Hallo iedereen,
ik heb een probleem met storing die mijn micro dood maakt, en ik snap niet helemaal waardoor dat komt. het is een irrigatie systeem dat ik aan het maken ben die ik met homeasistant kan aansturen.
https://www.tinytronics.nl/nl/mechanica-en-actuatoren/solenoids/magnee…
https://www.tinytronics.nl/nl/mechanica-en-actuatoren/motoraansturinge…
hij werkt prima als ik hem test met leds, maar wanneer ik de valves aansluit dan gaat hij soms helemaal van slag. dan slaat de shift register op hol en dan gaan de valves heel snel aan en uit. op dat moment gaat de micro stuk. ik heb dit al met een paar micros gehad. soms gaat het een week goed andere keer gat hij bijna direct stuk. ik weet eerlijk gezegd niet waar ik naar moet kijken om meer info te geven.
usb pd 9v komt binnen dan gaaat het naar 2 regulators 1 voor 5v de andere 3.3
de micro krijgt 5v via zijn 5v in 3v3 van micro is niet het zelfde als de regulator)
shift word gevoed met 3.3v
flow sensor is gevoed met 5v maar io heeft een converter er tussen naar 3v3
de h-bridges zijn gevoed met 5v
ik heb wel een simpel scope en die zegt dat als ik de ground klip niet aan sluit dan heb ik 50hetz signaal. dan meet ik op de uitgang van de h-bridge aan een van de draden die naar de valve toe gaat. met gnd verbonden is hij op 0v en vlak.
Die valve's kun je niet zomaar aansluiten zonder degelijke snubber erover heen. Misschien is het zelfs beter om dmv optocoupler de valve's te scheiden van je micro.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op zich kan dat wel, want de H-brug waarmee ze aangestuurd worden heeft wel vrijloopdiodes, maar dat betekend dat er kortstondig een stroom teruggeleverd wordt naar de 5V voeding, een die heeft maar heel weinig capaciteit om dat op te vangen. Ik denk dat een flinke elco (1000uF of zo) over de 5V voeding het op zal lossen.
Kan wel zonder snubbers, want die motor drivers hebben ingebouwde clamp diodes.
Ik zou dan wel de voeding van de motor drivers loskoppelen van de voeding voor de rest door de motor drivers een eigen 5V regelaar te geven, en een 6V zener diode over de voeding van de motor drivers om te voorkomen dat de voeding oploopt.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Kijk zeker je voeding eens na. Vaak zitten er behoorlijk wat restricties aan schakelende regelaars als de lengte van draden tussen regelaar en belasting een bepaalde lengte overschrijdt en zeker bij die goedkope modules wordt er vaak beknibbeld op alles waar op beknibbeld kan worden.
Hetzelfde gaat op voor de nogal relatief lange draden van dat schuifregister naar die modules rechts (waarom zijn die overigens losneembaar gemaakt en niet vast aangesloten?)
Daarnaast, maar dat weten we niet omdat de onderkant voor ons onzichtbaar is, zie ik geen ontkoppel-C bij het shiftregister links.
Zonder zo'n condensator (100 nF keramisch is vaak voldoende) kan een schakelpuls ook al flink roet in het eten gooien.
weardguy: ze zijn los omdat ik het zo heb gedaan omdat ik er uiteindelijk een vaste print van wil maken en omdat ik het zo gedaan hebt geen reden eigenlijk.
hier heb je een foto van de onderkant oranje is 3.3v en rood 5v.
ik zie nu wel dat de motor driver pulup resistors heeft naar 5v kan dat een probleem zijn? de shift register kan wel 5v
SparkyGSX: moet ik dan de drivers isoleren net als die relay boardjes die je kan kopen ?
Ik zie inderdaad nergens ontkoppel condensatoren, smoorspoelen of wat dan ook. Ook is het nooit handig om de uitgangs actuatoren hetzelfde circuit (voeding dus) te laten delen als dat van de cpu. De in spoelen ontstane tegen spanningen kunnen flinke spanningsstijgingen op de voeding (en alle andere aangesloten verbindingen) veroorzaken. Condensatoren kunnen daarentegen juist weer een spanningsdip veroorzaken. In beide gevallen kunnen er ongewenst bitjes omvallen waardoor de cpu onzin gaat praten. Er kunnen zelfs transistors in de cpu defect raken.
