Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Beste mede-CO'ers,
Bij ons jongerencentrum maken wij gebruik van een beamer (ASK impression a9+), die helaas niets meer doet. Nou heeft hij een tijdje terug hetzelfde probleem gehad. Hij is toen naar het bedrijf gebracht waar we hem (2e hands) gekocht hadden. Die hebben er WEKEN (maanden?) over gedaan, voor ze ons konden vertellen dat de reparatie eigenlijk onmogelijk was, en duurder zou uitvallen dan de aanschaf van een nieuwe beamer.
Op mijn advies is iemand toen de beamer op gaan halen (in de veronderstelling dat deze dus nog steeds defect was). Onze verbazing was groot toen de beamer op magische wijze ineens gerepareerd was, voor een bedrag van rond de 90 euro (niet bepaald de aanschafwaarde van een nieuwe beamer). Het bedrag is niet afgerekend, omdat dit volgens ons veel weg had van oplichting. Het leek wel of ze onze beamer op de plank hadden staan voor doorverkoop in het 2e hands circuit, zodat wij bij hen een nieuwe aan zouden schaffen.
Back on topic: onze beamer deed het weer. DEED het weer ja, want inmiddels zijn dezelfde symptomen teruggekeerd.
Op het moment dat je de stroom erop zet, is er even een tikje te horen vanuit de beamer, maar dat is ook het enige teken van leven dat er verder getoond wordt. (Zie de laatste foto voor de plaats waar het tikje te horen is)
Hier wat foto's van de binnenkant (klikbaar voor groter formaat)
foto 1
algemene indruk, vooraan een printje wat eerder hersteld lijkt te zijn. Het is niet bekend of dit bij de laatste reparatie zo gedaan is, of dat dit al voor de aanschaf ooit gebeurd is (toestel is 2e hands aangeschaft)
foto 2
Ingezoomd op het hierboven genoemde printje. 2 dikke weerstanden vallen op, alsmede de uitgeboorde print (onder de bovenste weerstand) en de weggekraste printsporen.
foto 3
Een deel van het toestel (3 printen) met de achterzijde (aansluitzijde) opgetild. 220V wordt ongeveer bij m'n duim ingeplugd. 
foto 4
Bovenaan de print waar aan de achterkant die dikke weestanden op zitten. Duidelijk dat er een aantal onderdelen verwijderd zijn. Kennelijk kon dit stukje elektronica vervangen worden door 2 weerstanden? Of is dit de oorzaak van ons probleem?
foto 5
De beamer vanaf de andere zijde. In de linker bovenhoek bevind zich nu het printje waar we het steeds over hadden. Rechtsonder staat een print op z'n kant. Vanuit deze print komt het tikkende geluid bij het inschakelen van het apparaat. Het lijkt een beetje op het geluid van een schakelend relais, echter kan ik zo geen relais vinden op de print.
Nogmaals: De beamer doet NIKS meer. Normaal zou de power-knop verlicht moeten zijn, zelfs als hij uit staat (knop rood verlicht is uit, knop groen verlicht is aan). Hij reageert ook NERGENS op.
Is er IEMAND die ENIG idee heeft waar ik het moet zoeken? Wij hebben als jongerencentrum weinig geld ter beschikking, dus alle hulp om het zelf op te lossen is welkom.
Hum, dat printje is een deel van de SMPS!
EDIT: Zijn die weerstanden nog heel? misschien kun je ze gewoon vervangen en werkt het weer, probeer een service doc te krijgen!
[Bericht gewijzigd door Bertrix op ]
Jochem
Op 19 oktober 2005 15:20:54 schreef Bertrix:
Hum, dat printje is een deel van de SMPS!
En de rest van de SMPS is neem ik aan het printje dat daar haaks op staat? (te zien op foto 3 en 4)
Maargoed, ook met deze info ben ik er nog lang niet...
EDIT: Zijn die weerstanden nog heel? misschien kun je ze gewoon vervangen en werkt het weer, probeer een service doc te krijgen!
Tja.. bij deze de oproep.. wie heeft er een servicedoc?
Dat tikken heb je vaak met SMPS'en die weigeren op te starten/kortgesloten zijn. Ze gaan heel effe aan en direct weer uit, waardoor de spoel een tikje geeft.
