Op dinsdag 19 november 2024 13:10:20 schreef roadrunner84:
[...]
Staat daar nou 1.6-2mm diameter? Dat betekent dus dat de 1.5mm2 draden te dun zijn voor Wago klemmen (namelijk 1.4mm diameter)

Waar 1.6-2 voor staat ... geen idee.

Je hebt die 221's in twee uitvoeringen.

Nominal cross-section 4 mm² / 12 AWG
Solid conductor 0.2 … 4 mm² / 24 … 12 AWG
Stranded conductor 0.2 … 4 mm² / 24 … 12 AWG
Fine-stranded conductor 0.14 … 4 mm² / 24 … 12 AWG

En

Nominal cross-section 6 mm² / 10 AWG
Solid conductor 0.5 … 6 mm² / 20 … 10 AWG
Stranded conductor 0.5 … 6 mm² / 20 … 10 AWG
Fine-stranded conductor 0.5 … 6 mm² / 20 … 10 AWG

die

Yep, de 221's bestaan in twee maten (misschien zelfs meer, maar ik gebruik zelf in elk geval twee verschillende maten).

Grote voordeel van die WAGO's is —buiten het meervoudig gebruik— dat je er ook litze in kunt steken

Inderdaad, om litze aan massieve draad te koppelen zijn dit de klemmen die ik bij voorkeur gebruik. Kroonsteentjes alleen in geval van nood, en dan altijd nog met een adereindhulsje over de litze. Voordeel van de WAGO's is ook dat er een vrijwel complete handleiding op gedrukt staat (striplengte, geschikte draaddiameter).

Plaast even een foto, ik ben benieuwd wat dat dan zijn...

Als ik ze weer een keertje tegenkom zal ik er een foto van plaatsen. Maar ik ga er niet naar zoeken, dat is een hopeloze zaak....

foutje

Gr.F_S

[Bericht gewijzigd door F_S op (65%)]

Iemand al ervaring met de conex 221 ch140?
Of blijft iedereen stug bij de wago's

Ik weet niet of ik dat stug moet noemen, ik heb een bak met allerhande soorten Wago, en dat is gemakkelijk.
Vergeet niet, ik ben geen doe het zelver die eens een paar van die dingen nodig heeft.
Ik run mijn eigen toko.

Op dinsdag 19 november 2024 08:50:03 schreef GJ_:
[...]De 221 bestaat pas 10 jaar, te kort om onder normale omstandigheden last te krijgen van ouderdomsverschijnselen. Zelfs de 222 bestaat pas sinds 2004 dus ook dat geloof ik niet.
Ik denk eerder aan lompigheid.

Die 222's waren sowieso niet fijn, die konden bij het dichtklappen lelijk op je vingers tetsen.

ik heb het toch al vaker gehad, wel meer bij de oude variant. die open je na zeg 10 jaar in een doos zitten en de hendels breken zo af. bij dikke draden gebeurt het eerder heb ik gemerkt, dan heb je meer kracht nodig. waar bij de oude 222 het hendeltje afbreekt, gebeurt dat bij de nieuwe 221 ook op het scharnierpunt.

menig jaren terug was conex hun 1e steeklas doppen aan het promoten, kreeg je een fiets bij een aantal overdozen meen ik. paar bouwen werden ermee gedaan, de rest ging zo de kliko in. die dingen klemden toen erg slecht en er waren veel storingen van gekomen. maar ik moet zeggen dat elk plekmerk doppen tegenwoordig de klemkracht een stuk beter heeft als zeg 25 jaar geleden. met storingen kom je van alles tegen en zelfs ali express doppen klemmen best goed.

op t werk gaan die wago's van vrijwel alle soorten er met dozen doorheen, maar bezuinigen daarop wil men niet, de ellende van een B merk is het niet waard. van conex wel nog de draaidoppen op voorraad, maar die zijn in geen 10 jaar nog gekocht, steeds bij het uitruimen van een oude bus komen er nog dozen conex naar boven :P

Op dinsdag 19 november 2024 15:34:55 schreef DK:
[bijlage]

Die conexen weet ik niet.

