Ik heb een Flyer fiets 36 volt t9. Ik heb een nieuwe losse accu gekocht met 2 aansluiting alleen plus en min en stekkertje om te laden. Volgens mij goed aangesloten. Hij geeft nu een e3 fout. Wat doe ik verkeert?
cummunicatieprobleem met de fiets ofzo. omdat er maar 2 aansluitingen zijn wil het niet zeggen dat er toch communicatie kan lopen tussen accu en fiets.
als die met de originele accu wel werkt en met die nieuwe niet, zou ik dat toch vermoeden
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De oude accu is een orginele accu met meerdere aansluiting. Kan ik e3 niet uitschakelen. Dank voor jullie reacties.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ja, door de juiste accu te kopen. Een die geschikt is voor jouw display en motor.
Niet iedere accu is geschikt om een fiets motor te voeden. Hij moet de juiste capaciteit hebben (als je de zelfde afstand wil halen) en dezelfde inwendige weerstand als je het zelfde vermogen wil halen. En natuurlijk de zelfde spanning als origineel.
Daarnaast moet het BMS van de accu de zelfde "taal" spreken als je display.
Er zijn mogelijk wel dingen mogelijk met nog wat extra hardware Maar we weten niet wat voor accu jij hebt, dus nogmaals, plaats eens een link naar de accu die jij gekocht hebt. Mogelijk kent iemand die en weet wat er mee mogelijk is en anders kunnen we aan de specs mogelijk wat meer zeggen..
fred101
Golden Member
Op zondag 15 december 2024 21:22:56 schreef wehrner:
Zie Foto.
Welke foto ?
fred101
Golden Member
Een foto is een plaatje, niet de letters "foto" 
Je weet dat het forum gratis is? Je betaalt dus niet per woord of foto. Je mag dus hele zinnen typen. Dan begrijpen we het beter.
Als je wilt dat wij een foto zien zul je hem moeten plaatsen door op het knopje upload te drukken en daarna een foto op je HD te selecteren . Zie FAQ
Oppassen met een accu met 2 aansluitingen. Een accu met 3 aansluitingen heeft een temperatuursensor die de lader stopzet als de accu te warm wordt. Een accu met 2 aansluitingen doet dat niet. Als de lasder door blijft laden kan de accu en de fiets in brand vliegen. Die is moeilijk te blussen. Er zijn al vaak hele garageboxen en hele huizen afgebrand omdat er een fiets of ander vervoermiddel in brand vloog. De brandverzekeraar zal niet snel uitbetalen als blijkt dat je een combinatie van een niet origoinele accu en lader hebt gebruikt.
Dit is een compleet onbeveiligde accu. Levensgevaarlijk als je geen idee hebt wat je precies doet. Die accu heeft tevens geen behuizing.
... Ik ben wel benieuwd naar de originele accu.
Edit: google toont foto's van een accu met behuizing. Deze kan en werkt daar niet in.
[Bericht gewijzigd door maus0611 op (19%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Chinese meuk accu, netzo als in dit topic:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/167154
De accu is het verkeerde model en fake, kan zo de recyclebak in.
Een nieuwe kost je minimaal €375, hoe kom je dan op het idee dat een < 100€ accu van AliExpress netzo goed zou zijn 
https://kwsseuren.nl/flyer-36v?typ=rev&cap=10
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (34%)]
Dank voor jullie reacties. Dit wordt oa door Amazon wel verkocht als fietsaccu. Dit gaat het niet worden dus.
fred101
Golden Member
Als je heel erg goed weet wat je doet, veel ervaring hebt en het juiste gereedschap dan is het bij sommige accu's mogelijk de cellen zelf te vervangen. Of dat lukt hangt van het BMS van de huidige accu af. Maar het is moeilijk en vaak nogal gevaarlijk werk.
Een andere optie is een ander BMS, andere, geschikte, accu, een andere display en mogelijk nog wat andere dingen. Volgens mij is dat allemaal low budget spul van Ali. fcapri heeft hier ruime ervaring mee, ik niet.
fred101
Golden Member
Op dinsdag 17 december 2024 10:13:03 schreef wehrner:
Aan de andere kant van deze accu zit wel een print met electronica.
Dat is het BMS maar omdat je maar 2 draden hebt kan het bms niet met de fiets praten waardoor de fiets er niet mee wil werken. Een BMS is de beveiliging van de accu. Deze zorgt dat alle cellen op de zelfde spanning zijn, niet te diep worden ontladen en niet te hoog worden geladen, niet te heet worden etc . Sommige BMS zijn echt super veilig, anderen zijn min of meer zinloos omdat ze bv maar 1 of een paar cellen monitoren ipv allemaal. Ook praten veel (alle?) BMSen met de rest van de fiets.
