Ik heb een 3 fase frequentiemeter voor motoren. Kan ik die ook gebruiken voor het meten van een fase?

Ik heb een 3 fase frequentiemeter ...

Moet zijn: ik heb een frequentie omvormer.

Of die bruikbaar is op 1F of 3F en bij welke spanning:
1. staat op het typeplaatje
2. is af te leiden uit het typenummer wat ook op hetzelfde kenplaatje staat

En nee, een frequentieregelaar is geen meetinstrument.Het is een apparaat om de snelheid van motoren te regelen.

Hier vind je alles wat je moet weten over de frequentie omvormer:

https://benl.rs-online.com/web/p/inverter-drives/4409388

Zouden er driefazensystemen zijn waar de frequentie van de fazen verschillend is?

Op donderdag 3 juli 2025 16:56:18 schreef kris van damme:
Zouden er driefazensystemen zijn waar de frequentie van de fazen verschillend is?

Och, er zijn ook mensen die nog steeds bezig zijn met het uitvinden van het perpetuum mobile
En om jouw vraag te beantwoorden...
Bij enkele gelijkrichting komt uit een fase 50Hz en bij dubbele gelijkrichting, komt er zowaar 100Hz uit. Zo zie je maar, niets is onmogelijk 8)7

Het is geen -meter, maar een -maker. Een frequentieomvormer noemen ze dat.

Kan je een voorbeeld geven waar dat nuttig zou zijn?

Op donderdag 3 juli 2025 19:39:15 schreef GJ_:
[...]Kan je een voorbeeld geven waar dat nuttig zou zijn?

tuurlijk niet, overigens, het zou gewoon tegenstrijdig zijn met het begrip "driefazen", maw je kan wel verschillende frequenties over drie draden jagen maar dan spreek je niet over een driefazen net.

Op donderdag 3 juli 2025 18:01:50 schreef rew:
Het is geen -meter, maar een -maker. Een frequentieomvormer noemen ze dat.

aha.. hoogtijd om de topic titel aan te passen :-)

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (24%)]

Natuurlijk kan dat. Je neemt drie 1 fase frequentie regelaars. Die bouw je alle drie in een kastje waar je de naam driefase frequentie regelaar op zet.

De drie fasen die uit je kast komen hebben uiteraard geen enkele relatie met elkaar. Je kunt daar dan drie 1 fase motortjes op laten draaien. Of drie TV's ofzo. Het enige pro is dat je drie losse regelaars in een mooi kastjes hebt gezet zodat daar drie fasen uit komen. Uiteraard is dit kastje een drie fasen regelaar noemen volstrekte onzin. Maar letterlijk zou je kunnen zeggen dat er toch drie fasen uit je kast komen en dat die fasen niet hetzelfde zijn.

Kortom een onzinnig idee.

Als ik de vraag lees van TS heb ik het idee dat hij dit wil gebruiken om de frequentie van bv een aggregaat te meten?
Maar dat gaat, zoals al uitgebreid besproken, niet met deze frequentie regelaar.

Het gaat WEL met een frequentie regelaar.

Je hangt hem aan een geschikte voeding...

Vervolgens zet je een duspol over de L1 en U1

Als de duspol bijna 0 V aangeeft ben je in sync. Eigenlijk denk ik als hij stabiel is al, echter dat is met een duspol niet te zien.

Je moet echter wel in fase zijn en dat is een kunst op zich. Het KAN echter wel, maar is wel de meest ingewikkelde manier die ik kan bedenken!!!

En zoals helaas vaker hult TS zich in stilzwijgen...