Is deze trommekkruis nog te redden?
Heb m gedemonteerd. Hij is niet gebroken maar erg aangevreten.
En wat kleine gaatjes.
Ben m bezig schoon te maken.
Wat kan ik het best gebruiken om m weer op te lappen?
De miele kruisen zijn moeilijk te krijgen heb ik gemerkt.
Alle tips van harte welkom

Geen antwoord op jouw vraag, maar het roept bij mij de vraag op 'Is er geen kathodische bescherming mogelijk voor dit soort dingen'?

Lijkt een vorm van "planned obsolescence"... ;)
(oudere type's van voor de eeuw wisseling zien er nu soms nog als nieuw uit...)

Op maandag 6 januari 2025 16:40:41 schreef JR1960:
Wat kan ik het best gebruiken om m weer op te lappen?

Die moeite zou ik niet nemen. De wasmachine ligt nu uit elkaar en als je het kruis weet op te lappen, dan moet je hem over een jaar of drie weer uit elkaar halen.
Voor mijn gevoel is kathodische bescherming niet mogelijk. Aluminium is een zeer onedel metaal. Je kan wel iets vernikkelen of verkoperen in water maar niet veraluminiseren.
Uit https://pure.tue.nl/ws/files/4343215/325065.pdf blz 280 van de pdf-file:

veraluminiseren
Het aanbrengen van aluminiumlagen op staal wordt in toenemende mate toegepast.
Tengevolge van de grote reactiviteit van aluminium kan het metaal aIleen galvanisch
afgescheiden worden uit niet-waterige vloeistoffen. Als elektroliet moeten daarom
watervrije organische vloeistoffen of gesmolten zouten gebruikt worden. Het
galvanisch procede wordt niet veel toegepast; de meeste aluminiumlagen worden door
opspuiten aangebracht.

Op maandag 6 januari 2025 18:28:29 schreef Arco:
Lijkt een vorm van "planned obsolescence"... ;)
(oudere type's van voor de eeuw wisseling zien er nu soms nog als nieuw uit...)

Manager bij Miele: "We verkopen geen wasmachines meer. De trommels gaan te lang mee. Ze moeten sneller stuk. Vanaf nu gaan we net als de concurrenten zamac-kruisen toepassen. Het is goedkoper, dus gaan we meer wasmachines verkopen. Mijn bonus voor dit jaar is weer binnen"

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (19%)]

Vroeger heeft Miele nog een rechtzaak gewonnen die andere fabrikanten tegen ze had aangespannen. Ze wilden de slogan "Miele, er is geen betere" verbieden.
De rechter was het toen met Miele eens dat er geen betere was...

Ik denk niet dat ze nu nog veel kans zouden maken om te winnen... :+

Het klopt nog steeds, er is nog steeds geen betere.
Of ze nou allemaal nog zo goed zijn? :D

De nieuwere Mieles hebben stalen/RVS kruizen.

Nope, dit afgebeelde kruis is bij mij afgeschreven, enkele wasbeurten later is die gebroken... Vervangen door stalen, er zijn er zat in omloop..

https://www.marktplaats.nl/v/witgoed-en-apparatuur/overige-witgoed-en-…

[Bericht gewijzigd door smd op (30%)]

Allemaal? Of alleen de "koop ik drie andere voor" machines?

Op maandag 6 januari 2025 19:14:57 schreef maus0611:

.. en de manager is (met behoud van bonus) ontslagen.

de goedkopere lijn schijnen nog steeds Alu kruizen te hebben...

Ik ben geen expert, maar volgens mij is die stuk :P

op aanraden van hier een ASKO gekocht: we zijn nu aan nummer 2 binnen, maar de eerste was een 2e hands en is FLINK mishandeld!!! en toch langer meegegaan dan een nieuwe BSH (we hebben zowel een Bosch als Siemens nieuw gehad)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (27%)]

En nu maar hopen dat je tweede ASKO geen aluminium trommelkruis heeft.

(we hebben zowel een Bosch als Siemens nieuw gehad)

Dat zijn dezelfde machines ;)

Op maandag 6 januari 2025 19:30:49 schreef Sine:
[...]