Je moet dat praten zo zien: De display/controller/"computer" vraagt aan het BMS, "alles goed daar, kunnen we aan het werk? " maar helaas hoort het BMS dat niet waarna de display zoiets heeft van "jammer maar helaas, er zit geen accu/BMS in of hij is dood dus we gaan niet."
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Opgezocht op Amazon
Batterijparameters:
Batterijmodel: 36 V, 12 Ah
Nominale capaciteit: 12ah
Nominale spanning: 36 V
Combinatie van cellen: 4 sets 10 parallel
Batterij grootte: 188*78*68mm
Aantal batterijen: 40
Maximale onmiddellijke ontladingsstroom: 30A
Maximale continue ontladingsstroom: 15a
Standaard laadstroom: 2A
Oplaadtijd onder standaard laadstroom: 4 uur
Maximale gelijkstroombelasting: 5 A
Snel opladen tijd: 2 uur
Gewicht van de batterij: ca. 1,9 kg
Laadstroom 2A x Oplaadtijd 4uur => 8Ah en dan is de accu nog niet 100% efficient ook. De echte capaciteit is eerder 6 a 7Ah ipv 12Ah.
Voor een 10 parallel sets is de continue ontladingsstroom van 30A ook erg laag. De cellen die ik gebruik doen 10A en zit je bij 10P dus op 100A, met 2.5 Ah per cel heb je dan een accu van 25Ah. Ik krijg het gevoel dat dit 600 mAh cellen zijn, bij 10P kom je dan op 6Ah
Ja, dit gaat allemaal boven mijn pet. Toch maar een orginele accu kopen. Mag ik jullie hartelijk danken voor de uitleg. Gr, Joop.
die accu zal wel een BMS hebben. laadconnector en die 2 aansluitddraden zullen wel op het BMS komen
de fiets echter wil een 'originele' accu zien. dat kan met een simpele weerstandswaarde zijn op de middenconnector (10kOhm is veel gebruikt), maar kan ook makelijk één of andere CAN communicatie over gebeuren.
voor ik een andere accu inbouw in een ebike, test ik altijd met een 2de accu en 2 kabels. als ik + en - aansluit en de fiets doet het nog altijd, dan ga ik verder.
komen er foutmeldingen zoals E3 enzo op het display, dan stopt het ook voor mij
heb je geen foto van je fiets of een link naar een website met het correcte model fiets erop?
google geeft mij zoiets als ik zoek achter 'flyer T9'
je kan een accu laten reviseren, dan weet je ook 100% zeker dat ze gaat werken.
https://www.fietsaccu-revisie.nl/ebike-accu-reviseren-per-batterij/flyer?_gl=1*12sso09*_up*MQ..*_gs*MQ..*_ga*MTQwNjY5ODI2Ni4xNzM0NDM2NzUz*_ga_J76QEVQM9F*MTczNDQzNjc1My4xLjAuMTczNDQzNjc1My4wLjAuMTk4MDY1Mjk3NA..&gclid=CjwKCAiA34S7BhAtEiwACZzv4YGN3y8V_YJuN_qAu9EPipbg7hyLWTjKWIozcZjrF7tzRWw9V4_X7hoC6sIQAvD_BwE
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op dinsdag 17 december 2024 10:53:01 schreef Roland van Leusden:
Laadstroom 2A x Oplaadtijd 4uur => 8Ah en dan is de accu nog niet 100% efficient ook. De echte capaciteit is eerder 6 a 7Ah ipv 12Ah.
Een Lithium accu is kwa ampere-uur WEL 100% efficient. Of eigenlijk "liefst wel".
Dat wil zeggen: Kwa energie is het niet 100% efficient, maar iedere ampere uur die je er in doet, moet er ook weer uitkomen. Doordat de spanning bij het laden hoger is dan bij het ontladen, zijn er wel verliezen, maar niet in de "ampere uur".
Super nauwkeurige metingen bij de universiteit van dalhousie, hebben uitgewezen dat door een paar cycli HEEL nauwkeurig te kijken naar de in en uitgaande Ah getallen, je kan voorspellen hoe goed een accu is over duizend of meer cycli.
Blijkt er bij 1 cyclus 1 promille aan Ah meer in te moeten dan er uitkomt, dan is die ene promille op gegaan aan permanent verlies van capaciteit. Dan kan je op je klompen aanvoelen dat die accu niet veel meer dan 100 cycli mee zal gaan.
Dit helpt enorm bij het vinden van de juiste "formulering" van het electroliet: Zo kan je na een paar cycli al constateren: Deze verandering helpt niet en kan je wat anders proberen. Anders had je 1000 cycli moeten wachten op "heeft dit geholpen met de levensduur of niet"? Stel je moet C/5 laden en ontladen. Dan kost een cyclus 10 uur, kan je per dag 2 cycli doen. En dus 500 dagen later weet je: Dat was het toch niet! Moeten we wat anders proberen.
Nu kan je de volgende dag gewoon al zeggen: Hmm. Dat wordt hem niet.