Beste forumleden.
Ook ik moet tegen oktober een nieuwe pc aanschaffen met win 11. Nu is mijn vraag of ik die nu al koop of wacht tot oktober, omdat tegen die tijd enorm veel mensen een nieuwe aankoop zullen moeten doen. Zullen de prijzen dan dalen of juist stijgen? Of is dit koffiedik kijken ?
Dank u.
Dummy
Ik verwacht dat de meerderheid die melding gewoon weg blijft klikken tot de pc van ouderdom vervangen wordt
Dus dat het aantal verkopen wel meevalt
Verder heeft het aantal verkopen zoiezo maar minimale invloed op prijzen
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op zondag 25 mei 2025 11:08:28 schreef Arco:
Beter op Win12 wachten: Win11 is ook al weer EOL sinds 2024...
Dat is versie 22H2, inmiddels heb ik 24H2. W11 EOL is verwacht in 2029.
Tegenwoordig met de geopolitieke toestanden zou ik zeker niets aanschaffen waar een Amerikaans inferieur OS op draait..De huidige pc is niet up te graden met een ander operating systeem?
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Microsoft belooft Extended Security Updates aan te bieden. $30 voor het eerste jaar, $60 voor het 2de en $180 voor het derde jaar. Maar je kan bijna nergens vinden waar je het kan activeren.
Ik denk er aan gewoon door te gaan met Win 10 tot het ergens stopt. Mijn laptop is 1 jaar te oud maar doet het voor de rest voortreffelijk. De Win 11 lay-out (op het werk) kan me maar zeer weinig bekoren.
Linux zullen er weer wat oprakelen. Een no go wegens geen LightBurn versie meer in Linux, om maar 1 programma te noemen. Linux was <20% van hun klantenbestand en ze zorgden voor >80% van de support aanvragen.
Bedankt voor jullie adviezen. Ik denk dat ik dan maar ga wachten tot win 12. Maar zijn de waarschuwingen van win 10 van niet ondersteuning en beveiligingswaarschuwingen dan maar een beetje paniekzaaierij?
Hierbij een systeemoverzicht van mijn pc. IK ben zeer tevreden over de prestaties.
Mel vraagt of ik niet kan upgraden daarom dit systeemoverzicht omdat ik het zelf niet weet.
Hierbij een systeemoverzicht van mijn pc. IK ben zeer tevreden over de prestaties.
Mel vraagt of ik niet kan upgraden daarom dit systeemoverzicht omdat ik het zelf niet weet.
Dat mensen paniekerig worden en denken dat ze hun windows versie moeten upgraden omdat MS dat zegt, dat is nergens voor nodig.
Zolang de PC is beveiligd met een goede AV / Firewall / beveiligingssoftware is er niets aan de hand, moeten updaten is onnodige paniek voor niets en alleen bedoeld voor de Cash-flow / winst van MS op peil te houden en om mensen aan MS vast te binden.
De hardwarevereisten van Windows 11 zijn (nog steeds) betrekkelijk eenvoudig te omzeilen als je pc te "oud" is.
Inderdaad ook zoiets, MS en Intel spelen onder een hoedje...
MS dicteert je dat je nieuwe hardware moet kopen om de beurs van Intel te vullen...
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Op zondag 25 mei 2025 12:54:43 schreef tin.soldier:
De hardwarevereisten van Windows 11 zijn (nog steeds) betrekkelijk eenvoudig te omzeilen als je pc te "oud" is.
Dat klopt. Als liefhebber kun je via omwegen windows 11 over win10 installeren. Maar naar het schijnt kom je wel jezelf tegen als je later updates wilt kunnen installeren. Even goed inlezen.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Linux heeft voor mij het nadeel dat veel programma's er niet goed op draaien, of zelfs helemaal niet. Allerlei complexe ingrepen zijn nodigen dan draait het nog niet naar wens.
Linux is goed voor techneuten, maar niet geschikt voor creatieve beroepen.
Voordeel is dat het minder (geen??) Amerikaanse spyware en data collectie bevat.
Alshet kon zou ik willen overstappen, al was het maar om de Red-Necks te hinderen
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (11%)]
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
De CPU is een derde generatie i5. Pas vanaf een 8ste generatie wordt W11 als compatibel gezien. Uiteindelijk is dit een CPU van eind 2012. Bij Intel EOL in 2019.
Een andere CPU gaat niet lukken omdat de socket gewijzigd is vanaf de 8ste generatie. Mijn 7de generatie i7 is 1 jaar te oud om als compatibel gezien te worden.
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Op zondag 25 mei 2025 13:10:32 schreef buckfast_beekeeper
Mijn 7de generatie i7 is 1 jaar te oud om als compatibel gezien te worden.
Da's wel jammer. Ga je wel een upgrade naar w11 doen?
Na alles wat ik gelezen heb nu ga ik gewoon verder met win 10? Nogmaals bedankt voor de snelle en uitgebreide uitleg van allen.
Dummy
Als liefhebber kun je via omwegen windows 11 over win10 installeren. Maar naar het schijnt kom je wel jezelf tegen als je later updates wilt kunnen installeren.
Dat zou wel een issue kunnen worden als MS dat wil. Maar vooralsnog krijg ik gewoon alle updates op mijn pc met 2e generatie i3, zonder TPM en zonder Secure Boot.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Gewoon Linux erop. Dat is wat Mel bedoeld met een upgrade.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (51%)]
Op zondag 25 mei 2025 15:37:25 schreef tin.soldier:
[...]Dat zou wel een issue kunnen worden als MS dat wil. Maar vooralsnog krijg ik gewoon alle updates op mijn pc met 2e generatie i3, zonder TPM en zonder Secure Boot.
Ik draai al meer dan een jaar Windows 11 op een machine die "er niet geschikt voor is" , en krijg nog steeds alle updates. Zit nu op 22H2
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Op zondag 25 mei 2025 15:37:25 schreef tin.soldier:
[...]Dat zou wel een issue kunnen worden als MS dat wil. Maar vooralsnog krijg ik gewoon alle updates op mijn pc met 2e generatie i3, zonder TPM en zonder Secure Boot.
Oke. Dat is netjes.
Hopelijk blijft dat na oktober ook zo?