Iemand ervaring met het volgende:
Constant current led driver uit een 32W led (tl) lamp.
Lamp brand niet, op de uitgang van de voeding staat nochtans 85VDC. Onbelast ergens een 10V meer.
Je hoort de voeding hikken en daar blijft het bij.
Primair lijkt me alles ok, ik meet hier +/- 320V. Secundair zit er een klein 10uF elco'tje dat warm lijkt te worden naast een diode, dit heb ik vervangen, echter geen verschil.
Voor de uitgang zitten 2 150uF elco's. Deze meten kwa capaciteit vrij goed, esr kan ik niet meten. Kunnen deze verlopen zijn en de storing veroorzaken? Ik heb ze hier niet direct liggen, anders had ik reeds getest.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
En rond die diode is het al flink warm geweest.
Elco's zullen wel gaar zijn.
Vrij goed betekent niet meer aan de specs voldoen.
Ik heb de condensatoren vervangen door de condensatoren van een werkend exemplaar (leek me even het makkelijkste en snelste).
Echter geen verschil. Ik heb toen beide printen samen aangesloten en heb één en ander vergeleken.
Het lijkt me dat de slechte print de belasting niet echt 'herkent'. De goede print hikt ook zonder belasting, de uitgangen zijn dan vrijwel gelijk.
Toen ik verder ging meten begon ik verschillen te meten in de regio van C8-> R16, C8 blijkt totaal geen capaciteit te meten (ik meet gewoon OL) . Op de goede print meet ik afhankelijk van de polariteit van mijn meetpinnen tss 1,7 en 3,4uF. Door wat kan ik deze C vervangen? Om zeker te zijn van de waarde kan ik nog altijd de C van de goede print desolderen en meten maar dat doe ik voorlopig liever nog niet.
Geen idee wat die krater op foto eigenlijk is, maar in realiteit is daar dus niets aan te miszien. Is gewoon vlak.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Door wat kan ik deze C vervangen? Om zeker te zijn van de waarde kan ik nog altijd de C van de goede print desolderen en meten maar dat doe ik voorlopig liever nog niet.
Door de correcte waarde, dus die van de goede print desolderen en meten. In situ capaciteit meten is zinloos. Hooguit al;s vergelijking maar dan kan een afwijking ook komen van een ander defect onderdeel wat er parallel aanstaat, dus moet je alsnog gaan desolderen.
Verder heb je twee opties, serieus gaan meten of door gaan met gokken 
Weet je zeker dat de TL buis goed is? Gaat hij bij dat andere armatuur de TL wel branden?
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op woensdag 10 december 2025 22:07:21 schreef staafken:
Deze meten kwa capaciteit vrij goed, esr kan ik niet meten.
Die waarde heeft mijn multimeter niet 
Secundair zit er een klein 10uF elco'tje dat warm lijkt te worden naast een diode, dit heb ik vervangen, echter geen verschil.
Wordt de nieuwe ook weer warm?
[Bericht gewijzigd door vergeten op (44%)]
Op donderdag 11 december 2025 19:40:59 schreef vergeten:
[...]
Die waarde heeft mijn multimeter niet![]()
Ik meet 147uF, leek me 'vrij goed'
[...]Wordt de nieuwe ook weer warm?
De diode word warm, de kleine condensator zit er naast dus die zit ook in de warme zone.
Op donderdag 11 december 2025 19:30:06 schreef fred101:
[...]Door de correcte waarde, dus die van de goede print desolderen en meten. In situ capaciteit meten is zinloos. Hooguit al;s vergelijking maar dan kan een afwijking ook komen van een ander defect onderdeel wat er parallel aanstaat, dus moet je alsnog gaan desolderen.Verder heb je twee opties, serieus gaan meten of door gaan met gokken
Weet je zeker dat de TL buis goed is? Gaat hij bij dat andere armatuur de TL wel branden?
De TL -buis (is eigenlijk een print met leds op) is goed. Die kan ik makkelijk wisselen met een andere.
Heb hier momenteel vijf zo een defecte lampen met een defecte driver er in. Ik had graag gevonden wat er fout loopt.
Ik heb de C 's gedesoldeerd en gemeten, het was een 1uF condensator. Toen ik hem uit de schakeling had kon ik hem wel meten en bleek hij gelijk aan diegene uit de goede print. De weerstanden die ernaast zitten R15 en R16 zijn alleszins wel verlopen, Deze zouden 2x 36k in serie moeten zijn, in de praktijk is dit een waarde die hier ver vandaan zit. hier probeer ik morgen of overmorgen mee aan de slag te gaan.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op donderdag 11 december 2025 20:45:22 schreef staafken:
[...]
Ik meet 147uF, leek me 'vrij goed'
Als ik de print zo zie is dat de voedingsontkoppeling voor het schakelchipje onderop. Het lijkt me heel sterk dat die 147 uF is (wat is de opdruk?). 4,7-22 uF bij 50 of zelfs 100 Volt is gebruikelijker, veel meer dan de voedingsspanning 'op' te houden zonder dat het chipje in een onderspannings-beveiliging schiet hoeft 'ie niet te doen.
Let ook op dat je een vervanger met juiste eigenschappen uitzoekt: de schakelfrequentie maakt gewone elco's ongeschikt, áls het al werkt.
Ook de weerstanden kun je het beste uit de schakeling meten.
Wat voor led buis zit er in?
Is dat een standaard 60 cm of 120 cm, dan kan je er met zo goed een nieuwe ledbuis in zetten die je direct op 230 volt aansluit.
