In de war met potmeter plaatsen Variable Gain Control.

Beste CO'ers.

Ben een beetje in de war met het plaatsen van een Potmeter, voor Variable Gain Control.
Dus de gain met een potmeter in te stellen.

Uitgesloofd op tekening, Vraag: is het A of B of C of D ?

De waarde van de pot plug ik gewoon uit electrodoc. op mijn Android Phone. Let say 25K of 50K

Met vriendelijke groeten, Wouter van Wegen, PascalByThree

Voor bijvoorbeeld audio geen van allen; de log taper moet in A een exponentiële zijn om een "normale" gain regeling te krijgen. Een andere mogelijkheid is de log pot linksdraaiend toe te passen.
Die nog verder scheeftrekken met de 10 kΩ weerstand in C is de verkeerde kant op?

B is 1x, zolang de opamp het aan kan. Over de resulterende taper van D in het deel van de slag waarin de opamp het aan kan zou ik moeten denken. Wat probeer je te bereiken?

Hi pascalbythree, :-)

Geen van de vier schakelingen is in princiepe de goede manier...

Geef eens aan wat wordt aangesloten op de ingang en wat wordt aangesloten op de uitgang.
Verder is van belang het niveau aan de ingang en het gewenste niveau op de uitgang.

Dat wik ik eerst even van je weten.
Een potmeter in de tegenkoppel lus hangen kan zoals ongeveer in jouw schema afgebeeld, maar meestal alleen in wat speciale gevallen.
Meestal plaats je de potmeter direct aan de ingang of aan de uitgang, dit weer afhankelijk van de toepassing.

Groet,
Bram