nonius
set SCE to AUX.
Wat moet een spoel om een draad of een draad door een spoel dan doen?
Dat is bijna per definitie een stroomtrafo....
Kan me niet herinneren ooit een stroomtrafo gekocht te hebben - de mijne zijn allemaal 'gewone' spoelen met een extra draad erdoorheen: de nieuwe primaire wikkeling van wat voortaan een stroomtransformator is. Met uiteraard wel een extra weerstand op de secundaire wikkeling....
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Op zaterdag 22 maart 2025 16:11:23 schreef nonius:
[...]
De oplossing van Kruimel (relais of SSR, bediend door de USB-aansluiting van de PC) lijkt me nog de meest simpele en effectieve oplossing, in dit specifieke geval.
Het probleem is dus dat die USB onder spanning blijft als de PC uitstaat...
EricP
mét CE
Eens een andere insteek: Een script in /usr/lib/systemd/system-shutdown/ kan natuurlijk ook wat tegen een USB poort roepen: power off in 5 minuten.
Dat gaat je printer die een kwartier bezig is niet helpen, maar dan zet je die pas na een half uur uit. En ja, dan zal die meestal 28 minuten langer aan staan dan nodig. Deal with it.
benleentje
Golden Member
Het hangt er maar vanaf hoe die spoel gewikkeld is. Als die om de draad gewikkeld wordt, dan is het geen stroomtrafo. Er zal niks gebeuren.
Op zaterdag 22 maart 2025 13:38:49 schreef bprosman:
Deze ook, aan de tekenwijze te zien lijkt deze "geleend" uit Elektuur.
[bijlage]
Yep; '309 Circuits', schema 106, blz. 144.
e: Aha! Oorspronkelijk 'halfgeleidergids' (juli-aug) 2004.
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (12%)]
Op zaterdag 22 maart 2025 17:19:41 schreef fatbeard:
[...]
Het probleem is dus dat die USB onder spanning blijft als de PC uitstaat...
Is het misschien mogelijk om de draad naar de power LED af te takken? Dat is zo ver ik weet ook een 5V signaal en is meestal nog wel toegankelijk genoeg om aan te prutsen.
Ik weet niet Leo of je een Fritz! modem in gebruik hebt, zij hebben een middels DECT gestuurd stopcontact, is afsluiten mogelijk, full stop, als de aangesloten gebruiker beneden een ingestelde waarde komt. Is maar een idee. Succes, Albert
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Interessante optie, maar zo'n ding gebruikt zelf in standby ook een half Watt. Weinig, maar toch...
Mijn opzet gebruikt nul Watt in standby. 
Maar die is dan weer niet op afstand te bedienen...
Elektuur had ook ooit een krabbel voor een 0W master/slave. Ongetwijfeld in een halfgeleidergids oid.
Dat ding heb ik jaren gebruikt voor de randapparatuur rond een (beeldbuis) TV.
Het spoeltje was geloof ik een onstoorspoeltje uit een snoerdimmer met de te meten stroom daar 2x doorheen.
Een zener over de gate ben ik nog vergeten, dat kan anders wat "spannend" worden.
[Bericht gewijzigd door Sine op (12%)]