Wounded in Action

Dit topic is gesloten

Iedereen kent het wel...
TV op je voet, Soldeerstation op het hoofd, soldeerbout aan de verkeerde kant beetgepakt, spattende tin in je oog...

Even een topicje over de veiligheid op de hobby-vloer.
Wat zijn jullie bizarste verwoningen tijdens het hobbyen?

Ikzelf heb eens op de 24v verlengkabel van mijn soldeerbout gestaan met mijn kruk.
Toen ik wilde controleren of de bout warm was, ik dat (om een vage reden doe ik het altijd zo) controleerde door mijn bout vlak bij mijn bovenlip te houden. Maar doordat die kabel net te kort was, en ik de bout tussen duim en wijsvinger hield, trok de kabel strak waardoor het achterend naar beneden getrokken werd en de tip vol naar boven, op mijn bovenlip kwam. (oja en hij was inderdaad heet)
Resultaat: Flinke blaar op mijn bovenlip! ;-(

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Lucky Luke

Golden Member

met een schroevendraaier laats een suk huid van me hand "gebeiteld"

(per ongeluk, ik schoot uit)

offtopic:
ha, gezellig, een praathoektopic :)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Konden we hiervoor niet verder in het topic 'Stroomschokken, schroeiplekken en rooksignalen?

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Bestaat die dan?

@Lucky Luke
Jij bent zelf niet zo ALS dus...

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 2 november 2005 22:12:13 schreef Lucky luke:
offtopic:
ha, gezellig, een praathoektopic :)

Nee hoor de link met Electro bestaat want het is wel leerzaam, voorzichtig om te leren gaan met materiaal en gereedschap...
Dus geen gezellig praathoekje ;-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Ik heb wel een keertje een super blunder gemaakt...

Ik had bij me MSX computer zo'n A4 plottertje... met daarin 4 kleuren pennentjes.. deze pennetjes kosten toen iets van 12 gulden, en waren zo leeg...

Ik dacht als ik er nu een klein gatje in zo'n pennentje boor kan ik hem met een injectiespuit vullen met inkt...

dus ik boren met zo'n printboormachientje... en toen hapte het boortje, en het pennetje schoot uit me vingers en begon keihard rond te draaien...

met als gevolg alles onder de inkt... hele gezicht blauw.. zelfs een hele streep over het plafond en de muren...

beetje dom...

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

Dat topic is volgens mij na 300 posts dichtgegaan...

Tja, op electronicagebied vallen de ongelukken mee...
Maar omdat ik tegenwoordig moet koken op een elektrisch kookplaatje, mag ik toch wel opmerken dat ik me iedere keer als er groente gesneden moet worden in me vinger snij. De rest van de dag ben ik dan wel voorzichtiger...

Free the whales!

een keer een soldeerbout van 350 graden aan de verkeerde kant vastgepakt: 3 vingers verbrand .AUW!

nog eentje en dan stop ik... andes kom ik zo dom over...

Ik had op me werk op me duim geslagen en had echt een super blauwe nagel. Me vader zei: moet je een gaatje in maken dan is de pijn een stuk minder...

Ik eerst met een klein boortje..tussen duim en wijsvinger zitten draaien, maar dat schoot niet op...

dus toen dat handig boormachientje weer gepakt...
...tja je raad het al... toen zat het boortje opeens 1 cm diep in me duim.... was niet echt handig,... en de pijn was ook niet echt minder...

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Lucky Luke

Golden Member

Op 2 november 2005 22:14:02 schreef Fantomaz:
Bestaat die dan?

ja

@Lucky Luke
Jij bent zelf niet zo ALS dus...

nee, idd niet, ik "act" niet "like smart"

I am smart

:P

Op 2 november 2005 22:16:24 schreef Fantomaz:
[...]

Nee hoor de link met Electro bestaat want het is wel leerzaam, voorzichtig om te leren gaan met materiaal en gereedschap...
Dus geen gezellig praathoekje ;-)

ik bedoel een gezellig, electro-gerealateerd praathoektopic.
zijn de meeste topics hier wel, maar een ongelukkig/klungeltoppic is altijd gezelliger dan iets waarin ellenlange stukken UC asm code gepost word:)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
elmowww

Golden Member

Die heeft toch al enkele tientallen pagina`s?

Mijn persoonlijk minst fijne electronicamoment: beetpakken van soldeerbout verkeerd:
6 vingekootjes met een 5mm dikke blaar, en de punten in mijn handpalm waar normaal eelt zit ernstig opgezwollen.
2 weken niet kunnen gebruiken die hand.

