ik had zo een jbc station ( een gele ) type nummer ben ik vergeten. gekocht in 1986 geloof ik. weggepierd in 1995 ( weller gekocht en nooit meer omgekeken ). die punten kwamen altijd open te staan ne vervormden. vooral als dat ding 8 uur per dag staat te 'koken'

Op 23 januari 2006 22:18:01 schreef free_electron:
[...]
antex heeft van die punten die over het gloeielement klemmen.
dat is kak. na verloop van tijd geeft dat slecht thermisch contact. ik had zo vroeger een JRC. niks dan vodden mee. punt was na 1 jaar om zeep omdat ie 'open' stond

Hela, hela, we gaan niet schelden he, antex kak, tss tss tss. Het zijn best hele fijne boutjes, ik heb er al 15 jaar eentje, doet het nog steeds prima. de antex punten rotten idd. weg, maar zet er eens een ersa-punt op (past ook) en dat gaat uiterkunst. is maar een heel klein boutje (15 watt)maar doet bijna alles.

Weller met schroefhuls. Sleuteltje erop , huls afvijzen. punt valt eruit , amndere punt erop , huls er terug over.

en nu zeker bij de WSP80 bout is dat ideaal. je hebt zelfs geen sleutel nodig. tis een duimwieltje uit kunststof. draai draai draai . tip puntje eruit , ander puntje erin en draai draai draai erop. je kan het zelfs doen terwijl de bout heet staat zonder je poten te verbranden

Die staan hier op het werk, WS50 en WSD81. alleen die wsd81 heeft een nadeeltje, eigenwijs als die is gaat die na verloop van tijd de temperatuur automagisch terugzetten, zodat je 'em eerst weer een douw moet geven. Is daar nou niks voor ?

en koop zeker GEEN bout waarbij de punt met zo een klein vijsje vastgezet wordt. binnen de kortste keren zit dat vastgebakken, ben je het schroevendraaiertje kwijt , is de schroefdraad kapot of 1 kant van het gleufje afgebroken.

De rooie weller-stationnetjes klemmen de punt ook met een schroefje vast.

ennuh, af en toe heb je wel eens een lekkere vette pook nodig om eens een HF-blikje in elkaar te stoken, daarvoor ligt een dikke 100 watt bout, idd. met een schroefje, maar dat zijn 10 euro-bouwmarkt-bouten, dus als de punt rot is moet je zowiezo een nieuwe. Trouwens, bij mij leeft de punt van zo'n ding vaak langer als de verwarmingsweerstand.

Ik heb pas een goedkoop station gekocht.
heb er nu alweer spijt van.
De temp regeling staat constant te oscilleren. Je hebt nooit een constante temp.

Op 23 januari 2006 20:54:01 schreef Marco69:
Koop een 2de hands weller. Heb er zelf ook een paar van, blijven hele fijne dingen. Ik weet niet of dit wat voor je is.

Heb ik laatst besteld voor 50 euro met reservepunten. Koopje, en ik zie over een paar jaar wel weer. Het is een HQ dus nu krijg ik hoop ^^
Net gehaalt. Laat ik jullie mijn eerste indruk vertellen:

Ziet er solide uit. Moet nog wel even zien hoelang die bout stevig blijft, ik ben altijd bang met zo'n schroef verbinding waar een snoer aan rust. Gelukkig niet zo'n ellendig stijf snoer als bij die Velleman prut. Maar ook weer neit zo soepel als een Weller. Maar werkbaar.
Ik schat toch dat hij in 40s de 300 graden bereikt heeft (nee heb het niet gemeten). Dan te bedenken dat dit de niet-keramische versie is! Hij bleef stabiel op de ingestelde temperatuur (paar graden schommeling).
Ook toen ik een koperplaatje verwarmde zakde de temperatuur niet drastisch, gewoon werkbaar.

Dus mijn eerste indruk:
Leuk beginnersding (vooral als je een krap budged hebt :P)
Ok ik geef jullie gelijk, ik vind de Weller ook het lekkerst werken. Maar die ligt niet in mijn budget helaas.
Maar van instabiele temperatuur heb ik niets gemerkt.

[Bericht gewijzigd door Berry op ]

Op 23 januari 2006 21:50:29 schreef sven:
my 2 cents: koop een soldeer-bout van ersa van 30W , heb die enkele jaren geleden iets van een 25€ betaald bij rato. Dit is, volgens mij, een goede bout om mee te beginnen.