In d professionele wereld (denk aan een PLC die een hele fabriek bestuurd.) zijn hiertegen zeer veel maatregelen getroffen. Een digitale uitgang wordt dan beschermd door een combinatie van diode's, VDR's, R-L-C netwerken vaak snubbers genoemd en surge-arrestors. Op die uitgangen kan gewoon een lamp worden aangesloten natuurlijk maar ook een dik proportioneel regel ventiel. De inductie van dat regel ventiel kan een probleem vormen maar ook de kabel er naar toe kan erg lang zijn. Van een paar honderd meter tot wel een kilometer aan toe heb ik gezien. Door het uitgangsnetwerk blijft dat goed gaan. Wat deze uitgangscircuits ook doen is inkomende RF energie blokkeren. Anders reageert de boel ook op je telefoon enzo. De PLC die daar ooit het beste was, was de Eberle 520 plc. Dat ding bleef gewoon draaien terwijl hij gewoon boven op een 30KW zender staat. Dat was overigens geen communicatie zender, maar een hoog vermogen RF-generator om hout te verlijmen. Er waren toen geen andere merken plc's die dit konden. Deels omdat die allemaal geen metalen behuizing hadden. De Eberle PLC's hadden dat wel. Daarbij bestond de kast uit een gegoten alu blok.
Bij alle plc's van nu die ik ken is het overigens altijd gebruikelijk dat de voeding van de cpu en de voeding van de externe actuators en sensoren geheel van elkaar gescheiden zijn.
Ik denk als de TS ook met twee voedingen in plaats van 1 gaat werken zijn problemen er niet meer zullen zijn.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
ik heb wel een simpel scope en die zegt dat als ik de ground klip niet aan sluit dan heb ik 50hetz signaal.
Dat is normaal maar tamelijk zinloos, je meet met je DMM ook niet met maar 1 probe 
Zet je scoop eens op de voeding en kijk wat er gebeurd als die actuatoren inschakelen.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha Precious roy,
Ik zie reflectie afkomstig van het retour pad (massa), ik kan op je broodplank niet goed het retour pad volgen.
Kan je misschien aangeven hoe je retour pad loopt....
Op het schema zie ik twee ontkoppel condensatoren TWEE tja twee 
Groet,
Henk.
nonius
set SCE to AUX.
Op het schema zie ik twee ontkoppel condensatoren TWEE tja twee
Eentje is geentje 
ik heb in de schema wel ontkoppel condensatoren.
Ze staan wel op het schema, maar zijn ze ook geïnstalleerd op de experimenteerprint? Want daar zie ik niets. En ik zie ook nergens maar een enkel elcootje zitten, ook niet in het schema.
Het is een goede gewoonte elk IC zijn eigen ontkoppeling te geven; bijv. 47uF/16V en parallel daarover, zeg, 100nF keramisch. De elco voor de slome pulsen/pieken, de keramische 100nF (of 47nF) voor de wat snellere pulsen/pieken. ELK IC verdient minimaal z'n eigen 100nF ker.condensator.
't Is niet dat ontkoppel-C'tjes nou zo duur zijn, dat erop beknibbeld moet worden. Leuk detail: het aanbrengen van te veel ontkoppeling leidt niet tot problemen.
Ook wat anderen al zeiden: voedingsspanningen scheiden, bijv. door een spanningsregelaar. Ook een diode kan helpen. Zodat, als de zware verbruikers (kleppen) inschakelen, de spanning niet inzakt waardoor de u-controller van slag kan raken. Een elcootje, en diode, bij de u-controller, kan hierbij ook helpen.
En evt. snubber of blusdiode toevoegen, om de inductieve pieken van de kleppen te smoren. Ik weet niet wat de L9110-s printjes kunnen hebben, wat dat betreft, en ben te lam om het schema/specs ervan op te zoeken.
Overigens, tuinirrigatie gaat bij mij heel erg low-tech: met een tuinslang en gazonsproeier. Tot nu toe lukt me dat nog steeds prima zonder microcontrollers, shift-registers en home assistant....
Moet wel even naar het tuinhuisje lopen om de tuinslang en sproeier te pakken, en de waterkraan open te draaien. Het is een zwaar leven, maar ik heb het er voor over
)
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Die 5v voor de kleppen is wel wat ongebruikelijk, meestal is dat 12v of hoger. (Op 5v worden de stromen nogal hoog)
Voeding spoelen en cpu altijd gescheiden houden, anders krijg je al gauw problemen.
