Hoymiles omvormer variabel aansturen met LifePo4 24 V Accu

Hallo
Ik heb een Hoymiles HMS 800W 2T balkon omvormer die ik wil aansluiten op mijn 24 V LifePo4 Accu. De Hoymiles heeft 2 ingangen die elk 400 Watt kunnen leveren. Via een app kun je het uitgangsvermogen instellen tussen 2 en 100%.

Ik wil dit systeem gaan gebruiken om 0 op de meter te krijgen via aansturing met een esp32 die via een PWM signaal een mosfet stuurt zodat ik de spanning van de accu naar de omvormer variabel maak.

Met hulp van internet heb ik de volgende schakeling gemaakt:
- 12 Volt voeding voor een 4420 mosfet driver.
- de 4420 ingang wordt gestuurd via een pwm signaal (5000 Herz) van de ESP32
- de uitgang is verbonden met de gate van een IRLZ44N via een 220 ohm weerstand
- low-end schakeling, dus de source hangt aan de min van de accu. De drain gaat naar de min zijde van de load.

Als ik deze schakeling gebruik met halogeen lampjes als load dan werkt het perfect

Maar als ik een ingang van de Hoy gebruik dan trekt het systeem direct zijn maximale stroom en is sturing niet mogelijk. Ik heb een flyback diode over de in- en uitgang van de Hoy staan.

Wat doe ik hier verkeerd?
bedankt voor de hulp

De Hoymiles omvormer gaat het MPP opzoeken maar dat werkt m.i. niet als je de omvormer voedt met accu's.

Hallo Niek56,
bedankt voor je snelle reactie.

Het werkt wel met de accu, hij levert elke avond netjes terug naar het net. maar wel met een door mij in de app ingesteld vermogen.

Enerzijds, wat niek al zegt: De MPPT schakeling in de omvormer zal het maximum van z'n input opzoeken. Zet jij de PWM op 100%, en stel je 240W in, dan is dat 240W. (Die 240 rekent makkelijk voor mij). 24V 10A. Prima.

Zou jij de ingangsspanning nu van 24V door PWM op 50% te zetten naar 12V krijgen (dat is niet zo, maar goed... ALS )... dan nog probeert ie 240W te leveren. 12V 20A. Geen probleem.

Jou schakeling maakt echter geen 12V. Die maakt 50% van de tijd 24V. In die tijd laad je de input condensatoren op naar 24V en de omvormer ziet gewoon nog steeds 24V.

Anderzijds... Doordat ik vermoed dat je zonnepanelen je batterij moeten kunnen opladen, vermoed ik dat de min van de panelen zowel aan je accu zitten als aan die omvormer van jou. Dus er IS al een verbinding waar jij nu wild met een mosfet zit te schakelen, maar dat haalt dus niet uit. Als dat ding uit staat neemt de stroom een omweggetje.

Kortom: Het is moeilijker dan je denkt: Vooralsnog heb je (minstens) een stuk of drie showstoppers waar je niet aan gedacht had.

hallo Rew,
Ik heb eerst even jouw laatste punt opgepakt

Ik heb de min van de solar charge controller los gekoppeld van de accu en de 2de mppt helemaal losgekoppeld, zodat ik dus alleen met de mppt werk die aangestuurd wordt. Het programma laat de pwm duty cycle lopen van 0 naar 32 (max is 256) en weer terug. ik zag dus heel even dat de Hoy 0,5-06 A uit de accu trok en bij oplopen van de dutycycle naar 1,5A ging, maar niet meer naar 0 zakte en constant op 1,5 A blijft. Ik heb de mosfet gemeten en die blijkt volledig in geleiding te staan dus kapot. Nieuwe mosfet er op gezet en weer geprobeerd met zelfde resultaat

Ik denk dus dat je de nagel op de kop heb getroffen waarom in eerste instantie de zaak direct op vollast gaat. Maar met 1,5 A kunnen de mosfets toch niet doorslaan?