Kijk eens of je op die print een trafo'tje ziet, en luister er eens goed aan(met spanning erop natuurlijk)
Jochem
Op 19 oktober 2005 15:27:59 schreef Bertrix:
Dat tikken heb je vaak met SMPS'en die weigeren op te starten/kortgesloten zijn. Ze gaan heel effe aan en direct weer uit, waardoor de spoel een tikje geeft.Kijk eens of je op die print een trafo'tje ziet, en luister er eens goed aan(met spanning erop natuurlijk)
Op die tik-print? Daar zit wel een trafootje... zou goed kunnen dat het getik daarvandaan komt... Ik kan echt niet bepalen of het daaruit komt, of bijvoorbeeld uit het grijze hoogspannings-"kastje"
[Bericht gewijzigd door Jochem op ]
Die print met dat hoogspanningsteken op is de schakelende voeding van de lamp, dat tikken komt zo goed als zeker uit die gele trafo(ik kan het bijna horen hier
)
haal de uitgang eens los, hang er een belasting aan en kijk of er spanning uit komt.
Op 19 oktober 2005 15:30:07 schreef Jochem_S:
[...]
Op die tik-print?
Jep!
Pas op met de hoge spanning voor de lamp!
Jochem
Op 19 oktober 2005 15:30:29 schreef Bertrix:
Die print met dat hoogspanningsteken op is de eigenlijke schakelende voeding, dat tikken komt zo goed als zeker uit die gele trafo(ik kan het bijna horen hier)
haal de uitgang eens los, hang er een belasting aan en kijk of er spanning uit komt.
Welke uitgang? Waar haal ik die los?
edit: msn? zie email in mijn gegevens
Op 19 oktober 2005 15:33:07 schreef Jochem_S:
[...]
Welke uitgang? Waar haal ik die los?
edit: msn? zie email in mijn gegevens
Ik moet nu frans gaan leren, zal straks aanduiden
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
wie heeft er een servicedoc
Ik, maar je hebt er niets aan, ASK is deel van Infocus en men doet geen "boardlevel" repairs. In jouw geval zou dus de hele voedingsprint vervangen worden, er staan ook geen schema's in de servicemanual.
Je zou contact op kunnen nemen met www.dvs-almere.nl, deze mensen hebben namelijk vroeger voor de importeur van Infocus reparaties gedaan.
Haal de met paars aangeduide contacten eens los en kijk eens of je beamer dan iets doet?
http://www.bertold.org/IMG_1707.jpg
Ik betwijfel het, want ik denk dat het probleem op de voedingsprint zit, en niet de lamp print. Maart ja niet geprobeert is zeker geen success he.
Hmm, het is niet helemaal de zelfde beamer als ik heb ( al heeft ie er wel wat van weg )
Die print met die 100k weerstanden er op is een automatische voedings keuze, bij 110V legt een triac(?) een extra brugje tussen de midden aftakking van de twee elco's en een wisselspannings kant van de brug
gelijkrichter om zo een spannings verdubbeling te vormen.
Waarschijnlijk is dat er ooit tussenuit geloopt dus moet uit dat printje zo'n 320V gelijk komen.
daarmee word bij mijn beamer een apart printje met voeding voor +5 en 12V volt gevoed en een print met daar de hoogspannings trafo voor de lamp op.
Die laagspannings voeding kan ik zo snel niet terug vinden op jouw foto's, en ik zie geen aparte kabel van dat lamp printje naar de beamer print gaan ( buiten lamp control ) om die voeding over te brengen, waar zit dat ding !?
Een paar foto's van mijn bak :
Rechts achter er naast liggend is het +12 +5V voedings printje, naar links naast is het verdubbelings printje en links voor met de dikke witte bedrading is de lamp voeding
De beste foto die ik van de achterkant van dat verdubbelings printje heb :
Die twee weerstanden zijn de zgn. bleeder-weerstanden en staan over de elco's om de spanning erover niet teveel te laten verschillen, en ze te ontladen als de stekker eruit wordt getrokken.
Zou zelfs origineel kunnen zijn.
Jouw probleem lijkt me te zitten in de voeding daarachter, lijkt me een vrij standaard Astec-voedinkje te zijn.
Meestal zit daar een stikker op met welke spanningen en stromen die voeding levert.
Ik zou dat voedinkje vervangen, die dingen kosten niet reusachtig veel.
Je kunt eerst nog eens controleren of er verderop in de beamer niet een sluiting zit, haal daartoe de uitgangsstekker van die voeding af en meet de uitgangspanningen.