Heb ooit een Velleman bout gehad, dit was de slechtste bout die ik ooit heb gehad! Geen aanrader volgens mij dus :-)

Velleman is goed in waar ze mee gestart zijn, elektronica bouwpakketten. Hun gereedschap is echter geen aanrader.
Er zijn drie kwaliteiten gereedschap. Professioneel, voor de hobbyist doorgaans niet te betalen. Dan heb je goed materiaal dat duur tot zeer duur is en tenslotte de kategorie namaakgereedschap. Het is deze laatste kategorie
die je in elke doe-hetzelf uitgebreid vindt en bij Velleman.
Het probleem is dat het uitzicht van prulgereedschap de laatste jaren zo verbeterd is dat je het bijna niet meer van goed materiaal kunt onderscheiden. De prijs en het merk staan vaak garant voor een betere kwaliteit.
Al deed het bij de aankoop soms pijn, ik heb zelden spijt gehad van een goed stuk gereedschap maar wel veel ergernis van minderwaardig materiaal.
Ik zou aanraden, als je budget krap is om twee stiftsoldeerbouten van een goed merk te kopen, Ersa, Weller.. éen voor het fijne werk, met fijne punt, 25 à 35W.
En een grovere voor de grote stukken en dikke draden,75W.
Heb je meer budget, koop dan een soldeerstation van hetzelfde merk. Beter een goeie simpele bout, dan een matig werkend soldeerstation aan dumpprijs.

Op 24 januari 2006 10:25:30 schreef DC2PCC:
[...]
Die staan hier op het werk, WS50 en WSD81. alleen die wsd81 heeft een nadeeltje, eigenwijs als die is gaat die na verloop van tijd de temperatuur automagisch terugzetten, zodat je 'em eerst weer een douw moet geven. Is daar nou niks voor ?

als er gene vermogen gevraagd wordt over een bepaalde tijd gaat hij zijn temperatuur terugregelen ( dat ding meet het gevraagde vermogen. als ie nooit iets moet 'bijwarmen' besluit hij dat de bout in standby staat.

je kan dat uitschakelen maar je hebt de diagnoostic module nodig dacht ik ( o f het is een toetscombinatie bij poweron ... )
das een goed systeem .vermijdt uitgekankerde punten als ie lang staat te koken zonder dattie gebruikt wordt.

en een 100 watt pook ... Zo een wsp80 .is 80 watt ... je kan daar ook flink mee stoken hoor ...

Op 24 januari 2006 11:22:16 schreef free_electron:
[...]
en een 100 watt pook ... Zo een wsp80 .is 80 watt ... je kan daar ook flink mee stoken hoor ...

Dat is zeker genoeg, maar voor de fijne bout zou ik toch niet lager gaan dan 25W, de 8 en 10 W boutjes koelen te snel af waardoor te lang gewarmd moet worden wat niet goed is voor de componenten, of de soldeer niet genoeg vloeit.
Zeker nu velen te maken zullen krijgen met de loodvrije soldeer dat toch al een ietsje hoger smeltpunt heeft.
(Ik heb nog voor jaren voorraad van het goeie ouwe loodsoldeer)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op ]

Mijn ersa boutje staat op: 16(52)W
(ersa tip 260 - 16W)
Wat dit precies inhoud weet ik niet.
Iedergeval geen last met loodvrij soldeerdraad, gaat prima.
Ik gebruik: 95,5 tin, 3,8 zilver, 0,7 koper

Op 24 januari 2006 11:21:42 schreef grotedikken:
[...]
tenslotte de kategorie namaakgereedschap. Het is deze laatste kategorie die je in elke doe-hetzelf uitgebreid vindt en bij Velleman.

mis. de namakbrol vind je in de gamma. de afkeurde namaak bij velleman

Niemand die iets zegt over de ersa digitaal 2000A? Ik vind het een heel schitterend apparaat, puntjes vervang je met een gewone universeeltang (op het power-tool) en 80W!

Op 24 januari 2006 11:22:16 schreef free_electron:
[...]
als er gene vermogen gevraagd wordt over een bepaalde tijd gaat hij zijn temperatuur terugregelen ( dat ding meet het gevraagde vermogen. als ie nooit iets moet 'bijwarmen' besluit hij dat de bout in standby staat.

je kan dat uitschakelen maar je hebt de diagnoostic module nodig dacht ik ( o f het is een toetscombinatie bij poweron ... )
das een goed systeem .vermijdt uitgekankerde punten als ie lang staat te koken zonder dattie gebruikt wordt.

hmm, da's dan vreemd, ik soldeer niet snel genoeg dus, of te kleine vlakjes (0402 en 0603 onderdeeltjes) ennuh, flink stoken hoef ik op de zaak niet (daar staan die wellers) maar thuis vaak wel. (Daar staat de antex)

Dat-ie tijdens de koffiepauze afslaat is geen punt, daarna knippert het display op 150 graden. en nog langer zelfs een streepje in het midden. Duw geven en klaar, binnen 20 sec. solderen. Maar, tijdens het solderen houdt-ie er ook mee op, en dat merk je doordat de tin slechter vloet, tot de 200 graden grens bereikt is, daan gaat nix meer. En dat is nou net lastig, want je bakt de tin en de bout vast aan de print.

