Ik ben van plan een ultrasoonreiniger aan te schaffen, voor het schoonmaken van potmeters enzo. Mijn oog is gevallen op een 3 liter van Vevor (niet op voorraad maar goedkoopste, 62 euro), HBM voor 100 euro en nog andere merken T-mech en BDT, die zo te zien allemaal precies hetzelfde ding aanbieden maar dan nog ff duurder, meestal via bol.com.
(Verder lijkt het, dat diverse aanbieders dit soort apparaten ook aanbieden zonder deksel of mandjes, waardoor ik denk dat het teruggestuurde apparaten zijn)
Ze zien er allemaal hetzelfde uit als je op ultrasoonreiniger 3 liter zoekt: 2 displays en 2x3 knopjes in het folie in V-vorm
Wat ik graag wil weten is of er hier mensen die zo'n specifieke goedkoop 3-liter geval hebben en wat de ervaring ermee is?
Ik heb zo'n ding. De HBM versie.
De complete versie, met deksel, mandje (mijn poetsmevrouw zag m op het aanrecht staan en dacht dat het een frietpan was
.
Tja wat moet ik er van zeggen, ik ben voor HBM gegaan ipv Vevor omdat garantie/terugsturen/brengen toch iets simpeler is. Mijn vader vond het leuk om er rond te snuffelen dus ik kwam er regelmatig.
Hij doet wat hij moet doen, verwarmd goed, maakt goed schoon en waarschijnlijk haalt hij (van dichtbij) de "beloofde" 80dB ook wel, die dingen maken een rotherrie. Al met al geen spijt van ook al gebruik ik m niet dagelijks.
Overigens stop ik zeker zo vaak dingen in de vaatwasser , echter is het daar oppassen, je kunt dat zonder tablet doen, maar de vaatwastabletten zijn nogal "etsend". Soms ook een voordeel, op aluminium krijgje een "geanodiseerd" effect.
(Hij is overigens 90 Euro bij HBM, geen 100, ook regelmatig in de aanbieding maar daar moet je maar net op willen wachten)
Deze heb ik ook, ik gebruik hem hoofdzakelijk voor het schoonmaken van carburateurs maar ook voor andere dingen. Scheutje Dasty er in en gaan, werkt prima. Hier vanaf 1.44 een filmpje van deze reiniger.
Vergis je niet in de diepte van het bakje, de onderkant zit tussen de blauwe en gele sticker, dat is op het filmpje ook mooi te zien.
nonius
set SCE to AUX.
Heb er twee: een kleine (die het meest gebruikt wordt, links op de foto) en een 22 liter variant van 480W (8 transducers).
En het is net als met een draaibank: met een grote kun je wel kleine dingen schoonmaken, maar met een kleine reine reiniger geen grote dingen. Vandaar dat ik voor een maatje heb gekozen dat (meestal) net iets te groot is. Komt bij dat de kosten van een grotere maat (met meer vermogen) ook relatief weinig oplopen. Nadeel is dan weer dat je de ruimte moet hebben voor zo'n grotere bak. Ik ben tevreden over de mijne, hij doet alles wat ik er van verlang. Mocht hij ooit defect raken (een toch vaker gehoorde klacht) dan verwacht ik de electronica zelf te kunnen herstellen. Ik gebruik hem standaard met dieselolie als reinigingsvloeistof. Soms gebruik ik ook een klein drijvend inzetbakje (bijv. van huzarensalade), gevuld met de voor die specifieke klus geschikte reinigingsvloeistof. Ik gebruik hem niet dagelijks, maar toch vaak genoeg dat ik hem niet meer zou willen missen.
Een kennis heeft een vergelijkbare US-reiniger gekocht om regelmatig het kruit van z'n wapens te verwijderen, maar die was er niet tevreden over. Vond dat hij niet krachtig genoeg reinigde.
Oh ja, één van de eerste dingen die ik gedaan heb toen ik het apparaat ontving was hem openschroeven om het inwendige te inspecteren (aardedraad, kabelbomen, printplaten); alles zag er beter uit dan ik verwachtte. En de kabels waren rijkelijk vastgezet met kit. Het inwendige was in elk geval dus een meevaller, nadat ik toch een beetje verontrust was door de bouwkwaliteit van de apparaten die ik op YouTube zag. Ook de massa-aansluiting van de stekker was doorverbonden met het metaal van het apparaat (gemeten).
Overigens, het meeste gebruik ziet nog m'n kleine ultrasoon-reinigertje. Als het alleen maar is om potmeters e.d. kleine spullen schoon te maken zou ik voor zoiets kiezen.
Kruit moet je al borstelen en zit vrij vast, denk ook niet dat een Ultrasoon dat er af krijgt.
