Kruimel

Honourable Member

Vandaag had ik een oude stuurtrafo 380-220V in mijn handen waar het aansluitblok verkruimelde bij het losmaken van de draden. Ik dacht dat het een redelijk standaard ding was, maar ik vond niets. Kent iemand deze aansluitblokken?

Door de blokken loopt een strip aluminium:

Op zich hoeft de vervanger geen één op één vervanger te zijn, maar de draden uit de transformator zijn niet zo lang dus ik zit met een relatief klein bereik waarin ik kan werken. Elk deelblok van twee schroefaansluitingen is 16mm en de hartsafstand tussen de schroeven is gemiddeld ongeveer 8,13mm.

Op de achterkant stond Suprafix en een nummer dat ik niet volledig kon lezen. Zo ver ik kon vinden is dit de voorganger geweest van Wago, maar duidelijke informatie is schaars. Dit is de achterkant van een scherfje:

Weet iemand een vergelijkbaar ding om daar neer te kunnen zetten?

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

bekend probleem iig, heb het al zat voor gehad bij die ouwe trafo's. jaren van hitte doen dat met kunstoffen.

je zou een stukje dinrail met railklemmen kunnen proberen. er zijn ook modellen voor smalle dinrail, niet zo'n brede. weet alleen de naam er niet van.

revado

Honourable Member

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

nonius

set SCE to AUX.

Zoek best even zelf met de zoekterm 'terminal block', dan vindt u vast wel iets geschikts.

De aansluitdraden van de trafo zijn inderdaad behoorlijk kort, dat gaat de uitdaging worden.

Kruimel

Honourable Member

Daar ga ik eens naar kijken. Ik weet niet precies hoe die vast moeten, maar daar zal wel iets voor zijn.

Op dinsdag 18 maart 2025 18:04:08 schreef nonius:
Zoek best even zelf met de zoekterm 'terminal block', dan vindt u vast wel iets geschikts.

De aansluitdraden van de trafo zijn inderdaad behoorlijk kort, dat gaat de uitdaging worden.

Die term had ik inderdaad al wel bedacht, maar dan vind je werkelijk alles, behalve een goede manier om te schiften. Er zijn ook wel zogeheten 'triple barrier' aansluitblokken met een pitch van 0,325" die er leuk zouden passen met een paar soldeerlippen die ik hier wel heb, maar die moet je dan wel uit de VS laten verschepen. Die korte draden zijn wel vervelend. Normale kroonsteentje zouden verrassend goed passen, maar die ik ken zijn echt om te huilen.

Kruimel

Honourable Member

Op dinsdag 18 maart 2025 17:55:22 schreef Arco:
Zit hier niks bij wat pasbaar te maken is?: https://nl.aliexpress.com/item/1005003985668152.html

Oef, nee Arco, bij mij geen AliExpress op netspanning. :r

Komt nog bij dat ik deze categorie spul ook wel gevonden had, maar als het al een oerwoud is op een georganiseerde site als Digikey dan probeer ik een parametrische zoektocht op AliExpress niet eens.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zoeken op: "rail terminal block"...

Kruimel

Honourable Member

Toen ik zei dat ik die categorie al wel gevonden had bedoelde ik dat ik die categorie al wel gevonden had. De exemplaren met een pitch van ongeveer 8mm met schroefgaten en zonder soldeerpennen drijven alleen niet vanzelf boven ontdekte ik.

Op dinsdag 18 maart 2025 17:55:03 schreef revado:
Phoenix miniatuurklem

https://www.phoenixcontact.com/nl-nl/producten/miniklem-mut-25-3248030

Moest wel even lachen bij ver"kruimel"de.

Daar ga ik verder naar zoeken, die had ik nog niet gezien. Ik moet even wat maten zien, maar dit zou weleens de winnende oplossing kunnen worden.

Op dinsdag 18 maart 2025 18:08:25 schreef Sine:
Maak daar "transformer terminal block" van en je komt inderdaad het eea tegen.

https://conta-clip.com/us/products/terminal-blocks/transformer-termina…

Grappig, ik had een catalogus van die gasten liggen op hetzelfde bureau. Goede suggestie, daar ga ik later deze week even in bladeren. Die hebben wel eigen originele componenten die misschien wel passen, maar niet zo een duidelijk online overzicht.

Arco

Special Member

Die schroefblokjes uit China zijn best goed. (wat heb je er tegen?)
De huidige originele (in deplorabele toestand) is in ieder geval niet veel beter... :) )

benleentje

Golden Member

(wat heb je er tegen?)

Alleen dat het aanraak veilig moet zijn. Dat waren de oude blokken ook.

Oeps ik moet beter kijken er zit een bescherm kapje overheen. Voor de hobby zou ik best die ali dingen gebruiken maar als professional in een kast is het toch een heel stuk minder.

Kruimel

Honourable Member

Dat boeit me eigenlijk totaal niet, want echt aanraakveilig zijn deze dingen toch nooit. Het zit in een kast en de draden moet vast zitten en blijven tot ik ze losmaak en vooral elkaar niet kunnen raken.

Als ik spul van AliExpress koop ben ik afhankelijk van hoe de pet van de inkoper staat of het spul daadwerkelijk vlamvertragend is of de maat heeft van de advertentie. Vaak is het goed, maar niemand weet wanneer. Soms zijn deze risico's in te calculeren, maar hier niet want het is meteen alles of niets. Leuke plek voor hebbedingetjes, maar niet als het gewoon moet werken want dat weet je er nooit zeker.

henri62

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Phoenix had dat spul, de ZTRK4 serie, is helaas obsolete sinds vorig jaar. Misschien nog ergens wat oude stock te vinden.

