Wat heb ik al gedaan:
1) Wasmachine: veranderd van wasmiddel, grondig schoongemaakt (rubbers, filters, afvoer, 2,5 uur trommelreigiging met speciale citroenreiniger op hoogste temperatuur), en hoge temperaturen wassen. Kortom: de was komt fris uit de wasmachine. Dan gaan de handdoeken richting de droger....
2) Wasdroger: trommel gereinigd, altijd na elke droogbeurt het pluizenfilter schoonmaken, de warmtewisselaar stofvrij maken, trommel na gebruik open laten staan voor ventilatie.
De wasdroger stinkt zo muf. De handdoeken ruiken zo muf, naar Amsterdams souterrain - bah.
Extra info: De wasdroger zit op de afvoer aangesloten. Het verwijderde stof bij de warmtewisselaar was wat nattig? Ik sta op het punt de droger uit het raam te gooien. Wie heeft er alternatieve tips? Uit elkaar halen doe ik ook gerust, maar dan wel graag met wat aanwijzigingen waar naar te zoeken.
Hartelijk dank! Marlene
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op zondag 26 oktober 2025 12:25:08 schreef maartenbakker:
Afvoerpompje stuk? Afvoerpijpje verstopt?
hi Maarten, kun je je tip/advies toelichten?
De was is namelijk wel droog, ruikt alleen muf.
[Bericht gewijzigd door Mahesi op (11%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Stof hoort voor zover ik weet niet nattig te zijn. Er blijft kennelijk ergens vocht achter en dat zorgt ook voor de muffige lucht.
Op zondag 26 oktober 2025 09:43:29 schreef Mahesi:
... Uit elkaar halen doe ik ook gerust,...
Kliink als een goed plan, toch? Uit elkaar halen, grondig schoonmaken, en weer in elkaar zetten.
Althans je klacht klinkt alsof er ergens stof opgehoopt zit dat is gaan schimmelen
Op zondag 26 oktober 2025 09:43:29 schreef Mahesi:
De wasdroger stinkt zo muf. De handdoeken ruiken zo muf, naar Amsterdams souterrain - bah.
Extra info: De wasdroger zit op de afvoer aangesloten.
Zit er wel water in de stankafsluiter?
En werkt de (water)afvoer nog goed?
Dit is gemakkelijker te controleren voordat je de droger sloopt.
Ook mag de afvoer van de droger niet luchtdicht met de afvoer verbonden zijn.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
www.wasvoorschriften1.blogspot.be
Afwasblokjes en kookwas helpen best
Javel ook meer daar worden de rubber rot van. Niet aan te raden dus.
Umonium helpt maar kort gezien het ontsmet maar niet de smurrie verwijdert.
Ook al zwembadchloor blokjes geprobeerd. Werkt ook ietwat maar wederom de rubber wordt tuttefrut (kauwgom)
Maar niets helpt echt.
Ooit een kuip gans uiteen. Met de HD reiniger uitgekärcherd. Elk onderdeel minutieus gereinigd. Stonk nog. Geur trekt in de plastiek en rubber.
Als het nog niet te erg is kun je de link volgen.
Edit: Wasdroger. Droogkast dus. Ik dacht dat het over een combi ging.
Warmtepompdroger heeft een lage bedrijfstemperatuur. Heb je veel residu omdat je wasverzachter gebruikt (mag niet) of omdat de zeep niet uit de was gaat (overdosering/overbeladen/verkeerd programma..), dan hoopt het zich op en dat kan stinken. Ook bij de droogkast hetzelfde, je kan dat gans uiteen halen tot het laatste vijsje en grondig poetsen maar dan nog kan de geur blijven. Desondanks de beste methode.
PS: siemens heeft producten om wp's te reinigen. Het gaat in combinatie met hun zelfreinigers maar of het efficiënt is bij een samsung is maar de vraag.
Een wasdroger met warmtepomp functie gaan soms stinken doordat stof en zeepresten gaan schimmelen in verdamper. Enigste optie om dit te verhelpen is volledige demontage van droger elk onderdeel reinigen en koelsysteem met hogedruk te reinigen. Als dat OK is, dan filters in vaatwasser, dan opbouwen en om dit te voorkomen een stand extra droog kiezen, want als de droger vroegtijdig stopt met drogen blijft een hoop vocht achter. deur open laten staan na gebruik.