We hebben een Beko wasmachine (WTV8741BSCDOS1) die steeds precies op 18 minuten voor het einde zijn programma onderbreekt met de melding "geen water".
De kuip is dan inderdaad tijdens centrifugeren leeg gepompt, maar vult niet opnieuw. Achter in de wasmachine zit een dubbel magneetventiel voor het water. Na het centrifugeren en een minuut voor de foutmelding hoor en voel ik een hele korte klik bij het ventiel, maar er komt dus geen water. Aanname was dat een van de ventielen niet zou werken, maar na vervangen ervan blijft het probleem bestaan. Bij aanvang en later na de eerste spoeling komt er wel gewoon water in de trommel. Kan iemand inzicht geven in hoe de programma's zijn opgebouwd en waarom deze laatste keer anders is? Is dat het moment dat er wasverzachter wordt toegevoegd oid (dus tweede ventiel)? En worden de ventielen vanaf de print met een relais aangestuurd wat ik zou kunnen vervangen?
Alvast bedankt voor suggesties!
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
1. Wat doet hij op het apart spoelprogramma? Probeer dat alleereerst zodat je weet of je dit kort programma als test kan gebruiken.
2. 18 min is idd wasverzachten.
3. Dit toestel werkt niet zoals een gewone wasm met 2 ventielen. Het is een auto doseersysteem.
4. Wat ik zou doen:
A: onthoud welke draden (stekkertjes) waar zitten op het dubbel ventiel
B: kijk op de spoelen dat ze zeker 240vac zijn
C: verwijder de tabjes die omwisseling voorkomen.
D: wissel de 2 stekkertjes om.
E: test op spoelprogramma indien dat ook hapert.
5. De aansturing is meestal met triacs.
Bedankt voor uw (supersnelle) reactie!
Het spoelprogramma werk wel; het is de manier waarop we nu onze programma's afronden. Ik heb de ventielen vervangen, dus daar ligt het niet aan. Wat verandert er dan met het wisselen van de stekkers?
Gaan zulke Triacs wel eens stuk? Spoeltje lijkt me geen mega zware belasting?? Of agv impedantie?
EricN
Idd, goed punt. Je had het ventiel al vervangen lees ik.
Een triac kan altijd stuk.
Tijdens het apart spoelprogramma Wordt ook normaal de wasverzachter genomen. Dus ofwel doet deze het anders (blijft een auto dos, die reageren anders dan een normale machine) ofwel is er eerder een software probleem. Dit laatste is nauwelijks te diagnosticeren dus gaan we vooreerst uit dat het dit niet is (fingers crossed)
Je kan bv de print eens ter inspectie openen. Als je onthoudt waar de ventielen op de print zitten kun je zo de baan volgens naar de desbetreffende triac. Je kan dan ohms de 2 triacs vergelijken (A1 A2 Gate).
Wat ook mogelijk is is dat er een fout ontstaat tijdens het nemen vd automatische wasverzachter. En dat hij dan een fout genereert die niet gespecificeerd is in de vorm van water fout. Kun je eens bekijken of je dat systeem kunt uitschakelen? Sommige modellen kun je aanvinken dat het auto dos uit staat en dan nog eens testen. Veel problemen met deze systemen. Meestal zeepschade op stekkers en elektrische componenten.
Heb je een foto vh typeplaatje?
Twee jaar geleden ook al de print vervangen dus inderdaad geen beste serie lijkt me. Machine draait nu, dus even testen van autodosering even uitstellen. For what it’s worth gebruikt mijn vrouwtje dat helemaal niet. (Wil een full option apparaat en gebruikt vervolgens maar twee standen…)
Die stekkers waarover je spreekt, zitten die ergens specifiek (zoals op de zeeplade?
Is zo’n printplaat ergens te bestellen of de software opnieuw in te laden? Kan een monteur hem met een computer diagnostiseren als bij een auto??
EricN
komt me vaag bekend voor. Trek de stekker eens uit en terug in.
Ik dacht dat ik zulk een waarborg geval heb gehad. Ze deden iets eenvoudigs als uit en in en dan ging hij verder. Print wisselen loste niets op. Dan heeft beko ook nog eens de print gaan wisselen. Loste ook niets op. Deuh.. . Uiteindelijk omgeruild geweest. was geen auto dos model.
EricN
Iets banaals als een haperende afvoerpomp komt ook zeer veel voor dus voor we gekke dingen denken moeten we ook zoiets degelijk testen. Maar ik verwacht dan afvoer errors.
