Beste forumleden,
Zoals jullie kunnen zien heb ik mij net aangemeld voor dit forum.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende probleem/uitdaging.
Helaas heb ik weinig kennis van elektronica vandaar deze hulpvraag.
Korte inleiding
Ik werk als vrijwilliger in een historische moestuin, omgeving Utrecht. Deze moestuin levert biologische groenten en kruiden aan particulieren. Wij willen het product aanbod uitbreiden en sla-producten aan gaan bieden.
Dit werkt alleen goed als je een zgn. mechanische sla-wasser en een mechanische sla-droger hebt. Ik wil het met jullie hebben over de sla-droger.
Probleem/uitdaging
Ik ben al een tijdje op zoek naar zo’n grote gebruikte Amerikaanse wasmachine (bovenlader met de motor onderin). In Nederland zijn deze niet te vinden.
Als alternatief wil ik een losse centrifuge (op Marktplaats staan er genoeg) aanpassen op een zodanige wijze dat ik het toerental kan variëren.
Na wat zoeken op het internet lijkt het dat je dit kan realiseren met een spanning c.q. snelheidsregelaar 220 V.
Vraag
- Klopt het dat ik niet meer nodig dan een spanningsregelaar (bijv. Amazon: € 14,-)?
- Moet de centrifuge nog aan bepaalde eisen voldoen?
- Hoe sluit ik spanningsregelaar aan ?
- Zijn er nog meer zaken waar ik rekening mee moet houden?

Willen jullie mij helpen?

Alvast hartelijke dank.
Theo Verdel

Beste Theo,

om een motor goed in toeren te regelen heb je en frequentieregelaar nodig en een 3 fasen motor.
een 1 fase motor is hier niet altijd geschikt voor.

je kunt geen lopen rommelen met fase afsnijding, maar is niet simpel..

eigenlijk denk ik dat je meer kans hebt met een boormachine (mits voldoende kracht) en een reductie erachter
Een boormachine heeft een serie/universeelmotor en dat kun je met een spanningsregelaar wel dimmen en bij een boormachine zit deze er al ingebouwd.

bedenk overigens wel dat je hier met VOEDSEL te maken hebt, dus ik ben bang dat je naast het technische aspect wellicht ook te maken hebt met de Voedsel en Waren authoriteit..... en die zijn meestal niet zo happig op eigen kntseltjes die in contact komen met voedsel...

Sla in een oude wasmachine trommel gooien zouden ze weleens van kunnen gaan schuimbekken. ;) (pun intended)

Je kan het via faseaansnijding reduceren maar het toerental is onnauwkeurig. Mogelijks steekt het niet zo nauw. Enkel met proberen zul je het zeker weten. Wel een faseaansnijder voor inductieve belasting uitzoeken.

Het centifuge vol sla verhaal passeert hier het werkhuis wel eens. Meestal uit restaurants. De vraag tot reductie heb ik nog nooit ontvangen.

Horeca slacentrifuge, net iet over de 100 euro. Volledig handmatig en veilig, wel zo biologisch. Ik zou geen voedsel in een gewoon apparaat stoppen en al helemaal geen gebruikte.

Blad groenten sla; spinazi; ed kunnen op volle toeren draaien, maar stop het in bv een kussensloop die je goed kunt dicht knopen.

Toerental van zo'n centrifuge kan je beter regelen middels een toerensensor gestuurde aan-uit constructie. Die dingen hebben altijd enige tijd (traagheid) nodig om op toeren te komen.

Op maandag 11 november 2024 16:07:53 schreef Thijs030:
Beste forumleden,
Ik werk als vrijwilliger in een historische moestuin, omgeving Utrecht. Deze moestuin levert biologische groenten en kruiden aan particulieren. Wij willen het product aanbod uitbreiden en sla-producten aan gaan bieden.
Dit werkt alleen goed als je een zgn. mechanische sla-wasser en een mechanische sla-droger hebt. Ik wil het met jullie hebben over de sla-droger.

