Ik wil een robot maken die zich automatisch door een kamer beweegt. Maar daar heb ik nog een aantal vragen over namelijk:

Wat voor soort motor kan ik het beste gebruiken?
Hoe kan ik het motortje de andere kant op laten gaan via een pic(ik weet dat je dan de polariteit om moet wisselen maar hoe kan ik doen)
Heeft iemand nog een goede site over robots?
En waar kan ik het beste de dingen daarvoor bestellen?

Met Vr. Gr. R.Biemans

de spanning negatief maken...

wat weet je al over de robot?

je zou ook met lego kunnen beginnen

Met lego beginnen zat ik ook al aan te denken in ieder geval voor het testen. Maar hoe kan ik de spanning negatief maken?

Mijn bedoeling is om eerst het platform te maken zodat ik in ieder geval het rijdende gedeelte al heb. En zodra ik dat heb er iets op gaan bouwen.

[Bericht gewijzigd door ReneBiemans op ]

Op 9 november 2005 18:54:57 schreef reneonline:
Ik wil een robot maken die zich automatisch door een kamer beweegt. Maar daar heb ik nog een aantal vragen over namelijk:

Wat voor soort motor kan ik het beste gebruiken?

een motor met ingebouwde vertraging

Hoe kan ik het motortje de andere kant op laten gaan via een pic(ik weet dat je dan de polariteit om moet wisselen maar hoe kan ik doen)

met een H-brug

Heeft iemand nog een goede site over robots?

http://circuitsonline.net/forum
http://www.google.nl/
http://robotica.pagina.nl/

En waar kan ik het beste de dingen daarvoor bestellen?

conrad heeft voor de motoren en wielen
karwij voor een alu frame

Kan ik niet als sensor het volgende doen:

Via een ir LED licht uitzenden en als het ergens tegen aankaast tegen een muur dat de robot dat dan weer ontvangt en dan bijvoorbeeld dat ontwijkt.

Of krijg ik helemaal geen licht terug gestuurd omdat hij niks opvangt van ir licht op een muur oid?

Groeten Rene

Ik denk dat je dan beter een soort van hf toon kan gebruiken om objecten te vinden. Ga je het met IR doen dan ben ik bang dat je je kamer kan gaan bekleden met spiegeltjes :P

Srry dubbelpost :P

[Bericht gewijzigd door Dominic op ]

Maar ik had ook gekeken bij een ander robot project en daar hadden ze deze een afstandssensor bij conrad besteld namelijk de: 185311 (prodcut nummer). Deze is op optische basis staat er in en als je goed kijkt zitten er ook twee ledjes in.
Hoe werkt dit dan?
Groeten Rene

Op 11 november 2005 19:32:13 schreef Dominic:
Ik denk dat je dan beter een soort van hf toon kan gebruiken om objecten te vinden. Ga je het met IR doen dan ben ik bang dat je je kamer kan gaan bekleden met spiegeltjes :P

Alleen matzwart reflecteerd te slecht bij ongeveer hetzelfde systeem wat ik gebruikt heb. Mijn karretje zag geen speakerdoek en zwarte poedercoating.

Systeem? met een 555 een 38Khz golf opwekken, daar een stapeltje IR leds mee sturen, en dan met een TSOP1738 (of 1138) detecteren of er iets terugkomt. Autogain adjust had ik weinig problemen mee.

Jossie14: Zou je misschien iets meer info in je posts kunnen stoppen? Ik kom heel vaak dit soort posts van jou tegen, waar enkel 1 woord in staat ofzo, bij iemand die zelf toch niet snapt hoe of wat een H-brug is, lijkt me dat een onbruikbare post.

H-brug:
http://mechatronics.mech.northwestern.edu/H-Bridge.GIF

Met de transistoren Q1, Q2, Q3 en Q4 kan je allemaal combinaties maken va hoe de stroom kan lopen.

Als je alleen Q1 en Q3 opent, loopt de stroom van links naar rechts door de motor.

Als je de stroom om wilt keren, open je enkel Q2 en Q4, dan loopt de stroom van rechts naar links.

Remmen kan door Q1 en Q2 OF Q3 en Q4 te openen, dan worden beide polen naar of de massa of de VCC getrokken: stroom die de motor opwekt wordt zo hoog mogelijk gemaakt waardoor het mechanische beweging een hoop energie kost.

Kortsluiting maak je door Q1 en Q4 tegelijk te openen of Q2 en Q3. Dat moet je dus perse vermeiden.

De H-brug in dit voorbeeld is met transistors uitgerust, dat geeft zo`n 0,6V spanningsval, dat wil je niet bij grotere stromen. (immers: P = U * I).

In het geval dat je hoge stromen wilt schakelen met een H-brug kan je beter mosfets gebruiken, die hebben enkele mOhm weerstand in plaats van een spanningsval.