Ikzelf zou een condensator tussen de 959 en 9110 zetten, dat geeft de benodigde puls, en voorkomt dat de spoel onder spannning blijft staan.
(bij continu spanning is 't snel afgelopen met de spoel)
electron920:
nonius: nee ze zijn niet geinstaleerd aangezien dit een test was en ik niet wist dat ik ze nodig had. me shema is voor de print die ik er voor wil laten maken. maar ik dacht ik maak dit eerst even om te testen. Edit ik heb nu alles 47uF 0.1uf gegeven zoals je hebt aangegeven. ik zal het ook bij me proto print er bij doen bij de shift reg.
Arco: waarom is de stroom nog al hoog met 5v? ze werken anders prima.
[Bericht gewijzigd door Precious roy op (17%)]
Op donderdag 29 mei 2025 16:13:13 schreef Ex-fietser: De PLC die daar ooit het beste was, was de Eberle 520 plc. Dat ding bleef gewoon draaien terwijl hij gewoon boven op een 30KW zender staat. Dat was overigens geen communicatie zender, maar een hoog vermogen RF-generator om hout te verlijmen. Er waren toen geen andere merken plc's die dit konden. Deels omdat die allemaal geen metalen behuizing hadden. De Eberle PLC's hadden dat wel. Daarbij bestond de kast uit een gegoten alu blok.
Dat was een Eberle 511. Die zat in een Alu extrusieprofiel. En inderdaad mega resistent tegen alles behalve boormachines (om gaatjes in de ruitjes te boren voor de timer pot's).
Wij hadden ze allemaal, 508, 509, 511, 514, omdat o.a. de Knorr en de Conimex ze voorschreven. De 520 is er volgens mij nooit geweest.
even een vraag over snubber of blusdiode
aangezien het een hbridge is en de + en - wisselen van kand, dan werkt de blusdiode toch niet? of zie ik dat verkeerd?
als je naar mijn schema kijkt heb ik leds om te zien of de output aan staat of niet. werkt dit dan als een blusdiode als het wel werkt of mag er dan geen weerstand tussen?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op donderdag 29 mei 2025 18:21:43 schreef Precious roy:
electron920:
[bijlage]
Hoe lager de spanning, hoe hoger de stroom (U*I moet gelijk blijven)
Daarom gebruiken professionele systemen altijd 12v of meer voor solenoids/actuators/relais...
Spoel gebruikt 0.55A op 5v...
Arco
Special Member
Op donderdag 29 mei 2025 18:21:43 schreef Precious roy:
electron920:
[bijlage]
Hoe lager de spanning, hoe hoger de stroom (U*I moet gelijk blijven)
Daarom gebruiken professionele systemen altijd 12v of meer voor solenoids/actuators/relais...
aangezien het een hbridge is en de + en - wisselen van kand dan werkt de blusdiode toch niet? of zie ik dat verkeerd?
Je kunt er een bidirectionele TVS diode van 5v overheen zetten.
benleentje
Golden Member
Hoe lager de spanning hoe hoger de stroom. Wat zo een klep heeft zeg 2W nodig om te schakelen.
Maar als ze werken dan is het goed.
En ja professionals doen het anders maar die maken ook wel eens fouten. 
En iedereen moet het een keer leren.
de esp heeft toch zijn eigen voedieng? er zit een 3v3 regelaar op. if zie ik dat verkeerd?
Ja dat heeft die zeker maar die ESP verwacht een nette voeding. Dus het vaak het best om de ESP en de kleppen een eigen voeding te geven. De massa's mogen wel aan elkaar.
Wat er denk ik mis gaat is dat je met lange draden naar de 2 H-brug pcb's gaat. JE klept schakelt en dan moet er ineens stroom gaan lopen dat lukt meestal wel. Maar daarna stop de klep vrij abrupt met schakelen en de stroom die er liep kaats voor een kort moment terug naar waar het vandaan kwam maar dan in vorm van een spanningspiek.
Om al die vervelende schakelmomenten op te vangen plaats je het best condensatoren. Die kunnen als er ineen stroom moet worden geleverd dat snel doen en ze kunnen ook voor een deel een spanningspiek opvangen.