Ik heb zelf op zo'n tuin gewerkt. Wij boden alles aan, maar mensen mogen thuis hun groenten wassen, drogen en wat ze er verder mee wilden doen.
Je bent geen supermarkt. Afgezien nog van het feit dat door dat bewerken de houdbaarheid sterk achteruit gaat. Ik zou de mensen opvoeden, daar heb je geen wasmachine fase-afsnijding voor nodig!
Een historische tuin is niet historisch meer als je gewassen groenten gaat aanbieden.

Een centrifuge heeft een asynchrone wisselstroom motor, die een toerental heeft in relatie met de netfrequentie en het aantal poolparen.
De netfrequentie is vast en het aantal poolparen ook.
Dus is er niets te regelen.

Het draaiveld is dan 3000 rpm
Door de slip van de rotor zal het toerental zo rond de 2850 rpm liggen.

Nou met dit soort toerentallen blijft er van je sla helemaal niets over.

Dus je zult je knutselactiviteiten op een andere basis moeten bouwen.

Asynchrone motoren zijn toch regelbaar met faseaansnijding? Zonder tacho is het moeilijk stabiel te houden maar voor deze toepassing mss goed genoeg.

Wat je nodig hebt is een motor die aangestuurd wordt door een frequentie sturing.

Nee Eric,
Zolang je geen speciaal geconstrueerde motor hebt met een Kip koppel zal dat niet werken.
De rotor zal gewoon het draaiveld met slip volgen, totdat de magnetische flux te laag wordt en dan stopt een normale asynchrone motor. En gaat staan brommen.

Net hetzelfde als bij een bedrijfscondensator die in capaciteit terugloopt.

[Bericht gewijzigd door Lampje45 op (13%)]

Ventilatoren krijgen toch dimmers als regeling. En vroeger de wasmachine motoren. Ook asynchroon. Met triac/faseaansnijding. Wel met tacho. Enkel ter stabilisering

Ik denk dat het de bedoeling vooral is om low budget iets aan het toerental te doen. Ingewikkelde denkkronkels gaan hier niet door de keuringscommissie komen vermoed ik.

Op dinsdag 12 november 2024 20:56:19 schreef EricN:
En vroeger de wasmachine motoren. Ook asynchroon. Met triac/faseaansnijding. Wel met tacho. Enkel ter stabilisering

Als het asynchrone motoren waren, dan waren het waarschijnlijk motoren met meerdere poolparen waar tussen geschakeld werd om bijv. te centrifugeren op 1 poolpaar en om te wassen op bijv. 6 poolparen.
Dus dan gaat het toerental 6 voudig naar beneden.

Maar geregelde motoren zijn toch over het algemeen seriemotoren, die zonder belasting zonder terugkoppeling op hol slaan, als ze niet belast zijn.

Op dinsdag 12 november 2024 14:58:15 schreef Lampje45:
Een centrifuge heeft een asynchrone wisselstroom motor, die een toerental heeft in relatie met de netfrequentie en het aantal poolparen.
De netfrequentie is vast en het aantal poolparen ook.
Dus is er niets te regelen.

Het draaiveld is dan 3000 rpm
Door de slip van de rotor zal het toerental zo rond de 2850 rpm liggen.

Nou met dit soort toerentallen blijft er van je sla helemaal niets over.

Dus je zult je knutselactiviteiten op een andere basis moeten bouwen.

Hé Lampje45,
Dank voor je antwoord. Ik dacht het makkelijk op te lossen maar ook gezien de rest van de opmerkingen is het veel ingewikkelder dan ik hoopte.
Ik moet op zoek naar een ander alternatief is mijn conclusie.

