Beste Forumleden
Ik heb een probleem met mijn Sansui 661 versterker. Het rechterkanaal heeft een sterke ruis het geluid is wel goed op beide kanalen. De ruis is te horen via de tuner en phone kanaal, de ruis verdwijnt niet als ik de balans naar het linker kanaal draai. De aarde lijkt mij wel in orde de transistors hebben geen sporen van lekkage, wie kan mij helpen dit probleem te verhelpen!
Met vriendelijke groet,
Jan.
Op zaterdag 19 juli 2025 21:24:11 schreef Jti:
Beste Forumleden
Ik heb een probleem met mijn Sansui 661 versterker. Het rechterkanaal heeft een sterke ruis het geluid is wel goed op beide kanalen. De ruis is te horen via de tuner en phone kanaal, de ruis verdwijnt niet als ik de balans naar het linker kanaal draai. De aarde lijkt mij wel in orde de transistors hebben geen sporen van lekkage, wie kan mij helpen dit probleem te verhelpen!
Met vriendelijke groet,
Jan.
Hoi Jan, dan hoef je het in elk geval niet in de voorversterker te zoeken.
Op zaterdag 19 juli 2025 21:45:05 schreef Jti:
Bedankt dat is fijn te horen, maar wat zou het probleem dan kunnen zijn?
Eerst maar even vaststellen welke van de eindversterkers ruist. Dan even verder zoeken. Eventueel even met een föhn en vriesspray aan de slag. Misschien kun je ook wat op de scoop zien.
rob040
Golden Member
Ruis is goed te meten met een oscilloscoop.
Hier vind je de Service doc. met schema's:
https://elektrotanya.com/sansui_661_sm.pdf/download.html
of makkelijker:
https://www.poradte.cz/priloha/2024/3295126/772/Sansui-661-Service-Man…
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op zaterdag 19 juli 2025 21:24:11 schreef Jti:
Beste Forumleden
Ik heb een probleem met mijn Sansui 661 versterker. Het rechterkanaal heeft een sterke ruis
Je kan mooi de signalen volgen adhv het schema.
Ook omdat je een goed (niet ruisend) linker kanaal hebt waartmee je eventueel kan vergelijken.
Dat kan je doen met een signaalvolger.
Als je die niet hebt, ik heb een oude actieve computer luidsprekerbox geschikt gemaakt als signaalvolger.
Op zaterdag 19 juli 2025 21:52:35 schreef douwebakker:
[...]Eerst maar even vaststellen welke van de eindversterkers ruist.
Staat in de beginpost, het rechter kanaal dus. 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
transistors hebben geen sporen van lekkage
Wat bedoel je daarmee?
Je kunt het beste met een scoop of signaalvolger aan de gang gaan. Dan zie/hoor je waar de ruis ontstaat.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (41%)]
Ruis is ook te localiseren door in het signaalpad een condensator naar aarde (bijv. 100n) te overbruggen. Als de ruis dan verdwijnt zit de fout in de vorige versterkertrap. Vele wegen leiden naar Rome, zei Methusalem 
Op zaterdag 19 juli 2025 23:43:12 schreef Bobosje:
De ruis kan ontstaan in het pre-amp circuit (zit na de balans regeling) of in de eindtrap.
Inderdaad, die zit er nog voor.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Jti, 
Als het schema klopt met jouw model, dan kan je de eerste stap doen door een of twee condensatoren los te halen.
Dat zijn C01 en C02 0,47uF 50V en die koppelen de eindversterkers aan de voorversterkers, dus voor ieder kanaal is er een condensator.
De condensatoren kan je een voor een loshalen en dan luisteren of je nog ruis hebt.
Zijn beide condensatoren los en je hebt nog "ruis" dan zit het in een van de eindversterkers.
Maar laat eerst maar weten of je daar verder mee komt, is er dan geen ruis meer, dan spitten we de voorversterker voor je door.
Groet,
Bram
Beste leden
Bedankt voor jullie ondersteuning, ik ben niet zo technisch als de meeste op dit forum, en heb ook geen oscilloscoop om te meten, alleen een multimeter hopelijk kan ik eerst op een eenvoudigere manier onderaan beginnen zoals Bram aangaf om wat componenten er uit te halen, of met een zoekmeter een storing opzoeken. Ga hiermee aan de slag en laat het weten als ik iets gevonden heb, ?
Groet Jan.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Bouw dan een setje computerboxjes om tot signaalvolger. 3,5mm plugje eraf. Zet een 100nF condensator (komt niet zo nauw) in serie met de signaal draadje (L of R of beide), van het boxje. Bekijk wat YT videos over signal-tracing en je ziet hoe dat moet. Ik heb zo'n ding vroeger veel gebruikt. Een krokodil klem aan het massa draadje. Dat is alles.