Allemaal? Of alleen de "koop ik drie andere voor" machines?

Voor zover ik weet allemaal. En dat is al minstens vanaf 2020. Zou niet weten waarom ze 2 verschillende kruizen zouden gebruiken.

De oudere series W1 hebben een alu kruis.
Mijn W5*** serie tikt de 11 jaar aan binnenkort. Maar altijd lief behandeld ;)

[Bericht gewijzigd door maus0611 op (17%)]

Op maandag 6 januari 2025 20:21:16 schreef ohm pi:
En nu maar hopen dat je tweede ASKO geen aluminium trommelkruis heeft.

Ik denk dat zuiver aluminium of een harde aluminiumlegering het een stuk beter uithoudt dan het pisbakkenzink op de foto's. Maar dan is RVS waarschijnlijk goedkoper.

@maus: omwille van de materiaalkosten? Goedkopere machines met goedkopere materialen zodat de winstmarge goed blijft. Zou ik overigens een slecht beleid vinden, dus als ze de juiste managers ontslagen hebben dan kan het best weer allemaal RVS zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (33%)]

Of zeewaardig aluminium gebruiken, dat gaat ook lang mee.

Op maandag 6 januari 2025 23:15:10 schreef maartenbakker:

@maus: omwille van de materiaalkosten? Goedkopere machines met goedkopere materialen zodat de winstmarge goed blijft. Zou ik overigens een slecht beleid vinden, dus als ze de juiste managers ontslagen hebben dan kan het best weer allemaal RVS zijn.

Ik weet wel dat er steeds meer kunststof kuipen zijn en volgens mij hebben die sowieso rvs kruizen. Maar die info is nergens bekend.
Deze foto staat bij de kleine professional machines.

https://media.miele.com/images/2000017/200001764/20000176409.png?imwidth=442&impolicy=z-derivate

Ik weet wel dat er steeds meer kunststof kuipen zijn en volgens mij hebben die sowieso rvs kruizen.

M'n vroegere wasmachine (een Bosch of een Miele, vergeten welke) had wel degelijk een kunststof kuip (polypropyleen) en het kruis was zeer zeker niet van RVS. (anders had ik het wel gelast....)

Er zit nogal een fundamenteel verschil in bouwkwaliteit en bedrijfsfilosofie tussen Bosch en Miele, dus het maakt wel uit welke het nou precies was...

Een goede Bosch is in mijn ogen vergelijkbaar met een slechte Miele, maar ik laat me graag corrigeren door de kenners die de machines daadwerkelijk regelmatig onder handen hebben zoals Maus, Fabrice, SMD.

Sorry, Maarten, ik kan geen uitsluitsel geven.

Heb net naar factuur/garantiebewijs gezocht, maar niets gevonden. Wasmachine is bij de vorige verhuizing naar de kringloop gegaan (die van Fred101 :) ), mezelf kennende zal ik de handleiding met factuur erbij hebben gegeven. Ik zou kunnen zoeken naar de oude foto's toen ik de machine gerepareerd heb (kunststof kuip vervangen, 180 euro materiaalkosten, was ca. de helft van de nieuwprijs van de machine in 2009; reparatie was op het randje van rendabel en dan alleen nog omdat er geen arbeidskosten bijkwamen wegens DIY), maar ben niet genoeg gemotiveerd om in de oude foto-archieven te duiken.

Een goede Bosch is in mijn ogen vergelijkbaar met een slechte Miele,

Dan zal het wel een Bosch geweest zijn.

[Edit: was inderdaad een Bosch, net eventjes het logo gezocht, maar het motor-anker logo stond er inderdaad op.)

Vorig jaar een Whirlpool uit 1994 weggedaan. Die lekte water naar binnen ondanks dat hij uit stond. Respect...

Uit de tijd dat 1) alle merken nog goed waren en 2) er nog Ignis en/of Philips DNA in hun wasmachines zat.

Je hebt niet toevallig nog een foto van de typesticker neem ik aan?