Niet echt ontwikkeling, maar wel 'printplaat'.
Ik heb een RPi die na een reboot het niet meer doet. Uit de seriële poort komt nog slechts 'FATAL Error 8', hetgeen betekent dat het RAM de geest gegeven heeft. Zonde om weg te gooien omdat het met het juiste gereedschap te doen is om de RAM-chip te vervangen.
Je begrijpt het al, ik heb dat niet. Wie wel? En/of wie weet hoe je voor een normale prijs deze bewerking kunt laten uitvoeren?
Ik dacht aan een telefoonreparatieclub, maar die gaan niet veel verder dan een USB-connector als het om solderen gaat.

Ik heb wel iemand gevonden elders in europa, maar met de verzendkosten heen en weer is dan ook niet meer zo nuttig....

Dan direct 8GB er op, is nu 4GB en ik heb begrepen dat bij het booten gekeken wordt hoeveel er op zit.

Ik woon in Zoetermeer.

Ben benieuwd...

Helaas is dit niet eenvoudig, en laten doen is 10x zo duur als een nieuwe Pi.

Wat je kan proberen is om de huidige chips te fixen, dat kan helpen als er een balletje van de BGA niet goed contact maakt. Eerst alles behalve de chips goed afplakken met hittebestendig alu kleefband en daarna de geheugenchips warm stoken, fluxen en dan heet stoken zodat de soldeer weer smelt. Ik heb het nog nooit gedaan, maar heb vernomen dat het kan.

https://www.youtube.com/watch?v=bfUTpFWEt_4

Wel is het zo dat je er niet op kan vertrouwen dat het goed blijft.

EDIT: Het kan trouwens ook de processor zijn, als er een balletje daarvan niet goed contact maakt dan gaat het ook met RAM of iets anders fout. En er zijn misschien nog meer oorzaken denkbaar.

Je kan proberen lichte druk op de RAM chip uit te oefenen en te houden en dan de Pi proberen te starten. Werkt dat? RAM reflowen. Werkt het niet? Hetzelfde met de CPU proberen, etc.

[Bericht gewijzigd door Benadski op (26%)]

Je begrijpt het al, ik heb dat niet. Wie wel? En/of wie weet hoe je voor een normale prijs deze bewerking kunt laten uitvoeren?

Normale prijs? Het ding kost nieuw 45 euro. Dan moet je hopen op een hobbyist met te veel tijd en te weinig projecten, of zoiets als China waar kinderarbeid en slavernij nog toegestaan is. :-)

Gewoon zelf proberen, gereedschap kopen, een hoop oefenen, dan leer je er nog wat van en kan je daarna anderen ermee helpen.

Ik heb 2x een BGA vervangen en dat was zo'n gedoe dat ik in ieder geval weet dat ik dat nooit meer doe tenzij het voor mezelf is en er een hele goede rede is. Het is een forse investering in hardware als je zoiets regelmatig wilt gaan doen en zonder die investering en veel ervaring is het vreselijk veel werk en ook niet zonder risico op meer schade.

Dank voor de antwoorden..
@Benadski: 10x zo duur valt wel mee, 2 jaar geleden kreeg ik contact in bulgarije , die zette er voor € 27 een 8GB op, met het risico dat het niet lukt. Met verzendkosten erbij vond ik dat even niet zo nuttig. Maar nieuw is hij nu toch rond de € 85...

@fred101: Nieuw dus geen €45, maar € 85. En inderdaad, hier in de buurt moet het hobbyist zijn. Ik doe zelf ook nogal eens wat voor anderen omdat 'professioneel' laten doen erg kostbaar is en een te kleine klus voor die bedrijven. Die geheugenchip zit niet in de positie om veel te oefenen en als je daar materiaal voor moet kopen is het niet zinnig meer, ik heb geen ambities om meer op dat niveau te repareren. 'gewoon' smd gaat nog wel, maar dit is stap verder...

Wat ook niet helpt is dat er inmiddels de rpi 5 is, die maar een tientje duurder is, ga je dan nog risico investeren in een Pi4?

Maar goed, niet geschoten is altijd mis, en ik ben voor repareren/recyclen.

Professioneel laten doen is toch echt minimaal 10x zo duur. Een hobbyist kan natuurlijk minder vragen. De kans is dan wel groot dat ie het maar eventjes volhoudt. Is het bijvoorbeeld warm in de zomer en er maakt 1 van de 100en balletjes even geen contact, poef, Pi stuk.

Weggooien is soms zonde, maar bij dit soort dingen valt dat mee, recyclen en een nieuwe scheelt je gezeik en de kosten zijn het nou ook niet.