Iets wat mij ook gebeurd is, gelukkig zonder letsel:
Overladen van een NiMH accu, 14,4V en +- 3000mA, was uit zijn behuizing gesmolten, isolatie om de cellen was weggebrand waardoor _overal_ kortsluiting ontstond. Ik rook het van een verdieping lager, waarna ik besloot even een kijkje te nemen. Voor goed afgeleerd om op de gok een accuu te laden :P

Andere niet fijne dingen die je kunnen overkomen:
- Haar dat vastraakt in een kolomboormachine (gelukkig waren dat 10 haren en geen grote pluk, anders was het dagdag elmowww).
- Werkstukken die niet vast te zetten zijn in een machineklem en dan onder de boormachine tóch vastslaan.
- Een elektromotor proberen die het niet doet om 01:00 en erachter komen dat het al donker is op het moment dat de stroom uitvalt.
- Verwarmingselement wat breekt onder het etsen, en dan is het nog wel een oud element: ongeaard
- Ergens bij het solderen een foutje maken waardoor je hele schakeling zichzelf vernietigt, inclusief redelijk prijzig programmeergereedschap (een tinkorrel bij een spanningsregelaar is zat)
- De laatste tijd wordt het gelukkig steeds minder :)

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
KT88

Overleden

- Met je blik op de schakeling gericht, naar je soldeerbout grijpen en de hete kant pakken.

- Voedingsspanning verkeerd om/te hoog, een elco-huisje ploft en boort zich in je gezicht.

- Een buizenradio heel voorzichtig uit een stapel andere apparaten vandaan trekken, het snoer blijft echter steken en aldus rolt de hele stapel om.
Tot overmaat van ramp dondert er eentje op je voet en van schrik laat je ook de radio die je vast had, los.

- Met een punttang een moertje proberen los te draaien, waarbij de tang eraf schiet en je er met je vinger tussen komt.
(tip: dit gaat ook heel goed, en nog beter zelfs, met waterpomptangen).

- Beloven dat je wel effe de TV van de buren na gaat kijken, apparaat uit de kast halen en een tik van de hoogspanning krijgen.
Het apparaat, dat half op de kast en half op je knie balanceerde, neigt voorover en je kunt hem nog net opvangen met je voet.

- Beloven dat je wel effe de TV van de buren na gaat kijken, je wilt het apparaat openschroeven en vergeet dat erbovenop een vaasje met bloemen staat.
Resultaat: natte print, natte vloer en een verstoorde relatie met die buren. (daarom verhuis ik zo vaak).

- Als bovenstaande, maar dan met een plant in een pot.
Hierbij uitsluitend ikzelf slachtoffer.

- Als bovenstaande, maar de klacht niet kunnen verhelpen of, nog erger, iets opblazen waardoor de TV nog erger defect raakt.
Resultaat als hierboven, maar vermeerderd met een rekening van de officiële reparateur, die, gelukkig wel zo sportief, gedeeld werd met de buurman.

- >200 km rijden om een zeldzame scoopbuis op te halen, deze in de achterbak van de auto leggen en vervolgens van achter worden aangereden.

- Nieuwe speakers kopen/bouwen en dan je kleine neefje van de tweeter (Dynaudio Esotar! ) de dome laten indrukken.
Of de kat wil de bekleding van je Magnepan testen op nagelvastheid (beide is me overkomen).

- Een versterker opblazen dmv. een GSM in de buurt (zie eerdere thread over EMC).

- Dagenlang rondlopen met een diepe put in je vinger ter grootte van een TO-5 behuizing, tengevolge van een razend slechte SWR van je zendertje en het bijgevolg pishete huisje eens vastpakken om te voelen of-ie erg heet wordt.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Lucky Luke

Golden Member

ja, ik heb ook wel eens een spetter tin met mijn hand van de vloer gemept om te voorkomen dat het in de vloer brande...

au.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
elmowww

Golden Member

Ohwja, nog iets :

- Tinspetters in oren, oren, neuzen, monden en andere plaatsen waar het niet hoort.
- Zelfde categorie maar dan lasdruppels

- Een TO-220 afdruk in je vinger :P

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Of die keer dat ik even wou kijken of mn digitale schakeling het beter deed met een goede stabilisatie. Ik pakte dus een elco, en deed deze over de plus en ground van de schakeling. Bleek de elco met 15V te zijn opgeladen. Gevolg: de helft van de IC's had het lootje gelegd.

Free the whales!
elmowww

Golden Member

Op 2 november 2005 22:28:10 schreef zweetvoetje:
Of die keer dat ik even wou kijken of mn digitale schakeling het beter deed met een goede stabilisatie. Ik pakte dus een elco, en deed deze over de plus en ground van de schakeling. Bleek de elco met 15V te zijn opgeladen. Gevolg: de helft van de IC's had het lootje gelegd.

Het zit je ook niet mee met die digitaliteit tegenwoordig? heb wel met je te doen...