Ooit had ik een RVS revolver, (Army .44) , dat was (houten) grepen er af schroeven en dan ging die gewoon in de vaatwasser.
nonius
set SCE to AUX.
Ik weet dat hij zowel met zwartkruit als nitro schiet, geen idee of hij beide reinigt (reinigde?) met de US-cleaner. De volgende keer dat ik hem zie zal ik het vragen.
Overigens, het is ook ideaal voor uitgedroogde Rotring-pennetjes. (of verraad ik nu teveel m'n leeftijd....?)
Heb het zelf nooit aangedurfd om printen te reinigen (soldeerflux verwijderen) met de US-reiniger, uit angst voor beschadiging van componenten, maar ik heb in een vroegere thread hier op CO gelezen dat dat normaal geen probleem zou moeten zijn; zo wordt het in de industrie schijnbaar ook gedaan.
[Edit: wat ik me zojuist nog herinnerde: het meegeleverde originele netsnoer heb ik direct weggegooid, dat boezemde me geen vertrouwen in. Zou er zeker geen 1kW doorheen durven sturen. Heb uit de rommeldoos een meer solide netsnoer opgeduikeld en in gebruik genomen.]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik gebruik er een (kleintje) ook om printen te reinigen, nog nooit een kapotte gehad.
O.a. om conformal coating (electrolube CPL) te verwijderen van de print, is daarna echt brandschoon. (ik gebruik dan IPA in het US bad)
Sommigen menen dat IPA gevaarlijk is in een US bad, maar ik denk dat als je goed ventileert het geen problemen geeft.
Gedachte achter het gevaar is dat in een US bad gasbelletjes ontstaan (in dit geval met alcoholhoudende damp), die zouden kunnen ontbranden.
(als de gehele situatie/verhouding daar 'gunstig' voor is)
I ga ervoor (voor een van die 3 liter dingen met natuurlijk mandje en deksel).
Bedankt voor de info allemaal.
[Bericht gewijzigd door Gerard Slikker op (33%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb net mijn nieuwe binnen van Vevor. Zelfde als van HBM, alleen 35 Euro goedkoper... 
https://www.vevor.nl/ultrasone-reiniger-c_11064/vevor-3l-digitale-ultr…
[Bericht gewijzigd door Arco op (40%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op zondag 30 maart 2025 12:31:02 schreef nonius:
[....]Overigens, het meeste gebruik ziet nog m'n kleine ultrasoon-reinigertje. Als het alleen maar is om potmeters e.d. kleine spullen schoon te maken zou ik voor zoiets kiezen.
[bijlage]
Ah, je hebt dus ook zo'n ding van de Aldi/Lidl.
Ik ben er erg tevreden over. Wel hebik er een netschakelaar in aangebracht. Dat is veel prettiger danbiedere keer de stekker uit de WCD halen
Ik gebruuik hem hetvaakst met demiwate. Aquadest zou beter zijn, maar dat is flink duurder en niet altijd nodig.
Brilschoonmaken en sommige onderdelen, meest buisvoeten en keramische dingen.
Zo'n thee-ei is handig. Ga ik ook eens aanschaffen....
Die truuk met dat saladebakje is leuk, maar is het wel bruikbaar voor de wat 'heftigere' opplosmiddelen? Ik zou er geen aceton of MEK in durven doen.
Arco
Special Member
Op zondag 30 maart 2025 09:02:44 schreef bprosman:
Ik heb zo'n ding. De HBM versie.
[bijlage]De complete versie, met deksel, mandje (mijn poetsmevrouw zag m op het aanrecht staan en dacht dat het een frietpan was
.
Tja wat moet ik er van zeggen, ik ben voor HBM gegaan ipv Vevor omdat garantie/terugsturen/brengen toch iets simpeler is. Mijn vader vond het leuk om er rond te snuffelen dus ik kwam er regelmatig.
Hij doet wat hij moet doen, verwarmd goed, maakt goed schoon en waarschijnlijk haalt hij (van dichtbij) de "beloofde" 80dB ook wel, die dingen maken een rotherrie. Al met al geen spijt van ook al gebruik ik m niet dagelijks.
Overigens stop ik zeker zo vaak dingen in de vaatwasser , echter is het daar oppassen, je kunt dat zonder tablet doen, maar de vaatwastabletten zijn nogal "etsend". Soms ook een voordeel, op aluminium krijgje een "geanodiseerd" effect.(Hij is overigens 90 Euro bij HBM, geen 100, ook regelmatig in de aanbieding maar daar moet je maar net op willen wachten)
Even een reactie wbt reparatie of terugsturen bij HBM: ik heb niet zo'n fijne ervaringen wbt de klantvriendelijkheid bij HBM.
Het is daar: kopen en verder niet zeuren.
Hoewel het voor webwinkels sinds kort verplicht is om een telefoonnummer en e-mailadres te vermelden, is het nog steeds moeilijk om je probleem aan te kaarten.
