Beste forumleden,
Zoals jullie kunnen zien heb ik mij net aangemeld voor dit forum.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende probleem/uitdaging.
Helaas heb ik weinig kennis van elektronica vandaar deze hulpvraag.
Korte inleiding
Ik werk als vrijwilliger in een historische moestuin, omgeving Utrecht. Deze moestuin levert biologische groenten en kruiden aan particulieren. Wij willen het product aanbod uitbreiden en sla-producten aan gaan bieden.
Dit werkt alleen goed als je een zgn. mechanische sla-wasser en een mechanische sla-droger hebt. Ik wil het met jullie hebben over de sla-droger.
Probleem/uitdaging
Ik ben al een tijdje op zoek naar zo’n grote gebruikte Amerikaanse wasmachine (bovenlader met de motor onderin). In Nederland zijn deze niet te vinden.
Als alternatief wil ik een losse centrifuge (op Marktplaats staan er genoeg) aanpassen op een zodanige wijze dat ik het toerental kan variëren.
Na wat zoeken op het internet lijkt het dat je dit kan realiseren met een spanning c.q. snelheidsregelaar 220 V.
Vraag
- Klopt het dat ik niet meer nodig dan een spanningsregelaar (bijv. Amazon: € 14,-)?
- Moet de centrifuge nog aan bepaalde eisen voldoen?
- Hoe sluit ik spanningsregelaar aan ?
- Zijn er nog meer zaken waar ik rekening mee moet houden?

Willen jullie mij helpen?

Alvast hartelijke dank.
Theo Verdel

Beste Theo,

om een motor goed in toeren te regelen heb je en frequentieregelaar nodig en een 3 fasen motor.
een 1 fase motor is hier niet altijd geschikt voor.

je kunt geen lopen rommelen met fase afsnijding, maar is niet simpel..

eigenlijk denk ik dat je meer kans hebt met een boormachine (mits voldoende kracht) en een reductie erachter
Een boormachine heeft een serie/universeelmotor en dat kun je met een spanningsregelaar wel dimmen en bij een boormachine zit deze er al ingebouwd.