Is het getik dan over en meet je inderdaad spanningen, dan is die nog goed en zit er verderop een probleem.....
Vaak kun je een beamer ook uitlezen wat er aan de hand is dan hoef je niet de hele beamer af te zoeken wat er aan de hand is.
vaak als een beamer niet meer aan gaat is de maximale tijd van de lamp versteken en zul je eerst een nieuwe lamp er in moeten zette en de beamer weer resetten voordat hij het weer doet.
Verder zitten er vaak op een beamer ook indicatie lampjes waaraan je kunt zien wat de storing is meestal staar er Temp en Lamp. als het ledje van lamp aan gaat dan is de lamp kapot of de tijd is op. Als temp gaat brande dan is de beamer te warm geworden maar dit is meestal alleen als hij in gebruik is. Maar kan ook zijn dat hij geen luchtstoom door de beamer is doordat de filters zitte dan gaat ook het temp lampje aan.
Jochem
Op 19 oktober 2005 19:52:30 schreef KT88:
Is het getik dan over en meet je inderdaad spanningen, dan is die nog goed en zit er verderop een probleem.....
"Dat getik" blijft trouwens niet doorgaan hoor.. alleen even als ik hem aan zet.
Ik ga morgen even kijken of ik eraan toe kom, ben benieuwd!
Op 19 oktober 2005 19:34:40 schreef Sine:
Die print met die 100k weerstanden er op is een automatische voedings keuze, bij 110V legt een triac(?) een extra brugje tussen de midden aftakking van de twee elco's en een wisselspannings kant van de brug
gelijkrichter om zo een spannings verdubbeling te vormen.Waarschijnlijk is dat er ooit tussenuit geloopt dus moet uit dat printje zo'n 320V gelijk komen.
okee, daar hoef ik me dus niet druk om te maken, ik ga die 320 DC proberen te vinden...
daarmee word bij mijn beamer een apart printje met voeding voor +5 en 12V volt gevoed en een print met daar de hoogspannings trafo voor de lamp op.
Die laagspannings voeding kan ik zo snel niet terug vinden op jouw foto's,
foto3 en foto4, haaks op de print met de dikke weerstanden? (bij foto 3 erachter, bij foto 4 ervoor)
en ik zie geen aparte kabel van dat lamp printje naar de beamer print gaan ( buiten lamp control ) om die voeding over te brengen, waar zit dat ding !?
Ehm, door bertrix in het paars omcirkeld (de meest linkse)? Dat is dus aan de lamp-print, en ik zou het na moeten kijken (ben niet thuis), maar wellicht komt die uit bij de print met de 2 dikke weerstanden (foto 2, rechtsboven op dat printje zit een stekker)?
Bedankt voor jullie reactie tot zover!
dexter
It's a good day for science!
Op 19 oktober 2005 19:52:30 schreef KT88:
Die twee weerstanden zijn de zgn. bleeder-weerstanden en staan over de elco's om de spanning erover niet teveel te laten verschillen, en ze te ontladen als de stekker eruit wordt getrokken.
Zou zelfs origineel kunnen zijn.
Laat ik je meteen uit die droom helpen:
Een fabrikant mag meteen al zijn apparaten terughalen (op laste van de overheid) als hij ze zo zou afleveren en al helemaal niet door de keuring krijgen. Er zijn daarnaast duidelijk printsporen beschadigd. Officieel mag dat alleen opgelost worden door de print te vervangen.
Plus kijk maar eens goed aan de andere kant van het printje. De print is verkleurd ter plaatse van de (nu ontbrekende) smd onderdelen. Daarnaast zijn de pads duidelijk overgesoldeerd. Er hebben daar dus wel degelijk onderdelen gezeten.
Hier is heel duidelijk een prutser aan het werk geweest.
[Bericht gewijzigd door dexter op ]
Jochem
Op 20 oktober 2005 02:34:49 schreef dexter:
[...]
Laat ik je meteen uit die droom helpen:
...
Hier is heel duidelijk een prutser aan het werk geweest.
Danku, dat dacht ik ook 
Het belangrijkste is dat mij nu duidelijk is dat dit om het printje gaat wat mogelijk zou moeten maken dat de beamer op 110/220 volt werkt. Door dit herstel werkt hij alleen nog maar op 220 volt, wat voor mij niet uitmaakt.
dexter
It's a good day for science!
