Hallo allen,
Ik heb een doos met oude backups die ik graag zou willen restoren:
7x QIC tape DC2120, Colorado Backup DOS
12x DDS2 (120m) tape, Tapedisk of Arcserve
7x Iomega ZIP 100
Zelf heb ik niet meer de geschikte PC met drives om deze te restoren. Dus mijn vraag is of iemand dit nog wel kan. Ben altijd bereid langs te komen....waar dan ook.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Helaas,
Al die drives (ook Onstream van Echo) heb ik helaas ruim 20 jaar geleden weggegooid, waren toen al hopeloos verouderd...
Daarbij is het de vraag of de magnetische laag nog leesbaar is. Als ze op een koude/vochtige plaats hebben gelegen is de kans op schimmelschade e.d. groot.
Zelfs bij goede opslag kan de magnetische laag door ouderdom verpulveren en onbruikbaar worden...
Hi Arco,
Bedankt voor je reactie.
Alle backups hebben al die jaren in een (data)safe gelegen. Dus betere omstandigheden zijn er niet. Ik hoop dus dat het wel nog mogelijk is.
Als het echt niet anders kan, stuur ik ze naar Ontrack ter controle.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Ik vrees dat je dat een vermogen gaat kosten. Ik zou eerst de prijzen maar eens navragen. Wel is de kans hoger dat ze nog data uit de tapes kunnen halen hoger dan in een eigen drive.
Vooral vocht is een probleem, maar daarvoor kun je ze ook baken - geforceerd drogen bij niet te hoge temperatuur.
Maar waarom wil je dat? Is er heel oude data kwijt?
Ik moet nog wel een oude tapedrive hebben liggen, ik weet zo niet welke. En waar.
Zip-drives, maar ook tapedrives, kom je nog wel eens tegen bij oude PC's op rommelmarkten, kringloop, marktplaats, handelaren etc. Wel hebben zip-drives vaak een probleem, daar zaten wat flinke designfouten in, o.a. de Click of Death. Ook toen was de klant niet zo belangrijk.
[Bericht gewijzigd door Hoeben op (24%)]
Data recovery gaat inderdaad een vermogen kosten, maar als het echt een recovery gaat worden vrees ik dat er problemen gaan ontstaan met de volledigheid van de data (enkele honderden 2D/3D-CAD-projecten met onderling veel dependancies) en dat riskeer ik niet.
Ik hoop echter dat een restore nog mogelijk is en dan vallen de kosten relatief (1000-1500euro) mee. Vandaar mijn post om eventueel kosten te sparen.
Natuurlijk zijn de data de moeite waard (lang verhaal;)
Ik heb zelf nog alle drives maar heb een WinNT PC met SCSI nodig om alles (met software) aan de praat te krijgen en daar heb ik niet echt zin in/tijd voor. Maar het zou inderdaad een optie kunnen zijn om hier eens naar te zoeken.
benleentje
Golden Member
HEt vinden van de drives is waarschijnlijk nog wel te doen. Maar op moderne hard en software gaat dat niet meer werken dus daar zit ook nog een uitdaging.
Her en de zijn er nog wel mensen die die oude hard en software nog koesteren en zelfs gebruiken ik zou het ook in die hoek gaan zoeken.
Hier op het forum zit een een gebruiker simul die nog veel met oude hardware doet ik zou hem eens benaderen.
Ik heb de vraag al op meerdere plaatsen uitstaan.
Ook heb ik al contact met mensen die nog een werkende WinNT/SCSI PC hebben staan, zelfs al een met nog een werkende DAT8 drive t.b.v. de DDS2 tapes.
Dus maar eens kijken hoe een en ander zich de komende week ontwikkelt. Zal ook met Simul contact opnemen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Vaak zijn oude drives ook van beroerde kunststof gemaakt.
Ik wilde een oude OnStream drive (Philips) inbouwen om wat oude tapes te bekijken.
