Onze Beko afwasmachine van net iets meer dan 2 jaar oud, dus net buiten garantie werkt niet meer. Het is begonnen met het uitvallen van de verliesstroomschakelaar van 30mA. Om de afwas te doen is de machine dan met een verlengkabel ingeplugd in een stroomkring die een verliesstroomschakelaar van 300mA heeft. Dit ging een paar dagen goed, maar daarna waste de machine niet meer af. Nu neemt ze water, maar begint ze niet af te wassen. Het water wordt niet rondgepompt door de sproeiarmen en niet verwarmd. Dit terwijl de machine zegt dat het programma loopt en de timer gewoon aftelt. Na afloop van de timer staat het water er gewoon nog in en is het zeepblokje niet gesmolten.
De verwarmingsweerstand is 28 ohm, en heeft geen verlies naar aarde voor zover ik kan meten. Het is een Beko din48430ad.
Iemand een idee waar de fout kan zitten?
Frank

Statistisch gezien meeste kan op uitgesleten motor. Doorgesleten door troep of zand. Bij het vinden van zand intern de motor moet je stoppen met de minderwaardige zeepproducten aan te schaffen.

Heden is dit bandwerk geworden. Iets anders dan motoren heb ik bij diff problematiek nog niet voor gehad bij deze modellen.

Bedoel je dan de dichting? Er stond een klein beetje water onderin de machine, maar niet echt veel. Ik zou verwachten dat er meer in zou moeten staan om problemen te geven. Maar ik heb de pomp die onderaan zit eruit gehad en niet onmiddellijk iets gezien van lekkage. Ik heb ze teruggestoken en de machine deed nog juist hetzelfde. Ik heb 1 spoelprogramma laten lopen van 15 min en dan pompte de pomp ook niet. De machine nam wel water en pompte het op het einde ook weg. Maar rondpompen niet. Dan heb ik nog een gewoon programma gestart en dit deed hetzelfde, water nemen, maar niet rondpompen.En er is zeker ook geen groot lek, er kwam geen water onderin de machine. Ik weet niet of er koolstofborstels in de machine zitten, maar ik heb er niet onmiddellijk gevonden. En de diff van 30mA valt nu niet meer uit, maar dat komt misschien omdat de motor helemaal niet meer werkt?

Frank

Het anker vd circulatiepomp (de motor dus) zit volledig ingekapseld in een plastiek huis. Dit lekt dus nooit... Het is te zeggen. Tot de lager wegslijt en het anker door het huis wrijft. Een zeer klein beetje water (enkel te zien als je de motor volledig sloopt) dringt door tot op de wikkelingen die dan verlies geven.

Ik maak de 2 stekkertjes los en megger de aansluiting. Elke keer prijs! De naald slaagt uit. Met deze test kun je zonder slopen de fout met zekerheid ook achterhalen.

Yup de motortjes gaan als zoete broodjes! Het zand verhaal klopt zie in Nld ook vaak.

Lijkt inderdaad de motor te zijn die waterschade heeft. Met een megger heb ik als laagste isolatie waarde 2M ohm.
Onderdelen van Beko zijn waarschijnlijk het laatste wat ik van dat merk koop. Een afwasmachine mag wel 10 jaar meegaan.

Op zondag 23 februari 2025 13:47:58 schreef EricN:

....
Ik maak de 2 stekkertjes los en megger de aansluiting. Elke keer prijs! De naald slaagt uit. Met deze test kun je zonder slopen de fout met zekerheid ook achterhalen.

Ik heb de motor eerst gedemonteerd om dan te meggeren op de aansluitingen van de spoel zelf, laagste waarde was 2M ohm, een andere spoel 5M ohm, en de andere een stuk hoger. Maar er zit best wel wat electronica in de motorbehuizing, dus op de stekkers buiten meten gaat een foute waarde geven denk ik.

