

Ik had in mijn vorig bericht gemeld dat ik nog een aantal metingen ging verrichten.
Volgende metingen heb ik gedaan in de eerste 3 minuten bij het aanzetten van de
SMPS vóór het toestel in protection gaat.
De 3,5V 0,7A aanwezig
De 12,3V 0,5A aanwezig
De 12,3V 1A aanwezig
De 12,3V 3,5A aanwezig
De L_ca 82,5V = 54,5V 450mA
De R_ca 82,5V = 54,5V 450mA

Besluit: De voeding werkt en valt natuurlijk na 3 minuten in protectie.
Zoals eerder gemeld zal het mainboard defect zijn. Tijdens dat de voeding werkt wordt de processor warm maar niet heet heet.
Ik vermoed dat de contacten van de processor losgekomen zijn door telkenmale afkoeling en opwarming?
Deze is gekoeld met een keramische koelplaat wat ik al eigenaardig vind.Ik heb in eerdere forum berichten gelezen dat er iemand deze zou kunnen reballen.
Zou ik het mainboard kunnen verzenden voor deze interventie?

Groeten
Johan

2cv deed het altijd, maar is erg stil bij hem..

Ben er nog altijd hoor maar nogal druk en niet zo vaak meer op social media en fora.
Open CO sinds kort weer regelmatig.

@Frogkick stuur me evenuteel een mailtje.

Aan DeuSjevoo,

Bedankt voor je berichtje. Ik heb je een mail gestuurd via jou email adres met mijn vraag en mijn adresgegevens voor een eventuele herstelling van het mainboard Philips.
Blijkbaar wonen wij dicht bij elkaar.
Aan allen, bedankt voor jullie feedback om mij te helpen?

Met vriendelijke groet

Johan