Foto van de buis en armatuur?
Gaat over deze armaturen.
https://www.lampdirect.be/nl/ledvance-led-waterdichte-montagebalk-voch…
is niet echt een tl lamp, maar een vervanger ervoor. Werkt met geen buis maar met een printplaat met leds erop gemonteerd.
Heb nog wat voort zitten vervangen maar herstel zal wss niets worden. Ik weet totaal niet welke spanningen ik moet meten, noch hoe de schakeling werkt + is allemaal smd waar ik al geen held in ben.
Op donderdag 11 december 2025 21:43:23 schreef weardguy:
[...]
Als ik de print zo zie is dat de voedingsontkoppeling voor het schakelchipje onderop. Het lijkt me heel sterk dat die 147 uF is (wat is de opdruk?). 4,7-22 uF bij 50 of zelfs 100 Volt is gebruikelijker, veel meer dan de voedingsspanning 'op' te houden zonder dat het chipje in een onderspannings-beveiliging schiet hoeft 'ie niet te doen.Let ook op dat je een vervanger met juiste eigenschappen uitzoekt: de schakelfrequentie maakt gewone elco's ongeschikt, áls het al werkt.
We zitten hier denk ik met wat verwarring. De 150uF zijn de twee elco's aan de uitgangszijde.
In het midden zitten een klein condensatortje naast de diode, dat is een 10uF condensator.
Aan de onderzijde van de print zit C8, dat is een 1uF condensator.
Ook de weerstanden kun je het beste uit de schakeling meten.
Op donderdag 11 december 2025 23:26:09 schreef staafken:
Gaat over deze armaturen.https://www.lampdirect.be/nl/ledvance-led-waterdichte-montagebalk-voch…
is niet echt een tl lamp, maar een vervanger ervoor. Werkt met geen buis maar met een printplaat met leds erop gemonteerd.
Heb nog wat voort zitten vervangen maar herstel zal wss niets worden. Ik weet totaal niet welke spanningen ik moet meten, noch hoe de schakeling werkt + is allemaal smd waar ik al geen held in ben.
Dat is Osram, ledvance is Osram .
Maak eens een foto van de driver zelf ( het huis met de tekst) die is vast wel te vinden.
Het is de LWN35W037T2, maar die kan ik niet meer terugvinden (zijn van 2019)
370mA 35W De lamp zelf is 32W en werkt op 86V.
Ik vermoed dat elke driver die aan deze specs voldoet zal werken, mogelijks zelfs van die ali dingen
nonius
set SCE to AUX.
De secundaire uitgangselco's in schakelende voedingen leiden een heel zwaar leven met grote laadstroompieken.
Voor de uitgang zitten 2 150uF elco's. Deze meten kwa capaciteit vrij goed, esr kan ik niet meten. Kunnen deze verlopen zijn en de storing veroorzaken?
ESR meten is veel belangrijker dan de capaciteit. Capaciteit kan nog goed zijn terwijl de ESR veel te hoog is voor de goede werking van de schakeling.
Ik zou òf ergens een ESR-meter regelen (kopen of zelfbouw; de mijne is zelfbouw en werkt prima), òf deze twee elco's zonder verder nadenken vervangen (door low-ESR exemplaren).
Let op dat deze twee elco's sowieso al parallel staan, waarschijnlijk om een voldoende lage ESR te verkrijgen.
Andere oplossing om te testen: gewoon even een flinke, goede elco parallel aansluiten (de 2 elco's nog gewoon even laten zitten op de print), en kijken of de schakeling dan wel goed werkt.
Ik geef het 70-75% kans dat met nieuwe elco's het probleem opgelost is.
Tenslotte, alle elco's zijn sowieso verdacht maar de secundaire elco's zijn hoofdverdachte.
(zijn van 2019)
6 jaar oude electronica, dan begin ik inderdaad meestal al met de verdenking 'elco' terwijl ik het apparaat nog aan het openschroeven ben. Maar meten is weten....
Ik vermoed dat elke driver die aan deze specs voldoet zal werken, mogelijks zelfs van die ali dingen
Ali? Hoop doet leven....
Op vrijdag 12 december 2025 10:40:50 schreef nonius:
Andere oplossing om te testen: gewoon even een flinke, goede elco parallel aansluiten (de 2 elco's nog gewoon even laten zitten op de print), en kijken of de schakeling dan wel goed werkt.
Ik geef het 70-75% kans dat met nieuwe elco's het probleem opgelost is.
Tenslotte, alle elco's zijn sowieso verdacht maar de secundaire elco's zijn hoofdverdachte.
[...]
Ik heb alle elco's reeds gewisseld met die van een werkend exemplaar, echter geen verandering. Ik zal deze avond eens proberen om deze elco's er parallel over te zetten maar vrees er wat voor.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Datasheet van het smps regel IC opzoeken. (of wat voor IC het dan ook is) Dan weet je welke pinnen welke spanning/signaal moeten hebben en dan meten of die spanningen kloppen. Eigenlijk moet dat met een scoop maar met een goede DMM kun je met wat omwegen er vaak ook wel achter komen (bv de schakelpin met de frequentie-meet-functie van de meter meten)
Op één van de IC's staat als opdruk 635M30 H91Ad. Hier kan ik op google jammer genoeg niets van terugvinden.
Het andere IC kan ik de opdruk niet van lezen, ik probeer morgen bij daglicht nogmaals.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer