Voor een robot heb ik nog een ir object detector nodig.
Weet iemand een site met schema, zodat ik wat aanknopingspunten heb. Heb al gezocht met google, maar daar zat niks bij.
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
een ir led en een fototor/fotodiode
edit:
de ir led via een tor aan de pic hangen en de fotoxxxx direct aan de pic. op google zullen leuke links staan, zoek eens object detector sensor ofzo (nog steeds lam)
[Bericht gewijzigd door muddy op ]
Persoonlijk heb ik goede ervaringen met de CNY70. Deze heeft een ingebouwed filter zodat hij het ook goed doet in daglicht.
Op 27 januari 2006 16:04:23 schreef xantus:
Persoonlijk heb ik goede ervaringen met de CNY70. Deze heeft een ingebouwed filter zodat hij het ook goed doet in daglicht.
maar kun je deze detectoren ook over een wat grotere afstand gebruiken? wij hebben voor onze robot iets nodig dat een object kan detecteren op een afstand van ongeveer 5 cm lukt dat met deze ?
ik las in de datasheet iets over 0,3 mm maar dat lijkt wel erg weinig.
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
cny70 is meer geschikt voor lijnvolgers etc. neem bijv. een ir led + tsop17xx, die werken goed en komen ook aardig ver.
Tsop's of irda's idd...werken prima...de maximale afstand kan je een beetje bijregelen door de stroom naar je IR led wat te verkleinen...maar daar zal je ff mee moeten experimenteren.
ik gebruik zelf irda's en die hebben ongeveer een reikwijdte van 20/5 cm afhankelijk van het materiaal en de kleur.
in feite zegt dit dus alleen wat over de krachtigheid van m'n led's..don't it?
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Nee, ook de frequentieafwijking.
TSOP`s hebben iig ook een auto gain: die regelen gain terug als ze continu ontvangen.