Omdat van een ESP en andere cpu de gnd, massa of 0V het meest stabiel moet zijn zal je ook het best op je zelf gemaakte PCB een groundplane maken.
In het kort
Alle zo kort mogelijk bedraden.
Bij elk IC een extra condensator, de grootte hangt af van de stroom die er kan lopen.
Digitaal en de rest een eigen voeding.
Groundplane
En er is nog veel meer maar dit is denk wel het meest belangrijke.
benleentje:
op me print heb ik voor en achte een groote ground plane.
maar ja op me proto print kan ik dan niet testen. ik ga wel een groote cap bij de drivers er bij doen kijken of dat iets helpt.
Arco: als het geen kwaad kan dan kan ik een TVS diode er tussen doen. ik ga het proberen
en die losse bypas caps moet ik nog op hun plek zetten zoals veelen hebben opgemerkt.
[Bericht gewijzigd door Precious roy op (12%)]
Arco
Special Member
Op donderdag 29 mei 2025 19:33:46 schreef Precious roy:
Arco: als het geen kwaad kan dan kan ik een TVS diode er tussen doen. ik ga het proberen
Nee, over de spoel heen zetten...
benleentje
Golden Member
Welke H \brug IC heb je eigenlijk. Want als het goed is zitten er proitectie diodes al in het IC en dan is een TVS niet nodig.
Maar die protectie diodes werken allen goed als ert voldoen capaciteit in de vorm van elco over elk IC staat. De grote van die elco kan je vinden in de datasheet van het gebruikte IC.
Eigenlijk kijk je het best voor elk IC even apart wat ze aan capaciteit nodig hebben.
Die MCU links zal ook heel wat capaciteit direct in zijn omgeving nodig hebben.
op me print heb ik voor en achte een groote ground plane.
Ja dat ziet er goed uit. Sommige stukken van de gnd lopen nu dood en daar zou ik een aantal GND via zetten. Want ik neem aan de je onderknat ook een gndplane is. En dan kan je via een GND via de doodlopende stukken aan elkaar verbinden via de andere zijde. Wees niet zuinig met GND via's want als je de PCB laat maken kost dat toch niets extra.
PS je gebruikt de L9110. IN de pdf die heb kunnen vinden hebben ze het niet over de protectie diodes of welke capacitiet je nodig hebt. Maar ik weet vrij zeker dat die diode er wel in zitten anders zou het IC wel heel snel defect gaan. Ik zou even kijken op de complete driver bordjes wat ze daar aan capaciteit hebben gebruikt en dat zou ik dan verdubbelen omdat ze in China vaak wel erg zuinig zijn.
benleentje: ik zal even meer vias maken dan :}
het gaat om de L9110S
https://www.digikey.com/en/products/detail/umw/L9110S/17635270
ik ga even de aanpassingen testen en kijken hoe het nu gaat.
[Bericht gewijzigd door Precious roy op (13%)]
Op donderdag 29 mei 2025 18:47:04 schreef GJ_:
[...]Dat was een Eberle 511. Die zat in een Alu extrusieprofiel. En inderdaad mega resistent tegen alles behalve boormachines (om gaatjes in de ruitjes te boren voor de timer pot's).
Wij hadden ze allemaal, 508, 509, 511, 514, omdat o.a. de Knorr en de Conimex ze voorschreven. De 520 is er volgens mij nooit geweest.
Je hebt gelijk. Ik bedoelde ook de Eberle 521 zoals onderstaand plaatje:
Dit was de 511:
Het zijn nu zeer ouderwetse systemen. Die 511 moest met je een moeilijke programmeer koffer testen. Als alles naar behoren werkte bakte je een eprom die in de 511 geplaatst moest worden.
De 521 is denk ik de laatste versie geweest. Die kon je gewoon met een serieel touwtje aan een laptop (met win311 waarschijnlijk) hangen. Dat kon je online singel steppen door je software. En gedoe met eproms was er niet meer. Gewoon compileren en downloaden was voldoende. Ik vond dat destijds geweldig leuk werken. PLC's van kunke, siemens, festo, enz. vond ik veel minder leuk en handig werken. Ik vind best wel jammer dat dat eberle er niet meer is. Geen idee waarom en wat er gebeurt is. Maar ja de moderne siemens en rs-logic plc's zijn eigenlijk ook best leuk om mee te werken. Maar een mooie aluminium kast hebben geen van alle. In plaats daarvan zit er een speciale elektrisch geleidende coating aan de binnenzijde van de kast. Die coating geleid net voldoende om rf storing buiten te houden en geleid net te weinig om sluitingen te kunnen veroorzaken. Waarschijnlijk goedkoper dan een alu kast.
