Waar zit t intern geheugen van deze laptop eigenlijk?
Samsung NP905S3G-K02PL
Er zit 4gb in gemonteerd maar waar zit deze

?

Volgens mij die 8 chips tussen batterij en µProcessor.
Wat staat daar op?

denk het ook, die 8 ic's zitten normaal op een geheugen dimm.

Onder die platte koperkleurige kabel zit ook iets

Op zaterdag 1 februari 2025 20:34:47 schreef benleentje:

dat is de hdd, een M.2 slot wrs.

Ja, daar kijk je tegenaan die 8 chips, meer zal er niet in kunnen.
Dat apparaat is uit 2014 en met win 8 geleverd en toen was 4 Gb heel veel...
Daar kan ook geen win 11 op zonder truukjes.... even dat andere topic in gedachten houdend over die USB stick...

Op zaterdag 1 februari 2025 20:36:57 schreef testman:
[...]

Toen bestond M2 nog niet volgens mij.

Moet het een beetje bijstellen, het is wel een leuke pc, aanraakscherm en zelfs al een TPM aan boord.
Hier staat de handleiding:
https://org.downloadcenter.samsung.com/downloadfile/ContentsFile.aspx?…

[Bericht gewijzigd door revado op (49%)]

Hdd zal wel Sata zijn. Ram kan ook aan de andere kant van het mobo zitten onder het toetsenbord.

Op zaterdag 1 februari 2025 20:36:57 schreef testman:
[...]

Afhankelijk van hoe je "onder" opvat. Ten zuiden ervan op de foto zit de wifi-module. Letterlijk onder/achter de kabel zou inderdaad wel eens een M.2 slot kunnen zitten of in elk geval een insteekmodule. En dat zou de disk kunnen zijn.

De chips in de buurt van de processor lijken mij inderdaad ook RAM, maar het typenummer is op de foto net niet te lezen.

De handleiding is vrij nutteloos, met dingen als:

Gebruik uitsluitend telefoonkabel van het type No. 26 AWG
of groter om het risico op brand te verlagen.

Daarmee krijg je in elk geval het geheugen niet uitgebreid. (En ook voor zoiets als het aansluiten van een sauna is het wellicht niet het allerbeste advies :+ nog afgezien van die 'of groter' - 48 AWG dan maar?)

Dat is overigens by far niet de "ergste" uit die handleiding.

Op zaterdag 1 februari 2025 20:34:47 schreef benleentje:

dat is de hardeschijf zeg maar heb ik vervangen naar 512gb

dus sowieso is het RAM niet te upgraden?

Ding is klein en heel plat, dus voor dimms zal geen ruimte zijn geweest...

Als er aan de achterkant geen DIMM-slot zit, is het RAM niet te upgraden. Je zou het nog even kunnen checken voor de zekerheid. Is er geen documentatie van op de website van Samsung?

even googlen naar je samsung en ram upgrade, kom je dit tegen

Op zondag 2 februari 2025 08:31:20 schreef fcapri:
even googlen naar je samsung en ram upgrade, kom je dit tegen

[bijlage]

ok toppie dan weeet ik dat bedankt

Voor Windows 32bit OS is 4 Gb genoeg: voor 64bit wordt 't al gauw onaangenaam traag...

Op zaterdag 1 februari 2025 20:38:20 schreef revado:
[...]

Toen bestond M2 nog niet volgens mij.

Moet het een beetje bijstellen, het is wel een leuke pc, aanraakscherm en zelfs al een TPM aan boord.
Hier staat de handleiding:

Dan moet het nog een TPM 2.0 zijn, win11 gaat er op een nette manier in ieder geval niet op draaien met een 3e gen i3, en al helemaal niet met de aanwezige 4GB RAM welke zo te zien inderdaad niet uitbreidbaar is.

Yep gesoldeerd geheugen, daar kun je niks aan toevoegen of verwijderen.

4GB voor Windows, dat wordt veelal duimen draaien terwijl ie bezig is. Beter Linux die kan met 2Gb eigen gebruik al redelijk vlot werken. Windows 10 zal het nog wel doen, Windows 11 uitgesloten. Virtueel geheugen op een SSD is en blijft traag als een slak.

Jammer eigenlijk de CPU met 6 Cores en hyperthreading is nog best potent te noemen. Maar waarom enkel 4GB is mij een raadsel. Als je wat duimen draaien niet erg vind kan je er nog mee weg komen. Ook voor linux is 4GB echt wel het minimum om vlot te werken.

Sommige Linux distributies hebben 4GB+ nodig om überhaupt te kunnen booten.

Windows 7 zou nog het beste zijn, maar ja dat is ook al bejaard en heeft andere problemen...

Op maandag 3 februari 2025 15:54:47 schreef CrossFireX:
Jammer eigenlijk de CPU met 6 Cores en hyperthreading is nog best potent te noemen. Maar waarom enkel 4GB is mij een raadsel.

"Planned obsolescence". 4 GB was ruim 10 jaar terug ook al weinig. Helaas lijkt dit wel de trend te worden; vast-gesoldeerd en niet-uitbreidbaar geheugen, en zelfs vast-gesoldeerde niet-vervangbare SSD zie je tegenwoordig in sommige laptops. Laten dit nu net de componenten zijn waarmee je je laptop weer nieuw leven kan inblazen.

En daarmee hebben we een antwoord, en is dit draadje naast offtopic ook weer obsolete.

@JR1960, je bent een beetje door je 'gedoog quota' heen ondertussen, de volgende pc vragen blijven niet zo lang open.