Zelfs het (voorzichtig) inbouwen overleefde 'ie niet: bij aanraken braken er overal stukken af van het front, alle kunststof was heel broos geworden...
Alle drives die ik heb liggen zijn eigenlijk nog zelden gebruikt en nagenoeg als nieuw. Ook na meer dan 20 jaar. Ik heb een externe SCSI tape-drive en dia-scanner die zelfs niet gelig verkleurd zijn. Maar als ik bij iemand ga kijken voor een complete werkende machine met tape-drive zal ik zeker rekening houden met broze kunststof.
Arco
Special Member
Die OnStream drive was een nieuwe, nog ingepakt. Maakt schijnbaar weinig uit of er licht op komt of niet...
Sommige kunststoffen verkleuren vreemd genoeg ook in het donker als een malle.
Ze zien er uit alsof ze in een kamer hebben gestaan waar iemand jarenlang 3 sloffen sigaretten per dag heeft gerookt. 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
om deze media nog uit te lezen heb je idd een drive MET bijpassend OS nodig gezien de drivers voor die drives wrs 2010 al niet meer gehaald hebben bij diverse OS. heb zelf nog wel wat losse oude media liggen voor het geval er nog een te herstellen apparaat voorbij komt. ook staat er nog een toestel waarvan ik niet weet of het nog werkt, nog geen media van tegen gekomen.
kan me die media iig nog wel herinneren van rond de eeuwwisseling, die onstream drive met enorme cassettes en DAT tapes waar net 2GB op kon. een zip drive wel nog heel lang 1 gehad op usb meen ik. nu in een tijd waar de RAID opstelling in een server al met SSD is gemaakt, zijn ook de overdracht snelheden voor een backup een stuk hoger geworden..
Wat ik me nog kan herinneren van de tapes:
De QIC-tapes laten relatief snel hun inhoud zien, de restore werkt beduidend langzamer.
Bij de DDS-tapes moet je eerst een inhoudsopgave restoren wat al een tijdje duurt. Daarna kun je pas de boel terugzetten.
En ja, je moet inderdaad een PC hebben die compatible is met WinNT, Win98 of Win95. Daar heb ik nog alle software en drivers voor. Dus alleen de PC heirvoor mis ik nog;)
EricP
mét CE
Die ZIP drive, dat zie ik nog wel goed komen. Als ik het me goed herinner, dan was het gewoon FAT. En ik heb er ook wel eens eentje gezien met USB aansluiting. Staat er niks op marktplaats? Ik geef je best een goede kans dat een Linux machine daar geen enkele moeite mee heeft.
DDS tapes hangt helemaal van het format af. Ik heb ze op SCSI aan HP-UX gebruikt. Daar doet tar alles wat je nodig hebt.
Een stuk oude windows ellende moet ook nog wel te scoren zijn. Het liefste in PC versie en niet als laptop. Wederom: marktplaats. Ik heb daar minder dan een jaar geleden nog een paar D600 vandaan gehaald. Inderdaad, XP. Klant blij.
ZIP drives staan gewoon op marktplaats. Ik zie er zo al 3 voor onder de 50 euro. Zelfs eentje met USB aansluiting.
Al met al hoeft het niet de wereld te kosten als je geduld hebt.
De drives heb ik allemaal. Het enige probleem is de PC. Ik ben in gesprek met iemand met een WinNT4 PC met SCSI. Dat lijkt me de snelste oplossing. De QIC-drive is IDE dus die kan ik overal monteren, de DDS-drive (SCSI) is extern dus zou ook geen probleem moeten zijn. De ZIP-drive is ook extern via printerpoort (parallel).
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Dit punt bevestig ik graag: met ouderwetse hardware en periferie kan Linux vaak beter uit de voeten dan andere OS'en.
Te vrezen valt echter dat, zelfs als er een gepaste drive wordt gevonden, de mechanische afregeling teveel verschilt met de drive waarmee de band ooit beschreven werd. Maar dat kost alleen tijd en geduld en doorzettingsvermogen, geen geld
Scoop is wel absoluut onmisbaar voor dit soort afregelingsklus.