Op 24 januari 2006 12:17:06 schreef free_electron:
[...]

mis. de namakbrol vind je in de gamma. de afkeurde namaak bij velleman

Die laatste vaart daar anders wel bij, er zijn genoeg mensen die er in trappen.

Op 24 januari 2006 12:27:27 schreef DC2PCC:
Dat-ie tijdens de koffiepauze afslaat is geen punt, daarna knippert het display op 150 graden. en nog langer zelfs een streepje in het midden. Duw geven en klaar, binnen 20 sec. solderen. Maar, tijdens het solderen houdt-ie er ook mee op, en dat merk je doordat de tin slechter vloet, tot de 200 graden grens bereikt is, daan gaat nix meer. En dat is nou net lastig, want je bakt de tin en de bout vast aan de print.

Wat zegt je leverancier daarvan? :P m.a.w. garantie claimen, want dat lijkt me niet normaal :)

Op 24 januari 2006 10:25:30 schreef DC2PCC:
[...]

[...]

[...]

je kunt bij het aanzetten een van de knoppen vast houden en dan de auto-off uit en aan zetten. Je moet ff in de handleiding kijken welke precies. Deze functie is eigenlijk bedoeld in combinatie met een speciale houder die detecteerd of de bout uit de houder is gehaald (en dan de timer reset) stop+go noemen ze dit bij weller geloof ik.

Op 23 januari 2006 20:54:01 schreef Marco69:
Koop een 2de hands weller. Heb er zelf ook een paar van, blijven hele fijne dingen. Ik weet niet of dit wat voor je is.

Heb ik laatst besteld voor 50 euro met reservepunten. Koopje, en ik zie over een paar jaar wel weer. Het is een HQ dus nu krijg ik hoop ^^
Net gehaalt. Laat ik jullie mijn eerste indruk vertellen:

Ziet er solide uit. Moet nog wel even zien hoelang die bout stevig blijft, ik ben altijd bang met zo'n schroef verbinding waar een snoer aan rust. Gelukkig niet zo'n ellendig stijf snoer als bij die Velleman prut. Maar ook weer neit zo soepel als een Weller. Maar werkbaar.
Ik schat toch dat hij in 40s de 300 graden bereikt heeft (nee heb het niet gemeten). Dan te bedenken dat dit de niet-keramische versie is! Hij bleef stabiel op de ingestelde temperatuur (paar graden schommeling).
Ook toen ik een koperplaatje verwarmde zakde de temperatuur niet drastisch, gewoon werkbaar.

Dus mijn eerste indruk:
Leuk beginnersding (vooral als je een krap budged hebt :P)
Ok ik geef jullie gelijk, ik vind de Weller ook het lekkerst werken. Maar die ligt niet in mijn budget helaas.
Maar van instabiele temperatuur heb ik niets gemerkt.

Op 24 januari 2006 13:28:38 schreef Paul Nieuwkamp:
[...]Wat zegt je leverancier daarvan? :P m.a.w. garantie claimen, want dat lijkt me niet normaal :)

Ik heb dat ding helemaal niet gekocht, maar mijn voorganger hierzo. Hoe oud dat ding precies is weet ik dus niet. I.i.g ouder dan 2 jaar gezien de twee interne apparaatkeuringsstickertjes die er op zitten. kan best zijn dat die nu dus zo langzaam kapot aan het gaan is. Maakt niet uit, ik geef'm wel weer een douw als hij te koud wordt, tijdens het bakken merk je dat meteen, tin pakt niet meer goed. Dan 1x knopje drukken en 20 seconden later weer verder bakken. Het is niet zo dat ik dat elke 5 minuten moet doen, maar is wel eens lastig. Heb je net een 68 pins TQFP uitgericht, wil je hem een hoekje vastzetten, weigert de bout het tin te smelten :-(

