Hoi,
Ik heb een Schulthess-wasdroger met een defect geruild voor gereedschap. We gaan zien of dat een goede ruil was 
De klacht was dat de twee onderste knoppen het helemaal niet deden, de aan/uit-knop en de terugknop, dus precies die knoppen die je vaak gebruikt.
Ik heb het bedieningspaneel verwijderd en het scherm van de touchfolie gescheiden. Alles goed ontvet, de connectoren gereinigd en vervolgens weer in elkaar gezet.
Alle knoppen werken nu weer: je kunt door de menu’s bladeren en de terugknop gebruiken zoals het hoort. Alles reageert op een lichte aanraking.
De uitknop werkt ook, maar soms kan de machine na één keer uitschakelen niet meer worden aangezet, soms gebeurt het pas na meerdere keren. Alleen de stekker eruit en er weer in steken brengt hem weer tot leven, waarna het gedrag zich opnieuw herhaalt.
Ik heb het idee dat alles goed blijft werken zolang ik het scherm en de touchfolie van elkaar gescheiden houd (in die situatie heb ik het probleem nog niet kunnen reproduceren).
Heeft iemand een idee wat ik nog kan proberen? Een nieuwe touchfolie kost namelijk €1200.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
afscherming van het scherm is wel goed? vaak zie je dat die panelen extra afschering hebben her en der.
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Kabel zit duidelijk scheef in de connector. Kabel er recht inschuiven en dan beide kanten (links en rechts van de flatcable)aandrukken.
edit: nog iets duidelijker uitgelegd.
[Bericht gewijzigd door IJzerhersteller op (13%)]
Roches
Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Op de foto zit de flatcable niet goed vast!!
Het zwarte gedeelte van de stekker aan de onderkant moet ook goed naar links gedrukt worden.
Wel eerst de flatcable er helemaal in steken, die zit onderin ook niet helemaal in de stekker.
heren, dat weet ik 
Ik had hier de connector express scheef zitten, toen werkte het apparaat 10x totdat hij weer stopte.
Ik heb het idee dat wanneer je aan deze connector zit te friemelen je weer leven in de machine krijgt, maar het is nooit voor heel lang.
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
is dat 10x snel aan/uit schakelen of normaal uurtje oid lopen en dan uitschakelen? zou dat eens testen eerst of het ding verder zn programma wel afmaakt ( met kappen erop ). ik denk in de richting van de hulpvoeding, tny of lnk ic..
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Mss moet je naar een andere bron op zoek voor de juiste part nr en prijsopgave voor de folie? Waar haal je de 1200€? De volledige front? Of een nul teveel getypt per abuis?
Op zondag 23 november 2025 21:21:42 schreef Toverstaf:
heren, dat weet ik
You assume my gender? 
Opgelet, hier loopt ook vrouwelijk wild rond.
[Bericht gewijzigd door EricN op (38%)]
Gender discussie ga ik maar niet op in; ben heel inclusief maar ga mijn teksten hier niet op controleren. Haar/hem/het, voor mij allemaal hetzelfde.
De vorige eigenaar heeft de service monteur op bezoek gehad en deze heeft een offerte afgegeven van 1200 euro voor het vervangen van de bediening. Of dit met of zonder TFT scherm is staat niet gespecificeerd.
Er is een reden waarom de machine is weggedaan natuurlijk 
EricN
Ook ludiek bedoeld uiteraard.
Wat de ernstige kant betreft: mss de moment om de fabrikant zelf erin te betrekken? Mailtje sturen met foto vh typeplaatje (wordt hier ook geapprecieerd) en de vraag of de folie apart leverbaar is. Je kan maar geluk hebben. Ik ken nog collega's die hun gereedschap nooit zal verslijten wegens dat soort van replieken (1200€...).
1200 Eu? dat kan ik haast niet geloven, komma staat denk ik verkeerd... Vaak is de lijm waarmee de folie vastzit vergaan, dus goed vrij maken van de lijm en dan met dubbelzijdig tape vastzetten. meet gelijk door of de sporen geen sluiting onderling maken, komt vaak voor al is het enkele M Ohms!!
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op maandag 24 november 2025 09:15:25 schreef Toverstaf:
De vorige eigenaar heeft de service monteur op bezoek gehad en deze heeft een offerte afgegeven van 1200 euro voor het vervangen van de bediening. Of dit met of zonder TFT scherm is staat niet gespecificeerd.Er is een reden waarom de machine is weggedaan natuurlijk
Een techneut is altijd een heer (m/v) daar kan ik nog inkomen... Maar de dingen waar het om gaat duidelijk opschrijven is toch wel handig... Het is dus niet zo dat een touchfolie 1200 euro kost, of heb je al geprobeerd na te gaan of er onderdelen verkrijgbaar zijn? Ook het type mis ik nog, dat maakt het meestal makkelijker om er wat zinnigs over te zeggen.
