Hallo,
Hoe kan ik te weten komen wat de impendantie van een luidspreker is?
Op de luidspreker zelf staan geen gegevens... ook geen manufacturer of type nummer etc. dus tast ik nu een beetje in het duister..
Michaël
I like it when a plan comes together http://www.geocities.com/elektrozone
Je kan bij benadering de impedantie van een speaker bepalen door de gelijkstroomweerstand met 4 te vermenigvuldigen.
Even met een multimeter of DVM de weerstand meten.
Hugo, dit is niet waar. Ik heb veel luisdprekers gezien impedantie 4 ohm, maar ohmse weerstand met meter was dan boven de 3. Als hij lager is zijn ze zwaar inductief. Zal mooie frequentie/impedantie karakteristiek worden.
Beste is om gewoon de stroom te meten als er een wisselspanning van ca 1000 hz op staat, omdat je dan goed kan meten (moet de speaker dit wel aankunnen voor een woofer zal je iets lager moeten pakken voor een tweeter veel hoger)
Als je dan de stroom meet en de spanning is het een heel erg simpel rekensommetje.
Een andere oplossing is om hem op een versterker aan te sluiten die beveiligd is. Als hij 4 ohm kan hebben schakel je 2 speakers parallel. Zet hem langzaam harder, springt hij in zijn beveiliging, dan is de impedantie te laag. Dus zijn de speakers 4 ohm en hangt er nu een belasting van 2 ohm aan. Als je een versterker hebt die 8 ohm stabiel is wordt het nog simpeler. Gewoon 1 speaker eraan hangen. Als hij 4 ohm was zal de versterker in zijn beveiliging springen. DOE DIT ALLEEN MET BEVEILIGDE VERSTERKERS, ANDERS SLOOP JE ZE!!!
Indien ze per ongeluk 16 ohm zijn (wat wel heel ouderwets zou zijn) tja, dan zit je ernaast. Maar dit is een uitzondering. Als je versterker dus gewoon blijft werken zijn de speakers anders 8 ohm.
Op 21 februari 2003 08:52:51 schreef High met henk:
Hugo, dit is niet waar. Ik heb veel luisdprekers gezien impedantie 4 ohm, maar ohmse weerstand met meter was dan boven de 3. Als hij lager is zijn ze zwaar inductief. Zal mooie frequentie/impedantie karakteristiek worden.....
Ik zei ook: bij benadering
Deze truuk wordt al jaren door diverse verzamelaars van "antieke" radio materiaal gebruikt en werkt tot op heden prima.
De gemiddelde "oude" 5 ohm speaker heeft een gelijkstroom R van ca 1 tot 1,3 ohm.
De 400 en 800 ohm speakers zitten rond de 100 en 220 ohm.
Overigens is 16 ohm niet zo antiek. Zijn nog genoeg weergevers waar achter het scheidingsfilter een 16 ohm speaker zit. Met het scheidingsfilter komt de zaak dan weer op 8 of 4 ohm.
Speakers van 400 en 800 ohm zijn "antiek" (jaren 50 tot 70), echt antiek zijn speakers met een electromagneet ipv permanente magneet (jaren 30 tot 40).