Ununoctium
I don't know how fast I'm going, but I know exactly where I am
Beste,
Al gedurende een jaartje of zo gebruik ik de soldeerbout van mijn vader, zo een oude van 40 Watt waarvan de punt en het bovenste geheel volledig uit koper bestaat.
Maar voor precisie-electronica lukt het niet echt goed. Nu heb ik al een beetje gegoogled en ben ik al verschillende types tegengekomen : velleman, draadloos, soldeerstations, ...
En nu vraag ik jullie mening voor wat misschien het beste is als ik een nieuwe wil gaan kopen. Rekening houdend dat ik electronica als hobby heb en niet direct je van het moet hebben.
Op voorhand al bedankt,
Tristan
klein is fijn
Moderator
Ik heb nu een Aoyue 936, lekker soldeerstationnetje, vooral vooral vanwege de lage prijs. Hiervoor heb ik met de Weller van m'n pa gesoldeerd, en eerlijk gezegt merk ik weinig verschil, ze liggen beide goed in de hand.
Ik geef je een tip..
bezuinig niet op je soldeer apparaat, neem een weller of ersa.
Ik heb nu ik weet niet hoeveel soldeer apparaten, allemaal van die goedkope. Heb er nu wel spijt van, had beter 1 goeie kunnen kopen.
Heb nu zo'n goedkope van 15watt, werkt perfect.
Had eerst 'n digitale van 60watt, grote prul.
Draagbare gehad, maar zijn geen punten meer van te koop.
mvg
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
weller , ersa of Pace
mijn voorkeur gaat naar weller WSD80 voor gewoon werk
en MT1500 voor superfijn werk
Ununoctium
I don't know how fast I'm going, but I know exactly where I am
Tja, nu heb hier enerzijds Wiedewa die zegt dat zijn goedkope van 15 Watt heel goed werkt (kun je misschien ook eens zeggen wat voor een jij hebt?) en dan anderzijds Electroboy, die ik wel kan begrijpen.
Weller lijkt me hier kennelijk wel in de smaak te vallen, maar is dat misschien niet een beetje overkill voor iets wat ik graag als hobby doe? (lees : bijna altijd als ik 's avonds niks meer moet doen)
Toch al bedankt voor de 'nogal' vlugge reacties.
Tja, dat is jouw keuse.
Wil je iets dat jaren (lees ~10 jaar of meer) mee gaat, koop dan een weller (of ersa). Je zult dan wat dieper in je buidel moeten tasten.
Maar als je de bout soms gebruikt kan je een goedkopere bout nemen, alhoewel ik dat niet zou doen. De goedkopere bouten zijn over het algemeen rommel volgensmij.
Op 23 januari 2006 21:01:50 schreef Ununoctium:
Tja, nu heb hier enerzijds Wiedewa die zegt dat zijn goedkope van 15 Watt heel goed werkt (kun je misschien ook eens zeggen wat voor een jij hebt?) en dan anderzijds Electroboy, die ik wel kan begrijpen.Weller lijkt me hier kennelijk wel in de smaak te vallen, maar is dat misschien niet een beetje overkill voor iets wat ik graag als hobby doe? (lees : bijna altijd als ik 's avonds niks meer moet doen)
Toch al bedankt voor de 'nogal' vlugge reacties.
pfff, op die van mij staat gewoon Conrad, sorry.....
Op 23 januari 2006 21:01:50 schreef Ununoctium:
Weller lijkt me hier kennelijk wel in de smaak te vallen, maar is dat misschien niet een beetje overkill voor iets wat ik graag als hobby doe? (lees : bijna altijd als ik 's avonds niks meer moet doen)
Je doet het graag voor de hobby, en dat is blijkbaar elke avond.
Dan loont het de moeite om een goede bout aan te schaffen.
Nu bedrijven en sommige particulieren massaal overschakelen op loodvrije tinsoldeer, kun je wellicht voor weinig een Weller WCTP-S of WECP 50-watter overnemen.
Op marktplaats en diverse radiobeurzen kom je ze wel tegen vanaf zo'n 50 euro.