Als ik terugdenk naar de centrifuge van vroeger, dan draaide dat ding meer dan 3000RPM. Dat is dus geen (a)synchrone motor.(*)

Ik denk dat er een seriemotor in zat. Ik denk dat je die kan regelen met een fase-aansnij regelaar. Ik zou het EUR14 experiment aandurven.

(*) Wat een asynchrone motor wordt genoemd is "haast" of "bijna" synchroon. In die zin kan ie dan nooit harder draaien dan de synchrone snelheid van 3000 RPM.

Op donderdag 14 november 2024 09:07:46 schreef rew:
Als ik terugdenk naar de centrifuge van vroeger, dan draaide dat ding meer dan 3000RPM. Dat is dus geen (a)synchrone motor.(*)

...

een voorlader wasmachine draait niet meer dan 1600 RPM op dit moment en dat is al heel hard, de oudjes draaien maar 1000 RPM of 1200 RPM.

Echter bedenk wel dat daar nog een pulley en riem op zit en derhalve dus een reductie.

Onze huidige was machine heeft DUIDELIJK een frequentieregelaar ingebouwd zitten: het ding piept en giert alsof je in een NS trein met fakir zit.

de centrifuge van vroeger

Van die losse centrifuges die bij grof vuil stonden aardig wat gesloopt vroeger voor de motoren. Waren altijd synchroonmotoren met een condensator, 2800 rpm max dus.

Prima voor een slijpsteen maar niet in snelheid te regelen met fase aansnijding, en ja ik heb dat geprobeerd.

Op donderdag 14 november 2024 09:50:55 schreef High met Henk:
een voorlader wasmachine draait niet meer dan 1600 RPM op dit moment en dat is al heel hard, de oudjes draaien maar 1000 RPM of 1200 RPM.

Klopt. Maar omdat de trommel dan veel groter is, is de R groter en de centrifugale kracht dus ook.

@roland. Misschien heb je toch gelijk. Zo'n seriemotor moet koolborstels hebben, dat ding draaide eigenlijk te soepel om dat te kunnen hebben. Het ding kwam altijd wel heel langzaam op gang. Dat zou de rotor dan behoorlijk warm moeten maken denk ik.

Op donderdag 14 november 2024 09:07:46 schreef rew:
Als ik terugdenk naar de centrifuge van vroeger, dan draaide dat ding meer dan 3000RPM. Dat is dus geen (a)synchrone motor.

Ik denk dat er een seriemotor in zat.

Synchrone motoren mochten nooit onbelast kunnen draaien met bijv. riemoverbrengingen. Want die konden breken.

Ook bij de seriemotoren van de oudere types treinen en trams zat de as en wielen star in de rotor. En met krimpverbindingen vastgezet.

Als een centrifuge geen wasgoed bevat en een seriemotor zou hebben, dan slaat hij eenvoudig op hol, als het toerental niet bewaakt wordt, net zoals bij de oude wasmachines.

Dat de oude centrifuges meer dan 3000 rpm zouden lopen, moet tot de categorie "Broodje Aap" worden verklaard.
Want dat kun je alleen gedacht, maar niet gemeten hebben.

Of je moet toevallig in Amerika hebben gewoond, met zijn 60 Hz energienet.
Daar kom je dan uit op ongeveer 3450 rpm.

Wat het effect van de moderne wasmachines is met zijn veel grotere diameters?

De middelpuntzoekende kracht kan worden berekend door:

F=M.V^2/R

F is de middelpuntzoekende kracht (in newton)
M is de massa (in kilogram)
V is de snelheid (in meter per seconde)
R is de straal (in meter)

Dan zie je dat de functie van de omtreksnelheid kwadratisch oploopt door het toenemen van de omtreksnelheid.

Dan ken je al gauw je toerental een stuk verlagen om hetzelfde resultaat te krijgen.

Dus het is lang niet zeker dat een oude, 2850 toeren draaiende, centrifuge het beter doet dan de grote trommel van de moderne wasmachine, die maar 1400 of 1600 toeren draait.