Even voor de TS. De eps heeft natuurlijk een eigen voeding. Ik lees dat je spoelen hebt aangesloten die liefst een half ampère vragen. Als je zo'n spoel aanzet is er tijd nodig om die stroom zeg maar op gang te brengen. Tevens ontstaat er bij de voeding een stroom tekort, waardoor de spanning in elkaar dondert. Kijk maar eens naar de waterleiding op de camping ofzo. Als je lekker onder de douche staat komt er altijd iemand die zo nodig de wc moet doortrekken. Het doortrekken van de wc geeft even een water tekort waardoor er minder water voor de douche beschikbaar is. Je net moeizaam ingestelde koud warm verhouding gaat door de war met als gevolg dat je onder de douche vandaan moet springen.
Als je magneetspoel eindelijk is aangetrokken zet je hem weer uit. Dat is ook iets dat de spoel niet wil. Die wil de stroom door laten lopen. En omdat dat niet kan, (je hebt de stroomweg immers geblokkeerd door hem uit te schakelen) gaat de spoel een boosaardige spanning opbouwen. Een spanning die met geweld een weg terug gaat zoeken. Die spanning kan erg oplopen. In de bobine van een auto doen ze dit expres. Daar maken ze 25000 volt van de 12 volt accu spanning. Ander voorbeeld is de elektrische vliegenmepper. Daar maken ze op deze manier van twee 1,5 volt batterijtjes een spanning van een paar honderd volt. Voldoende om een vlieg te doden.
Deze spanningen zijn ook allemaal erg dodelijk voor de transistoren in je cpu. En van af je spoel fietsen die spanningspieken gewoon via de voedingsdraden de microprocessor binnen. De condensatoren, smoorspoel en blusdiodes zijn ervoor om dit tegen te houden.
Het ontstoren en wegfilteren van dit soort pulsen en ook allerlei andere storingen is nogal een ingewikkelde materie. Te ingewikkeld om zo maar even te vertellen. Daarom is het, het makkelijkst om gewoon te doen wat iedereen doet. Elk IC dat snel schakelt uitrusten met een buffer c-tje van 100nF. En dat zo dicht mogelijk bij het ic plaatsen. Ik heb ze er wel eens gewoon boven op gesoldeerd. De voedingslijnen als ze wat langer zijn of oscillatoren voeden uitrusten met een smoorspoel. Bij elk deel gebied van de schakeling een elco met een waarde die correspondeert met het verbruik van het deelgebied van de schakeling. Parallel aan die elco ook weer een kleine c van 100nf. Schakel contacten al of niet elektronisch zoals bijvoorbeeld relais, transistoren, thyristoren (mos)fets enz. moet je voorzien van blusdioden, snubbers, TVS-en. En uitgangen en ingangen voorzien van anti-ompool dioden.
In een professionele plc zit dit bijna altijd. De uitgangskaarten kun je altijd zo bedraden dat ze interne voeding van plc gebruiken of een losse externe voeding. Als je een uitgangskaart hebt met 24 uitgangen gaat er met de spoelen van de TS liefst 12 ampère lopen als je alle spoelen tegelijk aan zou zetten. Er is echt geen plc voeding of uitgangskaart die dat leuk vind. Bij die arduino dingen zit er dacht ik op de print ook een jumper waarmee je de voedingen van elkaar los kunt koppelen. Je kunt de uitgangs transistoren dan met een andere voeding gaan voeden. In de professionele wereld is de spanning eigenlijk altijd gewoon 24 volt. Dan blijven de stromen kleiner en is er minder dik dikker draad nodig. Lang geleden waren de relais besturingsborden overigens ook wel 110 voltac Erg leuk om daar een storing in te gaan vinden. Na veertig jaar wil ook daar wel eens een relais contactje vuil zijn.
Als je een keer naar Kualalumpur gevlogen bent om een vuil relaiscontact te vervangen ga je toch anders kijken naar manieren van ontstoren en vonkblussen.