Op woensdag 5 februari 2025 18:36:48 schreef Paulinha_B:
Het is geen willekeurige trafo. Het is wat ik nu eenmaal heb en waar ik het meeste wil uithalen. Dat was vanaf de openingspost duidelijk, maar men moet dan wel de moeite doen om te lezen wat er staat.

Geld andersom ook ik doe allerlei berekeningen waaruit jezelf ook je conclusies kan trekken. Met gegeven trafo ga je in klasse D niet heel veel winst halen. Maar als je schrijft dat je het maximale eruit wilt halen is dat gewoon in klasse D. Tot zover heb ik wel gelezen wat je schrijft, maar ik kan er verder ook niets aan doen dat het verschil zo klein is.

IK zou haast denken wikkel er draad bij en maak de 43V wikkelingen ook 50V dan haal je die 600W uit een 750W trafo en heb je ca 500W in klasse D over.

Of als je niet bij wilt wikkelingen maak dan beide wikkelingen 43V en dan haal je maximaal 450W uit de trafo.

maak dan beide wikkelingen 43V

Hoezo "beide wikkelingen"? De secondaire en de primaire, bedoel je toch niet? Toch is er niet meer dan dat: EEN primaire en EEN secondaire (met aftakkingen). Nogmaals: lees de openingspost eens goed door. Het begint me te vermoeien dat er zoveel commentaar wordt geboden na zo weinig lezen.

Gevonden in de junkbox, B&O ICE POWER moduul, mono 600 Watt

Op woensdag 5 februari 2025 18:39:53 schreef DK:
...je D gaat nooit je volle trafo benutten, of je moet naar 4 kanaals willen ofzo

Hoezo dat dan? Ik kan toch wat voor belasting ook aan die trafo hangen zolang ik er maar voor zorg dat de gemiddelde belasting die 750VA niet overschrijdt?
Waarom zou een 4-kanaals D-versterker dat wel kunnen en een 2-kanaals niet?

En uit die 750VA krijg je met Class D net wat meer continu sinus muziekvermogen uit de luidspreker dan met Class AB.

Op woensdag 5 februari 2025 23:39:20 schreef Hensz:
[...]
Hoezo dat dan? Ik kan toch wat voor belasting ook aan die trafo hangen zolang ik er maar voor zorg dat de gemiddelde belasting die 750VA niet overschrijdt?
Waarom zou een 4-kanaals D-versterker dat wel kunnen en een 2-kanaals niet?

met 70v en een 8 ohm speaker? Jij komt nooit aan die 750VA

Bruggen wil TS niet
Spanning veranderen wil TS niet
Speakers zijn 8 ohm gegeven

Op woensdag 5 februari 2025 17:47:29 schreef Paulinha_B:
En ik blijf bij mijn grondtwijfel: die uitgangsspanning is dezelfde bij klasse AB als bij klasse D, want komt uit dezelfde voeding. Waar komt dan het meervermogen vandaan dat sommigen aan de klasse D toeschrijven?

In een ouderwetse lineaire versterker wordt het verschil tussen ingangsspanning en uitgangsspanning in een paar torren weggestookt. Is de acute uitgangsspanning 48V, dan loopt er 6A, wordt er 6A, 70V verbruikt.. Op DAT moment. Alleen als de uitgangsspanning toevallig precies 70V moet zijn of de stroom precies nul zijn de verliezen laag.

Bij een class D werkt de boel als DCDC converter. Als je op een bepaald moment in de sinus 48V, 6A de luidspreker in wil duwen, 288W, dan trek je 4.11A, 288W uit de 70V. Dat is in theorie in de praktijk is de efficientie gemiddeld 85%... zegt men.

Zoals ik al schreef: Bij 8 ohm belasting loop je OOK tegen de piekspanning beperking aan. In 4 Ohm, krijgt je ruimte om meer vermogen te gaan leveren.

Kortom, om meer vermogen te gaan trekken uit deze voeding met een class D versterker moet je een tweede set boxen hebben die je parallel zet aan de eerste.