Op 24 januari 2006 16:55:53 schreef DC2PCC:
[...]
Ik heb dat ding helemaal niet gekocht, maar mijn voorganger hierzo. Hoe oud dat ding precies is weet ik dus niet. I.i.g ouder dan 2 jaar gezien de twee interne apparaatkeuringsstickertjes die er op zitten. kan best zijn dat die nu dus zo langzaam kapot aan het gaan is. Maakt niet uit, ik geef'm wel weer een douw als hij te koud wordt, tijdens het bakken merk je dat meteen, tin pakt niet meer goed. Dan 1x knopje drukken en 20 seconden later weer verder bakken. Het is niet zo dat ik dat elke 5 minuten moet doen, maar is wel eens lastig. Heb je net een 68 pins TQFP uitgericht, wil je hem een hoekje vastzetten, weigert de bout het tin te smelten :-(

zoals ik erder als zij, da's een weller feature. Zie de handleiding:

Standaardsetback
Wanneer het soldeergereedschap niet wordt gebruikt,
wordt de temperatuur na 20 minuten automatisch verlaagd
naar de standby-waarde van 150°C (300°F).
Na een drievoudige set back-tijd (60 min) wordt de
AUTO OFF functie geactiveerd. De soldeerbout wordt
uitge schakeld.
Inschakelen van de standaardsetback-functie: Tijdens het
inschakelen van het toestel de UP toets ingedrukt houden
tot op de display ON verschijnt. De functie wordt
op dezelfde manier uitgeschakeld. Op de display verschijnt
OFF (toestand bij levering). Bij het loslaten van de "UP"-
toets wordt de instelling opgeslagen. Als zeer fijne soldeerpunten
worden gebruikt, kan de goede werking
beïnvloed zijn.

Ben ik even blij dat ik het hier toch maar even heb gevraagd :)

Zeggen dat ik eerst een Velleman-boutje wou gaan aanschaffen (VTS-25n) omdat mijn electroboer mij die aanraadde.

Ik ga nu toch eens serieus moeten nadenken over welke ik nu ga kopen, want kennelijk heeft elk wel zijn voor- en nadelen.

Op 24 januari 2006 18:00:17 schreef Ununoctium:

Zeggen dat ik eerst een Velleman-boutje wou gaan aanschaffen (VTS-25n) omdat mijn electroboer mij die aanraadde.

Ik ga nu toch eens serieus moeten nadenken over welke ik nu ga kopen, want kennelijk heeft elk wel zijn voor- en nadelen.

Ja ik ook,
Heb voor de zwaardere draden te soleren 'n oude Weller van
zeker 30jaar oud, vervanginspunt is 'n 3,5mm koperdraad.
Voldoet prima voor het zwaardere werk.

Maar ik ben net als jij 'n heel stuk wijzer geworden.

mvg

Op 24 januari 2006 18:00:17 schreef Ununoctium:

Absoluut. Eerst nadenken wat je er juist wil mee doen.
HFblik, dikke eindtrappen in lasinvertoren, elektrotechniek, componenten solderen of SMD? Of beetje vanalles?

Temperatuur regelbaar? Digitaal uitleesbaar, handinstelling of niks regeling?

Gemakkelijk tips wisselen, verschillende modellen tips nodig of eenzelfde model?

Soepel hittebestendig siliconensnoer of gewoon snoer?

Etc. Ect. en dan alles binnen jou budget.
Kiezen is soms moeilijk, door het grote aanbod.

Nog even iets, heb eens iemand uit reparatiewereld het merk METCAL horen noemen voor soldering en rework, iemand ervaring mee ?? Goed of minder?? Op info ziet het er wel professioneel uit.

- - big bang - -

Op 23 januari 2006 23:26:33 schreef chipje:
Heb zelf een van ERSA
ERSA TIP 260 - 16W
Besteld bij conrad voor 27euro,
en word geleverd met een long-life punt(potlood punt 1,1mm).
Ben er zeer tevreden mee.
Eindelijk een soldeerbout die zelfs na veel gebruiken een goed punt heeft.
Die goedkope dingen breken/vallen er stukjes uit de punt.
En die 16W is voor mij nog steeds voldoende.

Dat ding heb ik ook... Werkt uitstekend

Ik gebruik thuis 2x weller(de oudere liggen beter in de hand) en voor desoldeer een Pace.
Op mijn werk gebruik alleen maar pace, dat is echt goed spul.

beetje laat?

ik heb trouwens een digi-s soldeerstationnetje van de conrad.
werkt goed, 60 watt, goed voor fijne dingen (ff puntje verwisselen) en ook voor dingen als dikke draden).

Wat vinden jullie van het merk Skytec? Zijn dat goede soldeerbouten?

Ik denk dat de TS intussen z'n boutje al heeft gekocht.
Oude topics liever niet kicken als je niks zinnigs toe te voegen hebt!

Op 15 april 2006 23:10:10 schreef Laurenzo:
Ik gebruik thuis 2x weller(de oudere liggen beter in de hand) en voor desoldeer een Pace.

Waarom moet je eigenlijk een andere bout hebben voor desolderen?