Ik heb er een huisje bij, een garage op een paar minuten loopafstand van huis nr. 1.
Nu zat ik al te denken aan een thuisaccu, thuis. Maar nu komt dit er even tussendoor.
Mooi, kan ik eerst in het klein oefenen?

Hier voorkeur mbt LTO i.v.m. temperaturen in de winter.
In eerste instantie wil ik alles op 12 Volt. Verlichting en veel gereedschap doen het daar ook prima op.
Voor het af en toe wat zwaardere spul een omvormer van 12 naar 230 Volt.

Op het dak leg ik één of twee zonnepanelen van 255 Watt, 40 Volt en 9 Amp. (afgeronde waarden).
Vervolgens een solar laadregelaar.
Voor een paar tientjes koop je er al eentje, die al 2000x verkocht is.
Volgens AI kan ik beide panelen in parallel aansluiten, vooral handig omdat de oriëntatie waarschijnlijk
niet hetzelfde zal zijn, klopt dit?
Wie heeft er ervaring met zo'n laadregelaar.

LTO 40 Amp heb je 12 stuks voor zo'n 300 euro.
Dan nog wat zekeringen, BMS en wat ander spul.

Nog even ook wat leuke LED-lampen zoeken voor aan het plafond.

Groet

houd er rekening mee dat alles op 12V veel meer stroom trekt dan op 24-48 of 230V.
dus dikke kabels zal je moeten voorzien dan

als je zonnepanelen parallel zet, zal het ene paneel dat in de zon ligt stroom opwekken. maar het andere paneel dat in de schaduw ligt zal stroom verbruiken en IR licht beginnen uitzenden. je zal dus diodes tussen de panelen moeten hangen dan.
AI zal het voorgesteld hebben omdat anders de spanning teveel oploop om nog naar 12V te gaan.

2panelen in serie zit je op 80V DC spanning en 9A
2panelen parallel zit je op 40V DC spanning en 18A.

het vermogen blijft hetzelfde, maar de onderdelen om omvormingen te doen zijn anders, zeker als je in de toekomst uitbreid naar 5-8-10... panelen. 18A omvormen naar een 12V accu, dat doe je niet met een 10€ omvormertje van china.
80V DC zit ook al boven het meeste chinees DC/DC converter spul (35-40V is meestal de max)

neem gewoon een 2tal panelen van 450W, hang daar een stekker omvormer tussen die naar 230V gaat en je hebt het ook al.
koop jezelf een stekkerbatterij die van 230V zijn accu oplaad doormiddel van communicatie met de P1 meter. een 5KW stekker batterij met alles erop en eraan kost maar 1200€
een paar panelen en stekker omvormer zit je misschien op 200€

Bedankt voor je reactie, dat is zo wel een mooie opzet.
Maar voor een onverwarmde garage in mijn situatie niet helemaal wat ik zoek.
In de winter wil ik ook gewoon de verlichting aan kunnen doen, zonder dat de accu daar al
te veel last van heeft.

Ik heb 2 panelen liggen met 255 Watt, die gaan dan in serie. Orienteer ze dan in dezelfde richting.
Ik ga in die situatie dan voor een Victron Energy, die kan 24 Volt leveren aan de (LTO) accu 's.
Tevens kan deze qua panelen 100 Volt aan, dus dat komt dan mooi uit.
Als draad gebruik ik voor de verlichting dan dikke speakerkabels, daar heb ik er nog genoeg van.
Overal zekeringen ertussen.

Anders worden de kosten van de set te hoog en dat geld gebruik ik straks liever voor de thuisaccu.
Wel een goede tip qua Enphase&co. Dan hoeft de thuisaccu niet specifiek zonnepaneelingangen te hebben.

Gereedschap laad ik eigenlijk alleen op het moment zelf. Ik begin bijvoorbeeld de klus met 40% accu, voordat ik echt vollop ga maaien/boren/zagen is tijdens de voorbereiding de accu meestal al vol. Zo niet dan is er nog een tweede. Het voordeel is dat je geen accu's met 100% lading bewaart, dat is immers slecht voor de levensduur.

Als je dan nog een powerstation neemt voor de verlichting, sporadisch 230V gebruik dan ben je klaar. Ook als je dan in de wintermaanden zonder zon zit kan je die powerstation thuis opladen en in de garage weer vol op klussen en licht branden.
https://www.bol.com/nl/nl/p/jackery-explorer-300-plus-draagbare-powers…
https://www.bol.com/nl/nl/p/jackery-explorer-300d-portable-powerstatio… (alleen DC)

De panelen heb je dan niet nodig en kan je gebruiken voor iets waar je meer 'winst' kan behalen. Zoals aansluiten op je huisinstallatie.