Hoor je gezoem ter hoogte vd pomp? Oor eens tegen de kant leggen.
Flashen en uitlezen is niet mogelijk. Het is printwisselen. Zelfs de service mauals zijn karig hoewel dat ondertussen verbeterd is.
Bij beko zijn net als indesit(whirlpool Bauknecht) niet logisch in foutmeldingen. Bij andere merken is dat heel afgebakend en correct tenzij er stoorder zijn die de diagnose laten "liegen" maar over het algemeen zit er zelfs dan alsnog logica in. Bij beko indesit niet.
[Bericht gewijzigd door EricN op (27%)]
Controleer eerst maar de afvoer pomp, vaak versleten. Test met voorwas of goed water neemt, daarna een hoofdwas, dan weet je of beide ventielen goed zijn en of de sturing er van. ja soms bij defect ventiel gaan de tryacs mee..
EricN
Ja, je zou het denken. Deze simpele truuk. Bij elk dubbel ventielig toestel de ultieme test maar...
Deze heeft geen voorwasbakje. De ventielen hebben volgens mij andere functies en aansturingen.
Hoe kan ik de pomp testen? Hij lijkt me prima weg te pompen. Je hoort de rioolbuis goed lopen. En de kuip is steeds leeg bij storing, dus ik zou met mijn beperkte kennis de conclusie kunnen trekken dat de pomp goed functioneert?
Ik heb een drievoudige zeepbak. vloeibaar, poeder en wasverzachter. Dus geen voorwas. Ander idee om uit te stellen?
Ik ga morgen proberen die Triac door te meten.
EricN
Spoel is nieuw dus de reactie zal wel correct zijn in functie vd inkomende spanning. Maw, een tik zal een puls zijn.
Maar kan je zo’n tik of puls verklaren door een kapotte Triac? Of is het dan meer in de richting van de software? Met andere woorden, is zo’n Triac niet gewoon open of kortgesloten wanneer deze stuk is? Ik heb geen idee.
Is het overigens een gekke gedachte wanneer ik aan de stekkers van de twee kleppen meet om te vergelijken? Of kan ik op die wijze niet uitsluiten of zo’n Triac stuk is?
[Bericht gewijzigd door laserfreak op (28%)]
EricN
Het interessantste zou een service maual zijn. Kun je testen uitvoeren en fouten uitlezen.
Ik probeer het te vermijden. Ik zal er maar eens aan beginnen zeker?
Geen idee hoe universeel dit soort vragen zijn. En wat de reguliere oorzaak van de storingen is. Als dat steeds uitkomt op de print is er voor de hobbyist zoals ik waarschijnlijk niet veel aan te doen. Aan de andere kant kan je het aan de hand van zo’n manual wel zaken uitsluiten en/of vaststellen natuurlijk.
Heren, sorry om jullie lastig te hebben gevallen met moeilijke vragen. Blijkbaar was de houder van de printplaat gescheurd en lag deze dus los tegen de trommel te schudden. Als gevolg daarvan de isolatie van een paar kabeltjes doorgescheurd en een van de blauwe kabels naar de ventielen helemaal gebroken. Dus geen slecht relais, Triac of wat dan ook. Vrouwtje weer blij!! (Nou ja, die had zich al verheugd op een nieuwe…)
Erg bedankt in ieder geval!
oww OK, maar je had toch naar de ventielen gekeken?? Viel het niet direct op? Gelukkig dat gelukt is! Maar ik vermoed dat deze van nieuws af aan al stuk was.
Bij de ventielen zag alles er perfect uit. Maar kon toen niet eenvoudig naar de aansluitingen onderaan de print kijken.
Waarom denk je dat? bekent probleem??
De printplaat is een jaar of twee geleden al eens vervangen, toen nog net binnen de garantie.
[Bericht gewijzigd door laserfreak op (37%)]
Dus 2 jaar geleden is probleem ontstaan... Maar als je de bovendeksel er af heb voor de ventielen, zag je toch al zielig hoopje print hangen of niet opgevallen??
Zou kunnen dat het al zo lang loshangt, geen idee. Jouw conclusie is terecht, maar stom genoeg had ik het werkblad wat over de wasmachine zit niet verwijderd maar net genoeg opgeschoven zodat ik bij de klep kon komen. Men zegt weleens iets over haastige spoed…..