Hoi,
Ik ben op zoek naar advies voor mijn zelfstudie plc programmeren. (ik hoop dat ik in het juiste forum zit met deze vraag)
Beetje achtergrond...
Ik heb voornamelijk gewerkt als monteur (machinebouw, onderhoud/reparatie e.d.) maar door omstandigheden gaat dat niet meer (ik ben dik 50 en heb wat kwaaltjes opgelopen). Aangezien ik altijd met veel plezier heb gewerkt met arduino's en eps32 leek het mij een goed idee om mijzelf om te scholen tot plc programmeur. Zo blijf ik toch nog een beetje in dezelfde hoek zitten.
Ondertussen ben ik al een jaartje aan het spelen met Codesys in combinatie met Factory IO en ik kan me daar aardig mee vermaken. Ik kan ondertussen redelijk wat met ST en ladder, FBD en SFC moet ik nog wel wat aan werken.
Mijn grootste probleem is dat de meeste machinebouwers waar ik informatie probeer te krijgen wel de machines bouwen maar het programmeren overlaten aan externe bedrijven en die laatste kan ik slecht vinden voor tips en hints.
Bij 1 bedrijf heb ik wel het advies gekregen om mij voornamelijk te focussen op FBD, ST en SFC. Ladder gebruikten zij zelden.
De meeste forums die ik kan vinden zijn USA gericht en daar is juist ladder weer veel gebruikt. Dus daar kan ik niet veel goede info uit halen.
Dus...
Kan iemand mij bevestigen of dat klopt wat gebruikte talen in Nederland betreft?
En hoe ik mij wat aantrekkelijker kan maken voor eventuele werkgevers met mijn verzamelde kennis?
Ik heb een versie van Siemens Step7 beschikbaar, maar mijn laptop kan dat helaas niet aan. En een nieuwe monster-laptop zit er voorlopig even niet in, dus voor nu ben ik even beperkt tot het gebruik van Codesys.
Ik hoop dat jullie mij een beetje in de goede richting kunnen helpen.
Alvast bedankt
Hier heb je wat info.
https://www.googleadservices.com/pagead/aclk?sa=L&ai=DChcSEwirg97R…
En uiteraard door het veel te doen leer je ook meer.
Als je jezelf in step 7 wil verdiepen zijn de video's van Hegamurl wel een goede start.
https://www.youtube.com/results?search_query=hegamurl+tia+portal
Ik gebruik tegenwoordig in step7 veel SCL vooral als je veel complexe zaken en berekeningen moet doen. Voor simpele opgaven is STL nog steeds een snelle methode.
Inderdaad: een gewoon stuk programma inkloppen gaat altijd het snelste in STL, ik doe het nog steeds in AWL, omdat ik het van oudsher in het Duits gedaan heb. Dat vind ik ook de fijnste en dus mijn favoriete taal in Step7. Overigens doe ik berekeningen ook het liefst gewoon in STL (AWL).
Het TIA portal gebruik ik zo min mogelijk omdat het onmogelijk is om een klant na een paar jaar nog te kunnen helpen zonder een enorme partij extra werk op je hals te halen. Dit omdat Siemens het nog steeds niet bedacht heeft hoe programma's van vorige versies te openen in nieuwere versies.
Verder gebruik ik in Codesys het meeste structured text.
Ladder gebruik ik in low budget PLC's bij gebrek aan beter.
Programmeren leer je alleen door het heel veel te doen. Het kan wel interessant zijn om bijvoorbeeld een frequentieregelaar met interne PLC te kopen. Zo hebben alle regelaars van Control Techniques behalve de S100 een codesys PLC. De software (MCS) is gratis te downloaden. Een kleine M400 is de meest interessante hiervoor.
nonius
set SCE to AUX.
Kan iemand mij bevestigen of dat klopt wat gebruikte talen in Nederland betreft? En hoe ik mij wat aantrekkelijker kan maken voor eventuele werkgevers met mijn verzamelde kennis?
Stap misschien ook eens een keertje binnen bij de lokale HTS-electrotechniek met uw vragen. Er is daar zeker een docent die PLC-techniek doceert. (zelfs wij werktuigbouwkundigen hebben ladder en [nog een andere taal die ik vergeten ben] STEP Pro-H moeten leren, dus zelfs op de afdeling werktuigbouwkunde kan een vakkundig docent rondlopen.
Ik twijfel er geen moment aan dat die mensen uw vragen met alle plezier zullen willen beantwoorden. Daarnaast kennen ze ook de lokale bedrijven die PLC-programmeurs zoeken, en hebben hopelijk een beetje inzicht in de lokale markt en behoeftes.
De docenten die ik had waren ZEER behulpzaam en bereidwillig en zouden u met alle plezier helpen. Zou zeggen, wees brutaal en stap gewoon eens binnen daar....