Op donderdag 27 februari 2025 18:20:48 schreef frankb1:
Onderdelen van Beko zijn waarschijnlijk het laatste wat ik van dat merk koop. Een afwasmachine mag wel 10 jaar meegaan.

Haha. Veel succes met de andere merken. En, motor(verwarmingselement) vol zand? Turbine vuil(onbalans)?

De spoelen zijn het probleem niet want die zitten niet aan massa zijn wel vol met vet en vuil, de electronica kan het wezen die de aardfout creeert. Ik geloof niet dat de vaatwasser het erg gemakkelijk heeft gehad lijkt wel of er complete juspannen met vet en al in gekieperd is geweest. Er is nu een slang lek ergens aan de drap tussen de pomp gezien. Deze pomp kan je wel afschrijven..

BEKO is op zich niet slecht hoor en zal je uit een droom helpen want alle merken hebben deze type pompjes of je nu Bosch Miele of whatever neemt het principe is het zelfde, watergesmeerde lagers en bij extreem veel vuil zijn die zo weggesleten

Nee @smd. Het anker wrijft los door de plastiek ankeromhuizing door lagerspeling. Water komt rechtstreeks op wikkeling en veroorzaakt verlies tss water/doorslijtscheur/wikkelingaansluiting

Maar er zit geen massa aansluiting op de pomp..

Klopt. Daarom gaat de verliesstroom tss wikkeling (fase) en water (slijt spleet in ankerhuis)dat in de metalen kuip contact geeft (aarding)

Eigenlijk valt dat vuil van de pomp erg goed mee. En stel dat ik er hele juspannen zoals hier eerder beschreven in zou afgewassen heb, dan nog zou de pomp niet zo snel kapot mogen gaan. Misschien wat aangekoekt met vet, maar veel meer niet. Onze vorige machine was een Siemens. Geïnstalleerd eind 2007 en heeft gewerkt tot eind 2022. Ons gedrag qua afwasmachine gebruik is niet aangepast tegenover de vorige machine. Toen hij ongeveer 10 jaar oud was gaf hij wat problemen. Toen heb ik het een en ander van slangen en dergelijke gedemoteerd en die zaten voor 50 procent dichgeslibt met vet en zeepresten, geen zand. Na dat proper gemaakt te hebben werkte hij terug als nieuw. Dus het kan wel met ons gedrag een machine ruim 10 jaar te laten meegaan met een gezin van 4 personen. Als ik de pomp bekijk, dan zie ik weinig vuil, niets wat een abnormaal snelle slijtage van de pomp veroorzaakt zou kunnen hebben. De turbine van de pomp heeft wel erg veel speling. Dus de lager zal wel echt versleten zijn en inderdaad is het anker door de plastiek afscherming doorgesleten. Dit lijkt mij een slecht ontwerp gewoon. En dat echt alle merken deze pompen gebruiken lijkt mij overdreven. Dat veel merken dezelfde componenten gebruiken is waar. Maar toch geen Beko of iets soortgelijks meer voor mij. Een ezel stoot...

Frank

Zoals ik reeds meerdere malen op dit forum schreef lijken de lagers geleverd door côte d'or. Desondanks toch abnormaal zelfs voor côte d'or om zo vroeg op te geven.

Deze pomp is duidelijk doorgesleten. ik kan je een ding vertellen: "in het verleden behaalde resultaten met oudere vaatwassers brengen geen garantie meer voor de toekomst" de oudere vaatwasser waste met iets meer water af dan deze, spoelde vaker tussendoor dus als je het er net zo vuil instopte als vroeger, zal de soep dikker worden om te verwerken! Eerst dunne groentesoep door de leidingen, nu dikke snert!

En 15 jaar voor een Bosch is ook niet lang, moeten de 20 jaar makkelijk kunnen halen.. Bij ons zonder weinig onderhoud draait een "Philips" vaatwasser sinds 1994 met een beetje TLC..