fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
ik blijf me verbazen over 1 ding.
in november ergens kocht ik kerstverlichting voor onze kleine kerstboom in pot naast de voordeur.
goedkoop prul ding van 1-2€ denk ik, 2 batterijen van de action erin. zit een aan/uit knopje aan maar we zetten die nooit af.
dat ding brand dus al van in november NON-STOP en nog altijd komt er licht uit. de 2de boom ging uit ergens januari, maar deze 2 batterijen blijven gaan.
kan eht echt niet verklaren. zitten een 20tal ledjes op, en zelf met 1mA per led, 6maand lang, 24/24 hadden die allang moeten leeg zijn. er zou al 86Ah uit die batterijen gekomen zijn dan.
ik durf ervoor te wedden dat 1 zo een ledje op 6maand mijn auto start accu gewoon leegtrekt
[Bericht gewijzigd door fcapri op (11%)]
Op donderdag 21 mei 2026 22:30:48 schreef fcapri:
ik durf ervoor te wedden dat 1 zo een ledje op 6maand mijn auto start accu gewoon leegtrekt
Probeer het zou ik zeggen. 
Dat kan Fcapri makkelijk zeggen met een EV 
Maar het is wel opvallend dat in sommige apparaten de batterijen eeuwig mee lijken te gaan.
fcapri
Op donderdag 21 mei 2026 22:40:52 schreef revado:
Dat kan Fcapri makkelijk zeggen met een EVMaar het is wel opvallend dat in sommige apparaten de batterijen eeuwig mee lijken te gaan.
zei dan ook een start accu.
vroeger op carshows had ik blauwe ledjes in de koplampen. 20mA per kant met een serieweerstand op 12V.
een heel weekend er staan en ik kon niet meer starten op zondag.
noghtnas 40mA x 24h x 2dagen = 2Ah. en toch startproblemen.
hier draaien 20ledjes op 2AA's voor 7maand en die blijven gaan.. er zit zelf al roest in. vermoedelijk is bij de andere boom gewoon het accu veertje doorgeroest en zijn ze daarom uit.
ofwel zijn het magische leds die overdag de batterijen weer opladen als zonne paneeltjes 
joopv
Golden Member
Thevel
Golden Member
Op donderdag 21 mei 2026 23:00:29 schreef joopv:
Die ledjes geven nog - in het donker - zichtbaar licht bij enkele 10tallen microampere.
Heb hier ook blauwe ledjes die bij 5µA al zichtbaar oplichten.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Je vergeet een ding, die gewone start accu's hebben een nogal hoog zelfontlaad gehalte, dus nee die haalt zeker geen 6 maand door zelfontlading. En zeker als het warm is gaat dat nog sneller. En na die tijd ook nog sulfatering, daar hebben die AA geen last van... 
Waarom stoppen we dan geen AA in onze auto, en weer de weg op... 
Op donderdag 21 mei 2026 23:00:29 schreef joopv:
Die ledjes geven nog - in het donker - zichtbaar licht bij enkele 10tallen microampere.
Dus... hoeveel stroom loop er nu werkelijk door de LED's?
Je kunt de batterij wat opzij wippen en er dan een papiertje met een stukje aluminium folie tussen doen, en dan doorverbinden met de DMM als stroom meter.
fcapri
nee, nog niet gemeten, zag ze gisteren weer branden waardoor ik een foto nam en hier poste. het blijft me telkens verbazen
Op vrijdag 22 mei 2026 05:02:04 schreef CrossFireX:
Je vergeet een ding, die gewone start accu's hebben een nogal hoog zelfontlaad gehalte, dus nee die haalt zeker geen 6 maand door zelfontlading.
dat valt wel mee tegenwoordig. in de jaren 70 was de zelfontlading misschien hoog, maar tegenwoordig valt dat goed mee. het zijn de autos die teveel verbruiken in rust.
die capri van hierboven deed 1 rit met de caravan per jaar. die staat dan 11maand en 2weken stil. en die start nog gewoon na een jaar. zonder bijladen, zonder druppellader.
origineel 44Ah 240A, ik had 76Ah 640A steken. dus zelf op 20% lading kan die nog genoeg leveren om die oude benzinemotor te starten