(met een beetje geluk krijgt u zelfs de volledige cursus/syllabus mee voor zelfstudie, of mag u (clandestien) aanschuiven tijdens de (avond-)lessen...)
Wij zetten bijna alles in ladder/cfc/sfc
Veel buitenmonteurs/td'ers vinden het visuele fijn storingzoeken/diagnotiseren
Tijd van kloppen is geen factor meer, 95% wordt toch gegenereerd
Verder praktisch alles tia portal, step7 is inmiddels 10 jaar obsolete
Allereerst bedankt voor de snelle reacties.
Voor wat betreft opleidingen, ik heb toevallig net nog een HBO module plc programmeren afgerond (8 gehaald, op zich niet slecht denk ik).
Het jammere was wel dat ik er op zich niet heel veel nieuws bij heb geleerd hiermee. Wat op zichzelf ook wel weer prettig is, dan ben ik in ieder geval al een flink stuk op weg in de zelfstudie. Maar de docent zelf was zeer behulpzaam en heeft mij wel weer aangespoord om vooral door te gaan en een brokje twijfel bij mij weggenomen.
Voor zover ik van jullie begrijp is Siemens toch een beetje de grootste speler op de NL markt, ik had al zo'n vermoeden maar zoals gezegd heb ik geen praktijkervaring. Misschien dat ik toch maar eens op zoek moet naar een leuk tweedehands desktop dingetje waar ik Step7 op kan draaien om hier maar eens mee te gaan oefenen. Is niet altijd even handig als een laptop maar scheelt wel weer wat investeren.
Ik dacht alleen dat Siemens niet zo populair was bij programmeurs. Voornamelijk vanwege het gebrek aan backward compatibility en omdat zij ook nogal de neiging hebben om wat weg te lopen van de IEC 61131-3 standaard? Maar als de markt erom vraagt dan kan je er niet echt omheen.
Ik zie ook wat STL langskomen, dat is toch vergelijkbaar met Instuction List, of vergis ik mij daar in?
Bedankt voor alle tips, hier kan ik wel wat mee.
Op zaterdag 15 februari 2025 21:30:23 schreef DK:
Wij zetten bijna alles in ladder/cfc/sfc
Veel buitenmonteurs/td'ers vinden het visuele fijn storingzoeken/diagnotiserenTijd van kloppen is geen factor meer, 95% wordt toch gegenereerd
Verder praktisch alles tia portal, step7 is inmiddels 10 jaar obsolete
onzin
https://support.industry.siemens.com/cs/document/109794088/step-7-v5-7…
laatste versie is van 2022, nieuwe hardware kun je niet als nieuw kopen maar voor de meeste heeft Siemens netjes een 10 jaar service beleid ( oude terug sturen nieuw of gerepareerd terug.)
Dan zijn er nog diverse bedrijven die oude hardware verkopen.
Laatst nog bij een kameraad geweest die hebben nog S5 in bedrijf.
Machines gaan nu eenmaal langer mee dan software beleid.
Maar langleve de VM'S voor elke "oude" versie.
Geen hardware kunnen kopen
Alle updates zijn beveiligingszaken
Vooral dingen werkend houden op nieuwe OS'en
Ik heb vorige week ook nog gewijzigd met protool, wil niks zeggen over dat het oud is
Alle ontwikkeling bij siemens zit inmiddels al ruim 10 jaar op tia portal
nonius
set SCE to AUX.
Ik dacht alleen dat Siemens niet zo populair was bij programmeurs.
Frappant, ik dacht eigenlijk juist dat Siemens HET grote merk op PLC-gebied was. Toch in elk geval in de tijd dat ik (avond-)HTS heb gedaan, rond 2002-2003. Bij ons in de opleiding werden daarentegen Hitachi PLC's gebruikt (vermoedelijk omdat de school die gekregen had, of zeer goedkoop gekocht), terwijl de leerlingen electrotechniek erover klaagden dat "heel de wereld met Siemens werkt, maar wij moeten Hitachi's leren!" Voor mijzelf was het lood om oud-ijzer aangezien ik toch niets met PLC's doe/deed. Wat ik er me vooral van herinner is dat ik ladder zo ongelooflijk elegant vond, en er mezelf later ook nog wat meer in verdiept heb voor het ontwerpen van relais-schakelingen.
Op zondag 16 februari 2025 08:30:14 schreef Peter112:
laatste versie is van 2022, nieuwe hardware kun je niet als nieuw kopen....
Laatst nog bij een kameraad geweest die hebben nog S5 in bedrijf.Machines gaan nu eenmaal langer mee dan software beleid.
Vipa/Yaskawa maakt nog nieuwe PLC's, en ontwikkeld ook nog PLC's voor zowel Step7 als het TIA portal. Kun je gewoon kiezen.