Zolang je zelf loodhoudend blijft gebruiken (werkt zowiezo het lekkerst voor de hobby), koop je daar een prima boutje mee.
Niet sukkelen met goedkope rommel, dat geeft alleen maar ergernis en daar is een hobby niet voor bedoeld, toch? 
Zoefje
Druk- en typfouten voorbehouden.
Ik heb hier een 48 Watt soldeerstation van MFX (goedkoopste merk?) en gaat nu al 5 jaar mee (€ 25,-).
Type is trouwens SS-48W
[Bericht gewijzigd door Zoefje op ]
pfff, op die van mij staat gewoon Conrad, sorry.....
Daar is de leverancier rommel 
[Bericht gewijzigd door Marco69 op ]
Op 23 januari 2006 20:55:14 schreef free_electron:
weller , ersa of Pacemijn voorkeur gaat naar weller WSD80 voor gewoon werk
en MT1500 voor superfijn werk
En Antex!
Op 23 januari 2006 21:15:03 schreef Marco69:
[...]Daar is de leverancier rommel
En de boutjes zijn ook gewoon bagger ...
*ducks and runs*
sven
pointers don't kill programs, programmers kill programs
my 2 cents: koop een soldeer-bout van ersa van 30W , heb die enkele jaren geleden iets van een 25€ betaald bij rato. Dit is, volgens mij, een goede bout om mee te beginnen.
Heb ooit een Velleman bout gehad, dit was de slechtste bout die ik ooit heb gehad! Geen aanrader volgens mij dus 
Videomodulator
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Ik heb geluk gehad, mijn lokale electroboer deed zijn ersa bouten voor weinig weg, ik heb een gewone 30W voor 20€ gehad (lag er al erg lang, hij was het beu dat hij ze niet verkocht kreeg). Wat later heb ik dan nog een fijne long-life punt voor erop gehaald (7€ ofzo), en ik ben er héél tevreden mee (SMD gaat perfect door de fijne punt, en door de 30W is hij krachtig genoeg voor zwaardere dingen).
Een soldeerstation is ongetwijfeld handig, maar ik heb nog nooit gebrek eraan gevoeld (op eindwerk enzo heb ik al veel gesoldeerd met soldeerstations, tis niet dat ik het niet ken), ik vind het zelf even goed/slecht als met mijn bout.
Dus mijn advies: koop een goed merk (ersa is een goed merk) soldeerbout met genoeg vermogen (15 watt kan in bepaalde sitiaties net te weinig zijn), en als er geen fijne punt op zit, koop er dan meteen een bij (long-life).
velleman vind ik trouwens troep, voor hun soldeerbouten toch, en draadloze bouten zuipen gas en komen dus erg duur uit voor die paar keren dat je geen stopcontact bij de hand hebt.
[Bericht gewijzigd door Videomodulator op ]
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 23 januari 2006 21:19:44 schreef Henry S.:
[...]
En Antex!
antex heeft van die punten die over het gloeielement klemmen.
dat is kak. na verloop van tijd geeft dat slecht thermisch contact. ik had zo vroeger een JRC. niks dan vodden mee. punt was na 1 jaar om zeep omdat ie 'open' stond
Weller met schroefhuls. Sleuteltje erop , huls afvijzen. punt valt eruit , amndere punt erop , huls er terug over.
en nu zeker bij de WSP80 bout is dat ideaal. je hebt zelfs geen sleutel nodig. tis een duimwieltje uit kunststof. draai draai draai . tip puntje eruit , ander puntje erin en draai draai draai erop. je kan het zelfs doen terwijl de bout heet staat zonder je poten te verbranden
en koop zeker GEEN bout waarbij de punt met zo een klein vijsje vastgezet wordt. binnen de kortste keren zit dat vastgebakken, ben je het schroevendraaiertje kwijt , is de schroefdraad kapot of 1 kant van het gleufje afgebroken.
[Bericht gewijzigd door free_electron op ]
chipje
Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Heb zelf een van ERSA
ERSA TIP 260 - 16W
Besteld bij conrad voor 27euro,
en word geleverd met een long-life punt(potlood punt 1,1mm).