Op zondag 26 april 2026 18:52:08 schreef Ghia:

Als draad gebruik ik voor de verlichting dan dikke speakerkabels, daar heb ik er nog genoeg van.
Overal zekeringen ertussen.

Dan hoop ik wel dat het echte koperkabel is en geen verkoperd chinees Ali ijzerdraad...

Daar heb ik ook over nagedacht.
Maar ik deel de garage en dan wil je niet regelmatig sjouwen met dat spul.
De zonnepanelen zijn eigenlijk over. Ik heb thuis niet echt plek meer.
Dan komen ze onder een zeer ongunstige hoek te liggen.

Daarbij vond ik het ook wel leuk, voordat ik een thuis set ga bouwen (of neerzetten), zo iets even te proberen.

Ik heb laatst een speakerset gekocht en daar zat een zak spaghetti met 4m2 Teufel kabel bij.
Gratis materiaal dus.
Alle kabels leg ik in een pvc buis.
Voor verlichting heb ik IP meer dan voldoende LED licht gekocht bij Ali.
LTO accu's zijn ook onderweg.
Ben benieuwd hoe oud/afgeragd dat spul is, of zomaar top ?

Zullen we snel genoeg zien na aansluiten van een verwarming ?

Nou, de 12 LTO's waren wel heel snel binnen.
Nog even naar BMSen gekeken, maar aardig aan de prijs en daarom voorlopig even voor een
actieve balancer gekozen.

Mbt de laadcontroller is het de Smartsolar 100/20 geworden, scheelde 13 euro met de 100/15.
Maar daarvoor krijg je grotere koelribben, staalbevestigingsbeugel i.p.v. kunststof en 48 Volt-mogelijkheid.
De smartversie heeft bluetooth (scheelde ook 13 euro), altijd leuk.

24-230 Volt omvormer van mrktpl gehaald, voor het geval dat 230 eens nodig is.
Kan ik zo ook mooi de LTO's testen met een flinke kachel. Ben benieuwd wat ze nog kunnen leveren.

Op zaterdag 25 april 2026 18:48:22 schreef Ghia:
LTO 40 Amp heb je 12 stuks voor zo'n 300 euro.

Lijkt me erg goedkoop: ik meen (uit mijn hoofd) dat er via MP in Delft een gast zit die er 6 voor 350 euro levert (met BMS hoop ik). (Edit: link gevonden)

Op vrijdag 1 mei 2026 22:36:15 schreef Ghia:
24-230 Volt omvormer van mrktpl gehaald, voor het geval dat 230 eens nodig is.
Kan ik zo ook mooi de LTO's testen met een flinke kachel. Ben benieuwd wat ze nog kunnen leveren.

Het woordje "nog" impliceert dat ze tweedehands zijn? Dat zou dan de prijs verklaren?
En je wilt een kachel aan de MP 24>230V omvormer hangen. Dan moet het wel een fikse omvormer zijn! (Kachels zijn meestal al snel 1000W op de laagste stand voor een simpele ventilator kachel).

R-P die advertentie verkoopt LiFePO4 LTO's. Volgens mij zijn dat 2 verschillende accu types. Wat verkoopt hij nu dus echt? Edit, ik zie het nu hij verkoopt beide. Maar zo te zien zonder BMS.

Volgens mij verkoopt hij nieuwe Yinglong LTO van 45 Amp voor 65 euro.
Evt. met BMS of balancer.

Maar betreft de aankoop bij Ali snap ik het ook even niet meer.
Na doorklikken verviel ook nog eens de btw??
Dus 12 x 45 Amp voor 240 Euro. Maar voor die prijs staan ze er nu ook niet meer.
Kreeg ze drie dagen later binnen, misschien was het een retourtje?
Probleem met Yinglong vind ik nu wel, hoe controleer je of ze nieuw zijn?
Nu heb ik ze voor 20 eu/stuk, dus ook al zouden ze nog maar de helft leveren ...
Zou ik nog een set kunnen bestellen ...

Hoogste is 2,347 Volt
Laagste is 2,239 Volt
----------
Verschil is 0,108 Volt (dat is wel wat veel).
Misschien moet ik na meerdere cycli er een paar vervangen.

LTO (Lithium Titanate Oxide) is een ongelooflijk robuuste techniek in de accu wereld.
Nadeel, het is behoorlijk duur. Maar gaat dan met gemak 30 jaar of langer mee.
In het ook, reeds verleden heeft China veel van die accu's gebruikt en ik geloof
dat ze dan na zo'n 15 jaar in bepaalde sectoren vervangen worden.
Een groot gedeelte van die accu's komt dan op de markt en ja, is dan tweedehands.
De vraag is wat er na (telling nu) 15 jaar nog over is?
Ga er maar van uit dat veel van die accu's dan ook ouder zijn dan 15 jaar, met een nieuw velletje.
Dat weet ik, maar mij gaat het om de voordelen van de LTO's, minder om de nadelen.

