Ik heb een SR14 waarvan het volume op eens naar maximaal springt of helemaal zacht. Als ik dan aan de volume draai of met afstandsbediening zie ik wel de dB’s op en af lopen maar volume blijft standje hoog of laag. Lijkt op een los contact maar ik kom er niet achter welke print of hoe dit precies werkt. Ik heb verschillende printen al door gesoldeerd en alles al los gehad. Zelfs de volume potmeter helemaal uiteen en schoon gemaakt maar het blijft erin zitten.

Op beide kanalen? En ook op de headphone output?

Op beide kanalen maar volgens mij wel apart. Als de linker kanaal het heeft bv geen geluid dan is er wel op het rechter kanaal geluid. Ik heb namelijk een luidspreker op mijn test opstelling. Koptelefoon moet ik morgen even proberen.

Is de volumeknop echt een potmeter of toch een rotary encoder?

Is een rotary knop. Je ziet de teller van de dB gewoon op en aftellen als ik er aan draai. Maar na een tijdje gaat het geluid op standje maximaal en kan ik aan de knop draaien van -74 tot +10 dB maar het blijft maximaal. -75dB is dan wel het geluid weg.

Als het idd een encoder is dan is wat jij op de display ziet afkomstig van de processor. De encoder werkt dus.

Je draait eraan, dat wordt direct of via glue logic gelezen door de processor. Deze onderneemt 2 acties. Hij geeft opdracht het vermogen te verhogen en hij stuurt dB data naar de display processor en deze laat de dB's op de display zien.

Bij jou zit de fout waarschijnlijk in het deel na de processor. Ik zou dus vanaf daar beginnen met de scoop te meten of daar dingen veranderen zonder dat jij aan de knop draait. Waar precies moet je even in het schema kijken en ook naar het groepje onderdelen wat dat volume regelt. Zal waarschijnlijk een of ander potmeter IC zijn. Ik werk zelden aan versterkers maar ik had net zoiets met een kalibrator die spontaan functies ging uitvoeren zonder er op een knop gedrukt werd.)

Ik denk dat het niet de oplossing is, maar toch even checken: heb je al een factory reset geprobeerd?

ik zou zeggen dat de rotary encoder best kans maakt. die dingen willen best rare kuren geven. als je ook met de ab kunt bedienen, soldeer dat ding er eens af..

Op donderdag 5 maart 2026 18:46:21 schreef testman:
ik zou zeggen dat de rotary encoder best kans maakt. die dingen willen best rare kuren geven. als je ook met de ab kunt bedienen, soldeer dat ding er eens af..

Je zou dan toch ook de volume instelling in het display mee moeten zien veranderen?

Als ik dan aan de volume draai of met afstandsbediening zie ik wel de dB’s op en af lopen

Dat betekent volgens mij dat de rotary encoder gewoon werkt.

Vandaag allebei de luidsprekers erop aan gesloten en natuurlijk doet deze vandaag alles correct. Factory reset had ik al geprobeerd maar doet niets. Meten met een scoop gaat bijna niet omdat het probleem niet constant is. Ik heb de rotary er tussen uit gehaald maar dan doet de afstandsbediening het niet meer. Moet er dan ergens een draadje tussen een van de 2 connectie pinnen?

doet de ab het geheel niet meer of alleen het volume? kan ook het ir oogje zijn wat niet voor het venstertje zit.

Oe dat weet ik niet zeker maar het IR ledje zat goed en mute en volume deden het niet. Ik weet niet of ik de input kon wijzigen. Ik heb de rotary inmiddels weer terug geplaatst. Als deze de volgende keer eruit gaat ga ik dit proberen.

Soms op beide kanalen en dan ook op de hoofdeltelefoon vol geluid. Als ik dan weer aan aan volume kom kan het weer zijn alleen op 1 kanaal en dan ook op de hoofdtelefoon maar aan één kant. Als ik dan weer een flinke tik geef op het apparaat gaat het weer goed. Ik heb alle printen al op gedrukt en getikt maar kan echt geen los contact vinden.

Ik heb alle printen al op gedrukt en getikt maar kan echt geen los contact vinden.

In zulke gevallen gebruik ik gewoon een flinke schilderkwast om mee over de print en componenten te kwasten. Slechte soldeerverbindingen komen zo meestal snel boven water. Werkt vooral goed bij audio-apparaten omdat je direct audio feedback krijgt wanneer je het probleempunt hebt geraakt.

Er zit waarschijnlijk een dubbele digitale potmeter in. Meestal aangestuurd door I2C of SPI ofzo. Daar gaat dan wat mis. Rommel op de voeding of op de bus. Of het ding is gewoon rot.

Als je 'm dan toch open (en weer aan de praat hebt...): die dingen worden als ze wat ouder worden vergeetachtig. Ik meen iets met een goldcap of een backup batterijtje.

Dat getikt hebbende... Kijk daar eerst eens naar. Als dat ding 'lek' is en een soort van sluiting veroorzaakt, dan kan dat ellende op de bus veroorzaken - wellicht met deze gevolgen. Zijn de setting 'back to default' als het ding een dag uit gestaan heeft?

Ik heb de rotary uitgebouwd en nu werkt de IR sensor wel. Maar ook na verloop van de dag als deze aanstaat en met de afstandsbediening werk gaat het volume ineens weer heel hard of heel zacht.
Ik heb een donor SR14. Welke printplaat zou het probleem kunnen verhelpen. Het zit dus waarschijnlijk na de micro processor.

Controleer op rotte elco's en solderingen.

Philips heeft ook zoiets gehad: een elcotje wat vaak rot was en aan de voeding van de IR ontvanger zat.
(waardoor er rimpel op het IR signaal kwam en allerlei vreemde dingen werden ontvangen)

Ik heb de foute printplaat gevonden. Het zat op de P104 voorversterker printplaat waar de 3 TC9459F IC op zitten zat ergens een los contact. Ik heb alles daarna na gesoldeerd en nu werkt deze weer. Bedankt allemaal voor de tips. Ik heb nog een vraagje hoe het volume systeem werkt. Ik kan de rotary signalen meten van 5 volt op de micro processor. Van de microprocessor wordt dit volgens mij een seriële code via een CLK en Date of zo iets. Hoe werkt dit of kan ik dit signaal nalopen / meten?