Ben er zeer tevreden mee.
Eindelijk een soldeerbout die zelfs na veel gebruiken een goed punt heeft.
Die goedkope dingen breken/vallen er stukjes uit de punt.
En die 16W is voor mij nog steeds voldoende.
Op 23 januari 2006 22:18:01 schreef free_electron:
[...]
dat is kak. na verloop van tijd geeft dat slecht thermisch contact. ik had zo vroeger een JRC. niks dan vodden mee. punt was na 1 jaar om zeep omdat ie 'open' stond
[...]
JBC bedoel je, JRC maakt ic's. 
Ik heb beide, en beide voldoen ze me goed, eens in het halfjaar de punt er even af en schoonmaken. Wat zeker helpt is de veer er zo strak mogelijk op te zetten.
eerst de JBC gekocht, later de Antex voor het fijnere werk, en da's nu een jaar of 20 geleden.
Daarvoor zo'n pook met idd een klote schroefje...
en koop zeker GEEN bout waarbij de punt met zo een klein vijsje vastgezet wordt. binnen de kortste keren zit dat vastgebakken, ben je het schroevendraaiertje kwijt , is de schroefdraad kapot of 1 kant van het gleufje afgebroken.
Zoals een Weller WHS 40... Nergens punten voor te vinden, als je ze al vind dan is het in het buitenland, en vervolgens betaal je 5 euro per punt om deze na 2 weken al half weg te zien rotten (en ja, dat waren inderdaad longlife punten die m.i. goed schoongeveegd werden en niet in aanraking zijn geweest met iets anders dan tin, het sponsje + water en de te solderen componentjes....).
Binnenkort ook eens "op jacht" naar een mooi stationnetje, en als ik dan toch bezig ben eentje die wel loodvrij aankan.
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Plopperdeplop... Die vraag is alleen door jou zelf te beantwoorden. Ik kan je hooguit wat informatie geven...
Conrad, Merk X en andere zooi:
Dit zijn de dingen die 5 uur werken en dan weggegooid kunnen worden. Meestal zijn dit ongeregelde varianten, dus kleine verbindingen worden te warm, grote krijg je niet warm. Vergelijk ze met een Fiat Panda.
Weller, Ersa:
Zegmaar de BMW`s en Mercedesen onder de soldeerbouten. Zijn volgens mij stuk voor stuk temperatuurgeregeld tegenwoordig. Sommigen zijn instelbaar, sommigen niet (magnastat -> verwissel voor een andere temp. de punt). De stationnen solderen lekker en liggen ook goed in de hand.
Aoyue:
Een van de Chinese namaakmerken, die goedkoop zijn, via internet redelijk verkrijgbaar en tóch een beetje kwaliteit meenemen.
Mijn ervaringen:
No name soldeerbouten (en vooral punten!) rotten onder je vingers vandaan, ook niet te gebruiken voor kleine electronica.
Wellers heb ik gemengde gevoelens bij: Heb een paar jaar met een standaard weller gesoldeerd, zonder regeling, dit beviel wel. Heb ook de nieuwere Weller stationnetjes (rode stationnetjes, licht boutje en heel stug snoer) in mijn vingers gehad, en dit is zijn geld niet waard. Ze liggen ook niet lekker in de hand.
Ersa: Tot nu toe alleen goede ervaringen, maar ik heb alleen nog maar met een portable boutje gestookt (3x penlite). Dit is goed voor kleine verbindingen, maar een connector wil je al niet meer solderen.
Velleman: een oud station van ze gehad: zeer irritant handvat, je hebt er al na een aar minuten last van (niet afgewerkt en wordt warm). Ook géén degelijke constructie.
Tegenwoordig soldeer ik met een Aoyue 909, hot air reworkstation. De bout is volgens mij exact een Aoyue 936. Deze is ligt, heeft soepel snoer, warmt in een 1,5 minuut op (:(), en ligt goed in de hand.
