Ik denk niet dat het aan de huidige versie 8 ligt, meer aan mijn (nog) gebrek aan kennis.

Ik heb kikad al meer dan 10 jaar niet gebruikt.

Ik dacht eraan om mijn dc spanningsmeter maar eens een deftige print te geven ipv gaatjesbord.
Kikad geïnstalleerd, tekening overgenomen. Sofar so good.

2 componeenten staan niet in de bibliotheek
B0505S en de HCRN201, die heb ik gedwonload van https://www.ultralibrarian.com/ en netjes geïmporteerd in de project bibliotheek. De 2 items kunnen in het schema gebruikt worden.

Ook nog geprobeerd apart in de symbool editor te zetten maar Kikad gebruikt/kan ze niet vinden.

Ik haal ze dan bv hier weg https://www.digikey.bg/en/models/637401
en kies dan voor Kikad 6+ symbool bruibaar footprint niet.

Kun je ze hier eens neerplakken (in een ZIP of zo).
Je hebt al wel een bestaande bibliotheek waar ze toegevoegd moeten worden of maak je er zelf een (nieuwe) ?

Ik ben er enigszins uit.

Sommige moet ik apart in de footprinteditor importeren. Bij de meeste is de naam van het component gelijk aan de footprint. Maar niet bij allemaal.

Achteraf logisch voor een 8p dip ic.

Een Kicad library is niet meer dan een directory waar "Symbol", respectievelijk "Footprint" bestanden in staan, en die vervolgens toegevoegd word in de schema of PCB editor.
Overigens is het zelf maken van een "Symbol" ook vrij simpel.

Pas op, die HCRN201 heeft een afwijkende footprint, dat is geen standaard DIL8 .... vraag me hoe ik dat weet.

Een beetje creatief andere onderdelen gebruiken kan natuurlijk ook. Die HCRN201 is bijna gelijk aan een IL300, en die zit dan weer wel in de standaard bibliotheek.

[Bericht gewijzigd door Sine op (55%)]

Dat is wat ik meestal ook doe; als het component dat ik wil gebruiken niet in de library zit, zoek ik een variant in dezelfde behuizing met dezelfde pinbezetting, en pas alleen het typenummer aan.

Op zondag 1 december 2024 22:57:50 schreef Sine:
Pas op, die HCRN201 heeft een afwijkende footprint, dat is geen standaard DIL8 .... vraag me hoe ik dat weet.

Het CO master-slave voeding project? ;)

Nou ik ben wat verder, ik heb nog nooit een print gemaakt met welke software dan ook, vroeger wel met stift en modelbouwverf

Ik heb de ESP32 footprint zelf geknutseld, die kon ik nergens vinden tot nu toe.
Voor de routing heb ik de routingtool gebruikt

Op zich netjes dat het allemaal gelukt is. Persoonlijk krijg ik wel altijd de kriebels van "de kortste weg tussen 2 punten is een rechte lijn" sporen.
Is dit met de hand of een autorouter gedaan ?

Een paar tips:

-Ga NIET autorouten, zeker niet voor zo'n simpele print. Dat kun je met de hand veel beter
-Gebruik dikkere sporen, zeker voor de massa verbindingen. Dat kost je niets extra
-Het is een isolator, zorg dan ook voor isolatie. Nu loopt alles kris-kras door elkaar.
Zorg dat je geen sporen onder de opto en DCDC door hebt lopen bijvoorbeeld, en houdt de componenten en banen van het geïsoleerde gedeelte weg van de rest, ook van je montagegaten.
-Pin 4 en 5 van U5 zitten aan elkaar ... dat lijkt me niet de bedoeling. Ergens hangen je netten nog aan elkaar.
-Maak "echte" bevestigingsgaten, nu moet je ze nog zelf boren.
-U1 heeft (denk ik) de goede footprint. U5 en U6 hebben dezelfde. Dat klopt niet helemaal.
-Print de layout uit en leg de componenten er op. Check of echt alles past.
-De ingang van de ADC gaat niet compleet tot massa, check de datasheet voor een voorbeeld.

Ik zou op beide lagen een ground plane leggen, een proberen de sporen op één laag te leggen, zodat het ground plane zoveel mogelijk heel blijft. Ik zie voor bijna alle sporen op de bottom een mogelijkheid om ze op de top te leggen zonder hele grote omwegen.

Ik zou het sowieso met SMD ontwerpen, maar dat is helemaal afhankelijk van je eigen voorkeur natuurlijk.