Het is fijn als je iets goedkoper uit bent, maar in geval van schade of een probleem heb je een hoop gedoe.
Bij Vevor is dat anders, volledige en snelle service. Vevor heeft in heel europa steunpunten.
Dan nog iets over de kwaliteit van de ulttrasoonreiniger, want dat was de vraag: ik heb de 6 liter met draaiknoppen (ik wilde niet die digitale).
Deze werkt fantastisch, heeft 3! Transducers en doet de job 100%
Deze was ten tijde vd aankoop €88
Nog een tip: kijk ook eens bij Vevor frankrijk, dat scheelt soms aanmerkelijk en de levertijd/service is precies hetzelfde.
nonius
set SCE to AUX.
Zo'n thee-ei is handig. Ga ik ook eens aanschaffen....
+1! Da's een goed idee inderdaad.
Die truuk met dat saladebakje is leuk, maar is het wel bruikbaar voor de wat 'heftigere' opplosmiddelen?
Aceton heb ik nog nooit gebruikt in de US-reiniger. Maar inderdaad, dan een bakje nemen van een materiaal dat er tegenkan: een klein RVS schaaltje, of glazen flesje (leeg zoutvat?), of....
k heb de 6 liter met draaiknoppen (ik wilde niet die digitale).
Ik wilde eigenlijk ook de versie met draaiknoppen maar die was toen niet leverbaar. In de periode dat ik mijn US-reiniger kocht waren ze bij HBM trouwens ook vrijwel allemaal uitverkocht, op een paar versies na. Draaiknoppen werkt veel prettiger en makkelijker dan dat gepriegel met die hoger/lager (Walter Capiau!) knopjes. Maar mocht de besturing ooit defect gaan dan bouw ik zelf gewoon een oude draaiknoptimer in. En een aan/uit-schakelaar voor de verwarming. Al die digitale flauwekul hoeft voor mij ook niet, is meer hindernis dan gemak.
Arco
Special Member
Op dinsdag 8 april 2025 18:39:29 schreef Vonkentrekker:
[...]
Nog een tip: kijk ook eens bij Vevor frankrijk, dat scheelt soms aanmerkelijk en de levertijd/service is precies hetzelfde.
Ik heb besteld op vevor.nl, die levert ook vanuit Frankrijk en binnen enkele dagen...
Vrijblijvend toch volgend advies.
Ik had een onderdeel waar kalkaanslag op zat.
Dus een beetje zoutzuur in de US en het onderdeel erbij.
Na een tijdje stopte het ratelende geluid van de US reiniger.
De inox kuip was natuurlijk niet bestand tegen het zuur...
De reinigingsvloeistof lekte uit de US reiniger. De print was ook in kortsluiting...
Tja, door schade en schande wordt men wijs.
Arco
Special Member
Citroenzuur is dan wat handiger tegen kalk, iedere keer een nieuw apparaat kopen wordt wat duur... 
Op dinsdag 8 april 2025 18:39:29 schreef Vonkentrekker:
[...]
Even een reactie wbt reparatie of terugsturen bij HBM: ik heb niet zo'n fijne ervaringen wbt de klantvriendelijkheid bij HBM.
Het is daar: kopen en verder niet zeuren.
Ik heb daar ook geen goede ervaring mee. Als je een vraag stelt komt het antwoord vaak neer op: "don't know, don't care"...
Lijkt me een soort dozenschuivers club...
nonius
set SCE to AUX.
De inox kuip was natuurlijk niet bestand tegen het zuur...
De meeste austenitische RVS-kwaliteiten zijn niet bestand tegen een chloor-rijke omgeving. Zoutzuur is HCl: waterstofchloride.
316 kan er wat beter tegen, maar dan nog heeft het zijn grenzen. En 316 zul je niet op een goedkope US-reiniger aantreffen: eerder 301 of 304, of nog mindere kwaliteit dan dat.
Dit is waar de nikkellegeringen (Monel, Inconel,...) om de hoek komen kijken.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op zondag 30 maart 2025 12:31:02 schreef nonius:
[....] Soms gebruik ik ook een klein drijvend inzetbakje (bijv. van huzarensalade), gevuld met de voor die specifieke klus geschikte reinigingsvloeistof. Ik gebruik hem niet dagelijks, maar toch vaak genoeg dat ik hem niet meer zou willen missen.[....]
[....]
[bijlage]
Ik heb hier wat bakjes, die uit ongebruikte OK-sets komen*). Die kunnen zelfs tegen aceton en thinner. Ik weet niet welk soort materiaal het is.
*) Veel wordt er uit die standaard sets niet gebruikt en dan blijft er dus een en ander over, want opnieuw sterilseren mag niet. Schijnt voordeliger te zijn