Al met al ben je zo een uurtje bezig om het zorgvuldig te doen. Met "maar ik heb de apparatuur" kost zo'n uurtje 120 euro.

Ik begin er niet aan. te risicovolle onderneming. Kans dat je een onderdeel er naast wegblaast oid is enorm.

@Benadski ahh, je bedoelt laten doen 10x zo duur als zelf doen. Ik dacht 10x zo duur als een nieuwe RPi...

@rew: Juist, investeren in apparatuur en afschrijving is voor een enkele keer niet te doen. Ik ben ook bang dat ik meer beschadig dan repareer. Maar als je de filmpjes op youtube ziet, is het voor een ervaren persoon vrij aardig te doen. Ik begin er ook niet aan...

[Bericht gewijzigd door rene037 op (59%)]

Nee, als een Pi, niet als een Bulgaarse hobbyist. Maar het is maar een schatting. Je kunt een offerte aanvragen bij een bedrijf, al denk ik dat ze die niet eens voor je maken. :P

Nee, dat lijkt me duidelijk. Maar als iemand er lol in heeft... Zoals ik schreef dat ik ook wel dingen de die niet zinnig zijn als je er je boterham mee moet verdienen.

ik zou 123 niet kunnen bedenken waarom er "een hobbyist" zou zijn met dergelijke kostbare apparatuur die het dan voor een hobby prijsje wil doen.
Dit soort werkt klinkt MIJ in iedergeval ook niet als een hobby :)
ok zonde van de pi en 85.-, maar denk dat je toch beter en betrouwbaarder af bent met een nieuwe rp5

Elektor biedt ook reflow oventjes te koop aan en er zijn toch heel wat hobbyisten met hetelucht apparatuur. Ik heb al heel wat filmpjes gezien van mensen die soortgelijke reparaties uitvoeren vanaf hun werktafel.

Soms weet je het niet en vragen staat vrij nietwaar? (En het hoeft natuurlijk ook niet helemaal gratis, maar je komt idd al snel bij de kostprijs van een nieuwe RPi...)

Reflow oven gaat alleen als er niks opzit wat kan smelten en het een enkelzijdig PCB is anders donderen er mogelijk dingen van de onderkant af of worden weggeduwd door het rooster. Tenminste in mijn reflow oven.

Hete lucht is alleen geschikt om een "reflow" poging te doen en je hebt bij voorkeur ook een preheater nodig om de stress te beperken of domweg om het onder de BGA het heet genoeg te krijgen zonder de BGA te roosteren. Daarvoor heb je vaak bij een multilayer PBC al een serieus hete-lucht apparaat nodig. Een reflow kan goed gaan maar de thermische stress kan andere problemen veroorzaken, het kan mislukken of maar tijdelijk helpen. En dan komt de klant zeuren..

De enige goede manier vereist vrij dure apparatuur, zelfs de matig tot slecht presterende Chinese hobby varianten zijn nog serieus aan de prijs. Daarnaast soldeerpasta (beperkt houdbaar), het juiste stencil, en waarschijnlijk moet je mogelijk nog onderdelen verwijderen en/of het nodige afplakken.

Een hoop risicovol werk. Het is niet voor niets dat er maar weinig mensen dit (succesvol) voor derden doen (alle mislukte pogingen worden niet op YT gezet ;-) ) Zoals gezegd, ik heb het ook 2x gedaan maar dat was veel en vreselijk zenuwslopend werk. Alleen al de BGA en alles wat niet tegen hitte kon verwijderen met hete lucht (was een kleine BGA uit een scoopmeter, (de test was eerst op een sloper) Ik heb het mbv een reflow-oven gedaan maar alle nieuwe balletjes met een pincet op de BGA gelegd, ik heb een professioneel hete lucht station en zelfs daarmee was verwijderen een zenuwslopend klusje. Te veel hitte en het board delamineerd en dat PCB waarschuwt niet echt.

Maar wie weet, er zijn hier volgens mij 2 of 3 mensen die het kunnen (en volgens mij alleen maar professioneel)

ik heb nog wel een rpi4-4GB werkeloos liggen
25 € ex verzendkosten.
gr A

Ik heb je een mailtje gestuurd!

Je kunt proberen de rest af te plakken, de RAM en/of CPU verzuipen in vloeibare flux, en heet stoken tot ze in de tin drijven met hete lucht, eventueel met een verfbrander als dat is wat je hebt.

Stuk is het toch al.