Ook heb je H-bruggen met eea aan logica erbij in één behuizing: De L293 is een transistor variant en de L6203 Multiwatt package (L6201 TSSOP en L6202 DIP heb je ook) is een MOSFET variant.

ik heb voor lego zelf een sensor gemaakt: een blokje met 4 pinnetjes en 3 gaatjes.

in e buitenste 2 gaatjes heb ik een elrode 5mm led gezet, en dez in serie vastgesoldeerd.

voor het middelste gaatje heb ik een ldr (ongeveer 9mm doorsnee, liefst minder) gezet en deze zonder verdere dingen via twee kabeltjes met mijn cybermaster verbonden.

voor de led,s heb ik nog een gelijkrichter (4 diode's 1n4148) gezet en daarvoor een 150 Ohm weerstand.
deze gaan naar de zwarte aansluiting op mijn cybermaster.

het werkt perfect!

Op 12 november 2005 11:03:50 schreef muddy:
ik heb voor lego zelf een sensor gemaakt: een blokje met 4 pinnetjes en 3 gaatjes.

in e buitenste 2 gaatjes heb ik een elrode 5mm led gezet, en dez in serie vastgesoldeerd.

voor het middelste gaatje heb ik een ldr (ongeveer 9mm doorsnee, liefst minder) gezet en deze zonder verdere dingen via twee kabeltjes met mijn cybermaster verbonden.

Hoe moet ik de werking zien dan?
De felheid van de rode leds die weerkaatst op een oppervlak, wat weer "gezien" wordt door de LDR?

Alsof LEGO ervoor gemaakt is...

Van SHARP zijn hele mooie -en vooral betrouwbare- afstandssensortjes te verkrijgen die met infrarood werken. Een sonar is ook een optie.

Je kunt eens kijken op http://www.roboter-teile.de

Voor robot-gerelateerde zaken kun je ook eens bij HCC robotica kijken, http://www.robotica.hccnet.nl
Je kunt ook eens langskomen in Nieuwegein op de eerste zaterdag van de maand.

idd, de weerstand van de ldr vermindert.

lego is daar idd niet voor gemaakt, maar de gangbare snsors zijn zo basic.

verder kun je voor de aandrijving van je robot ook nog servo motortjes gaan gebruiken dan heb je geen h-brug nodig

Ik ben nu bezig met de robot ik gebruik de ba6209 voor de motors aan te sturen.

En ik ga voor de sensoren waarschijnlijk drukknopjes gebruiken. En voor de motortjes een lego motortje met tandwieltjes voor de vertraging.

http://www.circuitsonline.nl/forum/view/16644 kijk eens in dit topic.

Ik ben ook zo begonnen als jouw, ben nu ook bezig met een nieuwe robot en voor de H-brug heb ik een L298 gebruikt best goedkoop en 1 is genoeg voor 2 motoren

hhmmm ik ben ook met precies hetzelfde bezig!
ik gebruik gewoon een pic, en als de motor rechts om moet draaien word uitgang 1 open gezet, als de motor de andere kant op moet draaien word uitgang 2 open gezet op de pic dus.
Nu heb ik in de schakeling die er voor zorgt dat de polen geschwiched worden, ook nog ff een 'beveileging'( hmm hoe schrijf je dat woord?? ) gemaakt, die als er perongelijk allebei de uitgangen oipen worden gezet ( door een fout in de script ofzo ) dat da geblokkeerd word. en niet da de transistors ( laat ik het zo zeggen ) heel heet worden :D...

ik kan wel ff de schakeling sturen als je geintresseerd bent!

en de sensor die ik gebruik is gewoon heeeeeeeeeeeeeeeeel simpel een knopje op de bumper die als die word ingedrukt een spanning zet op een van de ports op de PIC...

en dan om het leuk te maken nog ff een KITT-scanner erin :D

Ik heb voor de wielen etc. een oude RC auto gebruikt :D.

voor de motor aan te sturen had ik dus een PIC nodig, en 3 BC547B transistors nodig + plus voor het echte werk een BD139 en een BD140 ( en nog een aantal weerstanden en diodes ).. mijn 5 volt motortje trekt namelijk 2 ampère!! :D...

Als je eens in mijn schakeling wilt kijken, moet je het zeggen, dan post ik hem ff op de site...

Kun je misschien dat schema posten dan, als je wilt iig. Heb je misschien ook nog een foto van hoe jouw robot er uit ziet. En wat is verstandiger 4 wielen of 2 wielen zoals die plexibot?

hoi, ik heb een zelfde soort robot...ik gebruik 2 wielen als aandrijving, en 1 staartwiel

www.lanmacht.net (ff op thijs klikken)

is ultrastabiel, makkelijk aan te sturen...maar in princiepe maakt het niet zo veel uit...2 wielen voor aandrijving en "iets" voor stabiliteit, kan ook een pingpongbal zijn ofso.