Heeft er iemand de IR-transciever uit de elektuur van december 2001 gemaakt?
Ik heb hem gemaakt, 3x nagekeken en nog werkt hij niet.
Iemand tips??
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Ik heb even dat schema bekeken en kom een aantal aandachtspunten tegen.
- Komt er een mooie 5v uit de 78L05?
- Heb je T1 wel goed geplaatst?
- Geeft het 555 ic wel pulsen af?
- Is je afstandsbediening wel RC5-compatible?
mss, niet echt een antwoord op je vraag, maar kheb onlangs de eenvoudige IR-ontvanger en zender gemaakt, maar deze werkt dus ook niet:|, heeft er mss iemand dit project al wel tot een goed einde gebracht?
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
In een nummer van elektuur later staat een inzending van een lezer die een opmerking maakt over het schema omdat het bij hem eerst niet goed werkt. Heb je dat al gelezen?
Bastiaan
Op 13 februari 2003 11:52:53 schreef Mark Lamberigts:
Nee, welk nummer was dat precies??
nr 461, maart 2002, bij de postbus121.
Alleen het ging over de IR-code-analyser, wat dat nou dezelfde als die van jouw?
Nee, ik heb de IR-transciever uit december 2001 gemaakt.
Heb enkele punten doorgemeten:
- voor de 7805 staat 5.4V, erachter 4.6V. Dit is wel geen 5V, maar dat kan toch geen kwaad (ofwel)?
- achter diodes D1, D2, D6, D7 staat 5.4V
- voor D3 staat -8V???, erachter uiteraard niets
- aan de uitgang van de 555 meet ik niets, maar daar er pulsen uit moeten komen en ik met een multimeter heb gemeten kan dat normaal zijn, dacht ik toch.
Zijn er nog punten die ik kan nameten of weet iemand wat er fout kan zijn?
P.S. Schema komt morgen
als je een normale 7805 gebruikt en je hebt een input van 5,4V is dat veel te weinig. De spanningsval over de 7805 is misschien zonder belasting wel laag maar die wordt groter als je meer stroom gaat trekken. Dan neemt dde spanningsval zeker wel toe tot 1,5-2,0V
Ik weet niet wat de duty-cycle van die pulsen is, maar echt 0V meten is wel erg weinig (vreselijk lage duty-cycle). Meestal meet je dan toch nog wel 1V ofzo.
Ik heb het schema ondertussen op het net gezet:
http://users.pandora.be/mark.lamberigts/TMP12.JPG
Zoals je kan lezen in het stuk tekst dat nog onder het schema staat, word er met behulp van een programma een spanning opgewekt van 10v. Dit programma vind ik echter nergens terug. De spanning aan de ingang van de 7805 is dan ook maar 5.4v.
Het gedeelte van de 555 timer is ondertussen al opgelost. Er bleek een draadje los te zitten op mijn COM-poort connector!
Ben ondertussen weer iets verder geraakt. Als ik de connector van de print lossoldeer, meet ik op de uitgangen voor de diodes 9v t.o.v massa. Als de print vastgesoldeerd is, meet ik nog maark 5,4v. Waar kan dit aan liggen???