Ik zit niet te jokken, het zou inderdaad 1200 (twaalfhonderd) euro kosten om dit te repareren.
De nieuwprijs van de machine was overigens ook niet laag, maar het zijn absurde prijzen natuurlijk.
Ik heb gezocht naar onderdelen, maar deze zijn niet via de reguliere kanalen te krijgen. Ik zal een verzoek bij de fabrikant moeten neerleggen.
Het betreft een Schulthess, type Spirit 660.
Ik heb nog niet de tijd gehad om een heel programma te laten doorlopen. Wel ben ik erachter dat als ik de flatkabel een beetje beweeg (met een houten stokje) er weer leven in het paneel komt. Maar het gedrag herhaalt zich wel telkens, na een paar keer aan/uit schakelen reageert het paneel nergens meer op totdat je de flatcable weer een tikje geeft.
Ik heb de contacten van de flatcable heel licht geschuurd met scotchbrite, maar dit heeft geen verbetering gebracht. Ik wil de PCB eens demonteren om de soldeerverbindingen van deze connector te bekijken.
Dit alles doet mij een beetje denken aan een reparatievideo van EEVblog. Net achter de contacten van de flatcable waren een paar spoortjes bijna compleet weggerot. Hij heeft ze toen met vloeibaar prut gerepareerd. Zie https://www.youtube.com/watch?v=BSqKN2AaGqI.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op maandag 24 november 2025 21:03:42 schreef Toverstaf:
Ik zit niet te jokken, het zou inderdaad 1200 (twaalfhonderd) euro kosten om dit te repareren.
De nieuwprijs van de machine was overigens ook niet laag, maar het zijn absurde prijzen natuurlijk.
Ik heb gezocht naar onderdelen, maar deze zijn niet via de reguliere kanalen te krijgen. Ik zal een verzoek bij de fabrikant moeten neerleggen.
Zoals je het opschreef leek het even of de onderdelen 1200 euro zouden kosten, vandaar dat ik die opmerking maakte. Met een monteur erbij is een prijs al snel veel hoger. Al kan je voor dit bedrag de monteur uit Zwitserland overvliegen.
Ik heb even gezocht. Bij Aswo inderdaad helemaal geen onderdelen, dus hopelijk verzorgt Schulthess dat zelf of heeft een contract met een andere distributeur.
Wel zag ik dat AEG/Electrolux onderdelen soms passen, maar dat wordt lastig vinden als dat het geval is.
Nog even een statusupdate.
Ik heb contact opgenomen met Schulthess, maar zij hebben me weer doorverwezen naar een lokale servicepartner. Het touchscreenfolie is niet apart te vervangen. Je kunt dit alleen herstellen door alle onderdelen onder (1) te bestellen:
De kale onderdelenprijs is 545 of 743 euro, afhankelijk van het serienummer.
Ik heb deze machine kunnen ruilen, maar stel dat je hier de nieuwprijs voor hebt betaald… Ik was echt van plan om onze huidige was- of droogmachine te vervangen door een dergelijk merk. Ik ben er inmiddels wel klaar mee dat apparaten worden ontworpen met geplande veroudering in gedachten maar deze dure machines blijken uiteindelijk niet veel beter. Ja, ze zijn degelijker gebouwd, maar zodra er iets kapot gaat, kom je uit bij reparatiekosten die je economisch nauwelijks kunt verantwoorden.
Hoe dan ook, ik heb de tip uit een van de reacties opgevolgd en zilververf besteld. Ik heb de sporen licht opgeruwd en de verf met de punt van een speld aangebracht, daarna twee dagen laten drogen. Tot nu toe ziet het er goed uit. Ik heb een tiental tests gedaan en alles werkt nog steeds. Ik ga nog wat langer testen!
maartenbakker
Golden Member
Netjes opgelost!
En als schrale troost dus wel documentatie en onderdelen verkrijgbaar maar vooral lonend als je de machine professioneel gebruikt. Dat zie je bij de apparatuur die ik veel repareer, ook wel.
EricN
Ik scrollde net wat op zoek naar een reedcontact (1 euro spul) en kwam voorbij: Bij miele 75euro , Schulthess 68euro. Ze zijn aan elkaar gewaagd in absurde tarifiëringen.