Themostaat oven verschil tussen achter op en de normale

Beste forum leden .
Ik was een inventum ioh6070rk.
Aan het repareren.
Klacht oven valt totaal uit na lang opwarmen.
Ik heb de normale thermostaat vervangen.
Ik heb de oven getest met mijn digitale themometer.

Mijn vraag is als volgd de gewone themostaat kan je op 250c.
Instellen.
De themostaat achter op de oven slaat uit bij 250c.

Waarom is deze niet 255c. Zodat de normale thermostaat netjes uit gaat bij 250c en de achterthermostaat beveiligd bij 255 of 260c

De achter themostaat slaat nu eerder uit als de nieuwe normale thermostaat. Ik heb 45 min moeten wachten tot hij 245 graden was.

Wat is hier het idee van

De regelthermostaat meet binnen in de oven. Waar het het warmste is. De veiligheid zit meestal op een plaatje en niet direct op de ovenruimte bevestigd. Er is dus wat meetverschil.
Als de overhitting uit gaat kan het zijn (buiten een defecte regelthermostaat) dat de omkasting niet genoeg koeling krijgt. Ventilator vd koeling vuil of te traag. Of de luchttunnel die verplicht nodig is niet aanwezig omdat de keukenbouwer dat niet "netjes" uitzien vond. Of omdat hij op vrijdag avond andere dingen aan zijn hoofd had.
Even praktisch. Wie zet zijn etenswaren op 250graden in de oven?

Wie zet zijn etenswaren op 250graden in de oven?

Iedereen die een deftige pizza wil eten. "Echte" pizzaovens gaan tot 300 graden, naar ik alhier mocht vernemen.

Op dinsdag 20 mei 2025 21:38:30 schreef EricN:
De regelthermostaat meet binnen in de oven. Waar het het warmste is. De veiligheid zit meestal op een plaatje en niet direct op de ovenruimte bevestigd. Er is dus wat meetverschil.
Als de overhitting uit gaat kan het zijn (buiten een defecte regelthermostaat) dat de omkasting niet genoeg koeling krijgt. Ventilator vd koeling vuil of te traag. Of de luchttunnel die verplicht nodig is niet aanwezig omdat de keukenbouwer dat niet "netjes" uitzien vond. Of omdat hij op vrijdag avond andere dingen aan zijn hoofd had.
Even praktisch. Wie zet zijn etenswaren op 250graden in de oven?

Themostaat is vervangen de ventilatoren werken prima thermostaat lucht tunel ook goed.
De buiten thermostaat gaat nu eerder uit als de instelbare thermostaat.en het viel mij op dat de buitenste ook 250c is .
Wat mij verwaring geeft

Vervang de clixon achterop, deze kan ook wel lam wezen..

Op woensdag 21 mei 2025 22:47:53 schreef smd:
Vervang de clixon achterop, deze kan ook wel lam wezen..

Hier had ik het over de clixson is 250 graden en de thermostaat ook.
Ik vroeg mij af warom de klikson niet 10 graden hoger licht

Op maandag 26 mei 2025 21:10:28 schreef Lee electro prutser:
[...]
Ik vroeg mij af warom de klikson niet 10 graden hoger licht

Ja, en die vraag heeft EricN al beantwoord.