Ik ben bezig met het bouwen van een actieve subwoofer, nu voor mijn versterker ( TDA1516BQ ) wil ik een bootstrap toepassen. In de datasheet wordt enkel vermeld dat pin 8 en pin 6 daarvoor bestemd zijn.

Ze geven enkel voorbeelden van niet bootstrapped versterkers. Nu in de app.notas staat dat de elco's 47µF moeten zijn.

Hoe moet ik deze plaatsen?

Tussen pin 6 en Gnd en tussen 8 en Gnd?
of daarbij ook pin 6 en 8 aan de ingangsspanning hangen zoals bij het voorbeeld schema in de datasheet?

Koen

even een plaatje uit de datasheet gehaald..

http://users.pandora.be/ehelp/co/TDA1516BQ.gif

* Koen Van Vlaenderen pakt zijn bootstrap en schopt deze omhoog :D

Ik denk da de elco met de min aan pin 6 moet omdat de bootstrap eigenlijk een terugkoppeling is dus koppel je die terug naar de opamp waar het signaal binnenkomt dus daar moet de plus in uw schema pin 8 !

Groetjes !

stomme Q:

Wat is een bootstrap?
Is dat een trap om je boot van wal te schoppen??

Neej ff alle gekheid, ik heb er nooit van gehoord.

MAar het gaat hier om een vorm van terugkoppeling, daar weet ik dus wel weer wat van, maar hoe moet je terugkoppelen is ander verhaal. Als ik weet WAt je wilt, kan ik wel ff kijken

Graag oor ik

een bootstrap geeft eigenlijk meer vermogen op momenten waar het nodig is, nu dat is wel erg vaag ;)

Dus je krijgt meer uitgangsvermogen ( 10% ongeveer ) bij deze IC, vooral bij lage tonen ( bassen ) en nu ik een subwoofer bouw wil ik daar wel gebruik van maken.

Er zijn sterke 70w RMS versterker IC's voor de auto ( 12v )die bijna volledig op dit princiepe werken ( omdat je met 12v nooit aan 70w RMS komt bij 4 ohm)

hmm hoe the heck wil je dat doen?

je hebt een voedingsspanning en daar kom je niet overheen toch of ben ik zo'n ouwe l*l??

Wil jij op en of andere manier de voedingsspanning op krikken?

Op 24 februari 2003 21:41:24 schreef High met henk:
hmm hoe the heck wil je dat doen?

je hebt een voedingsspanning en daar kom je niet overheen toch of ben ik zo'n ouwe l*l??

Wil jij op en of andere manier de voedingsspanning op krikken?

P=u*I
U=constant dus moet I omhoog
P=I2*r
I omhoog=R naar beneden
dus als dat ic even meer I kan nemen heb je dus een beste buffer nodig
(zo zit het...... denk ik)

Volgens mij kan zoiets niet en ik zal straks eens opzoeken waarvoor bootstrapping eigenlijk dient ! Tis een terugkoppeling van uw ingangssignaal da weet ik zeker maar tis volgens mij niet om meer vermogen te halen ! En als da zo is dan zou ik het eens willen zien om met een condensator meer vermogen te halen is volgens mij onmogelijk ! en 47µ is trouwens niks dus lijkt mij onwaarschijnlijk !

Maar ik zal het eens nakijken !

Groetjes !

ken toc h helemaal niet?
U is idd vast, maar R ook.
Dat is de last die je eraan hangt
hier is dat dus de impedantie van je luidspreker. Heel maybe kun je de inductiviteit eruit halen door deze met een C in serie te zetten, maar dat fungeert weer als high of low pass.
Meer vermogen lijkt mij niet mogelijk. Het enige wat erg van belang is om je vermogen constant te houden: GROTE buffer elco's op de voeding.
Zodat hij niet met de ripple inzakt.

maar die bootstrap lijkt mij niet echt meer vermogen te kunnen geven, hooguit het vermogen langer vast te kunnen houden

Jawel, dat kan wel, deze IC's hebben een ingebouwde spanningsomvormer die de (interne) voedingsspanning opvoeren wanneer het nodig is.

Er staat ook in het schema dat het 'bootstrap' gedeelte niet is aangegeven. Ik geloof dat ze dit type versterker ook wel eens type H noemen.

Groetjes Dennis

Inderdaad dat 70W rms ic dat ik hierboven aanhaalde gebruikt ook 2 bootstrap condensatormen om intern de spanning op te krikken. En dat noemen ze idd een klasse-H Versterker.

aha, dus U is niet vast, die gaat omhoog.

Maar vaag een spanningsconverter erin. MAar 70 W RMS op een IC, Doet me denken aan de conrad klasse H versterker. Conrad geeft schema's vrij ga eens zoeken in die datasheets?

Ik heb het opgezocht en bootstrapping dient om vb. transistors helemaal uit te sturen wat niet lukt zonder die bootstsrap condensator omdat de dc en de ac instelling niet hetzelfde is ! Dus je wint er idd vermogen mee en uw ic zal er speciaal op ontworpen zijn om er de max uit te halen !

Groetjes !

Bedankt voor deze ophelderende uitleg!