Mijn ouder hebben een Samsung tv .
De laatste tyd komen er verticale strepen in beeld als tv aan word gezet.(over het hele beeld) nu waren de beelden ook nog dubbel.
Na een poosje als de tv warm is dan zijn de strepen weg. Komt dit door slechte soldeer?
Zelf heb ik vaker tv's gerepareerd.
Zou het die brede banden kunnen zijn die op de rand vd tv zijn gemonteerd/gesoldeerd?

Je kan de bandkabels opnieuw vanaf mainboard naar Tcon en dan naar de beeldscherm losmaken en opnieuw vastzetten maar vermoed eerder een euvel in het moederbord, losrakende BGA van de video gedeelte.. Is al een TV op leeftijd dus deze problemen kunnen komen..

Op donderdag 27 november 2025 18:29:25 schreef smd:
Je kan de bandkabels opnieuw vanaf mainboard naar Tcon en dan naar de beeldscherm losmaken en opnieuw vastzetten maar vermoed eerder een euvel in het moederbord, losrakende BGA van de video gedeelte.. Is al een TV op leeftijd dus deze problemen kunnen komen..

Allereerst dank voor je reactie.
Ik heb een warme lucht soldeer apparaat. Is het een idee om de bga goed warm te stoken?

Sommige mensen zeggen dat reflow werkt, andere zeggen dat het geen zin heeft. Soms werkt het, meestal tijdelijk maar veel statistische data is er niet van. In theorie zou het moeten kunnen maar makkelijk is het niet. De goede manier is reballen maar daar heb je de nodige spullen voor nodig. Ik heb het wel eens bij een kleintje met maar 100 balletjes handmatig met losse balletjes met een pincet gedaan (in een oventje) . Dat is goed gelukt maar er zaten geen onderdelen onder dus ik hoefde niks weg te halen anders dan elco's en connectors.

Sja, je kan het proberen, maar geeft een tijdelijk resultaat met heetstoken. Moderborden tweedehands krijgen is een betere optie, maar ook daarmee, hoe lang blijft het leven??

De 5000 serie is een hele goede serie geweest, zonder de smart opties ik heb er zelf een 46" inch van gehad en een zelfde staat dagelijks nog bij moeder uren aan. De goede Samsungs nog. De grote BGA en/of video ic gaan bij de D6 , net als de eerdere C series wel eens los zitten. Goede reflow op 250 graden met eventueel onderverwarming van het video IC en goede reflux heeft mij vaak goede resultaten gegeven, maar dan ook wel goede flux gebruiken, en apparaat duur testen. Totaal reballen NIET doen, dit is fabriekswerk en kan je zelf zonder goede apparatuur en reflowstation niet zelf goed doen, en erger, de hitte om er af te krijgen is voldoende ook om m defect te maken. Reballen bij Philips moest ook met een nieuwe BGA erop volgens servicemanual (QFU.. fusion processor defect vaak). Als dit niet helpt de COF banden opnieuw aanhechten met een bloksoldeerbout of de contacten goed schoonmaken van de LDVS kabels. Maar soms (vaak helaas bij latere Samsungs...) is het panel inwendig defect, en gezien de lijnen in het beeld zul je een of meerdere de clk/datalijnen moet afplakken op een van de tcon kabels en hiermee experimenteren, maar dit help alleen als het over hele beeld de storing zich voordoet...

De UExxC-serie (2010) was een heel mooie serie, maar inderdaad vrij veel last van een niet goed gesoldeerde video processor.
De D-serie van het opvolgende jaar vond ik echter een stuk minder goed: de toestellen waren irritant traag (in de bediening) en afhankelijk van welke video processor dat erin zat, zat er ook nog een lijn fout bovenin het beeld (lijn duplicatie en tearing).