Ik ben wel eens over deze variant gestruikeld:

Maar daar had ik toch net een wat minder goed gevoel bij.

Die lijken overigens te zijn vervangen door deze:

Maar die heb ik nog nooit in mijn vingers gehad. En ze lijken verbazend veel op wago 2273's
En het zal een moeilijke markt zijn om door te breken, een wago is synoniem voor 'steeklasdop'

Viervoudige wago's kosten overigens 16,95 inc btw / 100st
De conex 9,98 / 75st -> 12,48 / 100st
Dus ja, ze zijn iets goedkoper, maar is dat een reden om ze te gebruiken?

Bij de hornbach koop je overigens dit strooigoed voor 5,10 / 25st

Tja :P

Op dinsdag 19 november 2024 18:25:12 schreef Sine:
[...]

Die conexen weet ik niet.

Ik ben wel eens over deze variant gestruikeld:
[bijlage]

Maar daar had ik toch net een wat minder goed gevoel bij.

Gebruik ze al jaren, nooit problemen of klachten gehad.

Voor het aan elkaar knopen van ac-pv-kabels gebruik ik eigenlijk alleen maar de Conex lasdoppen. Heb ik meer vertrouwen in, iets te veel uitgebrande steekklemmen gezien, veelal te kort gestript.

Op dinsdag 19 november 2024 15:07:26 schreef Sine:
[...]

Waar 1.6-2 voor staat ... geen idee.

Ik heb dat even verder uitgespit.
Die PSE normering is voor Japan.
Blijkbaar mag daar alleen draad van 1,6 tot 2mm2 in.
En dan is de dop ook voor 20A 300 Volt toegelaten terwijl dat volgens de andere norm 32A / 400 volt is.
Vreemd zo'n verschil.

mm², of diameter in mm?

Lijkt mij mm2 gezien het tekentje rechts.

Dat staat voor diameter, toch in elk geval voor mij als werktuigbouwkundige.... :)

En als er mm² wordt bedoeld staat er toch meestal een klein vierkantje?

Klopt helemaal, dat haalde ik even door elkaar. ;(
Dan zou er in Japan alleen maar 1,6-2 mm diamater in mogen

Dus 2,0 à 3,1 mm2. Kortom, ideaal voor gewone installatiedraad (alleen geen zwarte). :)

Op dinsdag 19 november 2024 19:55:23 schreef revado:
[...]

Ik heb dat even verder uitgespit.
Die PSE normering is voor Japan.
En dan is de dop ook voor 20A 300 Volt toegelaten terwijl dat volgens de andere norm 32A / 400 volt is.
Vreemd zo'n verschil.

In Japan is de netspanning 100V, dus dat er verschil is, is te verwachten. Kennelijk zijn ze daar ook wat conservatiever, maar dat er niet minder dan 2qmm in mag zou ook best door algemene eisen kunnen komen. Lagere spanning = dikker draad.

In de VS kom je bovendien regelmatig aluminum installatiedraad tegen, daar zullen ook andere eisen voor gelden. Maar of dat in Japan ook zo is, weet ik niet. Bovendien staat er Cu bij. Dus helemaal niet geschikt voor aluminum (aluminium, alumium).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (28%)]

Op dinsdag 19 november 2024 17:20:01 schreef testman:
[...]

ik heb het toch al vaker gehad, wel meer bij de oude variant. die open je na zeg 10 jaar in een doos zitten en de hendels breken zo af. bij dikke draden gebeurt het eerder heb ik gemerkt, dan heb je meer kracht nodig. waar bij de oude 222 het hendeltje afbreekt, gebeurt dat bij de nieuwe 221 ook op het scharnierpunt.

Die nieuwe 221 is niet eens veel kracht bij nodig om het hendeltje er af te breken.
Bij de oude heb ik dat nog niet gehad.
Maar die zijn, zoals GJ_ al aangaf, er weer goed in om je een flinke tik op de vingers te geven :)

Deze had ik nog nooit gezien.
Tridonic.

