Goedendag,
ik heb twee breekhamers met hetzelfde probleem, ik denk dat van beide de motor sturing stuk is, als ik 230v direct op de motor zet draait deze (trekt wel vreselijk veel vonken) schakelaar is goed en lampje van spanning brand alleen als ik de schakelaar bedien gebeurd er dus niks.
Heb bij de dealer nagevraagd wat een nieuwe printplaat kost dat zit op 150,-
ex de b.t.w. heeft iemand tips / ideeën en of kan dit printje gerepareerd of is er een vervagende voor te krijgen?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
begin maar met het anker uit te bouwen, lijkt erop dat dat verbrand is. de koolborstels op zou ook kunnen, maar de veer staat nog niet tegen de rand aan dus ik denk niet dat die de oorzaak zijn van dat vonken.
benleentje
Golden Member
Als de motor al zoveel vonken trekt dan is die ook stuk.
Dat printje is een simpeler thyristor regeling + aansturing van het zwarte blok wat gewoon een relais is. Printje is ingegoten en dat maakt het lastig om te repareren, maar zo te zien zit er maar 1 ding op wat kapot kan en dat is de thyristor. Dat is dat zwarte ding op de koelplaat dus enkel op dat deel van de print zou dat vrij gemaakt moeten worden.
Met dit soort reparaties begin ik vanaf de stekker want daar kan ook een draadbreuk inzitten en daarna meet ik de schakelaar door. Achter de schakelaar zit een relais en dat kan je ook nog even doormeten.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op dinsdag 10 december 2024 20:42:31 schreef benleentje:
Als de motor al zoveel vonken trekt dan is die ook stuk.Dat printje is een simpeler thyristor regeling + aansturing van het zwarte blok wat gewoon een relais is. Printje is ingegoten en dat maakt het lastig om te repareren, maar zo te zien zit er maar 1 ding op wat kapot kan en dat is de thyristor. Dat is dat zwarte ding op de koelplaat dus enkel op dat deel van de print zou dat vrij gemaakt moeten worden.
dat zwarte blok is de netschakelaar, vrij normaal zo'n fors model in hakhamers.
Het zou me niets verbazen als een ankersluiting de regeling de kop gekost heeft.
Dat soort rondvuur over de collector duid meestal op zware problemen.
Op dinsdag 10 december 2024 20:42:31 schreef benleentje:
maar zo te zien zit er maar 1 ding op wat kapot kan en dat is de thyristor.
Die triac kan inderdaad prima doorgeflapt zijn (hoewel ze in mijn ervaring meestal in sluiting falen) Een bijkomend probleem is dat de gate drive ook een tik mee gehad kan hebben. En dat bik je niet zomaar uit.
[Bericht gewijzigd door Sine op (57%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs