Hallo,
Dit onderwerp is al meerdere keren uitgebreid besproken, maar toch had ik nog wat vragen:
1) In een gebruikershandleiding van een typische Delta Elektronika CV / CC Power Supply (bvde SM-7020D) wordt beschreven, hoe de Delta voeding beschermd kan/moet worden (bij gebruik als acculader) tegen verkeerd aansluiten (verwisselen van polen Plus en Min) .
A) Zware 50 A, zeer snelle Diode ( bv BYV52-200) antiparallel aansluiten over de Plus en Min van de voeding (Fig.1).
plus
B) een zeer snelle ABB circuitbreaker (geschikt voor halfgeleiders) in serie met de plus aansluiting naar de accu.
2) ik heb de volgende vragen:
A)
Ik laad maar heel sporadisch een 12V (auto of motor) accu, dus ik vind de ABB circuitbreaker te omslachtig/duur.
Die wil ik door een snelle (in-line) 10A glaszekering vervangen.
Vraag: Kan dit?
B)
DE BYV52-200 Fig. 2) is obsolete:
Kan ik die vervangen door een STTH6002C (Fig.3 ?)
Of hebben jullie misschien een beter alternatief?
(ik ga met maximaal 8 A laden: CC (voor 0.1 X Accu capaciteit = 80 AHr), de maximum spanning 13,9V (CV).
ik zou gewoon een seriediode nemen. die blokkeerd de stroom bij verkeerd aansluiten EN die blokkeerd ook de stroom als de netspanning uitvalt, zodat de accu geen stroom in de voeding steekt. je draait de spanning dan 0.6V hoger
Diode is 1 ding, maar als de batterij bijna vol is en de stroom minimaal is de spanningsval over de diode geen 0,6V meer maar bijna nul .
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Het beste is die diode parallel en dan in je leidingen een zekering opnemen, als de diode geleid door verkeerd aan sluiten, springt de zekering door. Zo is je hele circuit en de voeding optimaal beveiligd, het kost je enkel een nieuwe zekering. Zo heb ik het gedaan bij alle voedingen. Ik gebruik er zelfs zo een reset-bare zekering voor, getest en dat werkt prima.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (12%)]
Wat je ook kunt doen is een diode van de uitgang van de voeding (A) naar de plus van de buffer-elco (K). Dat beschermt de power-stage tegen een accu op de uitgang terwijl er geen voeding binnenkomt.
Maar misschien heeft die Delta dat al af-fabriek.
Edit :
O wacht, dat werkt alleen op een lineaire voeding. Die Delta is blijkbaar een switch-mode voeding met een hf-trafo op de uitgang. Dan werkt zo een diode niet.
[Bericht gewijzigd door deKees op (25%)]
HI,
Crossfire stelt correct voor wat Delta ook voorschrijft (Fig 1).
Mijn extra vragen waren nu :
1)
Kan ik gewoon een Fast Glas zekering 10A nemen (in de plus leiding naar de Plus Accupool)/
ipv die dure ABB cicuitbreker?
Antwoord: Ik weet nu dat dat inderdaad ook door Delta als alternatief wordt voorgesteld (staat letterlijk in de gebruikershandleiding van de SM6020). Dit vond ik later.
Die vraag is nu dus beantwoord!
2) Delta schrijft een zeer zware 50A ( 500 A peak ) en zeer snelle diode voor ( namelijk de BYV52-200 ).
omdat hun interne diode op die plek blijkbaar niet sterk genoeg is.
Mijn vraag was nu :
Kan ik ipv de BYV52-200 ook de STTH6002 nemen?
Hebben jullie eventueel een andere vervanger?
(Dit omdat de BYV52-200 niet gemakkelijk verkrijgbaar is (obsolete) en tamelijk duur).
In fig 1 de procedure die Delta voorschrijft voor het laden van een accu.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb tot nu toe altijd gewoon de accu direct op de labvoeding aangesloten. Gewoon opletten dat je hem niet verkeerdom aansluit. Ik heb tot nu toe pas 2 labvoedingen gesloopt.
Ik denk dat je met die alternatieve diode wel wegkomt. Hij is ietsje sneller (22ns versus 30ns), dus dat is alleen maar goed.
De forward current van de vervanger (van 1 poot) is welliswaar lager (30A versus 50A), maar dat is niet echt een issue omdat alleen de surge-current telt in deze toepassing: Zodra de diode gaat geleiden moet de zekering zo snel mogelijk klappen, en dan eindigt de surge.
Jij gaat een 12V accu aansluiten met pak-em-beet 50cm draad eraan: Dat geeft ongeveer 1uH serieinductie, dus een di/dt van ongeveer 12MA/s. Je maximale piekstroom is 300A, dus je zekering moet na ongeveer 25us geklapt zijn. Dat gaat je glaszekering niet redden.
EDIT: Dit is iets te negatief, een 80Ah accu zal niet meer dan 800A (CCA) kunnen leveren. Dan nog is 300A piekstroom aan de krappe kant, maar met een steviger (1000A) diode zou je het wel eens kunnen redden.