Ik heb zelf ook een drietal Hoymiles omvormers (HMS2000-4T) in gebruik en ik weet dat je het uitgangsvermogen in % van het nominale vermogen in kan stellen. Zoals ik al eerder vermelde gaat de MPP tracker zoveel stroom trekken totdat de spanning in elkaar zakt ongeacht de instelling van het uitgangsvermogen vermoed ik.
Voordat echter de spanning van de accu in elkaar zakt heb je al een hele hoge stroom en ik weet niet of er een stroom begrenzing in de omvormer zit. Jouw omvormer kan 2x 400 watt aan maar als je meer aanbiedt weet ik niet wat er dan gebeurd.

Net even een testje gedaan op mijn installatie. Bij aanpassing van uitgangsvermogen gaat de stroom omlaag en spanning van de panelen omhoog. De MPPT gaat dus op een andere manier werken. Ik heb geen idee of dit intern in de omvormer ook via PWM gedaan wordt.

ik heb een analyse gemaakt van mijn verbruik dat ik graag zou willen reduceren middels deze omvormer. Als de kookplaat, wasdroger, wasmachine, vaatwasser, waterkoker aangezet worden dan zegt mijn slimme meter 2000 ++ kWh, dat zou ik graag met 2*400 Wh of wat haalbaar is willen verlagen. Maar tv, koelkast, laptops, vriezer die slurpen 40 to max 200 Wh, en die zou ik dan met 1 van de 2 trackers exact op 0 willen brengen, vandaar dat ik een tracker variabel wil sturen als dat kan.

Op Github heeft iemand een programma geschreven om de instellingen van de Hoy met een ESP32 te veranderen, maar er was een opmerking dat je de vermogensinstelling niet te vaak kan wijzigen vanwege de levensduur van de EPROM!! Ik kan dat niet beoordelen maar dat lijkt me dan geen optie om de zaak variabel te maken als je elk jaar zowat een nieuwe omvormer moet kopen om 0 op de meter te krijgen

ik was niet van plan om meer uit de Hoy te halen als de specificaties aangeven (zal met 24V ook niet lukken denk ik, dat zou voor 400W al ongeveer 16A zijn voor 1 mppt)

foutje: 2000 ++ kWh moet 2000 ++ Wh zijn

Sorry. Showstopper nummer vier niet opgeschreven (ik had er al drie): De mosfet gaat direct stuk bij deze constructie....

Wat zit er tussen de ESP en de mosfet? Alleen die weerstand zeker?

Tot zeg 10 jaar geleden moest je een mosfet aansturen met nominaal 12V, minimaal 10V werkt ook wel. Die IRLZ44N is een van de eerste die het bij 5V "ook wel aardig" doet.

Ga je hem met 3.3V aansturen, dan doet ie het matig niet. Het ding gedraagt zich dan als stroombron en er kan een hoge spanningsval over zijn zodat het vermogen in de tor erg hoog is.

Als je hem wel vol open stuurt dan worden de stroompieken van het opladen van de condensatoren zodanig hoog dat je de tor stuk krijgt.

Showstopper nummer vijf: Al het vermogen wat jij probeert te "dimmen" blijft niet in de accu zitten, maar gaat als verliezen in mosfet, draden en condensatoren zitten. Ook niet optimaal.

Er is te veel mis met dit plan om te kunnen zeggen: "oh als je dit doet, dan werkt het wel".

Met 220 ohm en een 5V aansturing kom ik op rond de 1 microseconde aan schakeltijd. Dat is veel voor een 140 microseconde periodetijd, maar niet absurd. Ik had verwacht dat die twee dichter bij mekaar zouden liggen.

Voorstel: Begin bij het begin: "Ik heb... en ik wil dat ding traploos regelen vanaf m'n ESP. Suggesties?".

DE ESP32 stuurt zijn signaal naar een 4420 mosfet driver die een 12 V voeding heeft, met de gedachte om de mosfet volledig te openen, de uitgang van de driver gaat via de 220 ohm naar de gate. Maar zoals ik begrijp van jouw opmerking krijg je juist daardoor stroom pieken die de mosfet laten doorslaan.

dus dit lijkt nu een dead end te zijn.

Niek56 en Rew bedankt voor de input en ik zal de aanbeveling van Rew opvolgen en een nieuw topic starten