Zo eens even op de band kijken! (6MHZ)

En ook hier he?
Als er tips zijn om zeer snel of op een simpelle manier
Veel vermogen LF te creëren hoor ik het graag?
(Heb meer LF nodig alvorens mijn HF kan opkrikken!)

Rob007.

Helaas niet gehoord, Volgens mij is er geen short skip, er zouden diverse piraten aan de band zijn (geweest) maar ik hoor ze niet, zelf alfalime niet, op afstand schijnen ze goed binnen te komen. Waarschijnlijk zitten ze daarom in stereo?

Snel meer LF power, tja het is niet iets als een schroefje wat je bij d edoe het zelfer koopt voor een prikkie, anders deed iedereen dat wel! Er zijn volgens mij al wat posten geweest hierover, denk da tje toch een echt modulator moet bouwen, of die van Vincent lenen? dat gaat vrij snel, even op en neer en draaien maar!

6280 nederlandse muziek, draaiorgel, nu hallo/test roepend en zijn echo aan de praat wil krijgen---blackbird, erg sterk
6290 enorm sterke duitse muziek
6305 ook enorm sterk, tower radio (leuke jingle!) maar zit weer de rest te storen lijkt wel
6320 eentje met sterke trage fading, 'we doen niet moeilijk, we gaan gewoon die plaat nog eens draaien' volgens mij radio Zodiac
6375 zit iets, weet niet wat precies, goeie muziek in ieder geval. laat ik em even op rusten
even andere radio erbij gepakt voor de hoge MG.... vlak voor 1600khz all together now, all together now... ouwbollige engelse muziek

[Bericht gewijzigd door Ledlover op ]

Hm, zit dus genoeg op, Vanmorgen rond 1000 uur had ik alleen storing, zal zo nog eens kijken, eerst een band plakken

@Rapportje

6325Khz S9+10 R4/5 Snapp Radio Holland AM
6306Khz S9+35 R5 piraten muziek Tower&Veronique breed
6290Khz S9+15 R5 piraten muziek beste bill unid
6285Khz S9 R4 Laser last van de zijband buurman
6210Khz S9+30 R5 Popular Border hunter

edit:
6330Khz S9+20 R5 Digitaal
6265Khz S8 R3/4 unid

Hoop niet dat jullie boos zijn?
Ik heb jullie rapportjes gepikt en -
ergens anders ook in een forum gezet!
Als een van jullie dit niet wil hebben haal-
ik het direct weer weg!
(hoop dat jullie het niet erg vinden?)
http://www.takeforum.com/forum/index.php?mforum=mgkg

Rob007.

@Rob
Is goed Rob moet je wel de bron er bij zetten voor de duidelijkheid.

Hee Rob

voor wat meer lf misschien een simpele bouwkit van velleman kits
een 200 watt mosfet mono versterker 59 euro komt nog wel een koelblok en voeding 28 volt bij

gr Henk

Ik zie hier door de bomen het bos niet meer. Welke antenne kan ik best gebruiken voor KG ontvangst.De telescopische antenne op mijn ontvanger voldoet, ware het niet dat de monitor van de computer de volledige KG 'volblaast' met fluitjes. Ik heb een coax aansluiting aan de ardio. Hoe sluit ik een coax aan op een antenne buiten en hoe maak ik deze antenne?

Ik gebruik zo'n balun http://www.suertenich.com/html/radios/mlb_balun.jpg
met 12 meter antenne litze.
Hangt vanaf de nok naar de schuur achter in de tuin.

Werkt voor mij prima met een FRG100 en nu ook een FT902DM.
Op de 40m pluk ik dan toch de JE, VK prefixen uit de ether.

LET OP. Voor zenden volkomen ongeschikt.

Weet niet zeker of deze al voorbij gekomen is?
Leuke site
http://pe5jw.eigenstart.nl/

Op 22 januari 2006 17:01:56 schreef Hugo Welther:
Ik gebruik zo'n balun [afbeelding]
met 12 meter antenne litze.
Hangt vanaf de nok naar de schuur achter in de tuin.

Werkt voor mij prima met een FRG100 en nu ook een FT902DM.
Op de 40m pluk ik dan toch de JE, VK prefixen uit de ether.

LET OP. Voor zenden volkomen ongeschikt.

http://www.xs4all.nl/~pa0fri/Ant/Baluns/magnbalf1.jpg
Bron: http://www.xs4all.nl/~pa0fri

Dit zit in zo een "magnetic balun"

Ik ben bezig met een zelfbouw ATU voor de zender en heb al 2 x 500 pF draaicondensatoren (uit oude radio's) en een zelfgemaakte spoel (40 windingen 0,6 mm draad op 45 mm PVC pijp) met 12 aftakkingen.
Nou staan er zat schema's op Internet van zowel een Pi als T configuratie ..... welke van de twee is nou het best aan te bevelen?

@fzwart

Afhankelijk van wat voor een antenne je er aan gaat koppelen en de soort voedingslijn naar de antenne toe.
Moet de ATU asym. of sym. zijn.