[Bericht gewijzigd door blurp op (14%)]
Op dinsdag 11 augustus 2026 21:10:16 schreef redguuz:
Hallo,Dit onderwerp is al meerdere keren uitgebreid besproken, maar toch had ik nog wat vragen:
Vraag: Kan dit?
Wellicht .... is dat slim? Nee.
Je kent mijn mening hierover gebruik apparaten waarvoor ze bedoeld zijn. Accu's laden doe je met een acculader.
Op dinsdag 11 augustus 2026 21:15:33 schreef fcapri:
ik zou gewoon een seriediode nemen. die blokkeerd de stroom bij verkeerd aansluiten
Nee, dat werkt helaas niet.
Een "echte" acculader heeft een stukje elektronica aan de uitgang wat de spanning van de accu gebruikt om de accu te koppelen met de laadelektronica. Bij verkeerd aansluiten wordt er gewoon niet gekoppeld.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Ik ben het met Sine eens, accu's laad je met een acculader.
Nu hebben velen de onbedwingbare drang, om toch hun voeding op te blazen door de adviezen die hier vele malen zijn gegeven, naast zich neer te leggen.
De link hier geeft een voorbeeld van een "serie diode" met een lage drempel, deze heeft twee dioden in één huisje en zet deze parallel.
Voor een nog lagere drempel, koop twee dioden en zet ze allen parallel.
Het type diode is: MBR4045PT
https://www.eoo-bv.nl/schottky-dual/6071-mbr4045pt.html
Deze info is dus niet: Blackdog zegt dat het wel kan!
Accu's laad je met een accu lader die voor het type dat je wilt laden geschikt is.
Groet,
Bram
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik zou een zware unidirectionele TVS diode parallel zetten, zoals de 5KP14A (5kW, 220A pulse).
Beschermt tegen ompoling en te hoge spanning...
Je kunt een voorzetje maken zoals acculaders gebruiken.
De fet krijgt enkel gate spanning als de polariteit van de accu klopt. Bij verpoling gaat de led branden.
Maar dan moet je die voorzet alleen niet verkeerd om op de voeding aansluiten 
(Hiertegen beschermt een diode aan de kant van de voeding dan weer wel)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op woensdag 12 augustus 2026 10:07:06 schreef Arco:
Ik zou een zware unidirectionele TVS diode parallel zetten, zoals de 5KP14A (5kW, 220A pulse).
Beschermt tegen ompoling en te hoge spanning...
Een incidentele auto-accu, levert denk ik genoeg Oemph om die 5kW diode om zeep te helpen.
Bij verkeerdom gaat er "de kortsluitstroom" lopen. Stel die accu is 300CCA. Dat betekent dat er bij 300A meer dan 8V over is. Als die accu resistief is, en in dit regime... lijkt me dat wel ongeveer het geval, dan loopt er richting de 900A bij 0.6V. Dat is ruim boven die 220A.
Maar die TVS is bedoeld om een korte piek van zeg 1ms op te vangen. Die accu die blijft duwen. De accu zal in SLECHTS 2.6 minuten leeg zijn. Die TVS zal misschien 1 of 2V diodeovergang spanningsval hebben. Bij 800A is dat 800 tot 1600W, maar na 1-10-100 ms is het echt over. De accu gaat dan gewoon soepel nog een paar minuten door.
Tegen het geweld van een autoaccu is niet veel opgewassen!
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op woensdag 12 augustus 2026 10:41:40 schreef rew:
[...]Een incidentele auto-accu, levert denk ik genoeg Oemph om die 5kW diode om zeep te helpen.
De TVS is alleen bedoeld om de zekering tijd te geven om zich op te blazen...
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op woensdag 12 augustus 2026 10:41:40 schreef rew:
Maar die TVS is bedoeld om een korte piek van zeg 1ms op te vangen.
Volgens mij is dat nog zeer rijkelijk lang. De meeste TVS'en worden geloof ik gespecificeerd op de pulsenergie die beschikbaar is van 8 tot 20 microseconden...
TVS'en zijn verrassend stevig en bestand tegen heel wat mishandeling. Als je ziet wat een (relatief) kleine SMD-variant aan vermogen kortstondig kan verwerken zonder stuk te gaan ga je soms twijfelen of ze niet een typfout in het datablad hebben gemaakt.
Iedereen, Bedankt voor het advies.
IK blijf mijn computergestuurde acculader (Saito XL Charger Pro gebruiken), Deze is volledig bestand tegen allerlei mishandelingen zoals verkeerd aansluiten van de accupolen.
Ik ben een beetje op het verkeerde been gezet door de opmerkingen in de User Manual van de SM060-20 en de SM070-20 (Fig. 1 en 2).
Geen excuus om potentieel een mooie labvoeding zoals de SM070-20 te beschadigen als een moderne versie van de Saito ProCharger XL tegenwoordig maar maar € 30.- kost.
(Een ABB Circuit breaker S281-UC- Z20 plus een Zware , snelle diode zoals bv een BYV52-200 is veel duurder).
https://www.louis.nl/nl/saito-acculaad-en-diagnoseapparaat-1000-4000-m…