[ latere toevoeging ] @topicstarter, houd in uw achterhoofd dat de meeste linux-implementaties ook kunnen geboot worden vanaf een image op een usb-stick. Alleen kan het lastig worden als bepaalde drivers dienen te worden mee opgenomen bij het booten, en dat zou best wel eens kunnen nodig zijn in dit verhaal. Men moet dan een hoogsteigen hyperpersoonlijke os-image maken, en dat is niet iedereen gegeven.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (32%)]
EricP
mét CE
Parallel zou met NT kunnen werken - ik heb het destijds werkend gehad. USB zou zomaar makkelijker kunnen zijn - minder kritisch qua hardware.
Maar goed... als je inmiddels iemand met de hardware gevonden hebt... Wat is het probleem dan nog? Andere HDD er aan, kale installatie, drivers voor de devices optuigen (video heb je niet eens nodig, zolang het maar beeld geeft; audio en zo toch al niet) en gaan...
Als die machine NT kan draaien, dan doet-ie denk ik ook wel '95 of XP ellende.
Op zondag 23 februari 2025 20:21:48 schreef EricP:
...Maar goed... als je inmiddels iemand met de hardware gevonden hebt... Wat is het probleem dan nog?...
De tape-drive moet mijn tapes kunnen lezen en de persoon woont 450km afstand;)
testman
Op zondag 23 februari 2025 19:12:07 schreef EricP:
Die ZIP drive, dat zie ik nog wel goed komen. Als ik het me goed herinner, dan was het gewoon FAT. En ik heb er ook wel eens eentje gezien met USB aansluiting. Staat er niks op marktplaats? Ik geef je best een goede kans dat een Linux machine daar geen enkele moeite mee heeft.Een stuk oude windows ellende moet ook nog wel te scoren zijn. Het liefste in PC versie en niet als laptop. Wederom: marktplaats. Ik heb daar minder dan een jaar geleden nog een paar D600 vandaan gehaald. Inderdaad, XP. Klant blij.
Al met al hoeft het niet de wereld te kosten als je geduld hebt.
een XP bak vond ik laatst nog 1 op het plafond in de kabelgoot. oude dell kantoorpc, optiplex gx270 oid. had jaren als info systeem op een monitor gedraaid en was vergeten toen de huurder vertrok, alle elco's op moederboard waren goed lek. tijd later nog 1 tegengekomen bij een renovatie. was ooit een visualisatie systeem, maar deed niet veel meer. zat 1 der eerste SSD nog in uit 2009 
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Een extra PC waar XP of NT op draait heb ik ook nog wel staan. Ik heb nog regelmatig een PC nodig waar XP op staat.
Gisteren nog om wat oude PLC modules te testen.
Zet even je e-mail adres in je profiel. Ik kan je met QIC en ZIP sowieso helpen. Let wel op dat bij QIC 9 van de 10 keer het interne aandrijfriempje in de cassette vergaan is.
Recovery vanaf DDS is overigens een heel ander verhaal.
Ik heb in elk geval de hardware beschikbaar mocht je een bijpassende DDS drive hebben.
[Bericht gewijzigd door Dominic op (26%)]
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
testman
Op maandag 24 februari 2025 11:44:27 schreef fatbeard:
En voor het geval je die antieke PC zelf wilt bezitten: ik heb deze nog (in de weg) staan:
[bijlage]
Is een Intel D915GAV met 2GHz Celeron, mag weg voor weinig.
email mij voor verdere detailsWel zelf ophalen in Amsterdam...
pc's van 10 jaar oud komen nog weleens voorbij, gratis. maar dergelijk antiek is al meteen prijzig. zag n tijdje terug een container met pc's waar veel van die 90's towertjes bijzaten. had vast een bedrijf met te veel opslagruimte bij de it afdeling eens opgeruimd, spul van 30+ jaar oud