Klem de krokodil aan de 0V/gnd/massa van je versterker (waarschijnlijk chassis).
Voer een signaal in je amp (radio, CD of telefoon met een sinustoon (daar zijn bergen apps voor)
Dan hou je het draadje met condensator (eventueel soldeer je er een probe aan (balpen met naald ipv punt) tegen de connector waar het signaal binnen komt. En zo ga je met het schema erbij steeds wat verder. Het signaal wordt steeds harder en dan kijk je waar de ruis erbij komt. Door L en R te vergelijken hoor je het verschil beter. Ze moeten gelijk en even hard klinken. Probe heel voorzichtig, een keer uitschieten op de verkeerde plaats en poef doet je eindtrap.
Als links en rechts hun eigen voeding hebben dan zou ik eerst eens kijken of er niet te veel rimpel op de voeding staat, maar zonder scoop moet je er maar op hopen dat die goed is (bij een schakelende voedingg ). Als het een trafo voeding is kun je met je DMM in de AC stand dat ook meten (meet na de gelijkrichting). Meet je op het slechte kanaal meer dan zijn de elco's rot.
Daarna signal tracing.
Veel mensen zonder apparatuur en ervaring mollen bij desolderen meer dan ze repareren dus ik ben daar geen voorstander van. Haal ook niet zomaar wat los en overbrug niet zomaar wat, dat is de beste manier hem helemaal stuk te maken. Met alleen een DMM kunnen heel ervaren mensen mbv de nodige trucjes en veel kennis vaak zoiets wel repareren maar als jij optisch kijkt of de transistors lekken vermoedt ik dat je heel weinig kennis en ervaring hebt. Ben dan driedubbel voorzichtig. Is het een duur apparaat, laat hem dan repareren. (wees gerust dit is geen reclame voor mijzelf, ik doe geen audio en zowiezo geen reparaties voor particulieren)
Op zondag 20 juli 2025 10:31:55 schreef Jti:
Beste leden
Bedankt voor jullie ondersteuning, ik ben niet zo technisch als de meeste op dit forum, en heb ook geen oscilloscoop om te meten, alleen een multimeter hopelijk kan ik eerst op een eenvoudigere manier onderaan beginnen zoals Bram aangaf om wat componenten er uit te halen, of met een zoekmeter een storing opzoeken. Ga hiermee aan de slag en laat het weten als ik iets gevonden heb, ?
Groet Jan.
Je hebt niet meer dan een C nodig om uit te vinden waar de ruis vandaan komt. ^^ 00:04:45 Niet te moeilijk doen, en beware of the ego trippers 
fred101
Golden Member
Op zondag 20 juli 2025 00:04:45 schreef RAAF12:
Ruis is ook te localiseren door in het signaalpad een condensator naar aarde (bijv. 100n) te overbruggen. Als de ruis dan verdwijnt zit de fout in de vorige versterkertrap. Vele wegen leiden naar Rome, zei Methusalem
Ik neem aan dat je dit bedoelt:
Ruis is ook te localiseren door
inhet signaalpad met een condensator naar aarde te overbruggen
Zomaar een 100n condensator naar aarde overbruggen kan een aardige kortsluiting opleveren als het signaal DC gekoppeld is.
Of ik begrijp jouw advies niet.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi, 
Het met een condensator gaan prikken in een versterker lijkt mij geen goed systeem.
Vooral niet voor een beginner...
Hoe kan een beginner weten wat hij hoort als hij prikt met een condensator dat het goed is.
De versterker kan op een hoge frequentie gaan genereren en weg zijn je tweeters...
Niet doen die condensator truc.
De door mij voorgestelde manier is natuurlijk ook ingrijpen in het apparaat,
maar twee condensatoren los solderen moet niet al te moeilijk zijn en ze daarna weer vast te solderen.
Even in het kort
Kan je niet solderen, om het even ruim te nemen, je mag niet langer dan 5 seconden aan een verbinding zitten!
En dan heb ik het over printmateriaal van b.v. deze versterker, meestal gaat het goed in twee seconden.
Oja, het heet solderen en niet smeren. 
Geen pasta's gebruiken, geen andere soldeer middelen gebruiken dan soldeer met harskern, 0.5 tot 1mm dik soldeer.
Soldeerbout meestal niet meer dan 60-Watt, temperatuur beneden de 360 graden.