Bij 48V over een 8 Ohm luidspreker loopt er 6A.
Bij twee luidsprekers van 8 Ohm parallel loopt er 12A en dat is boven de 7,5A die de trafo van TS nominaal continu kan leveren.
TS wil graag continu sinus muziekvermogen en dat lukt niet met 4 Ohm belasting met een 750VA trafo.

Bij 48V over een 8 Ohm luidspreker loopt er 6A

Die loopt niet door de luidspreker, de blokspanning wordt met een laagdoorlaatfilter ontdaan van de éérste harmonische.
Hou er rekening mee dat bij een halve brug, op 48V, belast met 8 ohm de pulsbreedte 50% is van de tijd.
Er zal dus maar 3 Ampére stroom lopen gedurende tijd, ipv. 6 Ampére.
Echter bij een volle brug, is dit tweemaal 6 Ampére, waarvan een halve periode positief en een halve periode negatief. Gedurende de tijd is dit 6 Ampére, positief en negatieve periode doorgangen. Echter dat is bij een blokgolf, welke tot een sinus wordt gefilterd, is dit 48/√2 van de spanning; is effectief over de belasting van 8Ω een spanning van 34 Volt RMS.
Dat geeft een vermogen van 144 Watt, over 8 Ω.
Bij 70 Volt is dat 306 Watt.

Op donderdag 6 februari 2025 11:55:22 schreef Bobosje:
Bij 48V over een 8 Ohm luidspreker loopt er 6A.
Bij twee luidsprekers van 8 Ohm parallel loopt er 12A en dat is boven de 7,5A die de trafo van TS nominaal continu kan leveren.

Laten we even 1 stappie terugdoen, 48V 6A gaat inderdaad net niet.

Maar 40V 2*5A = 10A, dat kan wel. 40V 10A => p=400W.

De trafo is bij 7.5A en 70V 525W.

Dan kan je zeggen dat de trafo die 10A niet kan leveren. Dat klopt. Dat klopt ook voor een class AB versterker. Maar niet voor class D.

Bij een Class D trekt de versterker module in theorie 10A gedurende 40/70 = 57% van de tijd. Dat wil zeggen... de trafo levert 7.5A en met 2.5A trek je de condensator leeg gedurende dat je 10A probeert te trekken, en in de uit-tijd is er 7.5A beschikbaar om de condensator weer te vullen.

Als het goed is, dan zitten de condensatoren die dit afvlakken op het class-D printje. De 70V netspanning-afvlak-condensatoren zien dit niet of nauwelijks.

Maar 40V 2*5A = 10A, dat kan wel. 40V 10A => p=400W.

Typo? moet dat niet zijn 40V @ 4Ω = 10A ?

De trafo is bij 7.5A en 70V 525A.

Trafo = 750VA bij totaal 100V ( + en - 50V). En bij 50V kan die 7,5A leveren.
Bij 70V is dat wat minder maar dat doet er nu veel minder toe omdat we voor 4Ω nu aan 400W komen

Wanneer uit de 750VA trafo secundaire 100V wikkeling een 90V DC spanning wordt gemaakt en daarmee een full-bridge Class-D versterker wordt gevoed dan kan deze in een 8 Ohm luidspreker een continu sinus muziek vermogen leveren van 506,25W (bij max. 10% THD+N vervorming).
Bij een rendement van 80% bedraagt het opgenomen vermogen uit de voeding 632,8W en dat is bij 90V DC een opgenomen stroom van 7A en dan zou de trafo van TS optimaal belast zijn en benut worden.

Met twee van die 750VA trafo's heb je dus 2x 506Watt in 8 Ohm luidsprekers, een dikke kilo Watt aan herrie. :)

Op vrijdag 7 februari 2025 17:45:43 schreef benleentje:
[...]

Typo? moet dat niet zijn 40V @ 4Ω = 10A ?

Sorry. Stapje vergeten op te schrijven: "Als we nu in plaats van 8 ohm als belasting 2x 8 ohm parallel nemen...".

Hi,

Hieronder een link naar een lesje over verschillende typen audio versterkers.
Het is een webpagina bij Analog Devices.

https://www.analog.com/en/resources/analog-dialogue/articles/class-d-a…

Onderaan op de aangegeven pagina staat uitgebreide uitleg over "Klasse-D" versterkers.

Groet,
Bram