Ik heb zelf ook nog best veel S5 klanten. Ik heb zelfs vorig jaar een upgrade Step5 software gekocht omdat de mijne niet draaiede onder windows 11.
Op zaterdag 15 februari 2025 19:50:43 schreef nonius:
Stap misschien ook eens een keertje binnen bij de lokale HTS-electrotechniek met uw vragen. Er is daar zeker een docent die PLC-techniek doceert.
Dan moet je wel heeeel zeker zijn dat NI niet langs is geweest met zijn liegende vertegenwoordigers. Ik heb hier een stagiaire gehad die 4 jaar lang les heeft gehad in NI LabView omdat ze de school hadden wijsgemaakt dat PLC's nergens meer gebruikt werden en dat alles tegenwoordig op LabView draaide. En bij navraag bleek dat op meerdere scholen zo te zijn.
Op zondag 16 februari 2025 15:35:50 schreef nonius:
Frappant, ik dacht eigenlijk juist dat Siemens HET grote merk op PLC-gebied was.
Dat gaat hard achteruit. In Europa was het hét merk. Maar met het TIA portal hebben ze zich een beetje in de voet geschoten: slechte software voor veel geld. Codesys is het aan het overnemen. Merken als Wago varen er wel bij. Ook merken als B&R en Sigmatek zie ik meer en meer.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (16%)]
Ik blijf toch nog wel een beetje in twijfel over welke kant ik nu het beste op kan gaan. Maar voorlopig lijkt het doorleren met Codesys mij het handigste. Kan ik in ieder geval de talen een beetje onder de knie krijgen. Hoewel ik bij de vacatures die ik kan vinden toch vrijwel altijd ervaring met TIA portal staat. (vandaar de twijfel).
Voor wat betreft de talen moet ik mij dus in ieder geval wat meer gaan verdiepen in SFC en FBD. Ik hoop niet dat IL ook nog veel gebruikt wordt want dat vindt ik (nog) geen prettige taal en vrij lastig leesbaar. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik er geen ervaring mee heb. Het lijkt op eerste gezicht wat op Assembler, wel eens wat mee gerommeld nooit maar nooit ver mee gekomen (of fan van geweest).
R-Tronic
Easy come, easy go.
Sorry voor de "topickaap", maar ik was net van plan om eenzelfde vraag te stellen, enkel dan gericht op ST alleen.
Om daar nu een nieuw topic voor aan te maken...
Ik zou graag ST willen leren. Ik heb CODESYS geïnstalleerd en heb een Weintek HMI met Remote I/O waar ik mee kan "spelen".
Natuurlijk moet je het veel doen om te leren, maar waar kan ik het beste lesmateriaal vandaan halen?
Iemand hier met tips daarin?
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
OmeJozz
Kijk of je ergens een paar maanden kan meelopen, soort snuffelstage.
Wij hebben hier ook regelmatige zgn. zij instromers die een aantal weken tot max 2 maanden meelopen om te zien of ICT wat voor hun is.
Bedrijven staan er in het kader van MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen) vaak wel voor open.
Je krijgt dan geen salaris maar wel ervaring, een investering in jezelf.
Snuffelstage-achtige regeling houd ik zeker als optie in gedachte.
Ik zit echter in zuid Drenthe en heb tot nu toe slechts twee bedrijven gevonden waar ik eens een balletje op kan gooien in de regio. Het meeste zit toch een beetje in de randstad krijg ik zo het idee. Mocht jij of iemand anders nog een bedrijf in deze regio weten... Dan hoor ik dat graag.
Op zondag 16 februari 2025 22:43:57 schreef OmeJozz:
Snuffelstage-achtige regeling houd ik zeker als optie in gedachte.
Drenthe heeft toch een universiteit, misschien daar eens informeren. Ze hebben daar vast wel een mechatronica opleiding. Of bij een college in Drenthe, die heb je in Assen, Emmen en Meppel.
Ik zit echter in zuid Drenthe en heb tot nu toe slechts twee bedrijven gevonden waar ik eens een balletje op kan gooien in de regio.
Helaas is het met veel bedrijven zo dat die het programmeren uitbesteden, daar moet je dus geluk bij hebben.
Op maandag 17 februari 2025 09:19:23 schreef Lambiek:
Helaas is het met veel bedrijven zo dat die het programmeren uitbesteden
Precies, elk beetje groot bedrijf heeft wekelijks wel iemand van automatisering over de stoep, 1 rondje industrieterrein en je zou toch verschillende busjes van automatiseringsbedrijven op de parkeerplaats moeten kunnen spotten
Met TIA Portal Cloud heb je geen zware laptop nodig. Volgens mij kun je alle vier de beschikbare versies (V17 t/m V20) gratis gedurende 21 dagen uitproberen.