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Op 2 november 2005 22:30:15 schreef elmowww:
[...]
Het zit je ook niet mee met die digitaliteit tegenwoordig? heb wel met je te doen...

Tja, het is altijd al zo geweest. Alleen de IC-loze, analoge projecten zijn wel een succes.

Free the whales!

Een bak met etsmiddel omstoten... Gelukkig hadden we (jaren 70) geel venyl op de vloer, dus het viel niet zo op...

carpe cerevisi
elmowww

Golden Member

Op 2 november 2005 22:31:35 schreef zweetvoetje:
[...]
Tja, het is altijd al zo geweest. Alleen de IC-loze, analoge projecten zijn wel een succes.

Gewoon doorzetten. Begin vooral goed simpel :)

Als je wilt programmeren begin met een goedkope basic stamp ofzo, wel erg simpel en de module zelf werkt al.

Ik weet niet of jij dit al doet of niet, maar ik merk altijd met analogiteiten vaak wel goed gaat, en bij digitaal dat alles wat fout gaat dat ook zal doen, ooit. Voor mij een teken om an te voren het ontwerp eventjes door te laten dringen en een paar vaste dingen als pullups/downs niet vergeten maar proper berekenen.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Lompe factor:
-Een lasapparaat, CO2 met automatische draadtoevoer die niet wilde stoppen. Na circa 5 meter automatisch uitgerold te hebben in 3 grote lussen, wilde ik deze lussen even aan de kant leggen, niet wetende dat het uiteinde al tegen de massa was gekomen.
PréResultaat: een langzaam opgloeiende lasdraad
Resultaat: 3 diepe sporen lasdraad in mijn handpalm met een gele coating afgewerkt (nooit geweten wat dat gele nou was...)

-Spijkers door kabels die er niet horen te liggen.

-Boren in een meterkast is altijd link.
Maar niet als je precies tussen 2 CV buizen door boort als die op de eerste etage ook weer naast elkaar uit de vloer omhoog komen, dacht ik...
Resultaat:
Stiekum een aftakking diagonaal in het plafond, die ik keurig openschaafde met de klopboormachine. drup drup en 10.000 gulden schade...

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Ik 2 jaar geleden of zoiets. Joeri lekker solderen om te bedenken dat ik door kunststof heen ben gegaan. Tja dat wil je niet dus ik schoonmaken. Met me vingers !!!!! Wham duim en wijsvinger dikke brandblaar!

LED there be light
elmowww

Golden Member

Op 2 november 2005 22:39:21 schreef Fantomaz:
Lompe factor:
-Een lasapparaat, CO2 met automatische draadtoevoer die niet wilde stoppen. Na circa 5 meter automatisch uitgerold te hebben in 3 grote lussen, wilde ik deze lussen even aan de kant leggen, niet wetende dat het uiteinde al tegen de massa was gekomen.
PréResultaat: een langzaam opgloeiende lasdraad
Resultaat: 3 diepe sporen lasdraad in mijn handpalm met een gele coating afgewerkt (nooit geweten wat dat gele nou was...)

Fantomaz in "De geschiedenis van de gloeilamp"

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Hugo Welther

Moderator

- Nieuwe speakers kopen/bouwen en dan je kleine neefje van de tweeter (Dynaudio Esotar! ) de dome laten indrukken.
Of de kat wil de bekleding van je Magnepan testen op nagelvastheid (beide is me overkomen).

Ik heb zo'n kleindochter die dat flikt bij mijn Avalance's, ook Dynaudio chassis.
Ze heeft nu nog maar één vingertje, waarmee ze het kan flikken. Doen we met de Japanse methode >:)

- mijn avontuur met de 230V. Zie een ander topic.

- reparatie Yamaha versterker paar maanden geleden. Ontploft een elko in het DC-beveiligingscircuit midden in mijn gezicht. Gelukkig draag ik een brilletje :)

- In mijn erg jonge jaren eens zo'n fijne ouderwetse 60W soldeerbout op mijn been gelegd toen ik een korte broek aan had. Geeft een heel apart gevoel.

- Bij het boren van printjes met een 1,5mm boortje dwars door mijn duim (en het bot) geboord.

- schroevendraaier door mijn hand.

- diverse opdonders van de elko's in buizen amps/radio's

- opdonder van 15kV uit een ZW TV. Sindsdien echt nooit meer aan TV's gesleuteld.

- etc. etc. etc.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Dan zal dat gele wel Fantomaz Softtone zijn geweest... ;-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Hugo Welther

Moderator

Nog een leuke.
Even snel kijken of alles uit is in het knutselhok, je duim aan de schanierkant tussen de deur leggen en zelf hard de deur dicht trekken.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Dit topic is gesloten