Het enige minpunt hiervan zou je garantie kunnen vinden: je kan ze amper in de winkels kopen, maar wel via internet. Daarentegen betaal je er ook erg weinig voor. Ook de punten weet ik niet waar te bestellen (Klein is fijn?).
Daarnaast hoor ik van een klant (een middelbare school --> voor de bruggers) dat HQ stations heel goed bevallen! Dat is het huismerk van Nedis, die kan je bij iedere electronicaboer wel bestellen. Zijn 30Watt boutjes met digitale uitlezing ed, deze hebben de Weller soldeerstations (de rode dus) vervangen! en kosten maar zo`n 20% van die Wellers. Ook de bijbehorende producten zijn goedkoop.
Doen: Aoyue/HQ/Velleman voor hobby (neem dan de Aoyue als het kan). Betere Weller of een Ersa voor prof.
De rest kan je meteen bij het vuil zetten
Zelf ben ik tot nu toe tevreden over mijn Aoyue. Deze zijn lekker goedkoop en voldoen voor de meest hobbyisten. Je moet natuurlijk geen topmerk kwaliteit verwachten.
Ik heb mijn Aoyue bij WilTec in Duitsland gehaald. Zo ver ik weet is dit de officiele distributeur in Europa. Ze hebben alle onderdelen voor de soldeerbouten zoals punten, nozzles en reserve onderdelen. Je kunt online bestellen, of als je er zoals ik dicht bij woont gewoon langsgaan na afspraak.
klein is fijn
Moderator
Op 24 januari 2006 00:01:39 schreef elmowww:
Ook de punten weet ik niet waar te bestellen (Klein is fijn?).
Het is maar goed dat ik teveel op dit forum rondhang. 
Ik heb m'n Aoyue hier besteld, je kan er ook punten en nozzles bestellen. Ik heb wel een goede ervaring met die shop.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
[...]
dat is kak. na verloop van tijd geeft dat slecht thermisch contact. ik had zo vroeger een JRC. niks dan vodden mee. punt was na 1 jaar om zeep omdat ie 'open' stondWeller met schroefhuls. Sleuteltje erop , huls afvijzen. punt valt eruit , amndere punt erop , huls er terug over.
en nu zeker bij de WSP80 bout is dat ideaal. je hebt zelfs geen sleutel nodig. tis een duimwieltje uit kunststof. draai draai draai . tip puntje eruit , ander puntje erin en draai draai draai erop. je kan het zelfs doen terwijl de bout heet staat zonder je poten te verbranden
Hewel se Free, ik ben het 1000% met u eens, je neemt me de woorden uit de mond. Insteekpunten zijn niks waard, das pas slecht thermisch kontact, je stook ze weg en ze komen vast. Wat betreft die Weller stations, ik heb een tijdje voor iemand aan lasinvertoren gewerkt, dus van zware soldeerlassen in invertorbruggen tot fijne SMD, die had ook zo twee stationnekes staan, puur plezier om mee te werken (WSD80).
Warmen enorm snel op door, digitale weergave, een hele rits punten die (zoals je zei) in een wip zijn gewisseld.
Ze worden kops op het verwarmingselement geklemd door de huls aan te schroeven, prima systeem.
Duw maar eens een punt van zo'n soldeerbout in een natte spons en houd de display maar eens in 't oog bij het terug opwarmen, en een luttele paar seconden terug op peil.
Hebben ook een siliconensnoer dat de 450°C weerstaat.
Het zou de eerste keer niet zijn dat je een soldeerbout vindt die zijn eigen snoer aan het verwarmen is...
Zelf thuis werk ik nog met een handig boutje van merk JBC (is Spaans). JBC 30S
Heb ik al jaren, punten hebben een 4 of 5laagsstruktuur en gaan keilang mee. Ze worden wel over het verwarmingselement gestoken en met een veer geklemd.
Nooit problemen mee gehad, dus daar kan ik je niet in bijtreden.
- - big bang - -
Ik heb dus het precies het zelfde type als big bang, de JBC 30S, gebruik hem vooral voor HF-blikwerk.