ik heb een eindtrap met een mosfet paar en wil het uitbreiden met nog een mosfet paar voor meer vermogen.
is dat mogelijk?.
zo ja wat moet er ook nog veranderd worden behalve de voeding?
Dennis Stekelenburg
No pain no gain
Als je extra MOSFET's plaatst dan kan je versterker alleen zwaardere belastingen (lage impedanties) aansturen, hij zal niet meer vermogen leveren, ik zie het nut dus niet echt in van zo'n uitbreiding.
Groetjes Dennis
wat ik eigenlijk wil is.
hoe kan jij een versterker die momenteeel
50 watt aan 8 ohm levert en bij 4 ohm 75watt, 100 watt laten leveren bij 4 ohm ? .
Dennis Stekelenburg
No pain no gain
Sorry, fout van mij, in dit geval moet je dus MOSFET's bij plaatsen zoals je zelf al aangeeft en zorgen dat de voeding genoeg stroom kan leveren.
Volgens mij hoeft verder niets te veranderen, MOSFET's zijn immers hoogohmig dus meerdere MOSFET's zullen geen problemen bij de stuurtrap veroorzaken.
Groetjes Dennis
Dennis bedankt voor de info.
Ik twijfelde of de stuurtrap niet overbelast zou raken. Volgens U dus niet.
Ik ga het proberen.
Freddy
Hompage: https://meettechniek.info
Je kunt niet ongestraft meerdere MOSFET's parallel schakelen. In een stastische toestand geldt inderdaad dat de gate-source een hoogohmige belasting is. Echter, wordt de gate met een varierend signaal gestuurd, dan zal rekening gehouden moeten worden met de capacitieve belasting die de gate-source en de terugkoppeling draine-gate vormt. Hogere capacitieve belasing kan de stuurtrap voor de MOSFET's onstabiel maken (kans op oscillaties). Ook vraagt een grotere capacitieve belasting een grotere stuurstroom. De stuurtrap is hier niet op berekend, en dit heeft dus consequenties voor het frequentie bereik en verdere eigenschappen van de versterker.
hoeft niet altijd, je moet even kijken naar hoeveel stroom je stuur tor kan leveren. een tor versterkt stroom, ook een FET en een mosfet. er is een gain of hfe en dat is de versterkingsfactor, ook moet je kijken of hij het vermogen kan dissiperen en of hij de stroom en spanningen wel aan kan. zoek eens wat datasheets op
Dennis Stekelenburg
No pain no gain
Als het in jou situatie mogelijk is en geen grote ingrepen vergt, zou ik er gewoon een beetje mee experimenteren.
Groetjes Dennis
nee het is geen grote ingreep, daar heb ik genoeg ruimte voor.
de huidge fets staan als sourcevolgers in de schakeling.
Freddy
Hompage: https://meettechniek.info
Erik, als je niet precies weet wat je aan het doen bent moet je van de stuurtrap afblijven. Op de eerste plaats valt daar vaak weinig te "verbeteren", en op de tweede plaats bepaald de stuurtrap de ruststroom instelling van je MOSFET's. Wordt de ruststroom te hoog dan bestaat de kans dat je MOSFET's te heet worden en overlijden.
Een tweede reden om er af te blijven is dat de tweede set MOSFET's op een extra koelprofiel gemonteerd moeten worden. Het gevolg daarvan is dat er een lange gateaansluiting vanaf de stuurtrap nodig is. Hierdoor neemt de kans op instabiliteit toe.
Ik weet niet of je daar al over gedacht hebt, het gedissipeerde vermogen wordt ook groter waardoor je dus ook een tweede koelprofiel nodig hebt. Heb je daar wel de ruimte voor?
Henk, een FET versterkt geen stroom, maar heeft een spanning-stroom overdracht karakteristiek. Er loopt wel een gatestroom, maar deze wordt veroorzaakt door het op- en ontladen van de parasitaire capaciteiten. De benodigde gatestroom is frequentie afhankelijk.
Het gaat er niet om of je in een datasheet vindt of de stuurtor een bepaalde stroom kan leveren. Als je de gatestroom zou uitgerekenen, dat kan ik je zo wel vertellen dat hij best wel een twee maal zo grote stroom kan leveren. Maar het gaat er om hoe de hele de hele schakeling gedimensioneerd is. Ook door deze stuurtrap loopt een ruststroom die is afgesteld op de belasting. Vraag je nu een grotere stroom dan zal de stuurtrap meer gaan vervormen. De kwaliteit gaat er op achteruit.
De openlus versterking wordt minder door de extra capaciteive belasting zodat ook hierdoor de vervorming toeneemd en de versterker valt bij een lagere frequentier af.
Om kort te zijn: Als je een zwaardere versterker nodig hebt, ga dan niet een bestaande versterker opkrikken als je niet weet waar je mee bezig bent.
Freddy,
jij hebt groot gelijk, maar vandaar deze forum.
het ging er om of het mogelijk was.
de versterking in open loop is in dit geval onafhankelijk van de belasting( het is trouwens een oud zelfbouw versterker). de fets als sourcevolgers in de audioband werken eigenlijk als buffer. Dus dacht ik : is het dan niet mogelijk om een extra fet paar (buffer) parallel te plaasten zodat het minder
moeite heeft met 4ohm luidsprekers.
de koelplaat is enorm (30cm X 10cm).
alle fets zouden dan naast elkaar op een nieuw stuk print komen.
Maar nu weet ik dat het toch uiteindelijk geen goed idee is.
Ik heb net de schema's van elektuur er eens bijgenomen van de mini crescendo (50/70 watt, misschien jouw schema?) en de cresendo (140/180 watt) met dubbel zoveel mosfets. De stuurtrappen van deze 2 versterkers zijn identiek, dus dit is geen probleem. Wat wel een probleem zou zijn is de bedrading van de fets. Als je teveel zou afwijken van de elektuur-print, zouden er oscillaties optreden.
roadrunner,
inderdaad het is de 50/70 , die heb ik overgenomen van iemand.
die 140/180 van jouw ,waneer was die gepubliceerd? Heb jij ze beide gebouwd?.
Ik heb mijn verterker ongeveer 10 jaar geleden gebouwd als eindwerk. Ik heb direct de grote versie gebouwd. (speelt fijn). De crescendo die ik gebouwd heb, is van december 82, de mini crescendo is van een paar jaar later, maar het hele schema is geheel identiek : alle halfgeleiders zijn hetzelfde, alleen 8 weerstanden hebben een hogere waarde door de hogere voedingsspanning.