Bij mijn scooter was ik niet zo'n fan van een BMS of balancer, vooral omdat ik 2 x 23 cellen heb.
De vermogens aldaar zijn ook laag, maar daar zal de 5-jaar-test meer uitsluitsel tzt. over geven.

Ander nadeel van een LTO is de ontladingscurve, die is niet ideaal (scheve hockeystick).
Vooral in het gebied van 2,4 Volt tot 2,8.
Daarom reken ik normaal met een werkspanning van 2,3 Volt.
Volgens mij als één cel op 2,3 Volt staat, heb je voor een andere nog 0,5 Volt marge.
Niet optimaal, maar er is wat meer ruimte.

Als ik nu de boel flink ga belasten en dat doe ik met een testopstelling van 1 kW, dan lijkt het
mij logisch dat er meer veiligheid ingebouwd wordt en met 12 cellen is dat gemakkelijk te doen.
Naast de veiligheid binnen de Victron, monteer ik ook voltmeters en een 12s balancer.
Bij het ontladen ben je er altijd bij, bij het laden via de Victron niet.

Mocht iemand tips hebben mbt. de Victron en evt. een BMS of dat een balancer voldoende is,
hoor ik dat graag.
Ik heb 12 cellen, dus dan is de werkspanning 27,6 Volt tot max. 33,6 Volt.
Bij de Victron (smart) kan ik de laadspanning instellen en dan kan ik die evt. op 26 of 27 Volt zetten.
De LTO zal na het stoppen van het laden amper dalen in spanning.
Bij gebruik daalt 'ie wel sneller dan bij een LiFePO4, die een gunstiger spanningsverloop heeft.
Dan zal het 'drukverschil?' op de laagste tov. de hoogste LTO cel niet te veel uit de pas lopen,
lijkt mij.
Aangezien de max. 33,6 Volt is in 12s.

Groet.

Aangezien ik slechts 2 zonnepanelen in serie schakel, is het misschien toch verstandig om
zekeringen op te nemen in de bekabeling?
Bij Ali kosten ze ook weinig, vraag is of het wat brengt in de praktijk?
Dan monteer ik eentje naar het eerste paneel, eentje tussen en eentje van het tweede paneel af.
Zo dicht mogelijk bij de panelen.
Dan sluit ik dat op de Victron aan.
Dan kabels gezekerd naar de LTO-accu.

Voor gelijkspanning heb je geschikte zekeringen nodig die , als het mis gaat, geen vlamboog trekken.
En Ali zooi gebruiken als beveiliging , tsja.

en welke waarde zekering wil je gebruiken?
een waarde boven het werkpunt, en onder de kortsluitstroom?
https://midsummerwholesale.co.uk/graphics/panel-curve.gif

en wat bedoel je met 26/27V laadspanning? ga je je accu niet verder dan 40% opladen om zo een BMS onnodig te maken?
een BMS is goedkoper dan 50% teveel accu kopen

Heren ik doe mijn best ...

Vandaag ook nog even over de thuisaccu nagedacht en even gekeken naar een Vevor.
De helft van de prijs van een Victron, maar het gaat wel een Victron worden.

Ik heb een SolarEdge-installatie die 230 Volt levert aan de meterkast.
Ik heb 3 panelen via Enphase, die leveren nu ook 230 Volt, via een groep die bijna leeg is.
Dan liggen er nog 5 panelen, die zouden mbv. MPPT naar de Victron kunnen.
Maar dat is verder voor later.
--------------------------------------------

In serie leveren de zonnepanelen op de garage niet veel meer dan 9 amp. , dus een 10 amp. zekering?
Of is dat te simpel gedacht?

Wat betreft een BMS, wat levert dat meer voor een voordeel op mbt. de regelingen in de Victron in samenwerking met een balancer?
Of je moet de waardes in de Victron verkeerd ingeven, maar als die goed staan, is die kans nihil.

Ik heb het even aan AI gevraagd en ondanks dat de curve van 2,3 Volt tot 2,8 Volt steil verkloopt,
kun je beter tot 2,5 Volt laden om de accu 85% vol te krijgen.
Met 12 cellen, zou ik dan op 30 Volt komen.
De Victron heeft een basiswaarde van 28,8-29,2 Volt, maar is in de app aan te passen.
Dat laat ik eerst maar zo staan en kijken hoe vol de accu dan raakt.
Op de omvormer naar 230 Volt staat max 30 Volt.

Dan moet ik even nagaan hoe het zit met de rustspanning, het heeft geen zin om constant daarboven
op te laden. De rustspanning kan de LTO immers wel een half jaar volhouden.

Iemand ervaring met de DALY 100 Smart BMS 4S 8S 12S ?

Goede blauwe kleur, matcht mooi met de Victron ;-)