Ja, vooral die verfbrander zie ik wel zitten:).
Maar hetelucht voor SMD heb ik wel, dus de RAM chip eraf zou nog kunnen lukken, hoewel er 2 kleine c's pal naast zitten. Maar die kun je ook wel weer terugplaatsen. Maar een nieuwe RAM-chip er op plakken levend en werkend is natuurlijk de uitdaging...

Ik buig meestal een "jumbo" (50mm) paperclip in de gewenste vorm om daarmee de chip aan te blijven drukken tijdens de heteluchtbehandeling...
Neem de kleinst mogelijke nozzle voor de heteluchtbout...

[Bericht gewijzigd door Arco op (17%)]

De vraag is natuurlijk of de chip zelf stuk is, of alleen een soldering. Ik zou ook eerst als experiment de chip flink aandrukken (met de hand, een klem, of iets zwaars), en kijken of het dan wel werkt.

Als weggooien het alternatief is, is dat zeker de moeite waard. Ik vind het moeilijk voor te stellen dat dat ineens na een powercycle aan het licht komt. Maar het kan.... Dus wellicht dat ik kijk of iemand er iets voor over heeft om dat zelf te proberen...

ineens na een powercycle klinkt mij in de oren als een power supply issue. Mogelijk verkeerde spanning voor de RAM? Zoek het schema op en kijk of je de voedingsspanningen kan controleren?

Het was een originele RPi-voeding... Ik geloofde het eerst niet, het was een headless toepassing met een camera - ik probeerde te achterhalen waar de muizen het huis binnenkwamen. Bij beweging werd er filmpje opgenomen. Maar overdag zette ik hem uit, in de avond weer aan. Op een dag zag ik niets meer en bleek dat hij niet bootte. Twijfelde aan SD-kaartje, tot ik usb-serieel kabeltje aansloot. Was nog ff zoeken wat error 8 was, maar snel duidelijk.

Oh ja, daarvoor had ik hem tijdje gebruikt om timelaps van plantgroei te maken, en ook van groei kikkerdril. elke 10 minuten een fotootje. Was erg leuk.

[Bericht gewijzigd door rene037 op (15%)]

Nee het gaat niet om de 5V voeding van het geheel. Het gaat om de 1.2V(*) voeding voor het RAM op de RPI print zelf.

(*) Ik zeg maar wat, kan ook 1.3 of 0.9V zijn.

[Bericht gewijzigd door rew op (19%)]

Op dinsdag 8 april 2025 22:59:15 schreef rene037:
Het was een originele RPi-voeding... Ik geloofde het eerst niet, het was een headless toepassing met een camera - ik probeerde te achterhalen waar de muizen het huis binnenkwamen. Bij beweging werd er filmpje opgenomen. Maar overdag zette ik hem uit, in de avond weer aan. Op een dag zag ik niets meer en bleek dat hij niet bootte. Twijfelde aan SD-kaartje, tot ik usb-serieel kabeltje aansloot. Was nog ff zoeken wat error 8 was, maar snel duidelijk.

Oh ja, daarvoor had ik hem tijdje gebruikt om timelaps van plantgroei te maken, en ook van groei kikkerdril. elke 10 minuten een fotootje. Was erg leuk.

Heb je xenon flitsers gebruikt of de Pi in direct zonlicht gehad? In de handleiding van de Pi staat: Do not expose the printed circuit board to high-intensity light sources (e.g. xenon flash or laser) whilst in operation.

Ik meen me te herinneren dat de voedingschip hiervoor gevoelig was en dat de Pi hierdoor kon rebooten. Maar of ze erdoor stuk kunnen gaan...

Nee, geen van dat alles. Stond onder keukenkastje met infrarood leds die 'met de rug' naar de RPi stonden.

Op woensdag 9 april 2025 10:17:56 schreef Benadski:
In de handleiding van de Pi staat: Do not expose the printed circuit board to high-intensity light sources (e.g. xenon flash or laser) whilst in operation.

Dat was een naakte DCDC chip die inderdaad spanningen maakt voor RAM en andere dingen. Wat er gebeurde is dat de interne feedback node opgeladen werd door "zonnecel" effect van de zon of het flitslicht. Hierdoor dacht de chip dat er ruim voldoende spanning was en liet ie de spanning zakken en crasht de boel.

Gaat ie normaliter niet van kapot.

Volgens mij ging dit over de rapsberry pi 2 of -3. Die "naakte chip" is niet meer op de nieuwere versies.

Ik heb even een RPI4 uit de kast getrokken. Die heeft geen "naakte chips", en de DCDC chip heeft duidelijk een behuizing.

Ook de RPI5 heb ik even bekeken maar de koelvin niet verwijderd. Zo kan ik maar 20% van de bovenkant bekijken, maar hier ook geen naakte chips te bekennen.