Anders zoiets van Amphenol: https://www.digikey.nl/nl/products/detail/amphenol-anytek/YK3050313000… (belachelijke site trouwens met hun bot protectie)

Direct artikel nummer: 1818-YK3050313000G-ND

Zoektermen "Barrier terminal blocks" levert ook interessante links op.

Het gaat vooral om het "barrier" stukje, dat zijn dus de schotjes tussen de schroefklemmen.

[Bericht gewijzigd door henri62 op dinsdag 18 maart 2025 20:23:42 (10%)]

Kruimel

Honourable Member

Die Phoenix was ik inderdaad al tegen gekomen (toevallig op de trafo ernaast), dat was wel flink groter dan 8mm, maar dat is nu dus niet meer relevant... :-/

Die van Amphenol moet ik inderdaad hebben, maar dan zonder geleiders aan de onderkant. Die zijn er wel van Curtis met een pitch van 0,375", maar dat past dan weer net niet lekker. Ik ga er nog een nachtje over slapen denk ik.

henri62

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Of spullen van degson, zijn ook hier goed verkrijgbaar in NL (Comdes in dit geval). voorbeeld voor een 4 polige: DG35H-A-04P-13-00

-edit-
De 6 polige:
https://www.degson.com/content/details_552_878244.html?lang=en

En 2 haakse beugeltjes maken of blokje op de bestaande rail. Geen idee of de pitch goed is.

-edit-
Wat dacht je van een 3D print maken en de contacten overzetten?

[Bericht gewijzigd door henri62 op dinsdag 18 maart 2025 20:35:12 (11%)]

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Plaatjes onder schroeven eruit, schroeven indraaien, stuk draad met krimpkous aan solderen naar een willekeurig terminal blok die je in de buurt monteert of direct de draden die er nu zaten, gewoon vast solderen ipv schroeven. Makkelijk en veilig.

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Als je die aluminium strip vervangt door iets anders, U-profieltje , afsrandsbussen, bredere strip, whatever, om maar dichter in de buurt van de aansluitingen te komen kun je dan zo iets niet kwijt als je dan ook nog een oogje aan de draden soldeert (heb je iets meer lengte) ?

Of zo iets, weet alleen niet of dat ergens in kleine aantallen te krijgen is :
https://products4engineers.nl/producten/sdk-aansluitklem

[Bericht gewijzigd door bprosman op woensdag 19 maart 2025 06:41:09 (19%)]

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op woensdag 19 maart 2025 06:37:48 schreef bprosman:
Als je die aluminium strip vervangt door iets anders, U-profieltje , afsrandsbussen, bredere strip, whatever, om maar dichter in de buurt van de aansluitingen te komen kun je dan zo iets niet kwijt als je dan ook nog een oogje aan de draden soldeert (heb je iets meer lengte) ?
[bijlage]

een oogje heeft ts al aan die trafodraden, schroefje uit oude klemmen draaien en er zit nog een oogje aan de draad. bij dit soort klemmen heb je ook een opklikbaar kapje waardoor de aanraakveiligheid beter gedekt is.

revado

Honourable Member

Op woensdag 19 maart 2025 06:37:48 schreef bprosman:
[bijlage]

Die zijn te koop van Blue Sea Systems.
In de watersport worden die gebruikt.
https://www.joostenwatersport.nl/aansluitstrip-6-voudig-bep

Ik zal eens kijken of ik er nog heb liggen.
Ook in de orgelwereld werden die vroeger nog wel eens gebruikt.

Kruimel

Honourable Member

In dit geval heb ik wel een 9- of 10-voudige nodig. Er zit 112,5mm tussen de bouten waar de strip vast zit. Ik ben er nu even niet in de buurt dus meten is lastig, maar ik zal wel even zoeken naar een handige combinatie van blok en soldeeroogjes. Deze ogen zitten vast aan het schroefdraad in het blok.

Ik zal in elk geval even puzzelen om te zien waar ik ruimte voor heb. Ik denk dat ik de boel eerst zal desolderen en dan een nieuwe inschatting proberen te maken wat zou kunnen passen. Het leek er in elk geval op dat als ik naar 9,5mm pitch zou gaan ik draden moet verlengen, wat niet heel mooi, maar ook geen ramp is.

henri62

Zo'n aansluitblok waar aan een kant soldeerlippen aanzitten en aan de andere kant schroeven heb ik een paar jaar geleden nog een aantal aan CO gedoneerd voor verkoop dacht ik. Ik heb thuis even gezocht maar hier heb ik ze niet meer.

Was nadat Rosmalen er volgens mij mee opgehouden is. Dus misschien heeft iemand van CO die nog ergens in voorraad kisten of dozen liggen. Of verpatst in Bladel?

Kruimel

Honourable Member

Die typen die je noemt zijn dus nog nieuw te krijgen, maar bij deze zitten de soldeerlippen aan de voorkant, en vast aan de "moer". Op de eerste foto kan je dat aardig zien. Misschien koop ik dat type wel en monteer ik die plat op de strip, maar dan heb ik er eentje nodig met ≥9 aansluitingen en schroefgaten.

Eerst had ik ook eens van die glasvezelepoxy strips in mijn handen waar van die dubbelzijdige soldeerlippen op zaten. Die zou ik misschien ook nog wel kunnen gebruiken. Geen idee meer van de maat en pitch alleen. Morgen weer even kijken met een frisse kop. Anders gewoon een andere trafo kopen, want dit ding heeft ook al >40jaar lopen bakken.