De soldeer verbinding als je het weer vastzet, mag niet korrelig zijn.
Controleer op soldeer slierten voor je de versterker weer aanzet.
Werk niet met soldeer aan een apparaat als het aan staat!
Groet,
Bram
Hallo allemaal,
Voor ik componenten ga vervangen ben ik in de versterker gaan zoeken waar de ruis vandaan zou kunnen komen
. Bij de schakelaar voor de luidsprekers A--B-A+B stuitte ik op een storing als ik met een stokje (op de foto hieronder te zien) de weerstand aanraak verdwijnt de ruis maar ook het geluid, daar zit ergens de storing volgens mij, licht het aan deze weerstand of wat kan het anders zijn.
Hoor graag van jullie
Met vriendelijke groet,
Jan.
Nico 54
Meten is weten en daar is de meeste tijd aan versleten.
Hoi Jan,
Als ik het verhaal zo lees ligt het aan de selectieschakelaar A B A+B. Deze kan sterk vervuild of geoxideerd zijn. Draai eens een aantal keer flink heen en weer, kijk wat er dan gebeurd, sluit de luidspreker box voor de schakelaar aan. Probeer ook wat het doet op A en B. Dan lijkt het op dat de schakelaar vervuild is. Ik deed dit vroeger uit elkaar halen en schoonmaken met zilverpoets en wattenstaafjes of pijpenreinigers. De weerstanden gaan naar de hoofdtelefoon aansluiting, kun je ook even testen of de storing dan nog aanwezig is.
Succes
Met vriendelijke groet,
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik lees nergens wat voor ruis. Ik heb het idee dat alles tegenwoordig ruis genoemd wordt en dan zou de eerste vraag eigenlijk moeten zijn hoe het klinkt.
KGE
Golden Member
Sommige mensen noemen brom ook ruis (of weten het verschil niet)... Dus ja blijft een gok..
Simpelweg:
Ruis klinkt als ruisssssssssssssssss
Brom klinkt als Jummmmmmmmbo 
Wanneer die schakelaar slecht contact maakt en de ruis dan verdwijnt kan natuurlijk simpelweg betekenen dat er helemaal geen geluid uit de luidspreker komt. Verdwijnt muziek of testsignaal ook?
[Bericht gewijzigd door KGE op (14%)]
Hallo allemaal
Bedankt voor jullie tips.
Heb de schakelaar eerst ingespoten met contactspray en heel vaak heen en weer geschakeld maar dat leverde geen resultaat op. Daarna de schakelaar uit elkaar gehaald en alle contacten gereinigd. Geen resultaat, de ruis is de ruis zoals de ruis van een tv vroeger was zonder zender geen enkele brom, als ik de balans verander naar het linker kanaal blijft de ruis hetzelfde, ook als ik de volume schakelaar harder of zachter zet blijft de ruis hetzelfde. (Bij gebruik van de schakelaar)Op het A kanaal zit de linker speaker op het B kanaal hoor ik niets, op het A+B kanaal zijn beide speakers te horen.
Ga de weerstand van de microfoon los leggen kijken wat dat oplevert, verder zijn alle tips welkom.
Groet Jan
Je hebt geen scope om de ruis op te sporen.Is ook niet persé nodig.
Gebruik,zoals eerder aangegeven,een sinaalzoeker voor dit soort fouten.
Kun je het oog op de te meten punten houden.
Zeer waarschijnlijk is een transistor in het versterkercircuit de oorzaak.
Je kunt kiezen om van voren of van achteraan het circuit met de tastpen te doorlopen.
Ook kan een lekkende elko dit verschijnsel veroorzaken,controleren dus.
Dit merk en type toestel is het wel waard om weer goed werkend te maken ! succes !
And.
Op zaterdag 26 juli 2025 08:54:19 schreef KGE:
Sommige mensen noemen brom ook ruis (of weten het verschil niet)... Dus ja blijft een gok..Simpelweg:
Ruis klinkt als ruisssssssssssssssss
Brom klinkt als Jummmmmmmmbo
Wanneer die schakelaar slecht contact maakt en de ruis dan verdwijnt kan natuurlijk simpelweg betekenen dat er helemaal geen geluid uit de luidspreker komt. Verdwijnt muziek of testsignaal ook?
Nee, geluid en signaal blijven aanwezig.
Omdat de stand van de Balans en Volume knop de ruis niet beinvloeden zit het ruis-probleem in het circuit tussen Volume knop en Luidspreker uitgang. In het circuit tussen Phono ingang of Tuner ingang en de Volume knop zoeken is zinloos, het probleem zit na de Volume knop.