@evarist

Ik ken het probleem, zelf had ik hier ook vaak mee te kampen.Op dit moment heb ik daar geen last meer van.Het probleem ontstaat door dat je ontvanger signalen oppikt uit de direkte omgeving en op die manier je ontvangst ernstig verstoren.Door nu je antenne op die plaats neer te hangen waar de storing niet aanwezig is en dan naar je ontvanger te leiden moet de oplossing zijn.Zomaar een draadje ophangen en aansluiten geeft vaak een onbevredigend resultaat.Een willekeurig draadje van een paar meter is vaak hoogohmig en pikt bij het naar binnen voeren veel storing op en geeft ook een slechte aanpassing naar een laagohmige antenne ingang .Dit is te voorkomen door het signaal van een antenne draad eerst naar een lagere impedantie aan te passen (50 Ohm ).
Je kan hier een MLB voor gebruiken 1 : 9 en dan met coax naar binnen toe naar de ontvanger.Je ontvangst zal nu veel sterker zijn door impedantie aanpassing en storingen die in en om het huis hangen houdt je buiten de deur.Er zijn vele manieren maar om te beginnen is dit een hele goede.

Ps.ik zal zo een voorbeeldje op het co zetten met hoe je een MLB maakt.(wikkelt)

MRF

Op 22 januari 2006 18:44:04 schreef MRF-Technoligy:
@fzwart

Afhankelijk van wat voor een antenne je er aan gaat koppelen en de soort voedingslijn naar de antenne toe.
Moet de ATU asym. of sym. zijn.

Zal asymetrisch zijn. Antenne zal een magnetic loop en/of een omgebouwde 27Mc verticaal zijn.

Het binnenste van een MLB. met een impedantie verhouding 1 : 9. Bron Pa-11018.

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=MLB1.jpg

De antenne draad sluit je aan bij antenne. input is de kern van de coax en aarde de mantel.Niet goed zichtbaar is dat de oranje draad aan een kant van de bruine vast zit.

MRF

Op 22 januari 2006 19:41:38 schreef MRF-Technoligy:
Het binnenste van een MLB. met een impedantie verhouding 1 : 9. Bron Pa-11018.

[afbeelding]

De antenne draad sluit je aan bij antenne. input is de kern van de coax en aarde de mantel.Niet goed zichtbaar is dat de oranje draad aan een kant van de bruine vast zit.

MRF

Die trafo is bifilair gewikkelt en heeft impedantie verhouding van 1 : 4 en niet 1 : 9. Voor 1: 9 moet de kern trifilair gewikkelt worden. Zie mijn post boven.

Maar 1:4 werkt ook al vaak prima. Dus bifilair (= twee draadjes)

Op 22 januari 2006 19:12:48 schreef fzwart:
[...]

Zal asymetrisch zijn. Antenne zal een magnetic loop en/of een omgebouwde 27Mc verticaal zijn.

Bij een Magnetic Loop heb je geen Atu nodig lijkt me.

En bij een 27Mc vertikaal zou ik een afgestemde kring onder aan de voet zetten en deze dippen op 6.3Mhz en dan de 27Mhz antenne op de top van de spoel aansluiten.De coax onder aan de afgestemde kring en dan een tap op de spoel voor beste swr. Aan de top van de 27 Mhz zou ik dan een top capaciteit maken Gaat er wat meer stroom in de antenne

Ps: maak wel even een tekening is zoveel duidelijker.en zet hem zo op CO.
MRF

@rd12tf

Bril kopen Hi of betere monitor.we worden allemaal ouder hi

@fzwart

Zo bedoel ik ter verduidelijking een plaatje.
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=halvegolf27.jpg

Voor een afgestemde kring op 6.3Mhz 20uh met 32 Pf nodig.
Spoel wordt dan 40 mm rond en 60 mm lang ( 32 wikkelingen )
Lengte spoeldraad ongeveel 4 mtr.

De tap naar 50 ohm zal ergens onderaan in de spoel gevonden kunnen worden.

Antenne maken dan aansluiten op de rx en dan trimmer verdraaien op max ontvangst.Daarna even gochelen met de tap.

MRF

[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op ]

Je bent er maar druk mee Marcel.

@John

Ja geeft niet kennis is er om doorgegeven te worden en ik hoop dat de mannen er wat van opsteken.Antenne theorie is erg complex en moeilijk te doorgronden.Doe het graag....
Band zat weer lekker vol vandaag en de signalen waren ook ok.zie mijn rapporten hier boven.

Ja heb ik gezien, heb problemen met laptop en msm sorry.
Inderdaad weer de antenne's raak je niet over uitgepraat.

edit:

Inderdaad bij dit soort antenne's een Top Cap. gebruiken! Mijn ervaring hiermee is goed, zeker bij verkorte antenne's met de spoel onderin. Heb dit ook gebruikt in de early days op de MG.

[Bericht gewijzigd door ORN op ]

@Marcel

zijn er ook nog regels ten aanzien van de topcapaciteit ?
materiaal of diameter.
en zou het niet beter zijn als je de antenne iets probeert te verlengen tot ongeveer 6 meter zodat hij precies 1-derde van de golflengte wordt?

Izaak

Bril kopen Hi of betere monitor.we worden allemaal ouder hi

Zal niet helpen... Ik zie geen verschil tussen roodachtig bruine- en bruinachtig rode draadjes! ;)