De maximale spanning is wat een component zeker aankan, alle ervan. Ook over het gehele temperatuurbereik. Maar door spreiding, variaties in productie, kunnen sommige componenten veel meer aan. Daarom is het ook zo gevaarlijk door op de bench met solderen een design te bouwen. Je moet eerst de maximale spanningen en stromen berekenen of simuleren. Niet testen en denken "zo is het goed, het werkt". Je volgende component kan slechter zijn. Of geeft problemen als het warm of juist koud is.

De maximale spanning is wat een component zeker aankan, alle ervan. Ook over het gehele temperatuurbereik. Maar door spreiding, variaties in productie, kunnen sommige componenten veel meer aan.

Ja dat is waar. Maar als je bv een 1N4007 als 1000V labeld dat wil je als fabrikant ook wel wat marge hebben maar ook weer niet te veel want dan maak je eigenlijk een te dure diode.

Op zaterdag 24 januari 2026 15:39:00 schreef benleentje:
[...]Ja dat is waar. Maar als je bv een 1N4007 als 1000V labeld dat wil je als fabrikant ook wel wat marge hebben maar ook weer niet te veel want dan maak je eigenlijk een te dure diode.

De oplossing is net als bij de BC547A, B en C: je maakt ze, meet gewoon de gain en zet er A. B of C op.

DUs je maakt diodes voor 100V en de slechte worden 1N4001 etc. Het zou kunnen. Maar ik denk dat ze daar tosch wel een ander chip gebruiken. Zelf zou ik eerst kijken of het allemaal dezelfde chips kunnen zijn. En so what als die 1N4001 ook 1000 V aankan? Geen probleem, hij voldoet aan de spec van 100 V. De klant koopt met het partnumer gewoon zekerheid en een garantie van de spec. En voor die 1000 V koopt hij de 1N4007. Het maakt productie een heel stuk goedkoper. Maskers bijhouden van 7 diodes, allemaal verschillende wafers, logistiek en vooral: de wafers zijn dan goedkoper. Dat scheelt nogal, prijzen zakken hard bij aantallen.

Probleem voor de hobbyist is dat hij op de tafel een test van 400V doet met een 1N4001 of zo. En ja, het werkt! Met de Nexperia diode. En toen kwam er ON in...poef, hoe kan dat, die was toch compatible? En dat halverwege de productierun bij de klant...

DUs je maakt diodes voor 100V en de slechte worden 1N4001 etc. Het zou kunnen. Maar ik denk dat ze daar tosch wel een ander chip gebruiken.

Mijn theorie is dat ze dat vroeger deden, maar dat het nu niet meer loont om of meerder chips te maken of om het allemaal uit te zoeken en dat ze gewoon enkel maar 1N4007 maken. Maar dat is ook maar een theorie van me.

Probleem voor de hobbyist is dat hij op de tafel een test van 400V doet met een 1N4001 of zo. En ja, het werkt!

Haha. Nee ik volg trouw de datsheet en ga geen onnodig risico lopen. Ik wou met meten enkel kijken of mijn theorie kans van slagen had.