Hallo,
Ik ben op zoek naar een handleiding voor het reviseren van de zetgroep van de Philips-Saeco GranBaristo (HD8966) volautomaat (zie bijgaande afbeelding). De service manual heb ik inmiddels al maar daar staat het helaas niet in. Heeft iemand er wellicht ervaring mee?
Groeten,
Rob
Zoek eens op 'saeco brewing unit repair' en je komt een uitgebreid aantal instructies tegen hoe je dat kunt doen. Zoals bijvoorbeeld dit of dat filmpje.
Als je hiermee aan de slag gaat, let er dan wel op dat je goede, consumptie-grade, vetten gebruikt om het geheel te smeren. Anders ga je een tijd lang heel erg vervelende reactie krijgen op een 'lekker vers bakkie koffie'
.
BIjzonder overigens dat de service manual weinig rept over het onderhoud van de zetgroep. Maar datzelfde 'gebrek' is er voor de boiler en de pomp. Service manual gaat meer over het apparaat als geheel en de integratie van de diverse componenten...
Bedankt voor je reactie. Dat type zetgroep is bij mij bekend. Helaas zit er in de Gran Baristo een ander model zetgroep die ik nog nooit eerder heb gezien. Wellicht jij wel?
Voor zo'n type is dit volgens mij een instructiefilmpje: https://www.youtube.com/watch?v=cXkzM5bA3us
Maar zonder foto's van de exacte unit die je hebt wordt dat een beetje lastig beoordelen. Overigens is er aan deze units - anders dan het goed doorspoelen en smeren - weinig te 'reviseren'.
Of lekt de zetgroep op plaatsen waar het niet hoort? In zo'n geval koop je meestal best een vervangende unit, omdat vervanging van bijvoorbeeld alleen de plunjer of zeef niet zoveel zin heeft: De unit als geheel raakt na verloop van tijd wat 'uitgesleten' en dat is niet te herstellen.
Hier een Philips Barista van 4 jaar oud, in die tijd €190 betaald.
En inderdaad na 4 jaar kan je het ding weggooien omdat het lekt.
Je kan er nog perfect koffie mee maken maar wanneer je op het einde de Baristo opent om de cup er laten uit te vallen loopt er een hoop water uit het toestel.
Zonde.