Op woensdag 20 november 2024 07:50:27 schreef revado:
Deze had ik nog nooit gezien.
Tridonic.

[bijlage]

Die kwam ik toevallig afgelopen week ook tegen in nieuwe LED kantoorarmaturen. Had ze zelf ook nog nooit gezien.

Op dinsdag 19 november 2024 15:34:55 schreef DK:
[bijlage]

Conex was denk ik de eerste met doorzichtige steekdoppen, en ook onder de draaidoppen was het altijd de "rolls royce". Als ik een installatiebedrijf had zou ik ze op basis van reputatie alleen al overwegen, maar ze moeten natuurlijk ook wel gewoon goed zijn.

Eerlijk gezegd geloofde ik de slechte berichten hier over de grijze Wago's niet, mijn ervaring was tot vandaag dat de grijze Wago's gewoon goed zijn.

Vandaag een storinkje, klant had al de parketvloer open gezaagd. Draden waren waren mooi recht zonder kronkels in de Wago gestoken en netjes op de juiste lengte aangestript. Belasting op deze Wago's niet veel, een woonkamer met een paar schemerlampen en een televisie. Let ook op de fasedraad in de linker lasdoos.

Gr.

Erik

dit is meer een gevalletje wago's uit de jaszak gebruikt, die fikken bij lasten als autoladers soms al in 1 week weg. dergelijke wago's zijn voor even afdoppen van voedingen in de bouw, niet voor hergebruik in de installatie.

Welnee, die grijze Wago's zijn zeker 15 of 20 jaar in de handel geweest. Bij het bedrijf waar ik werkte gingen er een paar duizend per jaar doorheen. Nooit hadden we storingen in de lasdoppen in door ons aangelegde installaties.

Gr.

Erik

Op woensdag 20 november 2024 19:26:36 schreef erik1234:
[bijlage]

Draden waren waren mooi recht zonder kronkels in de Wago gestoken en netjes op de juiste lengte aangestript. Belasting op deze Wago's niet veel, een woonkamer met een paar schemerlampen en een televisie.

Of dat goed gemonteerd was kun je in dit geval nooit meer nagaan, maar ik zie bij beide wago's een erg kort draadje zonder lus er in gaan, dat is (zeker bij deze doppen) in zo'n pielig doosje erg moeilijk om goed te monteren.
Dus ik ga hier voor: slechte montage.

Hoewel je dit kunt krijgen bij een schemerlampje (die dan al wel een maand heeft staan te flikkeren) gebruikt moeders de vrouw natuurlijk ook wel eens een strijkijzer.

Nu ben ik overigens ook ietwat benieuwd hoe de klant wist dat op die plek de vloer open moest.

Mijn idee over deze situatie:
Liggen die lasdozen niet zo hoog dat er, door het lopen op de houten vloer, steeds een beetje beweging in die lasdozen is geweest?
Het pijpje tussen de dozen is een beetje afgeplat, een teken dat het klem heeft gezeten lijkt mij.
En in beide dozen zit een draad in de dop zonder lus, dus bij bewegen gaat dat wrikken.

Eerlijk gezegd geloofde ik de slechte berichten hier over de grijze Wago's niet, mijn ervaring was tot vandaag dat de grijze Wago's gewoon goed zijn.

Wago's zijn ook niet heilig en alles kan het een keer begeven. Maar een wago doet dat wel veel minder vaak en het zal dan eerder aan de omstandigheden liggen dan aan de wago zelf.

Wat opvalt is dat ik nu wel een aantal zwart geblakerde lasdoppen heb gezien maar dat door het gebruik van vlam dovend materiaal zoals pvc dat alleen maar schroeiplekken zijn. De goede lasdozen zijn ook vlam dovend en ook als je dat in een houten wand gebruikt is de kans dat het zo warm word dat het hout vlam kan vatten nihil. Hout brand niet zomaar moet toch wel 250 graden of meer worden.

Nu ben ik overigens ook ietwat benieuwd hoe de klant wist dat op die plek de vloer open moest.

Goede neus? :+