Idd. Ik zou iig dit printje 'repareren' door het een-en-ander iets netter te monteren. Dit is absoluut niet veilig zo. Zou me niks verbazen dat als je de weerstanden lossoldeert die losspringen.
Kijk idd eerst eens of er wel netjes iets van 310V op de ingang van de voeding staat. Kan nl ook zijn dat die ntc's gaar zijn of iets anders in de gelijkrichter. Vervolgens de voeding zelf heel goed controleren op losse soldeerverbindingen. Verbindingen die je verdenkt altijd opnieuw solderen (willen soms van binnenuit rotten wat je niet ziet).
Jochem
Okee, het is als volgt:
220V AC
||
\/
net-ontstoring (op zelfde print als gelijkrichter voor lamp)
|
+------------> gelijkrichter met dikke weerstanden
| |
| -> 320V DC naar lampvoeding
|
-> 220V AC (ontstoord) naar +5/+12/-12 voeding
(eigen gelijkrichter)
Het probleem lijkt te zitten in de +5/+12/-12 voeding. Ik meet namelijk geen van de genoemde spanningen op de uitgang. Als ik een leuke belasting zou hebben zou ik deze wel op dat voedinkje aan willen sluiten, maar mijn 5W weerstanden beginnen bij 1,5K, dus dan belast je nog steeds niet veel.
Ik heb het dus gemeten met de hele beamerprint aangesloten aan de voeding.
Zijn dit soort voedingen te repareren? Of doe ik er beter aan die hele print te vervangen, en zo ja: waar haal ik zo'n print (die natuurlijk wel moet passen) en wat kost dat?
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik zou eens meten of die (+5/+12/-12) voeding wel werkt zonder de hele beamerprint. Het tikken wat je hoort duidt er op dat de voeding overbelast is en zichzelf uitschakelt.
Jochem
Op 20 oktober 2005 16:13:15 schreef Roland van Leusden:
Ik zou eens meten of die (+5/+12/-12) voeding wel werkt zonder de hele beamerprint. Het tikken wat je hoort duidt er op dat de voeding overbelast is en zichzelf uitschakelt.
Het tikken kwam uit de lamp-voedingsprint, en slechts 1 tikje bij het aansluiten van de beamer, verder niet.
De 5V/12V voeding tikt niet. Ik heb ook gemeten zonder belasting. Hele spul uit de beamer gehaald, en alleen die 5V/12V print aangesloten op de ontstoring. Er komt netjes 220V AC binnen op die voeding, maar op de uitgangen dus 0,0V...
en nu? 
Jochem
Op 20 oktober 2005 16:51:22 schreef Bertrix:
Print uit een pc voeding in de plaats monteren...
Past niet... en wordt dat niet te warm?
humz, kan je dat er niet extern aanhangen? Het printje dat er nu inzit lijkt echt een 1:1 kopie van de AT voeding die hier achter mij staat!
Of probeer de voeding te repareren!
Meet op de buffer elco of er 320V staat, kijk of er op de gate van de schakelmosfet een blokgolf staat, kijk of een blokgolf uitkomt(ui het trafotje), controleer de schotky-hf-gelijkrichters, feedback eco's etc
en slechte solderingen!
Jochem
Op 20 oktober 2005 17:02:56 schreef Bertrix:
humz, kan je dat er niet extern aanhangen? Het printje dat er nu inzit lijkt echt een 1:1 kopie van de AT voeding die hier achter mij staat!
Ehm, ik heb hier een oude AT-voeding staan, die print is een stuk groter. (foto wederom klikbaar)
Kun je eens inschatten of die van jou zou passen? Ik wil er best een PC-voeding voor aanschaffen, geen punt, maar dan moet het wel passen natuurlijk. De voeding extern zou pas in het allerlaatste geval een oplossing kunnen zijn. De beamer wordt namelijk gedeeld met nog een ander jongerencentrum, dus hij wordt weleens verplaatst.
Of probeer de voeding te repareren!
Meet op de buffer elco of er 320V staat, kijk of er op de gate van de schakelmosfet een blokgolf staat, kijk of een blokgolf uitkomt(ui het trafotje), controleer de schotky-hf-gelijkrichters, feedback eco's etcen slechte solderingen!
Bufferelco netjes 320V DC, scoop is stuk, dus blokgolf meten wordt een beetje moeilijk. Waar zitten die schottky-hf-gelijkrichters? (Even een foto van dichtbij, weer klikbaar)