Op maandag 17 februari 2025 19:02:46 schreef (nog) amateur:
Met TIA Portal Cloud heb je geen zware laptop nodig. Volgens mij kun je alle vier de beschikbare versies (V17 t/m V20) gratis gedurende 21 dagen uitproberen.
Kun je met TIA portal cloud ook in de toekomst iedere keer kiezen welke versie je wil opstarten? En dan ook over bv 10 jaar nog? Anders is het nog steeds net zo waardeloos als de gewone versie.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Codesys is wat dat betreft ook beroerd. Je kunt met een nieuwere versie de oude code wel openen en die wordt direct geconverteerd naar het nieuwe formaat.
Als je target driver(s) dan niet compatible zijn ligt je hele project in puin en moet je een backup terugzetten.
(Vraag me niet hoe ik dat weet).
Ik snap jou probleem met versies niet hoor, pakt ff usb schijfje, start de vm met de juiste versie, en probleem opgelost
Of ik nu versie 12 of 20 start, duurt net zo lang
Op maandag 17 februari 2025 19:19:48 schreef GJ_:
[...]Kun je met TIA portal cloud ook in de toekomst iedere keer kiezen welke versie je wil opstarten? En dan ook over bv 10 jaar nog? Anders is het nog steeds net zo waardeloos als de gewone versie.
Geen idee. Mijn opmerking was louter bedoeld om TS een manier aan te dragen om TIA portal laagdrempelig uit te proberen.
Zolang Siemens nog een aanzienlijk marktaandeel heeft lijkt het mij geen verspilde moeite om het eens uit te proberen. Datzelfde geldt voor veel andere andere merken.
@OmeJozz, zolang je nog niet concreet weet waar je aan de slag wil, dan zou ik vooral aanbevelen om verschillende merken en talen uit te proberen. Daardoor ga je de onderliggende generieke concepten steeds beter begrijpen.
En als je serieus werk van je omscholing wil maken dan zou ik zo snel mogelijk bij een bedrijf binnen proberen te komen, via wat voor constructie dan ook. De praktijk is de beste leerschool, want industriële automatisering omvat veel meer dan alleen het begrijpen van PLC programmeertalen.
Wat kan helpen is om niet verlegen te zijn. Heb je al een balletje opgegooid bij de twee bedrijven in de regio? Mochten zij niets kunnen betekenen, dan weten ze misschien wel andere adressen. Je kunt ook zoeken naar openstaande vacatures en er gewoon eens praten. De vacature is misschien geen match, maar ieder gesprek kan op een onverwachte manier leiden tot iets waardevols.
Voor mijn part schreeuw je je ambities van de daken. Zet op LinkedIn waar je naar op zoek bent en deel het zo veel mogelijk. Hoe meer contacten en gesprekken, hoe groter de kans dat je een bedrijf vindt waar je je ambities kunt uitproberen.
Op maandag 17 februari 2025 19:44:09 schreef henri62:
Codesys is wat dat betreft ook beroerd. Je kunt met een nieuwere versie de oude code wel openen en die wordt direct geconverteerd naar het nieuwe formaat.
Als je target driver(s) dan niet compatible zijn ligt je hele project in puin en moet je een backup terugzetten.
(Vraag me niet hoe ik dat weet).
\Hoe weet je dat? 
Ik heb ondertussen Tia portal V14 gevonden, dit kan mijn laptop net aan draaien. Gaat allemaal niet heel snel maar het werkt.
Is wel even wennen t.o.v. Codesys maar ik kan in ieder geval wat oefenen zo.
Ik weet inderdaad dan Codesys ook nogal lastig reageert op verschillende versies. Bij de HBO opleiding heb ik een oude Festo versie moeten gebruiken en als ik die opdrachten weer probeer te openen met mijn "standaard" versie dan begint het inderdaad wat te piepen over om zetten en libraries e.d.
Dus het blijkt dat ieder software pakket wel zo zijn nadelen heeft, maar dat zal de ervaring ook geen slecht doen denk ik. Ik ga in ieder geval even wachten tot ik het papier van de opleiding daadwerkelijk in handen heb, maar dat zal hooguit een paar weken duren. Dan kan ik in ieder geval laten zien dat ik ongeveer het werk/denk vermogen heb waar men meestal om vraagt.
Ik heb nog geen contact opgenomen met de twee eerder gevonden bedrijven maar dat ga ik zeker binnenkort maar eens doen. kan ik nooit slechter van worden.
Ik ga zeker door met de diverse talen oefenen, ben nu bezig met FBD wat meer oefenen en dat valt mij op zich nog mee maar meer ervaring is altijd beter.
Allemaal enorm bedankt voor het meedenken en de adviezen, hier kom ik al een stuk verder mee zo.